تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

انواع ماسک صورت خانگی

انواع ماسک صورت خانگی متناسب با هر نوع مشکل پوستی


تاریخ انتشار : 16 خرداد 1401          تاریخ بروزرسانی : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

آیا با آکنه، پوست چرب، چین و چروک یا لکه های پیری مشکل دارید؟ داشتن پوستی عالی فقط به ژن بستگی ندارد. همچنین شامل اتخاذ یک روال مراقبت از پوست است که شامل پاکسازی، لایه برداری و مرطوب کردن صورت شما می شود. شما می توانید با استفاده از بسیاری از مواد در آشپزخانه – مانند آووکادو، بلغور جو دوسر، عسل، زردچوبه یا موز –  یک ماسک صورت درست کنید. در این مقاله از سایت کلینیک مهراز به بررسی انواع ماسک صورت خانگی و مفید و کارآمد برای شما می پردازیم.

استفاده مرتب از ماسک های صورت می تواند پوست شما را تا حد قابل قبولی رطوبت رسانی کند. به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین، منافذ پوست را به طور عمیق تمیز می کند و لایه خارجی مرده را از بین می برد, ماسک های صورت می توانند پوست را تمیز ، سفت ، لایه برداری ، نرم و روشن کنند.

چرا باید از ماسک صورت خانگی استفاده کنیم؟

انواع ماسک صورت خانگی ، یکی از کارهایی که می‌توانید برای مراقبت از پوست خود انجام دهید، استفاده از ماسک صورت خانگی است. ماسک‌های خانگی در برطرف کردن مشکلات پوستی مفید هستند. علاوه بر این هیچ ماده‌ی شیمیایی ندارند و به‌راحتی آماده می‌شوند. انواع ماسک صورت خانگی به شما پوستی صاف و روشن هدیه می‌دهد. ماسک‌هایی که در این مقاله به شما یاد می‌دهیم، برای انواع مختلف پوست مناسب هستند. فرقی ندارد پوستتان خشک است یا چرب، در هر حال می‌توانید از این ماسک‌ها برای بهبود سلامت پوست خود استفاده کنید. در ادامه چند نمونه از فواید ماسک صورت خانگی را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

  • این ماسک‌ها پوست را درخشنده و شفاف می‌کنند.
  • درست کردن ماسک خانگی آسان است و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد.
  • ماسک صورت خانگی با ترکیبات طبیعی تهیه می‌شود و به همین علت هیچ ماده‌ی شیمیایی ناملایم یا ناشناخته‌ای ندارد.
  • ماسک‌های خانگی برای مرطوب و تغذیه کردن پوست گزینه‌هایی عالی به شمار می‌روند. علاوه بر این سلول‌های پوستی مرده را از بین می‌برند.

انواع ماسک صورت خانگی برای انواع پوست

  • ماسک برطرف کننده آکنه

آکنه رایج ترین مشکل پوستی این روزهای اغلب افراد است. اساسا در اثر مسدود شدن منافذ چربی به علت تجمع سلول های مرده پوست و رشد باکتری ها در این منافذ، آکنه ایجاد می شود. آکنه شامل همه انواع جوش های سرسیاه، جوش های سر سفید، ندول ها و کیست ها می شود.

نتایج مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده موضعی از پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ ممکن است به از بین بردن باکتری های پوست کمک کند و به کاهش و رفع آکنه بیانجامد.

مواد مورد نیاز برای تهیه این ماسک: ۲ عدد سفیده تخم مرغ

نحوه استفاده از ماسک: ۲ عدد سفیده را از زرده جدا کنید و سفیده ها را در یک کاسه قرار دهید. یک پنبه را به سفیده ها آغشته کنید و آن را روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی صورت شما بماند. سپس آن را با پارچه مرطوب بشویید و پس از آن، از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

  • ماسک برای لک های پوست | ماسک زردچوبه

لک های پوستی اغلب به دلیل التهاب ناشی از آکنه، افزایش سن یا تابش زیاد نور آفتاب  ممکن است ایجاد شوند. شما می توانید با استفاده از ماسک زردچوبه که باعث کاهش التهاب می شود، این لک های پوستی را تا حد زیادی برطرف کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه این ماسک : نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه + ۲ قاشق غذاخوری عسل

نحوه استفاده از ماسک : همه مواد را در یک کاسه ریخته و خوب با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری ایجاد شود. خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید.

  • ماسک کوچک کننده منافذ پوست | ماسک بلغور جو دو سر

بلغور جو دوسر و جوش شیرین خاصیت لایه برداری دارند که می توانند سلول های مرده پوست را از بین ببرند و منافذ پوست را تا حدودی کوچک کنند.

مواد مورد نیاز برای تهیه این ماسک : ۲ قاشق چایخوری بلغور جو دوسر + ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین

نحوه استفاده از ماسک : بلغور جو دوسر و جوش شیرین را در یک کاسه با هم ترکیب کنید. به آرامی چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیر ایجاد شود. خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید خشک شود. سپس با آب گرم بشویید و بعد از آن با استفاده از یک مرطوب کننده، پوست خود را مرطوب کنید.

ماسک کنترل کننده چربی پوست

  • ماسک کنترل کننده چربی پوست

اساسا غدد موجود در زیر پوست با ترشح ماده­ ای چرب به نام سبوم سعی در حفظ رطوبت پوست و مو دارند. تغییر در سطح هورمون­ های آندروژنی می ­تواند تولید مقادیر بیش از حد سبوم را تحریک کرده و باعث چرب شدن بیش از حد پوست شود.

اغلب اوقات تولید مقادیر بیش از حد سبوم ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوست شده و مکان مناسبی را برای رشد باکتری ها فراهم کند و بدین ترتیب باعث بروز آکنه شود. پس عدم کنترل چربی پوست می تواند آکنه را نیز ایجاد کند. در حالی که استفاده از لیمو به پاکسازی پوست کمک می کند.

مواد مورد نیاز برای تهیه این ماسک : ۱ عدد موز + ۱۰ قطره آب لیمو تازه + ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون

نحوه استفاده از ماسک : موز را در یک کاسه له کنید. آب لیمو و روغن زیتون را به آن اضافه کنید تا یک خمیر مایع ایجاد شود. ماسک را روی صورت خود بمالید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند. سپس با آب گرم بشویید.

  • ماسک آبرسان مناسب برای رفع خشکی پوست

ماسک آبرسان پوست می تواند به شما در حفظ رطوبت و رفع خارش پوست کمک کند. پوست خشک به شدت در معرض ایجاد چین و چروک است، لذا آب رسانی به آن امری ضروری است.

مواد مورد نیاز برای تهیه این ماسک : نصف یک خیار متوسط + ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

نحوه استفاده از ماسک : خیار رنده شده را با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. ترکیب را به آرامی بر روی صورت خود ماساژ دهید. بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

ماسک کنترل کننده چربی پوست

  • ماسک برطرف کننده چین و چروک

درمان های منظم پوستی می تواند باعث کاهش خطوط و چین و چروک های پوستی شود و سفتی پوست را به همراه داشته باشد. در طب سنتی، از آووکادو و پودر کاکائو برای تحریک تولید کلاژن و از عسل برای مرطوب سازی و لطافت پوست استفاده می شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه این ماسک : ۲ عدد آووکادو + ۱ قاشق غذاخوری عسل + ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو

نحوه استفاده از ماسک : آووکادو را در یک کاسه له کرده و سپس پودر کاکائو و عسل را به آن اضافه کنید. ماسک را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

بایدها و نبایدهای ماسک صورت

چند نکته تکمیلی زیر را برای به حداکثر رساندن تأثیر ماسک بر صورت حتما در نظر داشته باشید:

ماسک ها را به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی پوست خود بگذارید، بدین ترتیب به مواد اجازه می دهید به پوست شما نفوذ کنند. توصیه می شود ماسک ها را قبل از حمام کردن استفاده کنید اما ممکن است برخی ماسک ها بعد از حمام تاثیر بهتری بگذارند.

قبل از استفاده از ماسک، ابتدا صورت خود را با آب و یک پاک کننده ملایم به خوبی بشویید. این کار به نفوذ بهتر ماسک به پوست کمک می کند. برای شستن صورت پس از استفاده از ماسک، صورت خود را با آب گرم بشویید. این کار باعث بسته شدن منافذ پوست نیز می شود.

بعد از شستن ماسک، حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.در صورت احساس تحریک پوست یا واکنش آلرژیک (قرمزی ، خارش یا بثورات پوستی) از ماسک استفاده نکنید.هر شب ماسک نزنید. فقط هفته ای یک یا دو بار کافی است. به هنگام شستن ماسک ، پوست خود را با پاک کننده، شستشو ندهید چرا که می تواند باعث ایجاد تحریک و قرمزی پوست شما شود.

چگونه ماسک صورت را به درستی استفاده کنیم ؟

چگونه ماسک صورت را به درستی استفاده کنیم ؟

انواع ماسک صورت خانگی ، هدف هر ماسک، به نوع آن ماسک بستگی دارد. برخی ماسک ها برای خشک کردن سبوم (روغن) اضافی در انواع پوست ترکیبی و چرب طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر رطوبت از دست رفته در پوست خشک را دوباره احیا می کنند.

برخی ماسک های صورت ناهمواری پوست را درمان می کنند و برخی دیگر ممکن است حاوی لایه بردارهایی باشند که به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کنند. به طور کلی صرف نظر از نوع ماسک ، چند مرحله اصلی برای استفاده صحیح از آن وجود دارد:

ابتدا پوست خود را با پاک کننده معمول خود تمیز کنید. ماسک را به صورت یک لایه نازک و یکنواخت در همه صورت خود بمالید. مراقب باشید به چشم و لب زده نشوند. (همچنین می توانید لایه را تا ناحیه گردن و دکلته خود گسترش دهید.) برخی از ماسک ها نیاز دارند که شما آن را برای چند ثانیه بر روی پوست خود ماساژ دهید. این موارد بیشتر به محصولات لایه بردار اعمال می شود که در دستورالعمل آن ماسک ذکر می شود.

بسته به دستورالعمل ماسک ، ۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. به طور کلی، ماسک های خشک کننده برای پوست چرب برای مدت زمان کمتری بر روی پوست باقی می مانند، در حالی که ماسک های آبرسانی و ضد چروک مدت طولانی تری – بعضی اوقات یک شبانه روز – لازم است روی پوست باقی بمانند.

برای پاک کردن ماسک، صورت خود را با آب گرم بشویید. از تونر، سرم، مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.اینکه چند بار ماسک صورت خود را بزنید به نوع پوست شما بستگی دارد. ماسک ضد چروک ممکن است چند بار در هفته استفاده شود، در حالی که ماسک برای پوست چرب دو تا سه بار استفاده می شود.

ماسک های آبرسان ممکن است چند بار در هفته نیز استفاده شوند. اگر پوست حساسی دارید، ممکن است تنها هفته ای یک بار از ماسک صورت نیاز داشته باشید استفاده کنید.

بهترین زمان برای استفاده از ماسک صورت چه زمانی است؟

اگر این سوال برای شما ایجاد شده باشد که استفاده از ماسک صورت قبل از دوش گرفتن بهتر است یا بعد از آن، احتمالاً اطلاعات متناقضی را در وبسایت ها برای آن مشاهده کرده اید. پاسخ این سوال به نوع ماسک شما و همچنین به نوع پوست شما بستگی دارد و لزوماً زمان بندی از پیش تعریف شده ای برای آن مشخص نیست. اما به طور کلی:

اگر پوست خشکی دارید: بهتر است قبل از دوش گرفتن ماسک خود را بزنید. این کار کمک می کند تا رطوبت ماسک به خوبی به پوست شما برسد. حتما مطمئن شوید که بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام، با یک مرطوب کننده غنی از نرم کننده، پوست خود را مرطوب خواهید کرد.

اگر پوست چربی دارید : در مورد ماسک های تمیز کننده عمیق برای پوست چرب و مختلط توصیه می شود که ابتدا دوش بگیرید و سپس ماسک خود را بگذارید. این روش اجازه می دهد تا منافذ پوست شما به وسیله آب گرم و بخار به طور کامل باز شوند و پوست شما را به خوبی تمیز کند.

برای استفاده از ماسک های خانگی، توصیه می شود که ماسک را به طور مرتب برای حداقل چند ماه استفاده کنید. چرا که اثر بخشی ماسک های خانگی در دراز مدت مشخص می شود و تنها با داشتن صبر و حوصله می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

بهترین زمان برای استفاده از ماسک صورت چه زمانی است؟

راهکار جایگزین با تاثیر سریع چیست ؟

این روزها، اغلب در کنار ماسک های خانگی، خدمات زیبایی که در کلینیک های پوست ارائه می شوند، می تواند نتایج بسیار مطلوب و چشمگیری را در یک مدت زمان کوتاه به شما بدهند و به شما در ارتقا سلامت و شادابی پوست تان کمک کند. در کلینیک مهراز، خدمات جوانسازی بسیاری از قبیل پاکسازی، لایه برداری، میکرودرم، هیدرودرم ابریژن و غیره برای افرادی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهند، با بهترین مواد از بهترین برندهای مورد تایید، و توسط پزشکان مجرب انجام می شود.

این روش های کلینیکی جوان­سازی، نوعی روش غیر تهاجمی برای جوان‌سازی پوست و پاکسازی پوست هستند که برای بهبود چین و چروک‌ها، درمان لک‌های ناشی از افزایش سن و جمع کردن منافذ باز پوستی به کار می‌رود. در حالت معمول، این روش ها بر روی پوست صورت، گردن و بازوها به کار می‌رود و حداقل زمان بهبودی را نیاز دارند.

تفاوت در نوع پوست و رنگ پوست، محدودیتی را برای استفاده از این روش ها برای افراد ایجاد نمی کند. همانند ماسک های خانگی ، انجام می شوند و به هیچ عنوان درد ندارند. همچنین انجام  این روش ها هیچ گونه نیازی به بیهوشی نیز ندارند. تنها با چند جلسه درمان، نتایج بسیار مطلوب و ایده آلی را از این روش ها خواهید گرفت.

پاکسازی پوست برای بهبود کیفیت آن موثر است ؟

انواع ماسک صورت خانگی ، پاکسازی برای جوش های زیرپوستی، جوش های کومدونال، کیست های کوچک زیر پوستی موثر است. اما نکته ای که وجود دارد این است که حتما باید در کنار دارو انجام شود. یعنی نمی توانید پاکسازی انجام دهید اما دارو مصرف نکنید. دلیل آن هم خیلی ساده است. اگر شما پاتوژنز و عادت اصلی جوش را از بین نبرید پاکسازی چند هفته ای یک بار یا ماهی یک بار برای پوستتان مفید خواهد بود، اما جوش ها دوباره بر می گردند.

ولی در کنار درمان جوش به خصوص برای جوش هایی که حالت کمدونال دارند که به درمان جوش بسیار بسیار مقاومند، مثل کمدون های Sandpaper یا شن ریزه ای بسیار موثر است. هر یک یا دو ماه یک بار در کنار دارو برای جوش های زیرپوستی ای که به دارو و پماد جواب نمی دهد می توانیم به عنوان درمان کمکی از پاکسازی پوست استفاده کنیم.

برای جوش های چرکی، جوش هایی که التهاب بسیار زیادی دارند بهتر است از پاکسازی میکرودرم استفاده نکنیم. ابتدا باید دارو مصرف کنیم، تا این التهاب ها بخوابد، سپس پاکسازی انجام می دهیم تا جای جوش باقی نماند.

آیا استفاده ی روزانه ی ویتامین C مضر است ؟

آیا استفاده ی روزانه ی ویتامین C مضر است ؟

مصرف ویتامین C در جوان سازی پوست بسیار بسیار موثر است. پمادها و سرم های ویتامین C با درصد های مختلف وجود دارند. یکی از مهم ترین معضلاتی که در تولید ویتامین C پایدارسازی آن است. چون ویتامین C یک ماده ی اسیدی است، بلافاصله بعد از باز کردن بسته تجزیه می شود و اثر آن از بین می رود. به همین دلیل مدت زمان مصرف آن کوتاه است. یعنی هنگامی که یک کرم یا پماد ویتامین C را باز می کنید، باید آن را حداکثر سه هفته تا یک ماه استفاده کنید. چون به مرور زمان بی اثر می شود.

هرچه درصد ویتامین C بالاتر باشد، اثر بهتری دارد. اما اشکال این است که مصرف آن مثل شمشیر دو لبه است. چون می تواند پوست را تحریک و التهاب ایجاد کند. عموما 10 تا 20 درصد آن به راحتی توسط پوست تحمل می شود. توصیه می شود مصرف آن را از یک شب در میان شروع کنید و کم کم دفعات را به هر شب افزایش دهید، تا التهابی در پوت ایجاد نشود.

مصرف طولانی مدت ویتامین C بی خطر است مگر این که شخص بیماری یا مشکل خاصی مثل اگزما یا پسوزیاریس یا بیماری های مشابه دیگر داشته باشد. هر چه آن را ب مدت طولانی تری مصرف کنید در پیشگیری از پیری بسیار بسیار موثر است.

برای داشتن پوستی شفاف و شاداب چه نوع ماسکی بهتر است ؟

انواع ماسک صورت خانگی ، چندین راه برای مراقبت های عمومی برای داشتن پوست شفاف وجود دارد. شاید بتوان گفت مهم ترین آن ها استفاده از ضد آفتاب، مراقبت در برابر نور خورشید و استفاده از کلاه لبه دار در مناطقی است که نور خورشید به صورت شدید و مستقیم می تابد. مثل کوه، دشت و دمن. ولی با افزایش سن شاید این اقدامات کافی نباشند.

باید از سنین نوجوانی و ابتدای دوران جوانی از درمان های پیشگیرانه برای پوست استفاده کرد. درمان های پیشگیرانه چندین روش دارند. روش عادی این است که شما درمان هایی بر پایه ی آب رسانی پوستتان انجام دهید. آب رسانی پوست برای پوست های چرب و برای پوست های خشک متفاوت است.

حتی افرادی که پوست های خشک دارند، می توانند از قسمت دوم هم استفاده کنند. یعنی لایه بردارها. باید از لایه بردارهای ضعیفی استفاده کنند که علاوه بر لایه برداری پوست، حاوی بازسازی کنده های پوست هم باشد. یا به طور منقطع از لایه بردارهای حاوی اسیدهای میوه و رتینوئید استفاده کنند.

استفاده ی طولانی مدت از محلول های ویتامین C در جلوگیری از پیری بسیار بسیار موثر است. استفاده از تغذیه ی مناسب حاوی آنتی اکسیدان ها برای افرادی که می خواهند پوست سالمی داشته باشند، بسیار بسیار مهم است.

مهم ترین نکته در مورد مراقبت از پوست، استفاده و مراقبت طولانی مدت است. یعنی شاید برند محصول در مقایسه با مدت زمان مصرف آن اهمیت چندانی نداشته باشد. شما اگر یک سرم ویتامین C  ارزان قیمت را به مدت طولانی استفاده کنید، بهتر از این است که یک سرم ویتامین C بسیار گران را به مدت کوتاهی مصرف کنید.

کلام آخر

برای اینکه پوستی صاف و شفاف به دست بیاورید، می‌توانید از ماسک صورت خانگی استفاده کنید. حتما از این ماسک‌ها استفاده کنید و نظرات خود را درباره‌ی آن‌ها در بخش کامنت‌ها با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما