تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

علائم زگیل تناسلی در دهان

علائم زگیل تناسلی در دهان و راههای درمان و پیشگیری از آن


تاریخ انتشار : 21 آبان 1401          تاریخ بروزرسانی : ۲۲ آبان ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است. تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود حداقل به یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده می شوند، ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. زگیل تناسلی بر بافت های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد. آنها می توانند مانند برجستگی های کوچک و گوشتی به نظر برسند یا ظاهری شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل ها خیلی کوچک هستند که قابل مشاهده نیستند. در این مقاله از سایت کلینیک مهراز به بررسی علائم زگیل تناسلی در دهان و راهکارهای درمان و پیشگیری از آن می پردازیم.

برخی از گونه های HPV تناسلی می توانند باعث زگیل تناسلی شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث سرطان شوند. واکسن ها می توانند به محافظت در برابر گونه های خاصی از HPV تناسلی کمک کنند.

زگیل دهانی چیست ؟

اکثر افرادیکه از نظر رابطه جنسی با شرکای مختلف در تماس هستند، در دوره‌ای از زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  مبتلا می‌شوند. این عفونت که خود را به ‌صورت زگیل نشان می‌دهد، شایعترین عفونت مقاربتی (STI) در جهان به‌خصوص ایالات متحده است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد و بیش از ۴۰ نوع از آن‌ها می‌توانند بر ناحیه تناسلی، دهان و گلو تأثیر بگذارند.

از آنجایی‌که این ویروس در بیشتر موارد در اثر تماس پوست به پوست منتقل می‌شود، اکثر افراد از طریق رابطه جنسی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. درصورتی‌که در حین رابطه جنسی رابطه دهانی نیز برقرار شود، احتمال بروز زگیل دهانی یا زگیل در ناحیه زبان و گلو (Oropharyngeal HPV infection) نیز وجود دارد.

زگیل در واقع ضایعه پوستی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. این ویروس برای ایجاد زگیل، رشد سریع سلول‌های لایه خارجی پوست را تحریک می‌کند. در بیشتر موارد، زگیل‌ها روی انگشتان، نزدیک ناخن‌ها یا دست‌ها ظاهر می‌شوند. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی نیز می‌تواند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، دهان، زبان و گلو شوند.

نشانه های اچ پی وی دهان

نشانه های اچ پی وی دهان :

ویروس اچ پی وی دهان ( زگیل تناسلی دهان ) اغلب علائمی ایجاد نمی کند، در نتیجه افراد مبتلا به آن از ورود این آلودگی به دهان اطلاعی ندارند و نمیتوانند اقدامات لازم برای محدود کردن گسترش بیماری را انجام دهند. این نوع HPV می تواند به سرطان سر و گردن منجر شود، البته بروز این سرطان نادر است. در سرطان سر و گردن سلول های سرطانی در وسط گلو، از جمله زبان، لوزه ها و دیواره های گلو رشد می کنند. علائم اولیه این سرطان عبارتند از :

  • درد گوش
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع
  • گلو درد مداوم
  • سرفه های خونی
  • رشد توده بر روی گردن
  • بزرگ شدن گره های لنفی
  • کاهش وزن غیر قابل توجیه

اگر متوجه شدید هر یک از این علائم شدید و یا فکر می کنید ممکن است اچ پی وی داشته باشد، لازم است با پزشک مشورت نمایید.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با علل ایجاد زگیل تناسلی در زنان و مردان مقاله فوق را مطالعه نمایید.

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV:

یکی از راه های مطمئن برای جلوگیری از ابتلا به انواع ویروس های اچ پی وی، تزریق واکسن این ویروس می باشد. پیشنهاد می شود تا قبل از میان سالی حتما این واکسن را تزریق کنید. اخیرا در بسیاری از مدارس خارج از کشور دانش آموزان در سنین 12 سالگی این واکسن را دریافت می کنند. جدا از واکسن رعایت موارد زیر نیز می تواند از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی در دهان جلوگیری نماید:

  • رابطه جنسی ایمن
  • پرهیز از رابطه جنسی با شرکای متعدد
  • مراجعه به دندانپزشکی هر شش ماه یکبار
  • عدم مراجعه به دندانپزشکی های نا معتبر و بدون پروانه پزشکی
  • عدم رابطه جنسی دهانی در هنگام وجود زخم یا بریدگی در دهان
  • انجام آزمایش ها و غربالگری های مربوطه از سن شروع رابطه جنسی
  • مراجعه سریع به دندانپزشکی در هنگام رویت علائم زگیل تناسلی در دهان

فاکتورهای خطر ابتلا به زگیل دهانی

فاکتورهای خطر ابتلا به زگیل دهانی

مهمترین فاکتور خطر ابتلا به زگیل دهانی، داشتن رابطه جنسی دهانی یا تماس دهان به دهان با کسی است که به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شده است. محققان هنوز در تلاشند طیف وسیعی از فاکتورهای خطر این عارضه را تعیین کنند، اما برخی از فاکتورهای شناخته شده عبارتند از:

  • رابطه جنسی دهانی

شواهد نشان می‌دهند که افزایش فعالیت جنسی دهانی و بوسیدن‌های عمیق یک خطر عمده هستند، به ویژه اگر افراد سیگاری باشند. به‌همین‌دلیل مردان بیشتر در معرض خطر هستند.

  • داشتن چندین شریک جنسی

طبق تحقیقات، داشتن بیش از ۲۰ شریک جنسی در طول زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به زگیل دهانی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود روبط جنسی از سنین پایین آغاز نشوند.

  • سیگار کشیدن

نشان داده شده است که سیگار کشیدن با تضعیف سیستم ایمنی بدن، به قدرت تکثیر ویروس پاپیلومای انسانی کمک می‌کند. از طرفی استنشاق دود آن باعث تحریک و آسیب‌پذیری بیشتر مخاط دهانی می‌شود. همچنین یک عامل خطر برای ابتلا به انواع دیگر سرطان دهان است.

  • نوشیدن الکل

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به زگیل دهانی را در مردان افزایش می‌دهد.

  • سن

سن یک فاکتور خطر برای سرطان دهان و حفره حلقی است. چراکه تکثیر این ویروس در بدن سال‌ها طول می‌کشد و به‌همین‌دلیل علائم زگیل دهانی در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود.

انتقال زگیل تناسلی از راه دهان و شیوع در ایران

طبق گزارش شبکه خبری bbc دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ایران می‌گوید اچ پی وی (ویروس زگیل تناسلی) در ایران فوق‌العاده شیوع پیدا کرده است. ویروس پاپیلومای انسان (HPV) یکی از علل اصلی سرطان‌های دهانه رحم است، بیش از نود درصد موارد سرطان دهانه رحم به این ویروس مربوط است. اچ ‌پی ‌وی در آقایان هم ممکن است موجب سرطان شود.

راه انتقال این ویروس پوست و مخاط (پوشش مرطوب اعضای داخلی بدن) است. مهمترین راه تماس جنسی است، به ویژه از راه واژن و مقعد. انتقال ویروس از راه دهان هم امکان‌پذیر است.

دکتر محرز گفت: “این ویروس به هیچ عنوان درمان قاطع ندارد، فقط زگیل‌های تناسلی ناشی از ابتلا به این ویروس را با درمان زگیل تناسلی با لیزر یا محلول‌های مخصوص می‌سوزانند، در بسیاری از مواقع هم این زگیل ها خود به خود از بین می‌رود اما مسئله این است که در نهایت ویروس در بدن می‌ماند و از بین نمی‌رود، گاهی عود کرده و منتقل هم می‌شود.”

دکتر محرز همچنین در رابطه با واکسن اچ پی وی اضافه کرد: “این واکسن کاملا موثر است و برای مردان تا ۲۶ سال و برای زنان ۳۵ تا۴۰ سال حتما باید تزریق شود.”

انتقال زگیل تناسلی از راه دهان و شیوع در ایران

سوالات متداول

زگیل تناسلی در دهان چگونه است ؟

این زائده های کوچک به طور پراکنده یا بهم چسبیده زیر زبان، کنار آن و داخل سقف دهان می توانند رشد کنند و به مرور زمان تعداد آنها زیاد می شود.

آیا هنگام بوسیدن فردی که زگیل تناسلی دهان دارد، من هم میگیرم؟

بله. این ویروس در نواحی مرطوب به راحتی منتقل می شود و یکی از راهای شایع منتقل شدن از طریق دهان است.

آیا زگیل دهانی یا زگیل تناسلی در دهان خطرناک است؟

بله. این زائده ها اگر درمان نشوند می توانند منجربه سرطان زبان، حلق یا ریه شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما