تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی

بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی


تاریخ انتشار : 19 آبان 1401          تاریخ بروزرسانی : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

3.4/5 - (7 امتیاز)

درمان‌های زگیل تناسلی شامل داروهای موضعی مانند کرم‌ها و پمادها و روش‌های جراحی از جمله انجماد، برداشتن و برداشتن لیزر است. زگیل تناسلی به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، بنابراین این زگیل ها ممکن است پس از درمان دوباره عود کنند. در این مقاله از کلینیک مهراز به بررسی کامل همه چیز درباره انواع بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی می پردازیم. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی که به آن condylomata acuminata نیز می‌گویند، زگیل‌هایی هستند که به صورت برجستگی‌های کوچک روی یا نزدیک اندام تناسلی یا مقعد ظاهر می‌شوند. این مقاله به درمان زگیل تناسلی، از جمله داروها، روش‌های جراحی و درمان‌های خانگی می‌پردازد. شما می توانید برای انجام لیزر کل بدن به کلینیک ما مراجعه نمایید و از این بابت خیالتان راحت باشد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

زگیل تناسلی چیست؟

سالانه حدود 400000 نفر در ایالات متحده به زگیل تناسلی مبتلا می شوند. HPV انواع 6 و 11 باعث 90 درصد موارد زگیل تناسلی می شود. حدود 30 درصد از زگیل‌های تناسلی ظرف 4 ماه پس از ظهور خود به خود از بین می‌روند و حدود 90 درصد عفونت‌های HPV در عرض 2 سال پس از عفونت برطرف می‌شوند.

با این حال، این ویروس می تواند یک دوره نهفتگی داشته باشد، به این معنی که علائم ممکن است ماه ها یا سال ها پس از عفونت اولیه ظاهر شوند یا دوباره ظاهر شوند.

بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی ، یک فرد ممکن است به HPV مبتلا شود و در اثر تماس پوست به پوست در حین رابطه جنسی تناسلی یا مقعدی دچار زگیل تناسلی شود. در موارد نادر، افراد ممکن است در اثر دادن یا دریافت رابطه جنسی دهانی با شریک جنسی مبتلا به زگیل تناسلی در دهان یا ناحیه تناسلی، دچار زگیل شوند. گاهی اوقات، افراد می توانند زگیل تناسلی را در حین زایمان طبیعی به نوزاد منتقل کنند.

زگیل تناسلی چیست

علائم زگیل تناسلی :

اگر فردی زگیل تناسلی داشته باشد، ممکن است متوجه موارد زیر شود:

  • خارش، سوزش یا ناراحتی در جایی که زگیل ظاهر می شود
  • زگیل های گوشتی که اندازه آنها از بزرگ تا خیلی کوچک متغیر است
  • زگیل روی لب، دهان، زبان یا گلو، اگرچه این موارد بسیار نادر هستند
  • زگیل هایی که در یا روی واژن، فرج، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد یا کشاله ران ظاهر می شوند.

تشخیص و آزمایش درمان زگیل تناسلی :

بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی ، اگر فردی مشکوک به زگیل تناسلی است، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرد. پزشکان به طور کلی می توانند زگیل تناسلی را با معاینه فیزیکی تشخیص دهند که شامل بررسی نواحی تناسلی و رکتوم است.

با این حال، برخی از افراد ممکن است از مراجعه به یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای تشخیص زگیل تناسلی احساس ناراحتی کنند. اگرچه آزمایش‌های خانگی برای عفونت‌های مقاربتی (STIs) در دسترس هستند، اما به‌طور خاص به دنبال انواع HPV که می‌توانند باعث زگیل تناسلی شوند، نمی‌گردند. بنابراین، فرد باید برای تشخیص دقیق از پزشک راهنمایی بگیرد.

چه زمانی باید زگیل تناسلی درمان شود؟

برخی از زگیل‌ های تناسلی به خودی خود و بدون درمان برطرف می‌شوند. اگر فردی زگیل تناسلی داشته باشد که باعث ناراحتی نمی شود، ممکن است نیازی به مراقبت های پزشکی نداشته باشد. علاوه بر این، تحقیقات از جستجوی درمان برای زگیل های تحت بالینی یا نامرئی توصیه می کند.

با این حال، اگر زگیل تناسلی آنها در حال رشد، گسترش یا ایجاد درد یا ناراحتی باشد، باید تحت درمان قرار گیرند. آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند که فرد برای تایید زگیل تناسلی و تسکین علائم ناراحت کننده با پزشک تماس بگیرد.

قبل از بحث در مورد گزینه های درمانی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، آنها باید در مورد سایر شرایط بهداشتی و اینکه آیا باردار یا شیرده هستند به آنها بگویید.

داروها و درمان های موضعی برای زگیل تناسلی

داروها و درمان های موضعی برای زگیل تناسلی :

درمان های موضعی برای زگیل تناسلی ممکن است بسیار موثر باشد. این نوع درمان شامل:

  • تقویت کننده های سیستم ایمنی در یک کرم موضعی، مانند ایمیکیمود
  • اسید تری کلرواستیک برای حل کردن زگیل با حل کردن پروتئین موجود در آنها
  • پماد کاتچین، که از چای سبز می آید و می تواند به کاهش ژن های HPV کمک کند
  • داروهایی که از تقسیم سلولی جلوگیری می کنند، مانند محلول پودوفیلوتوکسین در ژل یا کرم

پزشک تصمیم می گیرد که آیا هر یک از این درمان ها را برای فرد تجویز کند، زیرا برای همه مناسب نیست. در حالی که آنها به طور کلی بی خطر هستند، ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، از جمله:

  • درد
  • تحریک پوست
  • فرسایش پوست
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت های قارچی

علاوه بر این، برخی از این درمان ها ممکن است باعث آسیب به پوست اطراف زگیل شوند، بنابراین یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است نیاز به استفاده از درمان های خاصی در یک محیط بالینی داشته باشد. مدت و دفعات درمان با داروهای موضعی برای زگیل تناسلی بسته به دارو متفاوت است. با این حال، اکثر موارد زگیل تناسلی در عرض 3 ماه به درمان پاسخ می دهند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره لیزر موهای زائد

درمان ها و روش های جراحی :

بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی ، پزشکان ممکن است گاهی روش هایی را برای حذف زگیل توصیه کنند. این نوع درمان برای زگیل های بزرگتر یا زگیل هایی که کراتینه شده اند موثرتر است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بریدن زگیل
  • لیزر درمانی
  • انجماد زگیل ها با نیتروژن مایع با استفاده از کرایوسرجری
  • از بین بردن زگیل با جریان الکتریکی در روشی به نام الکتروکوتر

با این حال، برخی از این درمان ها ممکن است باعث ایجاد اسکار شوند. پزشکان برای اکثر این روش ها از سطحی از بی حسی موضعی استفاده می کنند. با این حال، برداشتن ضایعات گسترده تر با جراحی ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد.

۱- انجماد با نیتروژن مایع (کریوتراپی) :

انجماد، یک تاول در اطراف زگیل ایجاد می کند. همانطور که پوست شما بهبود می یابد، ضایعات از بین می رود، و اجازه می دهد پوست جدید ظاهر شود. شما ممکن است نیاز به تکرار کریوتراپی داشته باشید.

۲- الکتروکوتر :

این روش از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند.

۳- بریدن با جراحی :

پزشک شما ممکن است برای قطع زگیل از ابزار خاصی استفاده کند. برای این درمان به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز دارید و پس از آن ممکن است دچار درد شدید شوید.

۴- درمان زگیل تناسلی با لیزر :

این روش که از پرتو ی شدید نور استفاده می کند می تواند گران باشد و معمولا برای زگیل های بسیار گسترده و سخت برای درمان استفاده می شود.

سایر درمان های موثر برای زگیل تناسلی :

با توجه به  AAD، اگر درمان های دیگر برای زگیل تناسلی بی اثر باشد، پزشک گاهی اوقات تزریق داروی ضد ویروسی اینترفرون را به طور مستقیم به زگیل توصیه می کند.

درمانهای خانگی :

قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی برای زگیل تناسلی، فرد باید با پزشک مشورت کند. استفاده از داروهای خانگی بر روی نواحی حساس پوست، مانند اندام تناسلی، ممکن است باعث واکنش های نامطلوب یا عوارض شود. افراد همچنین باید از استفاده از روغن های ضروری یا داروهای طبیعی برای زگیل تناسلی بدون مشورت با متخصص مراقبت های بهداشتی خودداری کنند.

علاوه بر این، درمان زگیل تناسلی با درمان سایر زگیل‌ها متفاوت است، بنابراین فرد باید از استفاده از پاک‌کننده‌های کلی زگیل روی زگیل تناسلی خود اجتناب کند.

معرفی بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی:

۱- پماد آلدرا ( امی کیمود ، زیکلارا ، آلدارا ) :

آلدارا (ایمی کیمود) یک اصلاح کننده پاسخ ایمنی است. کرم آلدارا (مخصوص پوست) در هنگامی که جراحی گزینه درمانی مناسبی نمی باشد، برای درمان شکل خفیفی از سرطان پوست به نام کارسینوم سلول های بازال استفاده می شود. همچنین، آلدارا جهت درمان زگیل های تناسلی به کار می رود که در سطح بیرونی بدن پدیدار می شوند. با این حال، این دارو درمانی برای زگیل های تناسلی نمی باشد. ایمی کیمود می تواند در بزرگسالان و کودکانی استفاده شود که حداقل ۱۲ سال سن دارند. این دارو می تواند برای اهدافی استفاده شود که در راهنمای این دارو لیست نشده اند.

به نظر می رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با زگیل های تناسلی افزایش می دهد. هنگام استفاده از آن از تماس جنسی اجتناب کنید. ممکن است کاندوم و دیافراگم را تضعیف کرده و پوست شریک جنسی شما را تحریک کند.

استفاده از پماد آلدرا

طریقه ی مصرف کرم آلدرا برای زگیل های تناسلی:

این دارو معمولا باید ۳ بار در هفته (مانند شنبه، دو شنبه و چهار شنبه) و به مدت حداکثر ۱۶ هفته استفاده شود. این پماد باید به ناحیه مورد نظر اعمال شده و تا زمان محو شدن، بر روی ناحیه مالیده شود. نواحی درمان شده پوست نباید با هر گونه پانسمان پلاستیکی پوشیده شود. همچنین باید از پوشیدن لباس زیر پلاستکی خودداری کرد. فرد می تواند یک گاز نخی بر روی آن ناحیه گذاشته و یا یک لباس زیر نخی بپوشد. این دارو باید قبل از رفتن به رختخواب استفاده شده و به مدت ۶ تا ۱۰ ساعت بر روی ناحیه مورد نظر باقی بماند. بعد از آن می توان دارو را به وسیله آب و صابون ضعیف شست.

در هنگام درمان زگیل های تناسلی موجود در زیر پوست آلت تناسلی ختنه نشده، باید پوست اضافی را به عقب کشیده و قبل از اعمال آلدارا زیر آن را با آب و صابون ضعیف شستشو داد. این ناحیه باید در طول مدت درمان به صورت روزانه تمیز شود. در هنگام استفاده از این پماد برای درمان زگیل های تناسلی اطراف واژن، باید از قرار گرفتن پماد بر روی لایه های حساس تر و درونی بافت واژن جلوگیری کرد. قرار گرفتن پماد بر روی آن لایه ها می تواند منجر به ایجاد تورم یا حساسیت واژن و همچنین دردناک شدن ادرار شود.

۲- پماد پودوفیلین و پودوفیلوکس:

پماد پودوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. داروی موضعی پودوفیلین مخصوص پوست است که از پودر ترکیب عصاره گیاهی به نام مهر گیاه یا Mayapple ساخته می شود. این پماد برای درمان زگیل های تناسلی در سطح خارجی آلت تناسلی مردان و واژن یا بر روی پوست بین مقعد و ناحیه تناسلی استفاده می شود. استعمال آن باید توسط پزشک انجام شود. پودوفیلوکس شامل همان ترکیب فعال است، اما می تواند به راحتی توسط شما در خانه اعمال شود.

پزشک شما ممکن است اولین بار خودش پودوفیلوکس را بر پوست شما اعمال کند و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از تحریک پوست اطراف آن ناحیه را توضیح دهد. هرگز پودوفیلوکس را به قسمت های داخلی اعمال نکنید. علاوه بر این، این دارو برای بارداری توصیه نمی شود.

عوارض جانبی احتمالی داروی موضعی پودوفیلین :

در صورتی که فرد هر کدام از علائم زیر را که مربوط به واکنش های حساسیتی هستند در خود مشاهده کند باید مصرف دارو را قطع کرده، با پزشک خود تماس بگیرد و به دنبال مراقبت اورژانسی پزشکی باشد:

  • کهیر
  • خارش
  • احساس سبکی در سر
  • تنگی نفس
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا حلق
  • سوزش شدید
  • گزگز کردن

۳- محلول اسید سالسیلیک :

سالیسیلیک اسید یک ماده کرایتو لایتیک (لایه بردار) است و سبب ریزش لایه بیرونی پوست می شود. سالیسیلیک اسید موضعی (مخصوص پوست) برای درمان آکنه، شوره، سبوره، پسوریازیس، برداشتن میخچه، پینه و زگیل استفاده می شود.

این دارو می تواند برای اهدافی استفاده شود که در راهنمای این دارو لیست نشده اند. سالیسیلیک اسید موضعی می تواند به ندرت سبب واکنش حساسیتی جدی یا تحریک شدید پوست شود. این داروی شیمیایی، زگیل های تناسلی را می سوزاند و می تواند برای زگیل های داخلی استفاده شود. در صورتی که فرد هر کدام از علائم زیر را که مربوط به واکنش های حساسیتی هستند در خود مشاهده کند باید مصرف دارو را قطع کرده و به دنبال مراقبت اورژانسی پزشکی باشد:

  • کهیر
  • خارش
  • سوزش شدید پوست
  • تنگی نفس
  • احساس سبکی در سر
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا حلق
  • سر درد شدید
  • زنگ زدن گوش
  • مشکلات شنوایی
  • مشکلات فکری
  • درد شدید شکم

محلول سالسیلیک اسید

مقدار مصرف سالیسیلیک اسید موضعی:

  • سالیسیلیک اسید موضعی در اشکال مختلف و متعددی مانند مایع، ژل، لوسیون، پماد ، روغن، فوم، صابون، شامپو، پد های پارچه ای و برچسب های پوستی موجود است.
  • این دارو باید دقیقا به گونه ای مصرف شود که بر روی برچسب آن نوشته و یا توسط پزشک دستور داده شده است. داروی موضعی سالیسیلیک اسید نباید در مقادیر بیشتر یا مدتی طولانی تر از میزان توصیه شده مصرف شود.
  • قبل از استفاده از این دارو، فرد می تواند مقداری از آن را به صورت امتحانی برای مشاهده واکنش دادن یا عدم واکنش خود استفاده کند. این دارو را نباید به صورت خوراکی مصرف کرده و تنها باید بر روی پوست اعمال کرد.
  • ناحیه مورد نظر باید به آرامی تمیز و خشک شود. در هنگام درمان زگیل ها یا پینه ها، فرد می تواند به آرامی و به وسیله یک برس نرم، حوله، یا سوهان ناخن بافت شل و غیر سفت را بردارد.
  • قبل از اعمال دارو، باید به مدت ۵ دقیقه پوست را در آب خیساند. ممکن است قبل از استفاده از فوم یا لوسیون نیاز به تکان دادن آن باشد. باید از تمامی دستورات نوشته شده بر روی برچسب محصول پیروی کرد.
  • می توان جهت تطبیق دادن اندازه برچسب پوستی با ناحیه مورد نظر مقداری از آن را برش داد. برای دستیابی به بیشترین مزایا از سالیسیلیک اسید موضعی باید به صورت متداول استفاده کرد. ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم بهبود یابند.

۴.قرص لوامیزول و تاثیر آن بر زگیل تناسلی :

قرص لوامیزول که از آن در انگلیسی با عنوان Levamisole نام برده می شود، یکی از داروهایی می باشد که به عنوان ضد انگل کاربرد دارد. این دارو به شکل قرص و شربت در داروخانه ها در دسترس است. قرص لوامیزول به تحریک سیستم ایمنی بدن به مقابله با انواع بیماریهای قارچی و باکتریایی از جمله عاملی که باعث ایجاد زگیل شده است می پردازد.

۵.درمان زگیل با پودوفیلوکس Podofilox :

این دارو به دو شکل محلول و ژل قابل دسترسی است و جهت از بین بردن ضایعات پوستی کاربرد داشته و می تواند زگیل های بدن و زگیل های تناسلی در مردان را از بین ببرد. استفاده از این پماد در نواحی مخاطی بدن مانند دهان، مجرای تناسلی و واژن به علت تحریک بیش از اندازه ممنوع است. مصرف این دارو برای مادران باردار و افراد حساس به دارو ممنوع بوده و در زمان استفاده از آن باید از تماس جنسی پرهیز نمود.

لازم به ذکر است که قیمت نوع ایرانی پماد Podofilox طبق تعرفه سال 1400 تا 40 هزار تومان می باشد.

نحوه مصرف : این دارو باید به مدت 3 روز ، صبح و عصر بر روی ضایعات استعمال گردد. برای استفاده از این پماد نیاز به اپلیکاتور است تا پماد تنها بر روی ضایعات مورد استفاده قرار گیرد و از تماس آن با نواحی اطراف زگیل جلوگیری شود.

عوارض : یکی از عوارض شایع در چنین داروهایی التهاب، سوزش و خارش است البته در برخی مواقع ممکن است بیمار درد نیز احساس کند.

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

افراد می توانند شانس انتقال یا ابتلا به زگیل تناسلی را با موارد زیر کاهش دهند:

  • عدم به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی
  • عدم داشتن رابطه جنسی در حین درمان زگیل تناسلی
  • استفاده از کاندوم یا سایر موانع پیشگیری از بارداری که زگیل ها را در حین رابطه جنسی می پوشاند
  • اسباب‌بازی‌های جنسی را کاملاً تمیز کنید و اگر شخصی آنها را به اشتراک می‌گذارد، آن را با کاندوم بپوشانید

افراد همچنین باید به خاطر داشته باشند که اگر ویروس روی پوست بدون پوشش وجود داشته باشد، پیشگیری از بارداری مانع از زگیل تناسلی نمی شود.

جمع بندی

بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی ، بیشتر موارد زگیل تناسلی به دلیل یک بیماری مقاربتی به نام HPV ایجاد می شود. یک فرد ممکن است تا زمانی که ویروس در بدن او باقی می ماند، دچار زگیل تناسلی شود یا HPV را به فرد دیگری منتقل کند. در حالی که هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد، درمان زگیل تناسلی ممکن است طول مدت ظاهر آنها را کوتاه کند و علائم آنها را کاهش دهد. درمان‌ها شامل نسخه‌های موضعی، برداشتن جراحی و اجازه دادن به زگیل‌ها از بین رفتن طبیعی است.

اگر فردی فکر می کند که ممکن است زگیل تناسلی داشته باشد، باید از یک متخصص مراقبت های بهداشتی راهنمایی بگیرد.

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

سوالات متداول

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

در حالی که زگیل تناسلی قابل درمان است، هیچ درمانی برای HPV، ویروسی که آنها را ایجاد می کند، وجود ندارد. طبق AAD، اگر HPV در سیستم فرد باقی بماند، ممکن است زگیل تناسلی ایجاد کند. علاوه بر این، این زگیل‌ها ممکن است پس از برداشتن آن‌ها مجدداً ظاهر شوند.

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود؟

گاهی اوقات زگیل تناسلی خود به خود برطرف می شود. حدود 80 درصد از افراد مبتلا به HPV در عرض 18 تا 24 ماه دیگر به این عفونت مبتلا نخواهند شد.

زگیل تناسلی چقدر طول می کشد؟

زگیل تناسلی تا زمانی که فرد دارای سویه‌های HPV باشد، می‌تواند ایجاد شود. در حالی که اکثر موارد در عرض 2 سال برطرف می شوند، برخی ممکن است طولانی تر شوند. درمان ممکن است زودتر زگیل ها را پاک کند. با این حال، فرد همچنان می تواند زگیل تناسلی را گسترش دهد یا تا زمانی که به HPV مبتلا باشد، زگیل تناسلی عود می کند.

آیا زگیل تناسلی مادام العمر مسری است؟

HPV، ویروسی که باعث زگیل تناسلی می شود، اغلب در عرض 2 سال به خودی خود از بین می رود. زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود، به همان اندازه باقی بماند یا بزرگتر شود. برخی از افراد ممکن است برای از بین بردن این زگیل ها نیاز به درمان داشته باشند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما