تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

درمان میگرن با بوتاکس راهی برای رهایی از سردرد

بوتاکس میگرن+درمان میگرن با بوتاکس+ مزایا و معایب و نقاط تزریق بوتاکس میگرن


تاریخ انتشار : 5 اسفند 1402          تاریخ بروزرسانی : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (10 امتیاز)

درمان میگرن با بوتاکس میگرن یک سردرد بسیار شدید و غیرقابل تحمل می باشد که تمام برنامه ها و زندگی انسان را مختل می کند. سردردها می‌تواند از لحاظ شدت، دفعات حمله در روز و استمرار در بین بیماران، متفاوت باشد.

حساسیت به نور و صدا نیز از دیگر علائم این بیماری است. حالت تهوع، مشکلات بینایی و حملاتی که به ناگهان فرد را زمین گیر می کند تجربه ای است که یک فرد با سردرد میگرنی بارها تجربه می کند. بوتاکس یک نوروتوکسین است که توسط باکتری ای بنام کلستریدیوم بوتولینیوم تولید می شود. حال به درمان میگرن با بوتاکس می پردازیم.

اگر علائم میگرن را ۱۵ روز یا بیشتر در ماه دارید شما به میگرن حاد مبتلا هستید . داروهایی که برای میگرن وجود دارند برای رفع علائم حاد یا جلوگیری از حمله میگرنی استفاده می شوند.

گاهی این سردرد ها آنچنان آزاردهنده و مشکل زا هستند که به نوعی با فرد آسیب های شدید و غیرقابل قبول رو به رو می شود، درمان این نوع سردرد بنا بر نوع آن و میزان حملات متفاوت است، از جمله تزریق بوتاکس میگرن که البته برای همه افراد کارا نبوده و نمی تواند برای همه استفاده شود.

در این مقاله به بررسی کامل همه چیز درباره درمان میگرن یا بوتاکس درمانی می پردازیم. همچنین در این مقاله به مباحثی شامل آمپول میگرن ، نواحی مورد تزریق برای درمان میگرن و فواید و میزان ماندگاری بوتاکس میگرن می پردازیم و شما می توانید متوجه شوید که آیا کاندیدای مناسبی برای تزریق بوتاکس هستید یا خیر ؟ پس  با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

بوتاکس میگرنی چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین (Neurotoxin) و سمی است که توسط باکتری‌ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) ساخته می‌شود. تزریق بوتاکس می‌تواند به صاف شدن چین و چروک کمک کند زیرا ماهیچه‌های صورت را شل می‌کند. این ماده همچنین به افرادی که به‌دلیل یک بیماری عصبی مانند فلج مغزی، دچار تیک و اسپاسم هستند، کمک می‌نماید.

بوتاکس برای تزریق به صورت پودری است و همراه با یک محلول مایع ، داخل یک ویال یکبار مصرف وجود دارد. این سم در دوزهای بسیار پایین برای درمان چین و چروک و کاهش انقباظات عضلانی استفاده می شود و به این نتیجه رسیدند که سردردهای میگرنی آنها کاهش میکند.

درمان میگرن با بوتاکس | تزریق بوتاکس میگرن برای درمان

آیا تزریق بوتاکس برای سردردهای میگرنی مفید است؟

در علم پزشکی امروز تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح می باشد و در حال حاضر جزو یکی از به روزترین متدهای درمان بیماری میگرن در کشورهایی مثل آمریکا و اروپا می باشد. این متد پس از بررسی های دقیق موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا شد .

تزریق بوتاکس جزو بهترین درمان های سردرد میگرنی می باشد و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه موفق عمل می کند. تنها نکته حائز اهمیت این است که برای ایجاد بهترین نتیجه بهتر است بعد از تزریق بوتاکس متخصص مغز و اعصاب بر اساس معیارهایی بیمارانی را که از تزریق بوتاکس سود میبرند را به طور صحیح انتخاب کنند.

نکته بعدی راجب محل تزریق بوتاکس میگرن می باشد. تزریق بوتاکس میگرن در ۳۱ نقطه از عضلات سر و گردن شامل ۷ نقطه در عضله فرونتال (پیشانی ) ، ۴ نقطه در عضلات تمپورال ( گیجگاهی) ، ۳ نقطه در عضلات اکسی پیتال (پس سری) هر طرف ، دو نقطه در عضلات پاراوتبرای گردن هر طرف و ۳ نقطه در عضله تراپزیوس ( بالای شانه ) هر طرف تزریق می شود و به همین دلیل با تزریق زیبایی متفاوت بوده و حتما باید توسط نورولوژیست خوب انجام شود.

بوتاکس میگرن برای چه نوع سردردی مناسب است؟

بوتاکس میگرن تنها برای درمان میگرن مزمن تایید شده است. در اصل کسانی که در ماه ۱۵ روز یا بیشتر دچار حملات میگرنی می شوند به میگرن مزمن مبتلا هستند و می توانند از بوتاکس برای درمان میگرن استفاده کنند اما کسانی که کمتر از ۱۵ روز دچار حملات میکرن می شوند بهتر است که استفاده نکنند.

اثر بخشی بوتاکس برای درمان سردرد چقدر می باشد؟

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن می تواند تعداد سردردهای افراد را کاهش دهد و تحقیقات نشان می دهد افرادی که دو نوبت از تزریق بوتاکس استفاده کرده اند تا ۵۰ ٪ از حملات میگرنی آنها کاهش پیدا کرده است و بعد از ۵ دوره حدود ۷۰٪ سردردهای میگرنی این افراد کاهش پیدا کرده است.

مزایا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن کدام اند؟

تزریق بوتاکس مزایایی زیادی برای درمان میگرن دارد که عبارتند از:

  • بیش از 50% بهبود در تکرر و شدت میگرن.
  • ماندگاری 6 ماهه بعد از درمان (2 سری تزریق).
  • شدت حملات کمتر است.
  • با درمان دقیق کنترل درمان ها آسان تر می گردد.
  • شدت سردرد یا گردن درد اولیه کمتر است.
  • تحمل محرک ها بیشتر می شود.
  • بیمار در کل عملکرد بهتری خواهد داشت.

مزایا و معایب تزریق بوتاکس میگرن | درمان میگرن با بوتاکس

میگرن چیست؟ ( آمپول میگرن)

میگرن در واقع به سردردهای مکرری گفته می‌شود که اغلب یک طرف سر را درگیر کرده و افراد دچار بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ می‌شوند. شدت دردهای میگرنی نبض دار به حدی است که باعث مختل شدن عملکرد فرد در زندگی روزمره می‌شود. این سردردها می‌تواند بر اساس شدت و تعداد دفعات حمله در روز و همچنین استمرار و تکرار آن در بیماران مختلف، متفاوت باشد.

در صورتی که این سردردها دو مورد از علائم زیر را داشته باشند، فرد دچار میگرن بوده که باید برای درمان خود به پزشک مغز و اعصاب مراجعه نمایید:

  • سردرد او به صورت یک طرفه باشد.
  • هنگام سردرد، شدت آن به صورت دردهای ضربان دار باشد.
  • این سردردها همراه با حالت تهوع و استفراع باشد.
  • دردها شدید و به صورت مکرر باشد.
  • هنگام سردرد فرد دچار ترس از نو یا ترس از صدا شود.

انواع سردرهای میگرنی کدام‌اند؟

سردردهای میگرنی دارای انواع مختلفی هستند:

  • میگرن شایع: یک نوع سردرد میگرنی است که هیچ گونه علامتی نداشته و معمولاً شایع‌ترین نوع سردرد در بین خانم‌ها و آقایان است.
  • میگرن کلاسیک: نوع دیگری از سردردهای میگرنی، میگرن کلاسیک است که قبل از شروع آن، بیمار معمولاً دچار یک پیش درآمد می‌شود که این علامت اغلب به صورت نوعی تجربه بینایی مثل مشاهده جرقه‌های نورانی است.
  •  میگرن مزمن: میگرن مزمن به میگرنی گفته  می شود که بیش از 15 روز در ماه فرد دچار سردرد بوده و حداقل 8 روز آن سردرد میگرنی بر اساس کرایتریای میگرن داشته باشد و حدود 3 ماه طول کشیده باشد.

سردردهای میگرنی انواع مختلفی دارند که شایع ترین آن میگرن اورا یا همان سردرد کلاسیک و بدون اورا یا همان میگرن معمولی می باشد همچنین می توانیم به سردردهای میگرن قاعدگی ، میگرن دهلیزی ، میگرن شکمی ، میگرن همی پلژیک ، میگرن چشمی ، میگرن با هاله ساقه مغز و میگرن وضعیتی نیز اشاره کرد. برای درمان میگرن با بوتاکس به کلینیک مهراز سر بزنید.

چگونگی درمان میگرن با بوتاکس

تفاوت تزریق “بوتاکس زیبایی” با “بوتاکس میگرن” چیست؟

بعضی از افراد میگرنشان مزمن می شود یعنی مرتب در طول ماه دچار سردرد هستند. یکی از بهترین درمانها برای این افراد تزریق تخصصی بوتاکس می باشد. اما این تزریق با تزریق معمولی بوتاکس زیبایی تفاوتهایی دارد. اولا که در بوتاکس میگرن نقاط تزریق محدود به پیشانی نیست و  بوتاکس درنواحی متعدد دیگری هم مثل قسمتهای مختلف سر، گردن و شانه ها تزریق می شود. دوما دوز ماده تزریقی در قسمت پیشانی نسبت به بوتاکس زیبایی معمولی بیشتر است.

درمان میگرن با تزریق بوتاکس به چه شکلی انجام می شود؟

هنگامی که شما اولین درمان میگرن با بوتاکس را تجربه میکنید حدود ۲۰ دقیقه زمان میگیرد. پزشک معالج از سوزن های خیلی ریز استفاده می کند و شما حس میکنید که با نوک سوزن پوستتان خراشیده می شود. پزشک مقدار کمی بوتاکس را به بطور سطحی به ماهیچه پوست وارد میکند.

متداول ترین عوارض تزریق بوتاکس زخم گردن است که برای تسکین درد آن میتوان از پک یخ بر روی آن استفاده کرد در صورتی که بعد از گذشت ۳ تا ۶ ماه سردردهای شما بازگشت می توانید دوباره آن را تمدید کنید اما این را نیز بدانید که با هر بار تجدید تعداد و شدت سردردهای میگرنی کمتر خواهد شد و در برخی از افراد ۵ تا ۶ بار تزریق سردردها به طول کامل از بین می روند.

درمان بوتاکس می تواند به کاهش علائم حمله میگرنی مانند حالت تهوع ، استفراغ و حساسیت به نورها ، صداها و بوها کمک می کند. در برخی موارد ممکن است بعد از اولین تزریق تکسین درد را داشته باشید. درمان بیشتر ممکن است تاثیرات را بیشتر تثبیت کند. بوتاکسی که برای درمان میگرن مزمن استفاده می شود موثر ، بی خطر و تا یک دوره ۳ ساله ماندگار است.

عوارض جانبی تزریق بوتاکس در درمان درد میگرنی :

مشکلات و عوارض جانبی درمان بوتاکس بسیار نادر است . شایع ترین عوارض جانبی بوتاکس گردن درد و سفتی در ناحیه تزریق می باشد که ممکن است بعد از تزریق سردرد ایجاد شود. در موارد نادر ، سم بوتاکس می تواند در ناحیه اطراف محل تزریق پخش شود. اگر این اتفاق روی دهد ممکن است موارد زیر را حس کنید:

  • ضعف عضله
  • گردن درد و سردرد جزو عوارض شایع تزریق بوتاکس میگرن می باشند.
  • برخی از افراد دچار درد ، کبودی یا تورم در محل تزریق می شوند.
  • در بعضی افراد ممکن است شاهد بروز آبریزش از چشم یا دهان باشیم
  • تغییرات بینایی
  • مشکل در بلع
  • افتادگی پلک ها
  • بالا رفتن بیش از حد ابروها

درمان میگرن با بوتاکس ، چه نوع سردردهایی با بوتاکس درمان می شوند

مدت زمان ماندگاری و تاثیر بوتاکس سردرد چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری بوتاکس میگرن بین 4 تا 6 ماه میباشد ؛ اما این مدت بستگی به شخص و ناحیه‌ای که تزریق انجام میشود دارد. برای آنکه نتیجه بهتری را دریافت کنید، طبق نظر پزشک پنج الی شش جلسه تزریق بوتاکس میگرن پی‌درپی داشته باشید در این صورت هم درد میگرن شما کم میشود و نیز ماندگاری آن افزایش می یابد.

نکته : امکان درمان میگرن به‌صورت صد در صد با بوتاکس وجود ندارد و هدف از انجام آن ، کنترل و کاهش سردردهای میگرنی میباشد . همچنین فرد می‌تواند در صورت احساس بهبود، تزریق بوتاکس را متوقف کند و در زمان حملات میگرنی ، دوباره به تزریق بوتاکس میگرن بپردازد.

تزریق بوتاکس چگونه از سردرد میگرنی جلوگیری میکند؟

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس با مکانیسم فلج کردن عضلات باعث شل شدن آنها و جلوگیری از انقباض آنها شده و در نتیجه کاهش درد در بیماران با سردرد مزمن را موجب میشود. ولی در مطالعات انجام شده مشخص شده که عمل پیشگیری از سردرد بوتاکس با مکانیسم دیگری انجام میشود و آن جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن است، بنابراین استفاده از بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنالهای درد به نخاع میباشد.

نقاط تزریق بوتاکس برای میگرن:

نقاط بوتاکس میگرن که به منظور درمان میگرن، در آنها بوتاکس تزریق می‌شود، بستگی به نشانه‌های میگرن دارد. این نواحی عبارتند از:

  • پیشانی
  • هر دو گیجگاه
  • پشت و کناره‌های گردن
  • قسمت بالایی شانه‌ها
  • پشت سر

بوتاکس میگرن برای افرادی که در ماه حدودا ۱۵ روز یا بیشتر دچار سردرد می شوند باید هر سه ماه یکبار بوتاکس تزریق کنند. بوتاکس برای میگرن مزمن شامل ۳۱ تزریق در سر و گردن است که کمتر از ۱۰ دقیقه طول میکشد.

نقاط مناسب برای تزریق بوتاکس میگرن

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن چیست؟

  • از زخم کردن سر و گردن به پایین تا ۴ ساعت جدا خودداری کنید.
  • طول اثر بوتاکس بین 3 تا 6 ماه بوده و زمان تزریق مجدد بوتاکس در هر فرد متفاوت می باشد و به هیچ وجه وابستگی ایجاد نمی کند.
    برای کاهش احتمال ایجاد کبودی بهتر است بعد از تزریق از مصرف قرص سرما خوردگی، چای سبز، ویتامین E و جینسینگ به مدت 3 روز پرهیز کنید. در صورت مصرف آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • 2 تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس میگرن از به جلو خم کردن سر و گردن و بدن مانند مطالعه کتاب با گردن خم، نماز خواندن و همچنین خم کردن سر به عقب مانند دراز کشیدن به صورت افقی یپرهیزید، از روز تزریق بوتاکس به مدت 2 شبانه روز از گرم شدن ناحیه سر و گردن و ماساژدادن نواحی تزریق شده بپرهیزید ( مانند حمام طولانی، سونا و …) شستن صورت با آب سرد، کرم زدن به صورت و آرایش کردن بلافاصله پس از تزریق بوتاکس اگر به صورت آرام و ملایم و بدون فشار زیاد به پوست انجام شود ممنوعیتی ندارد.
  • اثر بوتاکس روی عضلات 4 تا 7 روز بعد شروع می شود و بتدریج تا 14 روز بعد کامل می شود، بنابراین تا حدود 2 تا 3 هفته بعد از تزریق برای کاهش سردرد باید صبر کرد.
  • ولی گفته شده که با تکرارا تزریقها، طول این مدت بیشترشده و در بعضی موارد بعد از 5 بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس میگرن مجدد از بین میرود.
  • تایثر بوتاکس در درمان میگرن بعد از 5-4 روز از زمان تزریق بوتاکس شروع میشود و در عرض 2 هفته به پیک اثر خود میرسد.

برای درمان میگرن چند بار باید بوتاکس تزریق کرد؟

بیمارانی که قصد درمان میگرن با تزریق بوتاکس را دارند، معمولا هر سه ماه چند واحد بوتاکس را باید در اطراف سر و گردن خود تزریق نمایند تا از سردردهای میگرنیشان کاسته یا از تعداد دفعات بروز آن‌ها جلوگیری شود.

این افراد ممکن است در کل به 30 تا 40 واحد تزریق بوتاکس نیاز داشته باشند که به طور مساوی در دو طرف سر و گردن تزریق می‌شوند. اگر دردهای میگرنی در یک نقطه بیشتر باشند در آن نقطه ممکن است مقدار بیشتری بوتاکس تزریق شود.

نتیجه تزریق بوتاکس بعد از دو تا سه هفته دیده می‌شود و توصیه می‌کنیم که برای این کار فقط به پزشکی با تجربه و توانا مراجع داشته باشید که آموزش‌های لازم را برای این نوع درمان دیده باشد.

بنابراین پزشکی که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک‌ها و سایر موارد زیبایی را آموزش دیده است، مناسب انجام تزریق بوتاکس برای رفع سردردهای میگرن نمی‌باشد.

درمان میگرن با بوتاکس | برای درمان میگرن چند بار باید بوتاکس تزریق کرد؟

هزینه تزریق بوتاکس میگرن چقدر است؟

این سوالی است که افراد مبتلا به میگرن مزمن که به کلینیک مراجعه می کنند سوال می کنند و وقتی که متخصص درمان بوتاکس را به آنها پیشنهاد می دهد مساله بعدی هزینه تزریق بوتاکس می باشد. از آنجائیکه علائم میگرن در هر بیمار متفاوت می باشد و محل های درد در همه بیماران یکی نیست آمپول بوتاکس مصرفی برای هر بیمار متفاوت می باشد.

آمپول بوتاکس برای درمان میگرن مزمن پروتکل در نقاط مختلف سر و گردن و شانه ها بسته به محل درد بیمار تزریق می شود. بنابراین براساس میزان داروی مصرفی بوتاکس مصرف شده و تعداد نقاط تزریق هزینه تزریق بوتاکس میگرن برای هر بیمار متفاوت می باشد.

جمع بندی :

در این مقاله به بررسی همه چیز درباره تزریق بوتاکس برای درمان میگردن پرداختیم. امیدواریم که این مقاله برای آگاهی کامل شما با بوتاکس میگرن مفید بوده باشد. همچنین شما می توانید سئوالات و نظرات خود را با ما مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند. از همراهی شما ممنونیم.

سوالات متداول :

۱. چقدر زمان می برد تا بوتاکس میگرن تاثیر خود را بگذارد؟

از زمان تزریق بوتاکس بعد ۴ تا ۷ روز تاثیر بوتاکس نمایان می شود و تا ۱۴ روز اثران کامل می شود.

۲. بوتاکس میگرن برای چه کسانی مناسب می باشد؟

در موارد حساسیت به آمپول بوتاکس و ابتلا به بیماریهای زمینه ای مثل میاستنی گراویس که بوتاکس باعث تشدید بیماری می شود تزریق بوتاکس نباید صورت گیرد. همچنین بیماران با سردردهای ناشی از فشارخون بالا ، سردردهای دوران پریود و سردرد سینوزیت کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند.

۳.سردردها بعد از تزریق بوتاکس تا چه مدت ادامه دارند؟

می تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد. بر اساس تحقیقی در سال 2001، حدود 1 درصد از بیماران ممکن است سردرد شدید داشته باشند که می تواند دو هفته تا یک ماه زمان ببرد تا به تدریج رفع گردد.

۴. بعد از تزریق بوتاکس باید چه کارهایی نباید انجام داد ؟

  • مالیدن صورت ، مکان تزریق باید به سرعت ترمیم شود.
  • روی صورت خوابیدن ممنوع
  • ورزش سخت انجام ندهید
  • نوشیدنی الکلی ننوشید
  • صورت خود را نشویید
  • از گرما و خورشید دوری کنید
  • از رقیق کننده خون استفاده نکنید

۵. میزان موفقیت درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

میزان پاسخدهی پس از ۳ دوره درمان با بوتاکس برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن ، ۶۵٪ پیش بینی شده است . در حال حاضر تحقیق جدیدی مشخص کرده که درمان طولانی مدت با بوتاکس موثر ، بی خطر و قابل تحمل می باشد.

۶.آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس قهوه نوشید ؟

از نوشیدن الکل ، مکمل نیاسین ، غذاهای پر نمک ، غنی از قند ، کربوهیدارت های تصفیه شده ، غذاهای تند و سیگار ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از درمان خودداری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما