تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

درمان پف زیر چشم و روش های آن

علت پف زیر چشم در صبح + ۶ روش جدید درمان پف خانگی و پزشکی


تاریخ انتشار : 23 شهریور 1401          تاریخ بروزرسانی : ۲۲ مهر ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (4 امتیاز)

پف زیر چشم در واقع عارضه‌ای شایع در زنان و مردان است که معمولا با علائمی همچون سوزش و خارش چشم، التهاب پلک و یا ورم کردن زیر چشم همراه است. این عارضه علل‌های مختلفی دارد و همچنین برای درمان آن نیز راه حل‌های بسیاری در دنیای امروز وجود دارد که کاملا غیر تهاجمی هستند. در این مقاله از کلینیک مهراز به بررسی علت های پف زیر چشم و درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم با نام علمی puffy eyes یا under eyes Bags به دلیل تجمع مایع یا چربی شل شده زیر چشم ایجاد می شود و دلیل واضح بودن این تغییرات در صورت، نازکی پوست زیر چشم است. به همین علت، بروز پف زیر چشم و عدم درمان آن می تواند باعث ایجاد تغییرات واضح در چهره و ایجاد حالت خستگی در صورت شده و شما را از ظاهر زیبا و جوان خود دور کند. در این مقاله همه چیز درباره علت، راه های درمان و بهترین و جدیدترین متد درمانی پف زیر چشم توضیحات مفیدی ارائه کرده ایم.

پف زیرچشم چیست

پف زیر چشم چیست و به چه علت پدیدار می‌شود؟

پف زیر چشم عارضه‌ای است که ممکن است در دوره‌ های سنی مختلفی مانند جوانی و یا میانسالی پدیدار شود. جالب است بدانید که برخی موارد مانند لیزر موهای زائد نیز اگر به صورت اصولی و استاندارد انجام نشوند، می‌توانند به پف در ناحیه‌ی چشم نیز منجر شوند.

در ادامه علت‌های ایجاد کننده‌ی این عارضه را با هم بررسی می‌کنیم اما این نکته را به یاد داشته باشید که در اکثر مواقع و به هر دلیلی که درگیر این عارضه هستید، کاملا قابل درمان است و این روش‌های درمان پف زیر چشم را نیز با هم بررسی می‌کنیم.

  • عدم خواب کافی

در صورتی که به طور مداوم برای ساعت‌های طولانی بیدار بمانید، فشار خون به مرور بیشتر شده و می‌تواند عاملی برای بروز این عارضه باشد. در صورتی که بی‌خوابی به عادت تبدیل نشده باشد، با خوابیدن به میزان کافی این مشکل برطرف خواهد شد اما در صورتی که این اتفاق برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند باید از روش‌های درمانی پزشکی کمک بگیرید.

  • بروز حساسیت و آلرژی

در برخی از افراد واکنش بدن در برابر برخی از مواد غذایی و یا مواردی که سبب بروز آلرژی می‌شوند، با پف کردن زیر چشم‌ها خودش را نشان می‌دهد. در این صورت شما ابتدا باید عامل حساسیت‌زا را پیدا کنید و پرهیزهای لازم را به کار بگیرید تا بتوانید به صورت ریشه‌ای این عارضه را برطرف نمایید.

علت به وجود آمدن پف زیرچشم

  • بیماری‌های کلیوی

اگر شما به بیماری‌های مرتبط با کلیه مبتلا هستید، ممکن است که به علت تصفیه نشدن کلیه‌ی سموم بدن توسط این عضو بدن، دچار پف زیر چشم شوید. از سوی دیگر برخی از داروهایی که در دوره‌ی درمانی بیماری‌های کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز می‌توانند در این امر موثر باشند.

  • گریه کردن‌های طولانی

بدیهی است که پس از گریه کردن چشم‌های شما از حالت طبیعی خود خارج شوند. پف کردن چشم به این علت موقتی بوده و می‌توانید برای کاهش این علائم از کمپرس سرد کمک بگیرید.

  • برهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن

در شرایطی مانند دوران قاعدگی، بارداری و یا اختلال در عملکرد غدد هورمونی مانند تیروئید دچار پف زیر چشم شوید. کاهش و یا افزایش ترشح هورمون‌های بدن می‌تواند خود را با پف کردن زیر چشم نشان دهد.

  • مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی

اگر برای مدت طولانی و به صورت روزانه از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید باید انتظار عوارضی مانند پف کردن زیر چشم‌ها را نیز داشته باشید. بهترین راه، استفاده از لوازم آرایشی معتبر و پاک کردن آرایش قبل از خواب است. اما در صورت بروز پف زیر چشم، بهتر است سریعا از روش‌های درمانی مناسب استفاده کنید.

  • عوامل ژنتیکی

در برخی از افراد مواردی مانند پف زیر چشم می‌تواند به صورت وراثتی باشد. در این شرایط روش‌های خانگی و سنتی برای شما کارساز نخواهند بود و باید از درمان‌های پزشکی برای رفع این عارضه کمک بگیرید.

  • شرایط محیطی نامناسب

آلودگی‌های موجو در محیط می‌تواند اثرات مخربی بر روی پوست داشته باشد. ما نمی‌توانیم خود را آلودکی‌های موجود دور نگه داریم؛ زیرا حتی در هوا نیز این ذرات آلوده وجود دارند. بنابراین باید در وهله‌ی اول نسبت به مراقبت از پوست خود کارهایی را در نظر داشته باشید تا از این عارضه جلوگیری کنید. اما اگر در حال حاضر از پف زیر چشمان خود ناراضی هستید، نگران نباشید؛ زیرا درمان‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم به سادگی و در کوتاهترین زمان می‌توانند برای شما اثربخش باشند.

اما پف زیرچشم و تورم پلک ها می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد مانند :

  • بلفاریت
  • شالازیون
  • ورم ملتحمه
  • رتینوپاتی دیابتی
  • پیماری چشمی تیروئید
  • عفونت ها
  • کراتیت
  • تبخال چشمی

جدیدترین روش های درمان پف زیرچشم

جدیدترین روش‌های درمان پف زیر چشم

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت پزشکی در حال حاضر تقریبا برای هر موردی درمانی سریع و بدون عارضه وجود دارد. در ادامه با جدیدترین و بهترین روش‌های درمان پف زیر چشم آشنا خواهیم شد.

  1. مزوتراپی زیرچشم

مزوتراپی یکی از روش‌های غیرتهاجمی است که نه تنها برای درمان پف زیر چشم؛ بلکه برای رفع تیرگی این نواحی نیز روش بسیار مناسبی است. در این روش کوکتل مزو از طریق تزریق به این نواحی وارد پوست شده و سپس افزایش گردش خون و کوچکتر شدن سلول‌های چربی می‌شود. به همین دلیل این روش به عنوان درمانی موثر برای پف زیر چشم محسوب می‌شود و همزمان به روشن‌تر شدن آن نیز کمک می‌کند.

  1. آر اف فرکشنال زیرچشم

دستگاه آر اف فرکشنال به عنوان متدی برای جوانسازی پوست شناخته می‌شود که از طریق تحریک پوست برای ساخت کلاژن بیشتر باعث رفع پف زیر چشم خواهد شد. کلاژن‌سازی در پوست مزایای دیگری مانند افزایش استحکام و سفتی پوست، کاهش چروک و بهبود رنگ پوست نیز دارد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که هایفوتراپی نیز برای جوانسازی پوست و زیر چشم تاثیر بسیار زیادی دارد. به کمک این روش پوست زیر چشم به مرور سفت‌تر و جمع‌تر شده و این پف به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. کسانی که پف کمتری دارند بهتر است از این روش استفاده کنند.

  1. کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی در واقع به روشی گفته می‌شود که در آن گاز دی اکسید کربن وارد پوست شده و در نتیجه تولید اکسیژن و گردش خون بیشتر می‌شود. این کار نه تنها شفافیت پوست را بیشتر می‌گند؛ بلکه پف زیر چشم را نیز برطرف می‌کند. جهت حصول نتیجه‌ای بهتر و موثر‌تر بهتر است در دوره‌های ۶ الی ۹ ماهه، این درمان را تکرار کنید.

  1. تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به عنوان روشی موثر برای برطرف کردن پف زیر چشم شناخته می‌شود؛ زیرا تزریق آن به عضلات زیر چشم باعث می‌شود که اصطلاحا این عضلات به صورت موقت فلج شوند و پف و چروک آن کاملا برطرف شود. از مزایای این روش می‌توان به زودبازده بودن آن اشاره کرد؛ چرا که پس از گذشت ۷ الی ۱۴ روز شاهد نتایج آن خواهید بود و تا ۶ ماه ماندگاری دارد. این روش کاملا غیرتهاجمی و ایمن است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود که تجربه‌ی کافی را داشته باشد.

  1. تزریق ژل زیرچشم

این روش برای درمان پف زیرچشم موثر می باشد. کیفیت ژل های مخصوص زیرچشم بسیار خوب هستند و با تزریق ژل می توان با کمترین میزان تهاجم مشکل را برطرف نمود. انتخاب روش تزریق ژل برای رفع تیرگی و پف زیرچشم بستگی به پوست بیمار دارد و پزشک متخصص باید آن را تشخیص داده و بعد اقدام به تزریق نماید.ماندگاری نتایج از شش تا دوسال است ولی اگر میزان پف زیاد باشد بلفاروپلاستی توصیه می شود.

  1. جراحی بلفاروپلاستی

جراحی بلفاروپلاستی با هدف برداشتن پوست و چربی اضافه و بهبود ساختار عضلات چشم اثر می کند . در این روش چربی و ادم و مایع و همچنین پوست اضافه پلک پایین برداشته شده و بخیه می شود و پس از ۵-۶ روز بخیه ها کشیده شده و نهایتا تا دو هفته بعد از عمل بهبود می یابد.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

نکات زیر می‌تواند به شما در کاهش یا از بین بردن پف زیر چشم کمک کند:

  • سیگار نکشید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • از کمپرس خنک استفاده کنید.
  • سر خود را در هنگام خواب کمی بالاتر ببرید.
  • از لوازم آرایشی برای کمتر دیده شدن آن استفاده کنید.
  • مصرف مایعات را قبل از خواب کاهش دهید و نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید.
  • علائم آلرژی را با اجتناب از مصرف مواد حساسیت زا و استفاده از داروهای آلرژی بدون نسخه کاهش دهید.

درمان پف زیرچشم در خانه :

مواجه شدن با پف زیرچشم یکی از مشکلاتی است که افراد زمان بیدار شدن از خواب با آن مواجه می شوند و افراد به دنبال راه حلی سریع برای کنترل و پوشاندن پف زیرچشمانشان هستند.

  1. استفاده از چای کیسه ای خنک بر روی چشم :

یکی از روش های خانگی و موثر برای درمان پف زیرچشم در خانه ، استفاده از چای کیسه ای است. چای کیسه ای منبعی از آنتی اکسیدان و کافئین می باشد. مواد آنتی اکسیدان استرس و فعالیت های رادیکال های آزاد سلولی را کنترل می کند در نتیجه آن مانع از ایجاد چین و چروک پوستی و مشکلاتی مانند پف و سیاهی می شود.

  1. قاشق سرد ، راهکاری کلاسیک و موثر

استفاده از قاشق سرد ، راهکاری کلاسیک و قدیمی برای کاهش سریع درمان پف زیرچشم در خانه می باشد. روشی جالب که اغلب توسط مادرها و مادربزرگ ها توصیه می شود و نتیجه شگفت انگیزی دارد. کافی است دو قاشق فلزی و تمیز را بردارید و برای چند ساعت داخل فریزر بگذارید . سپس قاشق ها را روی چشمانتان قرار دهید تا پف آنها کاهش یابد.

  1. ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از انواع پروتئین و اسید آمینه های ضروری است و نقش مهمی در تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست دارد. برای اینکار سفیده تخم مرغ را بزنید تا پف کند و بعد با قلمو آن را زیرچشم بزنید و بعد از آنکه خشک شد با آب ولرم بشویید. بعد از هربار مصرف این ماسک شاهد کاهش پف زیرچشم و افزایش قوام پوستتان خواهید شد.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

ممکن است ظاهر این پف کردگی‌ها را دوست نداشته باشید، اما کیسه‌های زیر چشم معمولاً بی‌ضرر هستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. اگر این بیماری باعث مشکلات بینایی، سوزش یا سردرد یا همراه با بثورات پوستی شد، به پزشک مراجعه کنید.

جمع‌ بندی :

پف زیر چشم یکی از عارضه‌هایی است که سن و سال نمی‌شناسد. در درجه‌ی اول شما باید تلاش کنید که از این عارضه با مراقبت‌های پوستی مناسب جلوگیری کنید اما اگر در حال حاضر نیز به این مشکل دچار هستید می‌توانید از روش‌های درمانی مانند هایفوتراپی، مزوتراپی، کربوکسی تراپی، آر اف فرکشنال و تزریق بوتاکس استفاده نمایید.

پف زیر چشم در برخی از افراد ارثی و ژنتیکی یا ناشی از بیماری‌ها یا عوامل مختلفی از جمله، کمبود خواب، استرس، رژیم غذایی نادرست و سایر موارد است. با این حال افراد برای کاهش آن می‌توانند از انواع روش‌های طبیعی بهره ببرند. به هر روی، خواب کافی، مدیریت خوب استرس و رژیم غذایی سالم ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن پف زیر چشم هستند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

سئوالات متداول :

روش‌های برطرف کردن پف زیر چشم چیست؟

  • رفع پف چشم با استفاده از سرما
  • استفاده از ماسک‌های خانگی برای رفع پف زیر چشم
  • درمان پف زیر چشم با استفاده از کرم
  • رفع پف زیر چشم با استفاده از بوتاکس

آیا با استفاده از جراحی میتوان پف زیر چشم رو برطرف کرد؟

در مواردی پف زیر چشم به علت تجمع چربی در زیر پلک‌ها ایجاد می‌شود و بنابراین نمی‌توان با درمان‌های خانگی آن‌ها را برطرف نمود. در این موارد باید از جراحی برای حذف چربی‌ها استفاده نمود. جراحی می‌تواند به روش سنتی باشد یا با استفاده از لیزر. در روش جراحی سنتی ناحیه زیر چشم به صورت هلالی برش کوچکی می‌خورد و چربی‌های آن خارج می‌شود و ناحیه برش خورده بخیه می‌شود.

آیا نحوه خوابیدن با پف چشم رابطه دارد؟

افرادی که صبح ها با مشکل پف زیر چشم رو به رو هستند می‌توانند با تغییر وضعیت خوابیدن خود از این پف بکاهند. برای این کار لازم است از بالش بلندتر استفاده کنید تا موقع خواب، سرتان بالاتر از بدنتان قرار بگیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما