تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

برای جوانسازی پوست چه ویتامین ها و موادی بخوریم؟

برای جوانسازی پوست چه ویتامین ها و موادی بخوریم؟+ معرفی ۶ ویتامین مفید پوست


تاریخ انتشار : 13 اسفند 1401          تاریخ بروزرسانی : ۶ آبان ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (3 امتیاز)

برای جوانسازی پوست چه ویتامین ها و موادی بخوریم؟ پوست شما برای انجام وظیفه اصلی خود به تعادل مناسب بین مواد مغذی نیاز دارد. تحقیقات نشان می دهد که برخی از ویتامین ها ممکن است نقش کلیدی در سلامت پوست داشته باشند. در بسیاری از موارد، این ویتامین ها زمانی بیشترین تاثیر را دارند که فرد آنها را مستقیماً روی پوست بمالد.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل که فاقد کمبود ویتامین و مواد مغذی است ممکن است با افزایش سلامت کلی سلامت پوست را بهبود بخشد.

تولید کنندگان مراقبت از پوست و مکمل ها به سرعت ادعا می کنند که ویتامین مناسب می تواند سلامت پوست را متحول کند، با پیری مبارزه کند و آکنه را درمان کند. اما ویتامین ها معجزه نیستند.

آنها مواد طبیعی هستند که بدن انسان برای عملکرد طبیعی به آنها نیاز دارد. روش اصلی تاثیر ویتامین‌ها بر سلامت پوست، تضمین سلامت کلی بدن است. در این مقاله از سایت مهراز به بررسی همه چیز درباره جوانسازی پوست می پردازیم. با ما همراه باشید.

با پیری پوست چه می توان کرد؟

طبیعتا پیشگیری بهترین و موثرترین راه برای مقابله با اثرات بیرونی پوست می باشد. بهترین استراتژی پیشگیری در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد داشتن سبک زندگی سالم ، داشتن استرس کم و رعایت کردن رژیم های غذایی متعادل است که در آنها مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان وجود دارند.

ویتامین a مناسب برای پوست

مصرف ویتامین بهترین روش برای پوست سالم :

ویتامین ها از نظر حلالیت در دو دسته محلول در آب و محلول در چربی قرار میگیرند.

ویتامین های محلول در آب :

ویتامین های محلول در آب شامل ویتامین های گروه b و ویتامین c است. این گروه از ویتامین ها در حبوبات ، میوه ها و غلات یافت می شوند که سرعت جذب بالایی دارند و میزان اضافی آنها از ظریق ادرار دفع می شود و منجر به مسمومیت نمی شود.

ویتامین محلول در چربی :

ویتامین هایی نظیر A,K,E,D در این دسته بندی قرار میگیرند. زوغن ها ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و ابنیات سرشار از این ویتامین ها می باشند. این ویتامین ها در کبد ذخیره می شوند و عوارضی مانند ضعف ، سرگیجه ، معده درد ، تهوع و … را به همراه دارند.

ویتامین A:

سیب زمینی شیرین و سبزی های برگ دار تیره حاوی ویتامین A هستند. بسیاری از مولتی ویتامین ها حاوی 100 درصد یا بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A هستند. دیگر منابع خوب ویتامین A عبارتند از هویج، سبزیجات سبز رنگ تیره، سیب زمینی شیرین و تخم مرغ.

رتینوئیدها، از جمله رتینول، ترتینوئین، ایزوترتینوئین و مواد شیمیایی مشابه، فرم های ساخته شده از ویتامین A هستند. این محصولات به صورت کرم و سرم برای اعمال مستقیم روی پوست عرضه می شوند. بسیاری از مطالعات از مزایای رتینوئیدها برای سلامت پوست حمایت می کنند.

رتینوئیدها سرعت گردش سلولی را افزایش می دهند. این می تواند بافت و رنگ پوست را بهبود بخشد، پوست کدر و بی روح را لایه برداری کند، با آکنه مبارزه کند و علائم پیری را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که رتینول و اسید رتینوئیک باعث افزایش ضخامت پوست در طی 4 هفته می شود. رتینوئیدها همچنین بیان ژن کلاژن را افزایش دادند. پس از 12 هفته، شرکت کنندگان در مطالعه کاهش قابل توجهی در چین و چروک داشتند.

رتینوئیدها می توانند حساسیت پوست به خورشید را افزایش دهند. به همین دلیل، استفاده از ضد آفتاب هنگام استفاده از رتینوئیدها و تا چند هفته پس از آن ضروری است. رتینوئیدها همچنین می توانند خشک شوند، بنابراین افراد باید از یک مرطوب کننده با کیفیت استفاده کنند و به آرامی شروع کنند.

سعی کنید یک یا دو بار در هفته قبل از خواب از رتینوئیدها استفاده کنید، سپس به تدریج دفعات مصرف را به یک بار در روز افزایش دهید. برای جوانسازی پوست چه ویتامین ها و موادی بخوریم؟

 برای جوانسازی پوست چه ویتامین ها و موادی بخوریم؟ | ویتامین ب کمپلکس

ویتامین های ب کمپلکس:

چندین ویتامین B کمپلکس ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد. ویتامین های محلول در آب به راحتی به عنوان مکمل در دسترس هستند، از جمله به عنوان مکمل هایی که شامل تمام 12 ویتامین B کمپلکس است.

تحقیقات در مورد نقش مکمل های ویتامین B-کمپلکس امیدوارکننده است، هرچند بی نتیجه است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ویتامین B می تواند به بدن در تولید سلول های جدید پوستی سالم کمک کند.

همه تحقیقات چنین فوایدی را پیدا نکرده اند، اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ویتامین های B کمپلکس زمانی مؤثرتر هستند که افراد مستقیماً آنها را روی پوست بمالند.

ویتامین B-3 یا نیاسینامید ممکن است به برخی از علائم پیری پوست کمک کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است به کاهش ظاهر لکه های پیری و سایر اشکال تغییر رنگ پوست کمک کند. برخی از زنان هنگام مصرف ویتامین های دوران بارداری حاوی اسید فولیک، بهبودی در پوست و موی خود گزارش می دهند.

طبق یک مطالعه در سال 2011، اسید فولیک ممکن است علائم پیری پوست را نیز بهبود بخشد. محققان دریافتند که کرم حاوی اسید فولیک و کراتین از بیان ژن کلاژن و تراکم فیبر کلاژن پشتیبانی می کند. کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد که باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود. ویتامین B-5 یا اسید پانتوتنیک ممکن است به آکنه و پیری پوست کمک کند.

یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در سال 2014 نشان داد افرادی که مکمل غذایی B-5 را به مدت 12 هفته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در آکنه و التهاب پوست مشاهده کردند.

یک مطالعه در سال 2010 اثرات کرم پوست حاوی ویتامین های E، B-5 و B-3 را بررسی کرد. این کرم در عرض 6 هفته رنگ و بافت پوست را بهبود بخشید. همچنین به لکه های پیری و هایپرپیگمانتاسیون کمک می کند.

برخی از منابع غذایی ویتامین B کمپلکس عبارتند از: گوشت، تخم مرغ، غذاهای دریایی، آجیل و دانه ها.

ویتامین سی مناسب پوست

ویتامین سی:

یک فرد می تواند مولتی ویتامین ها را مصرف کند تا اطمینان حاصل شود که مصرف ویتامین C کافی است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است. این بدان معنی است که ممکن است آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را معکوس کند.

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که آسیب اکسیداتیو نقش مهمی در پیری از جمله پیری پوست دارد. در تئوری، این می تواند به این معنی باشد که مکمل های ویتامین C ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد و روند پیری پوست را کند کند. با این حال، تحقیقات برای حمایت از این ادعا متفاوت است.

اکثر مطالعات فواید کمی در ارتباط با ویتامین C پیدا کرده اند، اگرچه یک مطالعه در سال 2010 نشان می دهد که ویتامین C ممکن است پیری پوست مرتبط با نور خورشید را کاهش دهد.

تلاش برای دریافت ویتامین C بیشتر ضرری ندارد. بیشتر مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین C هستند و همچنین در بسیاری از مرکبات و همچنین بیشتر سبزیجات از جمله بروکلی، گل کلم و کدو حلوایی به راحتی در دسترس است.

استفاده از ویتامین C موضعی به طور مستقیم روی پوست ممکن است خاصیت ارتجاعی را بهبود بخشد و به پوست کمک کند جوان‌تر و روشن‌تر به نظر برسد. سرم های ویتامین C همچنین ممکن است تولید کلاژن را تحریک کرده و با اثرات مضر خورشید مبارزه کند.

ویتامین C همچنین ممکن است یک مرطوب کننده موثر پوست باشد. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که فرمول های حاوی ویتامین C رطوبت و صافی پوست را حداقل تا 3 ساعت پس از استفاده بهبود می بخشد.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه غنی از ویتامین سی هستند مانند :

  • میوه های خانواده مرکبات
  • انگور فرنگی سیاه
  • گواوا
  • فلفل تند
  • جعفری

ویتامین دی

ویتامین دی:

ویتامین D از متابولیسم سلول های پوست حمایت می کند و به رشد و ترمیم پوست کمک می کند. بنابراین، سطوح ناکافی ویتامین D ممکن است باعث مشکلات پوستی شود. منابع مفید ویتامین D شامل محصولات غنی شده مانند شیر و غلات و همچنین ماهی قزل آلا، اره ماهی و ماهی تن است.

ویتامین D همچنین ممکن است به التهاب مزمن کمک کند. التهاب می تواند منجر به تحریک پوست، برخی از انواع آکنه و اگزما شود. در واقع، یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که استفاده از کرم حاوی ویتامین D و E می تواند به درماتیت آتوپیک کمک کند. برای جوانسازی پوست چه ویتامین ها و موادی بخوریم؟

ویتامین ای

ویتامین E:

ویتامین E یک عنصر رایج در محصولات مراقبت از پوست است. مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که ممکن است پیری را که رادیکال های آزاد باعث ایجاد آن می شوند، کند کند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E ممکن است پیری پوست را کند کنند، اما این تحقیقات قطعی نیست. دانه ها، آجیل، اسفناج، انبه و ذرت سرشار از ویتامین E هستند.

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین E هستند. این یک درمان محبوب جای زخم است. با این حال، تحقیقات در مورد توانایی ویتامین E در کاهش ظاهر اسکار به نتایج متناقضی رسیده است.

یک بررسی در سال 2015 نشان داد که ویتامین E در برخی از مطالعات از ایجاد جای زخم جلوگیری می‌کند، اما در مطالعات دیگر، ویتامین E یا کار نمی‌کند یا جای زخم را بدتر می‌کند. همچنین، یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که استفاده موضعی از کرم ویتامین D و ویتامین E می تواند به درماتیت آتوپیک کمک کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E ممکن است به بهبود زخم کمک کند، به خصوص در ترکیب با ویتامین C و روی. همچنین ممکن است به درمان آکنه و زخم های فشاری کمک کند.

برای جوانسازی پوست چه ویتامین ها و موادی بخوریم؟ ویتامین مناسب برای پوست

ویتامین k متخصص پوست :

ویتامین K یک استاد به تمام معنا در جوانسازی پوست به شمار می رود زیرا تاثیرفوق العاده ای بر بهبود جای زخم روی سطح پوست می گذارد. تخصص ویتامین k در جوانسازی نواحی زیرچشم ، حذف لک و کبودی است تا پوست شما را شاداب تر و جوانتر می کند. شما با مصرف سبزیجات به خصوص بروکلی و اسفناج می توانید میزان کافی ویتامین k دریافت کنید.

نکاتی برای استفاده از ویتامین های مفید موثر در جوانسازی پوست :

کمبود ویتامین می تواند عوارض جانبی بر روی پوست ایجاد می کند. از طرفی ویتامین سی و ای از بین مابقی ویتامین ها نقش مهمی را در جوانسازی پوست ایجاد می کند و پوست شما را در برابر اشعه آفتاب محافظت می کند.

کمبود هر دو ویتامین می تواند خط آسیب پوستی را از جمله پیری زودرس و سرطان پوست را افزایش می دهد پس در مصرف ویتامین ها دقت کنید.

نکته مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد در دسترس بودن مکمل ها می باشد که ممکن است شما را وسوسه کنند تا سرخود از آنها استفاده کنید پس حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

خلاصه:

برای جوانسازی پوست چه ویتامین ها و موادی بخوریم؟ بسیاری از ویتامین ها می توانند سلامت پوست را بهبود بخشند، به خصوص در افرادی که کمبود ویتامین دارند. سوءتغذیه می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات پوستی شود، بنابراین خوردن یک رژیم غذایی متنوع و غنی از مواد مغذی یکی از بهترین کارهایی است که یک فرد می تواند برای سلامت پوست انجام دهد.

مردم باید مراقب باشند که در مصرف ویتامین ها زیاده روی نکنند، زیرا مصرف بیش از حد برخی ویتامین ها می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

افرادی که نگران شرایط خاص پوستی هستند باید ویتامین ها را بر اساس نیاز خود انتخاب کنند. همه ویتامین ها برای همه بیماری های پوستی مناسب نیستند و ترکیب اشتباه ممکن است برخی از مشکلات را بدتر کند. به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از محصولات حاوی ویتامین A می تواند پوست را خشک و تحریک کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما