تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

پی آر پی مو چیست

پی آر پی مو چیست و چه نقشی در تقویت مو دارد؟


تاریخ انتشار : 28 فروردین 1402          تاریخ بروزرسانی : ۲۸ فروردین ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

ریزش مو برای هر کسی اتفاقی ناراحت‌کننده و ناامیدکننده  است . ریزش مو یا نازک شدن آن در  ظاهر فرد تغییرات زیادی ایجاد می کند. بنابراین  افراد در مواجهه با این معضل همواره به دنبال راه‌حلی جهت درمان ریزش موهای خود می باشند. پی آر پی مو از روش‌های جدید و نوین برای تقویت مو و درمان ریزش مو، شناخته می شود. این روش، کاملاً طبیعی بوده و بدون نیاز به جراحی و بدون درد صورت می گیرد  و در راستای تقویت مو بسیار موثر عمل می کند.

پی آر پی مو چیست؟

پلاسما قسمت مایع خون بوده که ساختار آن از آب و پروتئین بوده و به گلبول‌های سفید و قرمز خون و همچنین پلاکت‌ها اجازه می‌ دهد با کمک جریان خون حرکت داشته باشند. پلاکت نوعی سلول خونی می باشد که منجر به  لخته شدن خون می گردد. پلاکت ‌ها در بهبود نقشی اساسی دارند. از این حیث  پزشکان دریافتند تاثیر بالای پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) بسیار بهتر بود و در بهبود جراحات و آسیب‌ های تاندونی، عضلانی، مفاصل و حتی پوست و مو عملکر خوبی دارند.

زمانی که پلاکت ‌ها در ناحیه درمان قرار دارند، فاکتورهای رشد را آزاد می ‌کنند که همین موضوع در ترمیم و رشد سلول‌ها عملکر خوبی دارد و باعث می شوند تا روند بهبودی بدن تحریک شده و سریع ‌تر صورت گیرد.به طور کلی پی آر پی روش درمانی کلینیکال بوده که در آن پلاسمای غنی از پلاکت را جهت درمان ریزش موها و رشد مجدد آن‌ ها به پوست سر تزریق می گردد.

آیا پی آر پی برای درمان ریزش مو موثر است؟

با وجود آنکه تاثیر PRP مو را نمی توان به صورت علمی کاملا تایید کرد، ولی شواهد نشان می‌دهد که PRP می‌تواند ریزش مو را درمان کند و باعث تحریک رشد طبیعی موها شود. در سال تحقیقاتی که در سال  ۲۰۱۹  در این خصوص صورت گرفته حاکی از آن بوده که PRP مو در درمان ریزش موها بی تاثیر نبوده . نتیجه یکی از مطالعات سیستماتیک که روی ۲۶۲ نفر با بیماری آلوپسی آندروژنتیک صورت گرفت ، نشان داد که تزریق پی آر پی، ریزش موها را کاهش داده و در افزایش قطر و تراکم موها موثر عمل کرده است.

پی آر پی و درمان ریزش مو

آیا پی آر پی برای تقویت مو موثر است؟

پلاکت‌ ها یکی از چهار جز اصلی خون بوده که در رشد و بازسازی سلول تاثیر دارد. پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت که از نام آن مشخص بوده ، حدود پنج برابر بیشتر از خون معمولی، پلاکت دارد. این غلظت از پلاکت‌ها فاکتورهای رشد بیشتری به همراه دارند. لذا فورا در بهبود ناحیه تحت درمان موثر عمل می کند و در رشد مجدد بافت موثر عمل می کنند. مو هم اینچنین بوده .

به طور کلی شواهد و مطالعات حاکی از آن بوده که پی آر پی مو ضمن اینکه در ریزش مو موثر است ، در رشد و تقویت موها نیز نقش خوبی دارد . بنابراین در بسیاری از موارد، بعد از کاشت مو و برای تقویت موهای کاشته ‌شده، پزشک تزریق PRP مو را پیشنهاد می ‌دهد.

 نحوه تزریق پی آر پی

کلیه مراحل پلاکت درمانی، از نمونه‌گیری تا تزریق، تقریباً در حدود یک ساعت زمان خواهد برد. به طور معمول در این روش از بی‌حسی موضعی جهت کاهش درد تزریق استفاده شده و در برخی موارد جهت تعیین محل دقیق سوزن نیز، از سونوگرافی استفاده می‌شود و در مرحله آخر پلاسمای غنی از پلاکت به آرامی به موضع تحت درمان تزریق خواهد شد. تمامی این مراحل در کلینیک‌های زیبایی و در مطب پزشک قابل‌اجرا بوده و بیمار پس از تزریق می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهد. پس به طور خلاصه:

  1. پزشک یا تکنسین پلاسمای غنی از پلاکت را برای تزریق آماده می ‌کند.
    2. ناحیه مورد نظر باید قبل از تزریق، با مواد ضدعفونی کننده مانند الکل کاملاً تمیز ‌شود.
    3. موضع موردنظر با استفاده از لیدوکائین و یا انواع دیگر از بی‌ حس ‌کننده های موضعی بی ‌حس ‌شود.
    4. در موارد درمانی آسیب ‌هایی همچون تاندون، ناحیه ‌ای نزدیک به محل تزریق با ژل مخصوص سونوگرافی پوشیده شده و کاوشگر سونوگرافی تصویری از تاندون را جهت یافتن محل دقیق تزریق نشان می ‌دهد.
    5. بهتر است بیمار برای تسهیل روند تزریق آرامش خود را حفظ کند. این موضوع می تواند در کاهش درد ناشی از تزریق نیز تا حد زیادی موثر باشد.
  2. مقدار مشخصی از پی آر پی(عموماً 3 تا 6 میلی لیتر) به سرنگ مخصوص، توسط پزشک و یا تکنسین مربوطه به موضع تزریق گردد. سپس ناحیه تزریق تمیز و بانداژ می شود.

چه کسانی کاندید تزریق پی آر پی هستند

برای درمان PRP چه کسانی کاندید مناسبی هستند؟

مطالعات نشان داده است که بهترین کاندیدهای PRP مو کسانی هستند که به‌تازگی موهای خود را از دست داده‌اند. چراکه اگر مدت زیادی از ریزش موها گذشته باشد، احیای فولیکول‌های مو مشکل خواهد بود. حالت ایده‌آل برای PRP مو ناحیه‌هایی از سر هستند که فولیکول‌های ضعیفی دارند.

در پی آر پی مو همچون دیگر عمل زیبایی ضرورت دارد که از این درمان افراد انتظارات واقع ‌بینانه‌ای داشته باشند. نتیجه پی آر پی مو تا حد زیادی به سلامت فرد بستگی خواهد داشت. لذا افرادی که  دارای سلامت عمومی می باشند و از  داروی خاصی مصرف نمی‌ کنند و سیگار نمی‌ کشند، می ‌توانند نتیجه خوبی برای خود متصور شوند.

چه کسانی نمی توانند از PRP مو برای درمان ریزش مو استفاده کنند؟

پی آر پی مو برای افرادی که مدت زیادی است که موهای خود را از دست داده‌اند، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. ضمن اینکه افراد که کاملا کچل شده اند، ممکن است از PRP درمانی نتوانند نتیجه مورددلخواه خود را کسب کنند. لازم به ذکر است که سلامت عمومی اهمیت بالایی دارد. لذا کسانی که به لوپوس، بیماری‌ های تیروئیدی، انواع مشکلات پوستی، دیابت، اختلالات کبدی و سایر اختلالات زمینه‌ای مبتلا می باشند ، نمی‌توانند با کمک این روش،‌ ریزش موی خود را درمان کنند.

مراحل درمان مو با پی آر پی چگونه است؟

PRP مو یک فرایند سه مرحله‌ ای محسوب می شود. یک نمونه خون در مرحله اول از بازوی فرد گرفته می‌ شود. این نمونه جهت جداسازی مایعات با چگالی ‌های مختلف درون سانتریفیوژ قرار می ‌گیرد. با گذشت  ۱۰ دقیقه، خون شما به سه لایه پلاسمای بدون پلاکت، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و سلول ‌های قرمز خون تقسیم می ‌شود.

در روش پی آر پی با بهرهمندی از یک  سرنگ به ناحیه‌هایی از سر که نیاز به رشد بیشتر موها دارد، تزریق می گردد. هنوز تحقیقات کافی برای اثبات موثر بودن این روش صورت نگرفته است. ولی تجربه ها حاکی از درمان آن است.

مراحل درمان ریزش مو با پی آر پی

مراقبت های بعد از پی آر پی مو چگونه است؟

جهت اطمینان از نتیجه مطلوب می بایسست پس از درمان هم مراقبت‌های لازم صورت گیرد. عدم مراقبت کافی از موها نتیجه نهایی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد. از جمله مراقبت‌های لازم بعد ازPRP  مو عبارت اند از :

  • بعد از عمل تا ۴۸ ساعت در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  • در صورتی که نمی ‌توانید در خانه بمانید، حتما از کلاه استفاده کنید.
  • برای محافظت از پوست سر خود بعد از دو روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت شستشوی سر و صورت را فراموش نکنید.
  • مصرف داروهای ضدالتهاب چون ایبوپروفن و پاراستامول تا دو هفته بعد از عمل خودداری کنید.
  • در روزهای ابتدایی از مصرف ویتامین E، سیر و سایر رقیق‌کننده‌ های خونی پرهیز داشته باشید.
  • از کشیدن سیگار و مصرف الکل تا چند روز بعد از عمل خودداری کنید.

مزایای پی آر پی مو چیست؟

PRP درمانی از سال‌ها پیش موردتوجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته بود. در سال‌های اخیر متخصصان به تجربه دریافتند که این روش درمانی برای ریزش موها و کمک به سلامتشان موثر است. از جمله مزایای پی آر پی مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود و تقویت فولیکول‌های مو
  • کاهش سرعت ریزش مو
  • رشد موهای جدید
  • کمک به بهبود سریع‌تر پوست سر بعد از کاشت مو

یکی از مزیت های این روش ، استفاده از این روش درمانی با سایر روش ها به صورت همزمان می باشد.  طبق تحقیقات صورت گرفته  در سال ۲۰۲۱ در Wiley Online Library، ترکیب میکرونیدلینگ و PRP می ‌تواند بازسازی کلاژن را افزایش دهد و در نهایت باعث ایجاد یک نتیجه بهتر برای بیمار باشد. پی آر پی مو به‌تنهایی در رشد قابل ‌توجه موها در بیماری آلوپسی آندروژنیک می‌ شود. ولیکن ترکیب آن با میکرونیدلینگ درمان را تکامل بخشیده و ترمیم موها، جوانسازی پوست و بهبود جای زخم و جوش را به همراه دارد.

عوارض پی آر پی مو چیست؟

با توجه به اینکه در این روش  از خون خود شما گرفته و به سر تزریق می گردد، خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار در این روش به صفر می رسد. با این حال، هر درمانی که شامل تزریق باشد، ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض احتمالی پی آر پی مو عبارت‌اند از:

  • آسیب به رگ‌های خونی یا عصبی
  • عفونت
  • جمع شدن کلسیم در نقاط تزریق
  • بافت اسکار

از جهتی از مواد بی‌حس‌کننده زمان تزریق پی آر پی مو استفاده می‌ شود. ممکن است پوست شما نسبت به این ماده واکنش منفی نشان دهد. لذا ختما با  پزشک از قبل در این مورد مشورت کنید.

نتایج prp مو چه زمانی دیده میشود؟

پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته نتیجه پی آر پی مو پس از تزریق نتیجه قابل‌ توجهی مشخص می شود. با این حال، در بعضی از افراد ممکن است این مدت تا ۳ ماه هم زمان ببرد . ضمن اینکه جهت دستیابی  به نتیجه دلخواه معمولا اغلب به بیشتر از یک جلسه نیاز خواهید داشت.

نتایج پی آر پی مو چه زمانی دیده می شود

ماندگاری پی آر پی چقدر است؟

حداقل ۱۲ ماه نتیجه  درمان پی آر پی برای ریزش مو زمان می برد. با وجود اینکه ماندگاری نتیجه پی آر پی مو می ‌تواند به دلایل  مختلفی همچون شرایط جسمانی شما، تعداد دفعات تزریق پی آر پی مو و همچنین کیفیت پی آر پی تزریق‌ شده بستگی خواهد داشت.

برای درمان ریزش مو چند جلسه پی آر پی نیاز است؟

بر اساس مجله پزشکی healthline، پی آر پی مو به حداقل سه جلسه درمانی با فاصله ۴ تا ۶ هفته از هم نیاز دارد. جهت حفظ نتیجه PRP مو می بایست  هر ۴ تا ۶ ماه یک‌بار مداوم تکرار شود .

هزینه پی آر پی مو چقدر است؟

قیمت prp مو اغلب  بموارد مختلفی می تواند در قیمت آن موثر باشد . مواردی همچون موقعیت جغرافیایی کلینیک،‌ کیفیت تجهیزات مورد استفاده، افزودن مواد مغذی و… بستگی خواهد داشت. ضمن اینکه رسیدن به نتیجه مطلوب تنها یک جلسه کافی نخواهد بود. اغلب بیماران بعد از سه جلسه تزریق پی آر پی نتیجه دلخواهشان را دریافت خواهند کرد.

اقدامات پیشگیرانه در کاهش عوارض احتمالی PRP

اگر چه تزریق پلاسمای خون برای پوست سر خطر ساز نیست ، اما عوارض بسیار نادری وجود دارند که می ‌توانند آثار جانبی منفی برای بدن همراه داشته باشند. بنابراین تکنسین‌ های کلینیک و پزشکان متخصص پوست و مو اقداماتی انجام می ‌دهند که این خطرات بسیار کم را به صفر برسانند. برخی از اقدامات مؤثر در به‌حداقل ‌رساندن عوارض PRP، عبارت‌اند از:

در برخی از کلینیک‌ ها با اقدام برای انجام پی آر پی، تکنسین کارهای خون ‌گیری و تزریق را انجام می ‌دهد که این روش کاملاً اشتباه بوده و برای فرد می ‌تواند خطرناک باشد. پزشک متخصص باید. قبل از انجام مراحل پی آر پی، پوست سرتان را معاینه کند و شرایط شما را بررسی کند. مواردی همچون سوابق بیماری و حساسیت‌هایی که دارید، احتمال دارد با PRP تداخل داشته باشد.

کلینیک‌های زیبایی و تخصصی پوست و مو  مهراز طبق اصول می بایست ابزارها و تجهیزاتشان را ضدعفونی کنند. تجهیزات آلوده‌ای که با خون ارتباط دارند، یک خطر جدی برای سلامتی شما می باشند.

همه ی  مراحل پی آر پی می بایست توسط پزشک متخصص صورت گیرد . چرا که ممکن است در بعضی موارد نیاز به یک مداخله درمانی کمکی باشد و پزشک علاوه بر کار تزریق، داروی دیگری تجویز نماید.

یکی از وظایف کلینیک‌ها این است که بعد از انجام خدمات تزریق یا خون ‌گیری، با شما ارتباط داشته باشند تا در صورت بروز مشکل، راهنمایی‌های لازم را برایتان ارائه دهند.

پزشکان یا کارشناسان متخصص پوست و مو باید شما را در مورد تمامی جنبه‌های این روش درمانی مطلع سازند. آگاهی شما از موضوع می‌تواند استرستان را کم کند و مراقبت‌های بهداشتی پس از تزریق را برایتان آسان کند.

کلام آخر :

امروزه برای درمان ریزش موهای گزینه‌های درمانی زیادی ارائه شده که مصرف دارو و کاشت ابرو و مو تر شناخته شده ترین ها هستند.  در این میان پی آر پی مو از دیگر گزینه‌ های درمان ریزش مو به شمار می رود. اگرچه برای این درمان اثبات‌های علمی محدودی وجود دارد ولی بسیاری از متخصصان معتقدند که PRP مو راهی مطمئن و موثر برای کمک به رشد و تقویت موها خواهد بود. چنانچه که  در این زمینه سوالی دارید،‌ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما