تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

پسوریازیس یا قارچ صدف چیست

پسوریازیس چیست (بیماری صدف) + انواع پسوریازیس کدام اند؟


تاریخ انتشار : 18 خرداد 1401          تاریخ بروزرسانی : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

پسوریازیس چیست یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته می شود که پوسته ها را تشکیل می دهند. روی پوست های قهوه ای، سیاه و سفید، لکه ها می توانند صورتی یا قرمز و پوسته ها سفید یا نقره ای به نظر برسند.

در پوست قهوه ای و سیاه، لکه ها می توانند بنفش یا قهوه ای تیره به نظر برسند و پوسته ها ممکن است خاکستری به نظر برسند. در این مقاله از سایت مهراز به بررسی بیماری و عارضه پوستی پسوریازیس می پردازیم. شما می توانید سئوالات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

پسوریازیس چیست

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس در هر نقط‌های از بدن مانند زانو، آرنج یا پوست می‌‌تواند مشاهده شود و با سایر شرایط جسمی‌‌جدی مانند دیابت، بیماری‌‌های قلبی و افسردگی در ارتباط است.

برای بعضی از افراد فقط آزاردهنده است، اما برای بعضی دیگر این بیماری بخصوص اگر با ورم مفاصل همراه باشد، باعث از کار افتادگی می‌‌شود. باید بدانید در عارضه پسوریازیس چیست ، بلوغ سلول‌‌ها سرعت می‌‌گیرد و فقط سه الی چهار روز طول می‌‌کشد. از آن‌جا که لایه زیرین سلول‌‌های پوستی زودتر از حالت طبیعی تقسیم می‌‌شوند، سلول‌‌های مرده در پوسته‌‌های ضخیم‌تر روی خارجی‌ترین لایه پوست (که برون‌پوست نامیده می‌‌شود) جمع می‌‌شوند و بعد از گذشت یک ماه بالغ شده و می‌ریزند.

پسوریازیس چیست

انواع پسوریازیس کدامند؟

  1. انواع پسوریازیس عبارتند از: پسوریازیس پلاک مانند شایع‌ترین نوع بیماری است و حدود ۸۰ درصد کسانی که پسوریازیس دارند دچار این نوع عارضه هستند.

این نوع با زخم‌‌های قرمز ملتهب و برجسته که روی آن‌‌ها یک پوشش نقر‌های و سفید است قابل تشخیص است و بیشتر در نواحی اکستانسور انام مانند آرنج، زانو، پوست سر و بیضه و یا کمر مشاهده می‌شود.

  1. پسوریازیس خالدار معمولاً در سنین کودکی یا جوانی شروع می‌‌شود. این شکل از بیماری به شکل لکه‌‌های تکی کوچک و قرمز رنگ روی پوست ماست و ضایعات خال‌خالی معمولاً روی تن و اندام‌‌ها مشاهده می‌‌شوند. این لکه‌‌ها معمولاً به ضخامت لکه‌‌های پسوریازیس پلاک مانند نیستند.

پسوریازیس خالدار اکثراً به صورت ناگهانی می‌‌آید. شرایط مختلفی می‌‌تواند در یک حمله پسوریازیس چیست خالدار سهیم باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به عفونت‌‌های تنفسی فوقانی، عفونت‌‌های گلو استرپتوکوکی (گلودرد)، ورم لوزه، استرس، آسیب‌‌های پوستی و تجویز برخی دارو‌ها از جمله آنتی‌مالاریا و بتابلاکر‌ها اشاره کرد.

  1. پسوریازیس معکوس پسوریازیس معکوس بر عکس نوع شایع پسوریازیس در نواحی فلکسور و در چین‌های پوستی مثل کشاله ران یا زیر بغل به صورت سطح نرم و خیس خورده (در دیابت و مصرف موضعی استرویید باید ابتدا علل قارچی را رد کرد) دیده می‌شود.

پسوریازیس قطر‌های در اطفال با سابقه عفونت مخملک با GAS و عفونت‌های ویروسی و با شیوع کمتر پس از قطع استرویید پسوریازیس پوستولر لوکالیزه در کف دست و پا که با تنباکو ارتباط دارد پسوریازیس ناخنآرتریت پسوریازیسی در ۷۰ درصد موارد بصورت الیگوارتریت غیر قرینه پسوریازیس اریترودرمیک که ۹۰ درصد پوست قرمز می‌‌شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

  1. پسوریازیس پوست سر که این نوع پسوریازیس می‌‌تواند تنها در بخشی از پوست سر و یا همه نواحی پوست سر خود را نشان‌ دهد. دربعضی از افراد مبتلا به پسوریازیس پوست سر، ناحیه شدیدا خارش دارد. در موارد پیشرفته بیماری می‌‌تواند باعث ریزش موی موقتی شود که با درمان بیماری ریزش مو هم بهبود می‌‌یابد.

انواع پسوریازیس کدام اند

علایم پسوریازیس:

علایم پسوریازیس می‌‌تواند بین افراد مختلف، متفاوت باشد و شامل یک یا چندتا از نشانه‌های زیر شود:

  • مفاصل متورم و سفت شده.
  • ناخن ضخیم، سوراخ شده و یا برآمده.
  • خارش، سوزش و یا درد در نقاطی از پوست.
  • پوست خشک و ترک خورده که ممکن است خونریزی هم بکند.
  • نقاط کوچک پوسته پوسته شده (معمولا در کودکان دیده می‌‌شود.)
  • تکه‌های قرمز روی پوست که با فلس‌‌های نقر‌ه‌ای پوشیده شده است.

علل به وجود آمدن پسوریازیس

علل به وجود آمدن پسوریازیس :

علت دقیق پسوریازیس ناشناخته است ولی احتمالاً ناشی از ژنتیک و یک اختلال خودایمنی و حمله‌های عصبی و فشار عصبی و استرس و اضطراب زیاد و حتی تغذیه نامناسب است.

عوامل تشدید کننده بیماری عبارتند از: سابقه خانوادگی پسوریازیس، آرتریت روماتویید، آسیب موضعی پوست، عفونت‌‌های (ویروسی یا باکتریایی) نواحی دیگر بدن، استرس، آب و هوای سرد و عوامل ژنتیک. مصرف زیاد الکل و سیگارکشیدن هم می‌‌تواند از عوامل ابتلا به بیماری باشد.

افراد دچار داءالصدف دارای پادگن‌‌های HLA خاصی بوده و میزان بروز این بیماری در سفیدپوستان بیشتر است.

هر کسی ممکن است به پسوریازیس مبتلا شود. حدود یک سوم موارد از دوران کودکی شروع می شود. این عوامل می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند:

سابقه خانوادگی. این وضعیت در خانواده ها وجود دارد. داشتن یکی از والدین مبتلا به پسوریازیس چیست خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. و داشتن دو والدین مبتلا به پسوریازیس خطر شما را حتی بیشتر افزایش می دهد.

سیگار کشیدن. سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد، بلکه ممکن است شدت بیماری را نیز افزایش دهد.

عوامل خطرساز پسوریازیس

عوامل خطرساز پسوریازیس:

این بیماری مانند خیلی از بیماری‌های دیگر از جمله دیابت و فشار خون قابل درمان قطعی نیست اما علایم آن با درمان و مراقبت‌های عمومی‌‌کاملا قابل کنترل است. بیماری ممکن است بین حملات مدت‌‌های طولانی غیرفعال باقی بماند. در خانم‌‌ها شدت بیماری در طی بارداری کاهش می‌‌یابد.

کربنات لیتیم و بتابلوکر‌ها و هیپوکلسمی‌‌باعث تشدید بیماری می‌‌شود.از آنجاکه افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض خطر افسردگی قرار دارند پس تغذیه سالم بسیار مهم است.

البته عفونت باکتریایی ثانویه در محل درگیر پوستی، پسوزیازیس پوستولی (تاول چرکی)، آرتریت مرتبط با پسوریازیس چیست ، افسردگی ناشی از وجود بیماری و دوری از اجتماع از جمله عوارض پسوریازیس است.

عوارض پسوریازیس :

اگر مبتلا به پسوریازیس هستید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سایر شرایط هستید، از جمله:

  • چاقی
  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلب و عروقی
  • شرایط سلامت روان، مانند عزت نفس پایین و افسردگی
  • بیماری های چشمی مانند ورم ملتحمه، بلفاریت و یووئیت
  • آرتریت پسوریاتیک که باعث درد، سفتی و تورم در داخل و اطراف مفاصل می شود.
  • سایر بیماری های خود ایمنی مانند بیماری سلیاک، اسکلروز و بیماری التهابی روده به نام بیماری کرون
  • تغییرات موقت رنگ پوست (هیپوپیگمانتاسیون یا هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب) که در آن پلاک ها بهبود یافته اند.

درمان:

  • رژیم غذایی سالم
  • حمام کردن روزانه
  • عدم استفاده از خوراکی‌های چرب
  • استفاده از دارو‌ها به تشخیص پرشک
  • عدم استفاده از شامپو‌های معطر وصابون
  • عدم استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات
  • استفاده مکرر و روزانه از سبزیجات و می‌وه
  • استفاده از مرطوب کننده و چرب نگه داشتن پوست
  • مصرف دارو‌های کنترل کننده بیماری زیر نظر پزشک
  • استفاده از موادغذایی حاوی ویتامین‌ها، عناصر معدنی و فیبر غذایی

عوارض پسوریازیس

پیشگیری:

پسوریازیس چیست ، با توجه به این‌که این بیماری جنبه ژنتیکی دارد اما هیچ دلیل علمی‌‌ در دست نیست که هر کودکی که متولد می‌‌شود پسوریازیس بگیرد. در واقع ممکن است این بیماری در نسل بعد از شما وجود نداشته باشد و در دو یا سه نسل بعد خودش را نشان دهد. بنابراین جز در مواردی محدود مثل تغذیه سالم نمی‌توان پیشگیری چندانی برای این بیماری در نظر گرفت.

پس از خوب شدن هر ناحیه از پوست نیز حتما باید آن را با یک کرم معمولی به‌ طور مرتب چرب نگه داشت، حتی اگر هیچ ضایع‌های روی پوست دیده نشود، باید مرتب چرب شود تا از عود بیماری در آن قسمت پیشگیری شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما