تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

تزریق ژل در دوران بارداری آیا ممنوعیت دارد

تزریق ژل در دوران بارداری + آیا تزریق ژل و کلاژن در بارداری مضر است ؟


تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1401          تاریخ بروزرسانی : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

هدف از تزریق ژل، برای زیبایی، جوانی و حجم دهی به صورت و رفع آثار پیری و یا پیشگیری از آن می باشد. یکی از سوالات مهمی که ممکن است زنان باردار از پزشک زیبایی خود بپرسند این است که آیا ترزیق فیلر در طول بارداری ایمن است یا نه. در این مقاله از سیات مهراز به بررسی همه چیز درباره تزریق ژل در دوران بارداری می پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

کاربرد تزریق ژل چیست؟

تزریق ژل در پوست، نقش مهمی در پرکردن چین و چروک ها و چاله های عمیق ایجاد شده در پوست دارد و باعث جوان شدن پوست صورت می شود. تزریق ژل دارای کاربردهای بسیاری است از جمله خطوط خنده، یا خطوط عمیق اخم و چین های عمیق در اطراف چشم. همچنین تزریق ژل برای حجم دهی و گونه گذاری به ویژه در افرادی که صورت لاغری دارند یا به مرور زمان با گذشت سن حجم گونه ی خود را از دست داده اند کاربرد دارد.

فیلرها همچنین برای پر و حجیم کردن لب ها و بهبود ظاهر زخم های فرو رفته نیز بکار می روند. از دیگر کاربردهای تزریق ژل که این روزها بسیار کاربرد دارد می توان به مواردی چون تزریق ژل به پیشانی، تزریق ژل لب روسی، زیر چشم، باسن، سینه، واژن، بینی،تزریق ژل به چانه، اطراف چشم، زانو، پشت پلک، پشت دست ها، زاویه سازی فک، گونه گذاری با تزریق ژل و … اشاره کرد.

توصیه پزشکان برای تزریق ژل در دوران بارداری :

به توصیه پزشکان بهتر است از هرگونه درمان غیرضروری در دوران بارداری خودداری کنید زیرا اصلا به صلاح بچه نیست. مداخلات جراحی زیبایی یا درمان های زیبایی خطرات غیرقابل محاسبه ای را برای جنین و مادر به همراه دارد که اثرات آن غیر قابل پیش بینی می باشد. این مورد شامل درمان های به ظاهر بی ضرر مانند تزریق ژل و فیلر لب ، تزریق ژل به چانه و گونه و اطراف چشم و تزریق بوتاکس و … نیز می باشد.

کاربرد تزریق ژل چیست؟

آیا تزریق ژل و کلاژن در بارداری مضر است ؟

بیشتر خانم ها به دنبال زیبایی و زیباتر شدن هستند. یکی از روش های زیباتر شدن پوست و کاهش چین و چروک پوست تزریق ژل یا فیلر است. تزریق کلاژن به پوست یک روش آسان، بی خطر و غیر تهاجمی است که همیشه نتایج مثبتی به دنبال دارد اما حدود 3 درصد از مردم به کلاژن حساسیت دارند و با تزریق آن دچار خارش، درد مفاصل و تورم می شوند.

بنابراین قبل از تزریق کلاژن باید ابتدا تست کلاژن صورت گیرد و اگر فرد پس از 4 ماه واکنشی نسبت به آن نشان نداد، می تواند این تزریق را انجام دهید. پزشکان و جراحان پلاستیک به هیچ عنوان اجازه انجام این تست را به زنان باردار نمیدهند. یکی از مواد تشکیل دهنده ی ژل ها، اسید هیالورونیک است که به طور طبیعی در بدن نیز تولید می شود . همچنین ژل های تزریق شده در بدن حرکت نمی کنند و در صد جذب ژل در جریان خون نیز اندک است، به همین خاطر به نظر نمی رسد که تزریق ژل در بارداری برای زنان باردارو جنین خطر آفرین باشد اما توصیه می شود در دوران بارداری از تزریق ژل خودداری شود و خانم های باردارتزریق ژل را به زمانی بعد از اتمام دوران بارداری و شیردهی موکول کنند تا تمامی جوانب ایمنی برای مادر و جنین رعایت شود.

اگر مدت کوتاهی پس از تزریق فیلرباردار شدید، کوچکترین موردی برای نگرانی وجود ندارد زیرا تزریق فیلر قبل از اقدام به بارداری سلامت جنین را به خطر نمی اندازد و 5 دقیقه بعد از تزریق رستیلان یا ژوویدرم دیگر هیچ خطری برای جنین وجود ندارد.

ممنوعیت بوتاکس در بارداری

ممنوعیت بوتاکس در بارداری

انجام تزریق بوتاکس یا سم بوتولونیوم که برای صاف کردن پوست و از بین بردن چین و  چروک ها استفاده میشود در حاملگی بی خطر نیست. لذا انجمن پزشکان آمریکا توصیه میکند که تنها در موارد استفاده پزشکی و نه استفاده زیبایی از بوتاکس میتوان در حاملگی استفاده کرد.

سم بوتاکس بر انتهای اعصاب شما اثر میگذارد و با از بین بردن اثر میانجی های عصبی از انقباض عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک در صورت شما میشود جلوگیری میکند. در آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات تزریق بوتاکس در دوران حاملگی باعث ایجاد عوارضی از جمله وزن کم بچه در هنگام تولد، محدودیت رشد داخل رحمی، زایمان زودهنگام و حتی مرگ جنین شده است.

عوارض دیگر تزریق بوتاکس شامل فلج عضلات سایر نواحی بدن و ایجاد مشکلات تنفسی و بلع به صورت نادر ممکن است ظاهر شوند.

با این حال اگر شما دقیقا قبل از حامله شدن تزریق بوتاکس انجام داده اید و یا اینکه از حاملگی خود خبر نداشته اید و قبل از پایان سه ماهه اول حاملگی تزریق آن را انجام داده اید خطر کمی جنین شما را تهدید میکند. یک تک دوز تزریق زیر پوستی بوتاکس آن قدر کم است که وارد سیستم گردش خون نمیشود و اثری بر جنین نمیگذارد اما لازم است بلافاصله بعد از اطلاع از حاملگی خود ادامه روند تزریق را متوقف کنید.

هم چنین انجام تزریق بوتاکس در دوران شیر دهی نیز ممنوع میباشد چرا که بوتاکس نیز مانند بسیاری از دارو میتواند در شیر مادر ترشح شود و به بدن نوزاد برسد.

عوارض تزریق فیلر

تزریق ژل در دوران بارداری ، اکثر عوارض جانبی احتمالی به شیوه تزریق و نه خود فیلر مربوط می‌شود. بیمار پس از تزریق فیلر با قرمزی، ورم جزیی، خارش، درد اطراف محل تزریق و توده‌های برجسته در ناحیه تزریق روبه‌رو می‌شود که با ماساژ دادن کاهش می‌یابد.

اگر بیمار مستعد تبخال زدن (زخم‌های سرد) باشد، احتمال دارد که پس از تزریق تبخال روی لب ایجاد شود. در موارد بسیار نادر (1 در 1500) خون‌رسانی در مویرگ ‌ها مختل می‌شود، زخم رویه می‌بندد و گاهی اوقات جای زخم (اسکار) باقی می‌ماند.

چه درمان های زیبایی دیگری در طول بارداری ممنوع است؟

چه درمان های زیبایی دیگری در طول بارداری ممنوع است؟

  • بوتاکس یا دیسپورت

بوتاکس کاربردهای متعددی دارد و برای مثال در درمان بی‌اختیاری ادرار، جوانسازی صورت یا رفع میگرن به کار برده می‌شود. هرچند شواهدی مبنی بر انتقال بوتاکس به جفت وجود ندارد، با این حال پزشکان درباره تزریق بوتاکس در دوران بارداری احتیاط می‌کنند.

درهر حال بوتاکس سم است و هیچ اطلاعاتی در زمینه عوارض آن در این دوران حساس وجود ندارد. سازمان جهانی غذا و دارو FDA تزریق بوتاکس را در دوران بارداری و شیردهی تایید نمی‌کند.

  • درمان‌ های تجویزی آکنه

داروهای خوراکی که برای رفع جوش و آکنه تجویز می‌شود، به ویژه داروهای حاوی ایزوترتینوئین، احتمال بروز نقص‌های مادرزادی را افزایش می‌دهد. از این گذشته درمان آکنه در دوران بارداری ضروری نیست.

تغییرات پوستی، برای مثال آکنه، یکی از عوارض شایع دوران بارداری است. این تغییرات معمولاً پس از بازگشت هورمون‌ها به میزان نرمال، از بین می‌رود.

  • لیزر درمانی

لیزر موثرترین و متداول‌ ترین درمان لکه‌های قهوه‌ای یا قرمز و خال‌های پوستی است که انجام آن در دوران بارداری مطلقاً ممنوع است. پوست بانوان باردار حساس‌ تر از هر زمان دیگری است.

همچنین رشد موهای زائد در این مقطع افزایش می‌یابد، هرچند این موهای زائد پس از زایمان از بین می‌رود و دلیلی برای لیزر آنها وجود ندارد.

  • روشن کننده پوست

مادران آینده باید روشن کننده‌های پوست را با احتیاط مصرف کنند، چون ممکن است این فراورده‌ها مشکل‌ساز باشند. هیدروکوئینون یکی از روشن کننده‌های متداول است که به صورت موضعی برای درمان ضایعات رنگدانه‌ای به کار برده می‌شود و از تولید ملانین جلوگیری می‌کند.

دانشمندان برآورد می‌کنند که حدود 45 ـ 35 درصد از این ماده در هنگام استفاده موضعی جذب می‌شود. هیدروکوئینون عامل بروز نقص‌های مادرزادی و وزن پایین نوزاد در زایمان حیوانات است، اما درباره عوارض این ماده بر نوزاد انسان نتیجه‌ای وجود ندارد.

بنابراین با توجه به میزان جذب هیدروکوئینون توسط بدن و عوارض این ماده بر روی حیوانات بهتر است که فراورده‌های حاوی این ماده در دوران بارداری مصرف نشود.

استفاده از لیزر ، کرم روشن کننده و رتینول ممنوع

  • کرم رتینول A

رتینول  A، نوعی ویتامین  A، است که به وفور در کرم‌های ضد پیری به کار برده می‌شود. این ماده برای بهبود تون پوستی و کشیدن پوست استفاده دارد و در مرطوب کننده‌ها و سرم‌های بدون نسخه و همچنین داروهای رفع جوش و آکنه به کار برده می‌شود.

مصرف هر گونه کرم رتینول A در دوران بارداری ممنوع است. پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف رتینول A خوراکی به نقص‌های مادرزادی شدیدی مانند هیدروسفالی (بزرگ شدن فضاهای مملو از مایع مغز)، میکروسفالی (مغز و سر کوچک)، معلولیت‌های ذهنی، ناهنجاری‌های شنوایی و گوش، شکاف کام (لب شکری) و نقص‌های قلب منجر می‌شود.

میزان جذب رتینول A حاصل از مصرف کرم‌های موضعی بسیار کمتر از جذب خوراکی آن است. با این حال شواهدی درباره ارتباط بین مصرف رتینول A موضعی و نقص‌های مادرزادی وجود دارد، بنابراین بهتر است بانوانی که قصد باردار شدن دارند و همچنین مادران آینده از مصرف فراورده‌های رتینول A خودداری کنند.

  • جراحی زیبایی پوست

حتی اگر جراحی زیبایی نیازی به بیهوشی عمومی نداشته باشد، باز هم توصیه می‌شود که برداشتن زائده‌های خوش‌خیم پوستی و دیگر درمان‌های زیبایی به بعد از زایمان و شیردهی موکول شود.

داروی بی‌حسی اثر آرام‌بخشی بر روی جنین دارد و احتمال شکاف کام را افزایش می‌دهد.

نحوه عملکرد فیلرهای پوستی

تزریق زل در بارداری | ممنوعیت تزریق ژل در دوران بارداری

نحوه عملکرد فیلرهای پوستی

در برخی مواقع تزریق فیلرهای پوستی بهتر است انجام جراحی‌های زیبایی است، چون این درمان غیرتهاجمی است. با تزریق فیلرهای پوستی در نواحی مختلف صورت می‌توان جوانی و شادابی چهره را بازیابی کرد.

با تزریق ژل می‌توان چین و چروک‌های صورت را از بین برده و ظاهر اِسکارها را بهبود بخشید. همچنین با این درمان می‌توان گودی‌ها و تورفتگی‌های صورت را پُر کرده و به صورت حجم داد.

تزریق ژل در حاملگی

بر خلاف بوتاکس که پوست زیر چین و چروک‌ها را بی‌حس می‌کند، تزریق ژل چین و چروک‌ها را پُر می‌کند. در نتیجه لک‌ها محو شده و پوست یکپارچه‌تر می‌شود. همچنین با تزریق ژل می‌توان به پوست حجم داده و آن را لیفت کرد، لب‌ها را برجسته‌تر کرده و شقیقه‌ها، چانه، خط فک و گونه‌ها را لیفت نمود. البته باید به خاطر داشته باشید که تزریق ژل می‌تواند در برخی افراد منجربه واکنش آلرژیک و به وجود آمدن توده در زیر پوست شود.

به طور کلی تزریق ژل درمانی ایمن است و به جنین شما هیچ آسیبی نمی‌رساند.

هیالورونیک اسید در بارداری | تزریق فیلر در بارداری

به طور کلی تزریق ژل درمانی ایمن است و به جنین شما هیچ آسیبی نمی‌رساند.

تزریق ژل در دوران بارداری ، اگر قبلاً تزریق ژل را انجام داده‌اید اما حالا متوجه شده‌اید که باردار هستید هیچ جای نگرانی نیست. بسیاری از خانم‌ها هستند که پس از تزریق ژل متوجه بارداری خود شده‌اند. بسیاری از خانم‌ها درمان تزریق ژل را انجام می‌دهند و با توجه به اینکه ممکن است در ۶ الی ۸ هفته اول متوجه بارداری خود نشوید، بنابراین خانم‌های زیادی هستند که در این دوران تزریق ژل را انجام می‌دهند. به طور کلی تزریق ژل درمانی ایمن است و به جنین شما هیچ آسیبی نمی‌رساند.

آیا تزریق ژل در بارداری عوارضی دارد؟

تزریق ژل در دوران بارداری ، امروزه هیچ گونه مدرکی دال بر این که تزریق ژل برای زنان حامله خطر آفرین میباشد موجود نمیباشد. سازمان غذا و داروی آمریکا انجام این عمل را برای بقیه بیماران بی خطر دانسته است اما آزمایشی در این زمینه بر روی زنان باردار هنوز انجام نشده است.

امروزه هنوز راهی برای اینکه متوجه شویم بدن در مقابل تزریق ژل چگونه واکنش نشان میدهد وجود ندارد و هم چنین پزشکان نیز از عوارض ممکن در این زمینه بی اطلاع هستند. تزریق کلاژن و فیلر در لب ها در افراد مختلف متفاوت است. البته قابل ذکر است که انجام این عمل از نظر سازمان غذا و دارو تنها برای ترمیم لب مجاز دانسته شده.

تحقیقات نشان میدهد که حدود 3 درصد از جمعیت جهان به کلاژن حساسیت دارند و این بدان معناست که بهتر است بیماران باید قبل از انجام تزریق ژل تست حساسیت کلاژن را انجام بدهند.

جایگزین‌های مراقبت از پوست در دوران بارداری

بانوان باردار براساس یک قاعده کلی می‌توانند مراقبت معمول از پوست، مانند استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب، را ادامه دهند تا احتمال بروز ضایعات رنگدانه‌ای (هیپرپیگمانتاسیون) به حداقل برسد. هرچند مادران آینده باید درباره فراورده‌های مورد استفاده خود با متخصص زنان و زایمان مشورت کنند و از مصرف فراورده‌های حاوی رتینوئید (ویتامین A) و اسید سالیسیلیک خودداری کنند.

به علاوه یکی از عوارض بارداری احتباس مایع است که به پر شدن صورت و رفع چین و چروک‌ها یا خط خنده کمک می‌کند.

خطرات تزریق ژل در بارداری :

آیا تزریق ژل لب یا فیلر لب در بارداری خطرناک است ؟‌یک عامل دیگر که نمی توان نادیده گرفت ارزیابی دقیق شکل لب ها در دوران بارداری می باشد. یعنی بعد از زایمان که بدن به حالت طبیعی خود باز می گردد احتمال عدم تقارن لب ها وجود دارد.

سوالات متداول تزریق ژل در بارداری

تزریق ژل لب در بارداری | عوارض تزریق فیلر لب در بارداری

سئوالات متداول :

آیا تزریق ژل در بارداری عوارضی دارد؟

ژل های تزریقی از اسید هیالورونیک تشکیل شده است و بدن این مواد را به طور طبیعی تولید می کند، هیچ گونه گزارشی دال بر این که تزریق ژل برای زنان باردارخطر آفرین باشد وجود ندارد. متخصصین بر این باورند  که ممکن است این ماده برای جنین بی ضرر باشد. اما با این حال بهتر است در دوران بارداری از تزریق ژل خودداری کنید و این کار را به بعد از به دنیا آمدن فرزندتان موکول کنید.

با اینکه ژل های تزریق شده در بدن حرکت نمی‌کنند و با مراقبت صحیح امکان گسترش مواد ژل به جای دیگری از بدن وجود نخواهد داشت و در صد جذب ژل در جریان خون نیز اندک است، بازهم بهتر است احتیاط  لازم را رعایت کرد و تزریق ژل را به زمانی بعد از زایمان به تعویق انداخت.

تزریق فیلر چه مدت زمان قبل از اقدام به بارداری باید انجام گیرد؟

اگرچه تزریق فیلر در بارداری مورد تایید FDA نیست، پس از تزریق فیلر منعی برای بارداری وجود ندارد و تزریق فیلر قبل از اقدام به بارداری سلامت جنین را به خطر نمی‌اندازد. در واقع 5 دقیقه بعد از تزریق رستیلان یا ژوویدرم دیگر هیچ خطری برای جنین وجود ندارد. بنابراین اگر مدت کوتاهی پس از تزریق این فیلرها باردار شدید، کوچکترین موردی برای نگرانی وجود ندارد.

آیا دریافت فیلر صورت در دوران بارداری بی خطر است؟

عوارض جانبی هیچ یک از داروهای تزریقی مانند تزریق ژل ، تزریق بوتاکس و تزریق چربی برای دوران بارداری آزمایش نشده است. بنابراین از نظر فنی هیچ راهی برای دانستن اینکه ایا استفاده از آنها در این دوره ایمن است یا خیر وجود ندارد.

چه درمان های زیبایی در دروان بارداری ممنوع است؟

تعدادی از درمان های زیبایی وجود دارد که در طول بارداری توصیه نمی شوند زیرا می توانند بر رشد جنین و همچنین سلامت مادر تاثیر بگذارند. به طور کلی این درمان ها آنهایی هستند که از فناوری لیزر ، مزوتراپی و فرکانس رادیویی استفاده می کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما