تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید + موارد استفاده و نحوه مصرف کرم زینک اکساید


تاریخ انتشار : 10 آبان 1402          تاریخ بروزرسانی : ۱۱ آبان ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

3.7/5 - (6 امتیاز)

پماد زینک اکساید محصولی مناسب جهت ترمیم سوختگی ، درمان زخم و جای زخم ، درمان آکنه و …. می باشد . پماد زینک اکساید یک پوشش بر روی پوست ایجاد کرده که از پوست آسیب دیده در برابر عوامل محرک و رطوبت محافظت می ‌کند . در این مقاله موارد استفاده و نحوه مصرف زینک اکساید را مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید .

پماد زینک اکساید چیست ؟

زینک اکساید ماده ای معدنی است که جهت درمان تحریکات جزیی پوست همچون سوختگی ، بریدگی و خراش‌ های جزئی مورد استفاده قرار می گیرد . علاوه بر این پماد زینک اکساید برای درمان و پیشگیری از بثورات و راش پوشک نیز استفاده می شود . پماد زینک اکساید با ایجاد یک پوشش بر روی پوست آن را در برابر عوامل محرک و رطوبت از پوست آسیب‌ دیده محافظت می ‌کند . همچنین گاهی به عنوان یک کرم ضد جوش نیز می ‌توانید از پماد زینک اکساید استفاده کنید . شما می توانید از پماد زینک اکساید بعد از لیزر نیز استفاده کنید.

فواید زینک اکساید و نحوه عملکرد آن

از جمله مصارف و فواید زینک اکساید می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کمک به کاهش التهاب به وجود آمده از بثورات پوستی ، آلرژی یا تحریکات پوستی ( همچون ادرار سوختگی نوزادان )
  • پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و محافظت از پوست در برابر پرتوهای آسیب ‌رسان خورشید
  • محافظت از پوست در برابر تمامی طیف های مضر پرتو فرابنفش ، به گونه ای که زینک اکساید تنها ترکیبی در کرم‌ های ضد آفتاب است که طیف گسترده ای علاوه بر پرتو  UV-B ، تمامی پرتوهای UV-A را نیز فیلتر می‌کند .
  • محافظت از پوست در برابر سرطان پوست یا نئوپلازی
  • بهبود زخم ، ترمیم زخم و پیشگیری از عفونت‌ های باکتریایی
  • کمک به بهبود و برطرف شدن سوختگی‌ ها و بافت آسیب ‌دیده و سوخته
  • کمک به درمان ضایعات آکنه
  • حفظ رطوبت در پوست ‌های خشک
  • کاهش شوره سر
  • درمان زگیل
  • کاهش آسیب ‌های التهابی پوست
  • درمان اختلالات رنگدانه ‌ای همچون ملاسما ، این بیماری پوستی باعث ایجاد نقاط و لکه‌های تیره روی پوست صورت می ‌شود .
  • پیشگیری از روند پیری پوست
  • بهبود ساخت کلاژن و تشکیل بافت هم‌ بند جدید
  • با توجه به اینکه زینک اکساید در آب محلول نیست جهت داشتن اثربخشی بیشتر لازم است با یک ماده حامل ترکیب گردد . معمولا این ماده حامل از میان محلول‌ های موضعی همچون  مواد آرایشی ، ضد آفتاب‌های فیزیکی ، پمادها ، بالم‌ ها و مرطوب‌ کننده‌ ها انتخاب می گردد . برخی از لوسیون‌ها یا کرم‌ ها هم حاوی زینک اکساید هستند که با توجه به این موضوع ، مواد روغنی راحت ‌تر به داخل پوست نفوذ می ‌کنند . در این محصولات زینک سدی محافظتی تشکیل می‌ دهد که موجب حفظ رطوبت در پوست می‌ شود .

مزایای استفاده از پماد زینک اکساید

عوارض پماد زینک اکساید برای صورت

عوارض جانبی یک واکنش ناخواسته نسبت به دارو است . البته به خیلی کم پیش آمده است که کسی نسبت به پماد زینک اکاسید حساسیت داشته باشد . چراکه هدف از تولید این کرم  رفع التهاب پوستی است . با این تفاسیر جهت اطمینان بیشتر پیش از استفاده ، مقداری از آن را بر روی پوست خود امتحان کنید . استفاده از کرم زینک اکساید برای لک صورت و رفع تیرگی صورت یکی از موارد مصرف مهم پماد زینک اکساید می باشد.

طریقه مصرف پماد زینک اکساید

همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم پماد زینک اکساید التهاب و حساسیتی ایجاد نمی ‌کند . شما می ‌توانید این پماد را جهت جلوگیری از عوارض نور خورشید به آرامی بر روی پوست صورت و بدن خود بمالید . علاوه بر این در صورت هر گونه آسیب پوستی همچون التهاب ، جوش و بریدگی و سوختگی ، می‌ توانید این کرم را بر روی قسمت مورد نظر استفاده کنید .

شما می‌توانید از پماد زینک اسید ۲ الی ۴ بار در طول روز استفاده کنید . همچنین حتما پیش از استفاده دستورالعمل روی جعبه را مطالعه کنید و در صورت استفاده از این کرم برای کودک خود حتما با پزشک اطفال مشورت کنید .

طریقه مصرف پماد زینک اکساید

موارد مصرف زینک اکساید

زینک اکسید جهت پیشگیری از آفتاب‌ سوختگی ، پیری زودرس پوست ، درمان خشکی پوست ، اختلالات پوستی و عفونت‌ هایی همچون سوختگی ‌های خفیف ، اگزما ، آماس سوزش‌دار ، خراشیدگی‌ ها ، آکنه ولگاریس ، ادرار سوختگی ، شوره و سبوره ،سمیت با پیچک سمی ،کچلی ، خارش ، پسوریازیس ، گزش حشرات ، زردزخم و زخم ‌های واریسی مورد استفاده قرار می گیرد . از پماد زینک اکساید برای رفع جوش صورت نیز استفاده می شود.

جمع بندی

فواید کرم زینک اکساید نسبت به مضرات آن بیشتر است و به جز آن دسته از افرادی که دارای آلرژی‌ ها و حساسیت‌ های خاص هستند برای هیچکس مضر نیست .

از آنجایی که پماد زینک اکساید حاوی مواد محافظت کننده در برابر آفتاب است به عنوان ضد آفتاب هم مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده موجب روشن شدن پوست تیره نمی‌ شود و خاصیت روشن کنندگی ندارد اما می تواند با برطرف کردن تیرگی‌ های پوست که در اثر سوختگی یا زخم بوده ، رنگ پوست را به حالت نرمال و طبیعی برگرداند .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما