تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

علت جوش زدن بعد از لیزر

علت جوش زدن پس از لیزر موهای زائد + چرا پس از لیزر جوش می زنیم ؟ علل و درمان آن


تاریخ انتشار : 4 اردیبهشت 1402          تاریخ بروزرسانی : ۶ آبان ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (5 امتیاز)

علت جوش زدن پس از لیزر ، برای از بین بردن موهای زائد می توان از روش های مختلفی استفاده کرد.اپیلاسیون، واکس کردن، کندن موها با نخ یا دیگر روش ها با کندن مو و تحریک پوست موجب ایجاد جوش های پوستی می شود. یک روش حذف موهای زائد لیزر موهای زائد بوده که باعث تهاجم کمتر به پوست و لایه های آن می شود ولی همچنان افراد با  لیزر موهای زائد تجربه جوش ناحیه لیزر شده را دارند.

تکنیک های متنوعی مانند الکترولیز، لیزر مو، IPL، لیزر خانگی و … برای از بین بردن موهای زائد ناشی از مصرف داروهای هورمونی، ابتلا به دیابت، تیروئید و مشکلات پوستی یا اجتناب از روش‌های سنتی و اپیلاسیون و شیو کردن وجود دارد. هر یک از این تکنیک ها، روی هر بیمار اثر متفاوتی دارند.

چرا پس از لیزر جوش می زنیم ؟

با توجه به شدت حساسیت‌ موجود که در پوست ایجاد می شود  و گستردگی موهای زائد در فرد، ممکن است عوارض جانبی مختلفی روی پوست بیمار به وجود آورد . یکی دیگر از عوارض جانبی همچون التهاب، تورم، سوزش، خارش، پوسته پوسته شدن، تغییر رنگ دانه های پوست، تیره تر یا روشن تر شدن بعضی از بخش هایی که تحت درمان لیزر  پس از لیزر جوش زدن برخی بیماران به آن دچار شوند.

دلایل ایجاد جوش بعد از لیزر موهای زائد

مهمترین مواردی که در  ایجاد جوش پس از لیزر موهای زائد ممکن است رخ دهد عبارتند :

استفاده بیش از حد از کرم زینک اکساید

قرمزی و التهاب پوست با کرم زینک اکساید درمان می شود. اغلب پزشک متخصص لیزر بر این باور است که پس از لیزر مو استفاده از این کرم ضرورت دارد. ولی لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که کرم زینک اکساید می بایست به اندازه ی یک لایه ی نازک روی پوست مالیده شود. زیرا درصورتی که بیش از اندازه استعمال گردد، می تواند  پس از لیزر باعث جوش شود.

تنظیمات نامناسب دستگاه لیزر

مکانیسم لیزر موهای زائد به این شکل بوده  که پرتوی لیزر از سطح پوست عبور نموده و پس از جذب ملانین های ریشه ی مو و حرارت بالای ایجاد شده توسط لیزر، فولیکول های مو را می سوزاند. به این شکل با از بین رفتن فولیکول ها، موهای زائد دیگر رشد ندارند. درصورتی که اپراتور لیزر دارای  مهارت کافی جهت تنظیم تعداد پالس و مدت زمان پالس های لیزر متناسب با پوست و موی شما را نداشته باشد، بعد از لیزر جوش و التهاب شدید پوست مواجه می شوید.

دلایل ایجاد جوش بعد از لیزر موهای زائد

حساس بودن پوست

افراد زیادی پوستی بسیار پوست دارند و با کمترین تحریکی با جوش مواجه می شوند که با التهاب نیز همراه است . اغلب کسانی  که پوست روشن دارند این مشکل مواجه می شوند. البته حتی در صورتی که فردی پوست تیره داشته باشد و به طور مناسب از دستگاه لیزر استفاده نکند، پس از لیزر جوش می زنند.

پوست های چرب

درصورتی که  پوست حساسی دارید، بی شک بیشتر ازسایر افراد مستعد جوش زدن بعد از لیزر خواهید بود. زیرا لیزر با کندن مو پوست شما را تحریک خواهد کرد و باعث ایجاد جوش در سطح پوستتان خواهد شد. علاوه بر  پوست‌های حساس، پوست ‌های چرب نیز در معرض این عارضه پوستی خواهند بود. چرا که ترشح چربی با تحریک پوست بعد از لیزر، توسط غدد چربی افزایش می یابد.

افرادی که دارای پوستی چرب می باشند، منافذ پوستشان بسته می باشد. لیزر موهای زائد پوست را تحریک می کند. به این صورت غدد چربی زیر پوست، چربی بیشتری ترشح خواهد کرد. هر اندازه که پوست چربی بیشتری تولید کند، روی سطح پوست جوش های بیشتری ایجاد می کند. از این حیث عارضه ی جوش زدن پس از لیزر اغلب در افراد با پوست های چرب بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

ابتلا به بیماری های خاص

متخصصان در مورد عوارض جانبی لیزر مو  مطالعات زیادی با دستگاه های مختلف انجام داده اند. با توجه به آمارهایی که ککسب شده ، افرادی که از بیماری های خاص همچون عفونت های پوستی، دیابت و اختلال در سیستم ایمنی بدن رنج می برند، اغلب با جوش زدن بعد از لیزر نیز مواجه خواهند شد. بنابراین در صورتی که مبتلا به بیماری خاصی می باشید و یا داروهای هورمونی استفاده می کنید، قبل از انجام لیزر موهای زائد لازم است تا به  پزشک متخصص خود مراجعه نمایید تا دچار این عارضه نشوید.

آلودگی محیط و بهداشتی نبودن هندپیس لیزر

بهداشتی نبودن محیطی که پروسه ی لیزر در آن صورت می گیرد  به خصوص آلودگی هندپیس لیزر یکی از علل جوش زدن بعد از لیزر محسوب می شود. زمانی که به کلینیک یا مرکز لیزر برای لیزر موهای زائد خود مراجعه دارید ، حتما از رعایت اصول بهداشتی اطمینان خاطر شوید. حتی جهت اطمینان بیشتر می توانید از اپراتور لیزر درخواست نمایید که قبل از شروع، هندپیس دستگاه را عوض نماید و برای شما از یک هندپیس جدید استفاده کند.

بر عکس دیگر دستگاه های لیزری، زمان بهره برداری از دستگاه لیزر الکساندرایت می توان برای هر بیمار هندپیس را عوض کرد. ضمن اینکه محیط و محلی که در آن لیزر صورت می گیرد می بایست حتما بهداشتی بوده و از کاورها، دستکش ها و ملحفه های یک بار مصرف استفاده شود. در برابر اشعه ی لیزر برای محافظت از سلامت چشم های خود ، از متخصص لیزر عینک محافظ بگیرید.

رعایت نکردن مراقبت های پوستی پس از لیزر

در صورتی که از پوست خود بعد از لیزر موهای زائد به صورت اصولی مراقبت ننمایید، زمینه ی جوش زدن پس از لیزر را فراهم خواهید کرد. بنابراین بعد از گذشت پایان جلسات لیزر، دقیقا طبق توصیه های پزشک متخصص یا اپراتور عمل نمایید، مانند زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب، حتما از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید. به هیچ وجه پس از لیزر موهای زائد، با آب داغ دوش نگیرید. سونا بعد از لیزر ممنوع می باشند. لذا رعایت موارد گفته  شده در رابطه با مراقبت های پس از لیزر مو، نه تنها برای سلامت پوست شما بسیار اهمیت دارد، بلکه احتمال جوش زدن را کاهش خواهد داد.

استفاده از دستگاه لیزر نامناسب

بهترین دستگاه لیزر  لیزر الکساندرایت بوده که مورد تایید برای حذف موهای زائد نیز می باشد. با استفاده از این دستگاه متوجه بیشترین تاثیر در از بین بردن دائمی موهای زائد بخش های مختلف بدن خواهید شد. می توانید با دستگاه لیزر الکس با حداقل عوارض جانبی به بهترین نتیجه دست یابید. البته دستگاه لیزر الکس تنها برای پوست های روشن تاثیر خوبی دارد.

برای پوست های تیره می بایست از دستگاه هایی با طول موج بلندتر مانند لیزر ان دی یاگ استفاده گردد. عدم استفاده دستگاه متناسب با رنگ پوست احتمال جوش زدن بعد از لیزر را افزایش می دهد.

جای جوش پس از لیزر تا چه مدت باقی می‌ماند ؟

علت جوش زدن پس از لیزر ، اگر چه جوش زدن پس از لیزر آزار دهنده خواهد بود ولی جای نگرانی وجود ندارد. زیرا کاملا بعد از مدتی از بین خواهد رفت . قرمزی و ملتهب شدن پوست، تورم، بی حسی و کرختی یا در موارد شدید تر تاول های پوستی یا سوختگی سطحی از عارضه های جانبی پس از لیزر موهای زائد می باشند.

این ضایعات به دلیل استفاده از دستگاه لیزر نامناسب و یا عدم مهارت کافی اپراتور لیزر ایجاد می شوند و معمولا پس از یک هفته اثرشان از بین می رود. جوش ها هم نهایتا سه الی ده روز پس از لیزر محو می شوند. اگر این جوش ها پس از ده روز از بین نرفتند یا به حالت غیر طبیعی درآمدند، هر چه سریع تر به متخصص خود مراجعه کنید تا داروهای مناسب را برایتان تجویز کند.

راه های جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر

راه های جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر

برای جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر می بایست موارد زیر رعایت شود :

  1. پوست لیزر شده به هیچ عنوان در معرض نور خورشید نباید باشد. در صورتی که پس از لیزر می بایست از خانه بیرون بروید، از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ استفاده نمایید.
  2. از برنزه کردن پوست خود داری نمایید . به هیچ عنوان آفتاب نگیرید و پوست خود را با دستگاه سولاریوم برنزه نکنید. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و اشعه ی دستگاه سولاریوم بعد از لیزر، باعث جوش زدن، ملتهب شدن پوست و تاول های بسیار وخیم می شود.
  3. هرگز پوست خود را در معرض حرارت قرار ندهید. حمام آب گرم، سونا یا اتاق بخار پس از لیزر موهای زائد برای سلامت پوست بسیار مضر می باشد.
  4. از تحریک پوست به وسیله مواد شیمیایی خودداری نمایید. بعضی از مواد شیمیایی همچون کلر پوست ناحیه ی لیزر شده را تحریک می کنند و تماس آن ها با پوست پس از لیزر باعث جوش زدن می شوند. شوینده ها می توانند پوست لیزر شده ی شما را حساس کنند. پس تا بیست و چهار ساعت پس از لیزر از شوینده های صابونی برای شست و شوی صورت خود استفاده نکنید. توصیه می شود تا یک روز پس از لیزر صورت از محصولات آرایشی استفاده نکنید. همچنین پس از لیزر موهای زائد خود، به استخر نروید چون در آب استخرها کلر وجود دارد و پوستتان را تحریک می کند.

درمان جوش ها پس از لیزر

علت جوش زدن پس از لیزر ،‌به طور کلی جوش ها با گذشت چند روز از بین خواهند رفت و کاملا گذرا و موقتی خواهند بود. در صورتی که جوش ها به مرحله ی آزار دهنده نرسیده اند، بهتر است  که اقدام خاصی انجام ندهید و صبر کنید تا خود به خود از بین بروند. ولی در صورتی که  سوزش و خارش شدید روی پوستتان احساس می کنید، با استفاده از چند روش می توانید پوست خود را تسکین دهید.

  • التهابات پوستی را با  گذاشتن کیسه ی یخ روی ناحیه ای که لیزر شده می توان کاهش داد.
  • به اندازه یک لایه ی نازک از کرم ها و پمادهای ضد جوش مثل زینک اکسید یا آلفا هیدروکسی روی پوست خود بمالید تا جوش ها و التهابات کاهش یابند.
  • در صورتی که پوستتان چرب است و منافذ پوستتان بسته شده است، بی شک بعد از لیزر  بعد از لیزر جوش می زند. بخور بابونه و رزماری با خاصیت ضدعفونی کنندگی، می تواند منافذ پوست را باز کند. به این ترتیب چربی های اضافی از پوست پاک می شوند و جوش ها از بین می روند.
  • یکی از بهترین و موثرترین تسکین دهنده ها برای پوست هایی که دچار التهاب شده اند، ژل طبیعی آلوئه ورا است. گیاه تازه ی آلوئه ورا را در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود. سپس ژل موجود در برگ آلوئه ورا را خارج کنید و روی پوست خود قرار دهید. پس از مدتی خاصیت ضد التهابی آلوئه ورا اثر کرده و پوست شما تسکین می یابد.

نکات مهم آماده شدن برای جلسه بعدی لیزر موهای زائد

برای این‌که پوست خود را در بهترین حالت بعد از لیزر موهای زائد نگه دارید، باید قبل از هر جلسه برای مراقبت از آن اقداماتی انجام دهید. با انجام کارهای زیر برای لیزر درمانی آماده شوید:

در طول مشاوره برای لیزردرمانی

هنگامی‌که با پزشکی که این روش را انجام می‌دهد مشورت می‌کنید، مهم است که داروهایی که مصرف می‌کنید و شرایط پزشکی که دارید، به ویژه موارد مربوط به پوست را در اختیار وی قرار دهید.

یک ماه قبل از لیزر موهای زائد

برای جلوگیری از آسیب پوست باید از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و خورشید اجتناب شود. سعی کنید در سایه بمانید، از برنزه کردن یا مصرف اسپری برنزه خودداری و از پوست خود با ضدآفتاب محافظت کنید.

رعایت نکردن مراقبت های پوستی برای لیزر

اگر شخصی روی پوست خود جوش های ریز داشته باشد، آیا می تواند لیزر مو انجام دهد؟

در صورتی که موهای زائد دقیقا روی جوش ها رشد کرده اند، حتما پس از لیزر موهای زائد پوستتان تحریک و ملتهب شود بیشتر خواهد شد. اغلب در این شرایط پوست بیش از حد معمول جوش خواهد زد. ولی جای نگرانی ندارد. با تخریب فولیکول های مو، بعد از گذشت دو تا سه جلسه لیزر موهای زائد جوش های سطح پوست کاملا از بین خواهد رفت.

چنانچه که که پوستتان به طور غیر طبیعی در جلسات اول ملتهب شد، فورا به متخصص پوست خود مراجعه کنید تا داروی مناسب شما را تجویز کند. ضمن اینکه  پماد هایی که پزشکتان تجویز می کند، می توانید در کاهش التهاب و جوش ها از کمپرس یخ مناسب باشد. در صورتی که طبق عادت  به طور مداوم از روش های قدیمی حذف موهای زائد مانند تیغ زدن یا اپیلاسیون استفاده نمایید و به دنبال شیو کردن یا اپیلاسیون پوستتان جوش می زند، بهترین گزینه ی درمانی برای شما لیزر موهای زائد است. یکی از دلایل اصلی جوش زدن پس از اصلاح، موهای زیر پوستی می باشد.

لیزر مو ضمن  بر درمان جوش های ناشی از اصلاح حین از بین بردن موهای زائد، همه ی موهای زیر پوستی شما را نیز از بین خواهد برد. در این شرایط بعد از  لیزر جوش نخواهید زد. پس جای نگرانی وجود ندارد و می توانید با خیال راحت درمان خود را انجام دهید.

رعایت نکردن مراقبت‌های پوستی، یکی از دلایل مهم جوش زدن بعد از لیزر

علت جوش زدن پس از لیزر ، همانطور که می دانید رعایت نکردن مراقبت‌های پوستی یکی از دلایل اصلی برای  التهاب‌های پوستی و علت دون دون شدن پوست بعد از لیزر، است. بعد از لیزر موهای زائد برای جلوگیری از جوش زدن و ابتلا به عوارض دیگر باید از پوست خود به‌صورت اصولی مراقبت کنید. به‌طورکلی بهتر است بعد از جلسه لیزر:

  • دوش آب گرم نگیرید.
  • از دئودورانت استفاده نکنید.
  • حداقل تا 24 ساعت ورزش نکنید.
  • از مصرف مواد آرایشی صورت مثل کرم پودر و کانسیلر پرهیز کنید.
  • از قرار گرفتن در نور شدید خورشید پرهیز کنید.
  • برای مراقبت از پوستتان در کنار پرهیز از این کارها، می‌توانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین برای کاهش التهاب و سوزش، کمپرس یخ را روی ناحیه تحت درمان قرار داده و ماساژ دهید.

آیا جای جوش های لیزر روی پوست می ماند؟

آیا جای جوش ها پس از لیزر روی پوست می ماند ؟

علت جوش زدن پس از لیزر ، جوش های که با دوره ی لیزر ایجاد می شوند  و با التهابات پوستی همراه می شود و اغلب هفت تا ده روز بعد از بین می روند و جای آن ها نیز روی پوست باقی نمی ماند. در واقع جوش های روی پوست از ضایعات رایج استفاده از لیزر نیست و دلیل اصلی ایجاد جوش در بیشتر بیماران عدم رعایت اصول بهداشتی و توصیه های پزشک متخصص خواهد بود.

در صورتی که جوش های صورت و بدن شما بعد از طی کردن  لیزر، غیر طبیعی و شدید می باشد، بهتر است به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید تا داروها و پماد های ضد التهاب و ضد آکنه را برایتان تجویز نمایید. به این صورت جوش ها زودتر از بین می روند و جای آن نیز کمتر خواهد ماند .

توصیه می شود برای کاهش اثرات آن از درمان های خانگی و توصیه ی افراد غیر متخصص اجتناب نمایید. زیرا بیشتر این خود درمانی ها نه تنها جای جوش ها را درمان نمی کنند، بلکه آن ها را  تشدید می‌ کند. به جز دستورات پزشک متخصص خود هیچ اقدام دیگری انجام ندهید. شما می توانید برای انجام خدمات لیزر با کلینیک مهراز در تماس باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما