تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی (HPV) چیست؟ راه های پیشگیری و درمان آن


تاریخ انتشار : 16 مهر 1401          تاریخ بروزرسانی : ۲۱ مهر ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

زگیل تناسلی (Genital warts) شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) است. انواع خاصی از HPV باعث زگیل تناسلی می شود. این زگیل باعت ایجاد سرطان ایجاد نمی شود. انواع درمان های مختلفی هستند که می توانند شما را از شر زگیل تناسلی خلاص کنند، اما همیشه این بیماری قابل انتقال به دیگران است. در این مقاله از مهراز کلینیک به شما کمک میکنیم نحوه پیشگیری و درمان زگیل تناسلی را بدانید. همراه ما باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (Genital warts) نوعی بیماری مقاربتی (STD) است. این بیماری باعث ایجاد زگیل (برجستگی‌های کوچک یا بزرگ) در اندام تناسلی و رکتوم می‌شود. انواع خاصی از پاپیلومای انسانی (HPV) باعث زگیل تناسلی می‌شود. برخی زگیل ها خیلی کوچک هستند. با این حال، معمولا می‌توانید آنها را احساس کنید یا ببینید.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی، دهانی، واژن و مقعد منتقل می شود. معمولاً از زمان انتقال ویروس تا ایجاد زگیل چندین هفته تا چندین ماه فاصله است. زگیل تناسلی همیشه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، زیرا ممکن است این زگیل ها بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. همچنین ممکن است زائده های ایجاد شده شبیه گل کلم، صاف یا کمی زبر و حساس به لمس باشند. این بافت ها ممکن است به شکل یک خوشه زگیل یا فقط یک زگیل تنها ظاهر شوند.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در یکی از این نواحی ظاهر شود:

  • کشاله ران
  • آلت تناسلی
  • اسکروتوم (کیسه بیضه)
  • در داخل یا اطراف حنجره

زگیل تناسلی در زنان ممکن است در یکی از این نواحی ظاهر شود:

  • مقعد
  • داخل مهبل (واژن)
  • بر روی دهانه رحم
  • خارج از مهبل (واژن)

علاوه بر نواحی ذکر شده زگیل های تناسلی ممکن است بر روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی (HPV) داشته، ظاهر شود. بعد از ابتلا به این ویروس علائمی به این شرح ظاهر می شوند :

  • خارش
  • سوزش
  • خونریزی
  • ترشحات واژن

این علائم ممکن است، قبل از بروز زگیل نیز وجود داشته باشند. اما اگر زگیل ها گسترش پیدا کرده یا بزرگ تر شوند، این وضعیت میتواند ناراحت کننده یا دردناک باشد.

افراد در معرض ابتلا به زگیل تناسلی

افراد در معرض ابتلا به زگیل تناسلی :

هر شخص فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال، ریسک ابتلا به این بیماری برای برخی اشخاص بیشتر است :

  • افراد سیگاری
  • سابقه سوء استفاده جنسی
  • افرادی که کمتر از 30 سال سن دارند.
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیف داشته باشند.
  • فرزند مادرانی که در طی زایمان مبتلا به ویروس بوده اند.

عوارض ویروس اچ پی وی HPV :

ویروس اچ پی وی HPV علت اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین این عفونت می تواند به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم، به نام دیسپلازی، منجر شود. انواع دیگر اچ پی وی نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان در ناحیه تناسلی زنانه (فرج) شوند. آنها همچنین می توانند سرطان آلت تناسلی و مقعد را نیز ایجاد کنند.

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی :

اگر مشاهده کردید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، وحشت نکنید. راههای زیادی است که می‌توانید از انتقال آن به شریک جنسی خود جلوگیری کنید. برای پیشگیری از زگیل تناسلی، موارد زیر را می توان انجام داد:

از شریک جنسی خود بخواهید که در مورد واکسن گارداسیل با پزشک صحبت کند. بسیاری از واکسن های اچ پی وی می‌توانند در مقابل برخی از انواع ویروس محافظت ‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند. همیشه از کاندوم و محافظ دهانی برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی استفاده کنید. سیگار را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید ممکن است شانس ابتلا به زگیل تناسلی در شما بالاتر رود.

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی :

آیا شما هم این سوال را دارید که برای درمان زگیل تناسلی چه باید کرد ؟ زگیل های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است پس از چند سال بدون درمان نیز بهبود یابند. ولی ویروس این زگیل همچنان در بدن باقیمانده و پس از طی مدتی مجدداً عود می نماید. بنابراین هدف از درمان، کنترل علائم بیماری و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است . توجه داشته باشید زگیل تناسلی حتی در شرایطی که بیمار هیچ یک از علائم بیماری را ندارد نیز قابل انتقال است.

در روش های درمان پزشکی معمولا در یک جلسه و بدون نیاز به بستری درمان صورت میگیرد و معمولا بنا به صلاح دید پزشک یا دکتر معالج یکی از روش های زیر را به دلیل درمان صد در صد زگیل انتخاب مینماید.

  • درمان با لیزر :

لیزر زگیل تناسلی ( استفاده اشعه برای از بین بردن زگیل تناسلی )  این مزیت دارد را دارد که یک بار برای همیشه از شر زگیل خود خلاص می شوید. این روش برای از بین بردن زگیل های خوشه ای و تکی با تعداد زیاد بسیار موثر می باشد.

درمان با لیزر می تواند کمی نسبت به روش های دیگر هزینه بیشتری داشته باشد ولی نتایج قطعی تری هم به دنبال دارد. این روش طی مدت زمان نیم ساعت و به صورت کاملا سرپایی انجام می شود. بیمار بلافاصله پس از لیزر می تواند به محل کار خود برگردد. زمان نقاهت آن کاملا کوتاه مدت می باشد. از جمله کسانی که از شهرستان برای درمان زگیل خود به شهرها مراجعه می کنند، با انجام لیزر همان روز به شهرستان خود باز می گردند.

  • کرایو تراپی (فریز کردن زگیل ها)

روش درمان کرایو توسط متخصص پوست و جراح برای درمان زگیل تناسلی انجام می گیرد. تری کلرواستیک اسید (TCA)  همان ماده شیمیایی می باشد که توسط یک پزشک در سطح زگیل ها اعمال شده و زائده پس از یخ زدن ( انجماد ) از بین می رود.

طی این روش موفق 75% بیماران رضایت کامل داشته و 15% از آنها تجربه بازگشت زگیل را داشته اند. با این حال، کرایوتراپی یا سرمادرمانی یکی از روشهای قطعی درمان زائده های گوشتی بعد از لیزر می باشد.

  • الکتروکوتر یا سوزاندن

یکی از روشهای قدیمی برای درمان زائده ها که از قدیم به کار گرفته می شده، الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل ها می باشد. در این روش که جراحی معمولی می باشد، پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن بافت های غیر طبیعی روی پوست استفاده می کند. این روش بیشتر برای زائده های گوشتی نرم کاربرد دارد و اگر زگیل شما سفت شده و زبر می باشد، لیزر و کرایو پیشنهاد های پزشک متخصص هستند.

  • جراحی زگیل تناسلی یا لیپ Leep

یکی از روش هایی که پزشکان یا جراحان عمومی برای از بین بین این رشد های کوچک به کار میگیرند، جراحی می باشد. عمل جراحی اغلب برای زائده های روی پوست کاربرد داشته و اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد، از لیزر برای از بین بردن آن استفاده می کنند. جراحی شامل روش سنتی بریدن به وسیله تیغ جراحی می باشد و قبل از آن محل عفونی به طور موضعی بی حس می شود. زخم ناشی از برداشتن زگیل ها بخیه زده می شوند.

پس از درمان زگیل های تناسلی، زنان لازم است هر 6 ماه یکبار برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام نمایند. زیرا این تست می تواند تغییرات سلول در دهانه رحم را به خوبی نمایان کند.بعضی از انواع HPV که موجب بروز زگیل می شود، خطر ابتلا به سرطان را ندارد اما انواع دیگری از این ویروس در ابتلا به سرطان نقش دارند.

  • درمان خانگی برای آن :

به یا داشته باشید هرگز از درمان های خانگی (OTC) برای درمان مشکل خود استفاده نکنید . همچنین استفاده از داروهای زگیل مناسب برای نواحی دیگر بدن ، بر روی زگیل های تناسلی ممنوع است. زیرا درمان هایی که برای مناطق دیگر بدن طراحی شده اند اغلب قوی تر از درمان های مورد استفاده در اندام تناسلی هستند.

به یاد داشته باشید، با استفاده از درمان های اشتباه ممکن است آسیب بیشتری به بدن خود وارد کنید. قبل از استفاده از هر نوع درمان خانگی با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

درمان دارویی زگیل تناسلی

  • درمان دارویی

در صورتی که زگیل بسیار کوچک باشد، پزشک ممکن است برای درمان زگیل تناسلی داروهای موضعی و پماد را تجویز نماید که برخی از آنها شامل موارد زیر باشد:

  • پماد آلدارا یا ایمی کیمود بر روی سیستم ایمنی کار میکند و به صورت موضعی بر روی پوست مالیده میشود و برای درمان نوع خفیفی از سرطان پوست با نام کارسینوم نیز تجویز میگردد.
  • پودوفیلاکس podofilox: این دارو به صورت محلول و یا ژل می باشد و فقط در بخش خارجی پوست مانند زگیل تناسلی و زگیل مقعدی استفاده می شود و به خاطر خاصیت اسیدی در بخش های داخلی و نواحی حساس مانند مانند لب و داخل دهان، واژن و مجرای تناسلی و واژن به هیچ عنوان نباید استفاده شود و فقط با نسخه پزشک میتوان تهیه کرد.
  • اسید سالیسیلیک یا TCA : به علت ارزان بودن این محلول اسیدی، برخی افراد و حتی پزشکان برای درمان زگیل تناسلی این روش را پیشنهاد میکنند که فقط برای زگیل های بسیار کوچک ممکن است کاربرد داشته باشد ولی عوارض آن بسیار زیاد بوده و مدت زمان درمان( در صورتی که موفق باشد) حدود 6 الی 8 هفته به طول می انجامد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

در اکثر نتایج دارو و پماد پاسخگو نبوده و باعث رشد بیشتر زگیل ها می شود. در این مواقع نیاز به عمل جراحی برای برداشتن آنها می باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما