تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

عوارض پی آر پی

بررسی عوارض پی آر پی و درمان آن

تاریخ انتشار : 20 شهریور 1402          تاریخ بروزرسانی : ۱۹ شهریور ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (4 امتیاز)

پلاسمای غنی از پلاکت یکی از شناخته شده ترین درمان ها برای ریزش مو به دلیل روش های ریشه ای رشد مو ، حتی باشد حتی برای بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک . باتوجه به اینکه پی آر پی مو یک روش کم تهاجم و ایمن است ، اما برای بسیاری از بیماران هنوز سوال است که آیا این روش عوارض جانبی عمده دیگری دارد یا خیر ؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

پی آر پی مو چیست ؟

پی آر پی مخفف کلمه ی Platelet-rich Plasma به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است . تزریق پی آر پی روشی ترمیمی و درمانی می باشد که پزشک پلاسمای موجود در خون بیمار را به پوست سر تزریق می ‌کند . پی آر پی به منظور ترمیم و بازسازی بافت آسیب ‌دیده و افزایش رشد موها مورد استفاده قرار می‌ گیرد . گاهی این روش درمانی در ترکیب با روش ‌های دیگر مانند کاشت مو و دیگر عمل ‌های ترمیم پوست و مو اجرا می گردد . با توجه به اینکه درمان پی آر پی شامل خون‌گیری است ، خوردن یک وعده غذایی پیش از عمل برای جلوگیری از سبکی سر به مراجع توصیه می ‌شود می گردد .

نحوه تزریق پی آر پی

نحوه تزریق پی آر پی :

تمامی مراحل از نمونه ‌گیری تا تزریق ، حدودا 1 ساعت زمان خواهد برد . معمولا در این روش از بی ‌حسی موضعی به منظور کاهش درد تزریق استفاده می شود و در بعضی از موارد برای تعیین محل دقیق سوزن از سونوگرافی استفاده می‌ شود و در مرحله آخر پلاسمای غنی از پلاکت به آرامی به محل تحت درمان تزریق خواهد شد . هزینه تزریق پی آر پی مو در کلینیک ‌های زیبایی و مطب پزشک قابل انجام بوده و بیمار پس از تزریق می ‌تواند به فعالیت ‌های عادی خود ادامه دهد .

نحوه تزریق پی آر پی به شرح زیر می باشد :

1. 1. پزشک پلاسمای غنی از پلاکت را جهت تزریق آماده می ‌کند .
  2. 2. پیش از تزریق ، محل مورد نظر با مواد ضد عفونی کننده همچون الکل کاملاً تمیز می ‌شود .
  3. 3. محل مورد نظر با استفاده از لیدوکائین و دیگر مواد بی حس کننده ی موضعی بی‌ حس می‌ شود .
  4. 4. در موارد درمانی آسیب ‌هایی همچون تاندون ، ناحیه‌ای نزدیک به محل تزریق با ژل مخصوص سونوگرافی پوشیده شده و کاوشگر سونوگرافی تصویری از تاندون را برای یافتن محل دقیق تزریق نشان می ‌دهد .
  5. 5. به بیمار توصیه می گردد برای آسان شدن روند تزریق آرامش خود را حفظ نماید . این امر می‌ تواند به کاهش درد ناشی از تزریق نیز تا حد زیادی کمک نماید .

6 . سپس به وسیله سرنگ مخصوص ، مقدار مشخصی از پی آر پی (عموماً 3 تا 6 میلی لیتر) توسط پزشک به محل مورد نظر تزریق می ‌شود . سپس ناحیه تزریق تمیز و بانداژ خواهد شد .

مزایای تزریق پی آر پی

مزایای تزریق پی آر پی :

برخی از مزایای روش پی آر پی عبارتنداز :

1. در اکثر موارد نیاز به بیهوشی ندارد و درمان تقریباً غیر تهاجمی است .
  2. به بستری و اتاق عمل نیازی ندارد .
  3. از آنجایی که خون از خود فرد گرفته می‌ شود ، احتمال انتقال هپاتیت و ایدز وجود ندارد .
  4. دوره بهبودی خیلی سریعی دارد .
  5. کوتاه و آسان بوده ، هر جلسه پی آر پی موی سر حدود 1 ساعت زمان می ‌برد .
  6. به علت اینکه خون از خود فرد گرفته می‌ شود امکان حساسیت و عفونت بسیار پایین است .

آیا پی آر پی عوارض دارد ؟

با توجه به اینکه تزریق پی آر پی با استفاده از پلاکت ‌های خود بیمار انجام می‌ شود ، این روش معمولا هیچ واکنش خطرناکی به همراه نخواهد داشت . اما با این حال ممکن است تمام درمان ‌هایی که به روش تزریق انجام می‌ شوند ، احساسات ناخوشایندی در شخص ایجاد کنند . در اکثر موارد ، عوارض پی آر پی به حدی کم و سطحی است که فرد می‌ تواند بلافاصله پس از تزریق ، فعالیت‌ های عادی خود را آغاز کند . در ادامه این مقاله عمومی ‌ترین عوارض PRP که امکان دارد فرد را درگیر خود کند ، اشاره می ‌کنیم .

آیا پی آر پی عوارض دارد ؟

عوارض پی آر پی

• درد و خونریزی در محل تزریق یکی از عوارض پی آر پی مو است‌

بیمارانی که پوست نسبتا حساسی دارند منتظر درد و خونریزی در محل تزریق باشند . سوراخ ‌های ریز و جزئی روی پوست تحت درمان با پی آر پی امکان دارد سبب خونریزی شود . پی آر پی سرعت بهبود فولیکول ‌های مو را افزایش می ‌دهد و به آن اجازه می ‌دهد تا با ایجاد التهاب حاد باعث رشد فعال مو شود .

بعضی از بیماران هم در حین و بعد از عمل احساس درد می کنند . چنانچه پزشک هنگام تزریق از سوزن‌ های ظریف استفاده کند ، درد را به حداقل می ‌رساند . بیشتر بیماران در طول درمان درد کم ، یا اصلا دردی را احساس نمی کنند . اما پزشک به منظور کاهش هر گونه اضطراب و درد ، ممکن است کرم بی‌ حس کننده را نیز روی ناحیه تحت درمان استفاده کند .

• واکنش های آلرژیک از سایر محصولات

به طور علمی ثابت شده است که تزریق پی آر پی جهت رشد مو ، از غلظت پلاکت ‌های خود بیمار به منظور تحریک چرخه رشد مو و بهبود تراکم مو و در نتیجه ضخامت مو استفاده می ‌شود . با این حال ممکن است بیماران هنوز خطر واکنش آلرژیک را نه از پی آر پی بلکه از سایر محصولات مورد استفاده در طول عمل ، مانند بیهوشی و حتی سوزن سرنگ ، داشته باشند .

این موارد به عوارض پی آر پی مو شدید تبدیل نمی شوند ، اما می توانند سبب درد و ناراحتی و احساس ناخوشایند در فرد شوند .

• عفونت در طی فرآیند بهبودی

تزریق پی آر پی برای درمان مو کارایی بالینی خود را برای درمان چندین نوع ریزش مو ثابت کرده است ، ولی پی آر پی مو نیز بدون عوارض نیست . بیماران در معرض خطر عفونت در محل های تزریق هستند ، اللخصوص اگر در طول فرآیند بهبودی به خوبی مراقب نباشند ، به همین علت است که بیماران مجاز به انجام سایر درمان های مو و استفاده از مواد شیمیایی پس از درمان نیستند . درمان پی آر پی به علت تزریق ، زخم های ریز روی پوست سر به جای می گذارد . این زخم ها تا زمانی که هنوز باز هستند مستعد عفونت ناشی از کثیفی هستند . به منظور جلوگیری از این موضوع ، شما باید به خوبی مراقب بهداشت فردیتان باشید .

• بافت اسکار

کسانی که به منظور درمان ریزش موی خود پلاسمای غنی از پلاکت تزریق کرده‌ اند هم امکان دارد بافت اسکار را به عنوان یکی از عوارض پی آر پی مو داشته باشند . این عارضه به علت زخم های ریز از محل تزریق است که عفونی و بدتر شده است .

• سرگیجه و حالت تهوع

سرگیجه و حالت تهوع از عوارض پی آر پی مو هستند ، اما نادر بوده و ندرت اتفاق می ‌افتند . هر شخص تحمل درد متفاوتی دارد ، سرگیجه و حالت تهوع امکان دارد ناشی از درد درمان باشد . همچنین ممکن است بیمار سابقه میگرن داشته باشد که ممکن است با تحریک ایجاد شود .

از عوارض نادر پی آر پی مو آسیب به اعصاب

• آسیب به رگ های خونی

ممکن است بیماران در طول تزریق با درمان الگوی ریزش مو متوجه خونریزی در پوست سر خود شوند . این عارضه به این علت اتفاق می افتد که رگ های خونی اطراف فولیکول های مو ممکن است در طول تزریق سوراخ شوند .

• از عوارض نادر پی آر پی مو آسیب به اعصاب

تزریق پی آر پی برای ریزش مو ممکن است خطر آسیب عصبی را در پی داشته باشد . این عارضه به ندرت اتفاق می افتد . بیماران هنگام جستجو و پیش از درمان ، باید از انتخاب یک کلینیک و پزشک قابل اعتماد اطمینان حاصل کنند .

سخن پایانی :

در روش پی آر پی تنها از پلاکت های خون فرد که در یک فرایند مشخص غنی سازی شده است جهت بهبود ریزش مو و یا بر طرف شدن چین و چروک پوست استفاده می شود . این روش ممکن است عوارض کمی به همراه داشته باشد که می توانید با مراجعه به کلینیک مهراز و پزشک معتبر این عوارض را به حداقل برسانید.