تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

حساسیت و الرژی به بوتاکس

انواع آلرژی ها و حساسیت ها به بوتاکس و چگونگی درمان آن


تاریخ انتشار : 19 مهر 1402          تاریخ بروزرسانی : ۲۰ مهر ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (4 امتیاز)

بوتاکس یک روش زیبایی برای از بین بردن چین و چروک ها و جوانسازی پوست است ، البته بوتاکس به غیر از اینکه در روش های زیبایی کاربرد دارد در زمینه درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد . تزریق بوتاکس علاوه بر مزایایی که در زمینه زیبایی دارد می تواند آلرژی و حساسیت را نیز در برخی افراد در پی داشته باشد .

الرژی و حساسیت به بوتاکس

چنانچه جزو آن دسته از افرادی هستید که برای اولین بار قصد تزریق بوتاکس دارید و در مورد احتمال حساسیت به تزریق بوتاکس اطلاعات کافی ندارید باید بگوییم که نگرانی شما در این مورد کاملاً طبیعی و به جا است ، چراکه حساسیت به بوتاکس هم موجب عدم دستیابی شما به اهداف مورد نظرتان می شود و هم امکان دارد به شدت برای شما اتفاق بیافتد .

به همین دلیل لازم است پیش از تزریق بوتاکس اطلاعات کاملی در رابطه با نشانه های حساسیت به تزریق بوتاکس کسب کنیم . همانطور که می دانیم میزان و نحوه حساسیت به بوتاکس در افراد مختلف متفاوت است .

به بیان دیگر برخی از افراد حساسیت به بوتاکس را به صورت خفیف تجربه می کنند اما در برخی دیگر حساسیت به بوتاکس بسیار شدید بوده و حتی ممکن است کار به اورژانس بکشد . اما احتمال حساسیت شدید به بوتاکس موردی بسیار نادر است . به صورتی که از سال‌های 1989 تا 2003 چیزی حدود 14 سال تنها 36 مورد حساسیت شدید به بوتاکس گزارش شده است . به همین علت است که تزریق بوتاکس یک عمل زیبایی و درمانی تقریباً ایمن محسوب می شود .

تایید شده توسط پزشکان کلینیک مهراز

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان مهراز مشاوره بگیرید.

انواع آلرژی ها و حساسیت ها به بوتاکس و چگونگی درمان آن

همانطور که به آن اشاره کردیم آلرژی و حساسیت به بوتاکس در همه اشخاص به یک شکل نیست ، پس نباید انتظار داشته باشید که حساسیت شما به بوتاکس دقیقاً مشابه با موارد گزارش شده باشد . در ادامه برخی از حساسیت های رایج به بوتاکس را عنوان خواهیم کرد .

انواع آلرژی ها و حساسیت ها به بوتاکس و چگونگی درمان آن

  • ورم و کبودی به همراه درد ملایم

یکی از رایج‌ترین شکل های حساسیت به بوتاکس ایجاد ورم و کبودی در محل تزریق همراه با درد ملایم است . برخی از افراد هستند که پس از تزریق بوتاکس با این شکل از حساسیت موجه می شوند . پس امکان دارد شما هم چنین تجربه ای پس از تزریق بوتاکس کسب کنید . به طور کلی علت اصلی ورم و کبودی در ناحیه بوتاکس آسیب رگ خونی مناطق اطراف تزریق است .

و زمانی که تورم و کبودی محل تزریق کم باشد نشان دهنده این است که خون ریزی کمی رخ افتاده و جایی برای نگرانی وجود ندارد راه‌ کارهایی برای کنترل این شکل از حساسیت وجود دارد . برای مثال زمانی که بعد از تزریق با تورم و کبودی همراه با درد در ناحیه تزریق روبرو می شوید می توانید سر خود را بالاتر نگه داشته و به مدت 2 الی 3 روز بعد از تزریق از کمپرس یخ در فواصل منظم استفاده کنید .

همچنین اگر عادت به مصرف مشروبات الکلی و دخانیات دارید هم باید برای پیشگیری از تورم و کبودی و جلوگیری از شدت گرفتن آن ها تا چند روز از مصرف موارد گفته شده خودداری کنید . مصرف داروهای رقیق کننده همچون آسپرین خونریزی در محل تزریق را شدت می بخشد توصیه می شود که چند روز پیش و پس از تزریق از مصرف آن ها خودداری کنید . فعالیت شدید بدنی هم پس از تزریق تمام انواع بوتاکس تا چند روز امکان دارد مشکل ساز باشد .

  • حساسیت شبه آنفولانزا

عارضه ی دیگری که امکان دارد برخی از افراد پس از تزریق بوتاکس آن را تجربه کنند علائم شایع آنفولانزا است . با توجه به تحقیقات صورت گرفته حدود 2.2 درصد از کسانی که بوتاکس تزریق می کنند در ماه اول تزریق با این عارضه به صورت خفیف یا متوسط روبرو می شوند . منظور از علائم شبه آنفولانزا مواردی همچون عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همراه با خستگی و درد است . چنانچه حساسیت شما به بوتاکس از این نوع است به استراحت ، مصرف مسکن های ضد طب و ضد درد ، حمام بخار ، نوشیدن مایعات به اندازه کافی ، مصرف داروهای خلط آور ، استفاده از مرطوب کننده نیاز دارید . چراکه موارد گفته شده روند بهبود شما را سرعت می بخشند.

حساسیت شبیه به آنفولانزا

  • خشکی دهان

خشکی دهان از نشانه های دیگر حساسیت به بوتاکس است . هنگامی که شما پس از تزریق بوتاکس این عارضه را تجربه می کنید بدون شک به تزریق بوتاکس حساسیت دارید . اما جای نگرانی وجود ندارد و به صورت خود به خود طی چند روز از بین می ‌رود . البته خودداری از تنفس به واسطه دهان ، نوشیدن جرعه جرعه آب ، مکیدن آبنبات ، جویدن آدامس استفاده از دهانشویه های فاقد الکل از جمله مواردی هستند که روند بهبود شما در این مورد را سرعت می بخشند .

  • تورم مویرگ های چشم

از دیگر نشانه های حساسیت به تزریق بوتاکس تورم مویرگ های چشم و قرمز شدن آن ها است . برخی از متخصصان بر این باورند که این عارضه نشانه حساسیت نبوده و یکی از عوارض طبیعی بوتاکس می باشد . ولی در صورتی که با نشانه های شدید تورم و قرمزی چشم همراه شود باید به پزشک مراجعه کنید . اما اگر به صورت خفیف با این نوع از حساسیت تزریق به بوتاکس روبرو شدید می توانید از قطره های استریل چشمی برای برطرف کردن آن کمک بگیرید . همچنین استفاده از قطره اشک چشم مصنوعی ، استراحت کردن با چشم های بسته ، لمس نکردن چشم ها مخصوصا زمانی که دستانتان آلوده است جهت بهبود بهتر و سریع تر در این مورد موثر هستند .

تورم مویرگ های چشم

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده می‌ توان نتیجه گرفت که تزریق بوتاکس عارضه ای بی خطر است . تجربه و تحقیقات به صورت گرفته ثابت کرده است که فقط عده بسیار کمی با حساسیت های شدید پس از تزریق بوتاکس روبرو می ‌شوند . بنابراین جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما