تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

لیزر جای جوش

لیزر جای جوش ( بهترین انتخاب برای از بین بردن انواع جای جوش)


تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1401          تاریخ بروزرسانی : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (1 امتیاز)

لیزر یکی از روش های از بین بردن موهای زائد و جای جوش , آکنه و … می باشد. جوش یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای پوست بیفتد. همه ما بارها این تجربه را داشته‌ایم که حین نگاه کردن به آینه یا حتی لمس پوست خود متوجه یک یا چند برآمدگی روی پوست شده‌ایم. در این مقاله از سایت مهراز , به بررسی همه چیز درباره لیزر جای جوش می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع جوش و دلایل آنها

جوش‌ها معمولا ناشی از تغییرات هورمونی هستند که توسط هورمون‌های آندروژن ایجاد می‌شوند. این هورمون‌ها در سال‌های نوجوانی و جوانی فعالیت خود را شروع می‌کنند. حساسیت نسبت به این هورمون‌ها همراه با باکتری‌های سطحی روی پوست و اسیدهای چرب در غدد چربی، انوع جوش‌ها را به وجود می‌آورند.

تغییرات هورمونی در دوره قاعدگی زنان، آلودگی هوا، استفاده از محصولات مراقبت‌های پوستی، استرس، بعضی از داروها و ژنتیک از جمله دلایل ایجاد جوش هستند.

انواع جوش و دلایل آنها

انواع جوش‌ها عبارت‌اند از:

 

  • پاپول‌ها: پاپول‌ها برآمدگی‌ها کوچک قرمز یا صورتی هستند که ملتهب می‌شوند.
  • ندول‌ها: ندول‌ها جوش‌های بزرگ و دردناکی هستند که در عمق پوست قرار دارند.
  • کیست‌ها: کیست‌ها جوش‌های پر از چرکی هستند که باعث ایجاد اسکار و جای زخم می‌شوند.
  • جوش‌های سرسفید: این جوش‌ها معمولا در اثر چربی و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند.
  • جوش‌های چرکی: جوش‌های چرکی شبیه جوش‌های سرسفید هستند که با اطرافشان قرمز شده است.
  • جوش‌های سرسیاه: چربی‌های اضافه و سلول‌های مرده، منافذ باز پوست را پر می‌کنند و جوش‌های سرسیاه به وجود می‌آیند.

لیزر جای جوش بهترین روش درمان جای جوش

لیزر جای جوش چگونه عمل می‌کند؟

لیزرها، نورهای قوی تک ‌رنگی هستند که به یک بازه‌ی باریک طول موج، محدود می‌شوند. این نورهای تک‌رنگ روی پوست شما تابیده می‌شوند تا فیبروپلاست‌های پوست (سلول‌هایی در پوست که قادر به تشکیل بافت‌ همبند بوده و درمان زخم‌ها را تسهیل می‌کنند) را تحریک کنند. این فیبروپلاست‌ها کلاژن و الاستین را که در اثر تشکیل اسکار از بین رفته‌اند، بازسازی می‌کنند.

انواع لیزر جای جوش:

به ‌طور کلی دو نوع لیزر جای جوش وجود دارد. مجله پزشکی Healthline انواع لیزر جای جوش را به دو دسته زیر تقسیم می‌کند:

  1. لیزر جای جوش غیرتخریبی: در این روش از لیزر مادون قرمز برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌کند. گرمای ناشی از لیزر غیرتخریبی باعث تحریک تولید کلاژن و تشویق رشد سلول‌های جدید برای جایگزین شدن با بافت آسیب‌دیده می‌شود.
  2. لیزر جای جوش تخریبی: لیزر درمانی جای جوش تخریبی از لیزر اربیوم YAG یا لیزر کربن دی‌اکسید استفاده می‌کند و کل لایه رویی پوست در ناحیه آسیب‌دیده را از بین می‌برد. قرمزی ناشی از لیزر جای جوش تخریبی ممکن است بعد از ۳ تا ۱۰ روز ناپدید شود.

لیزر فرکشنال

  • لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال برای از بین بردن اسکارهای آکنه ضخیم و ناهموار بسیار مناسب است. این نوع لیزر جای جوش با از بین بردن بافت‌های ناهموار پوستی، ظاهر پوست را صاف کرده و با هدف قرار دادن رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای، لکه‌های ناشی از جوش را از بین می‌برد.

لیزرهای فرکشنال با افزایش تولید کلاژن ظاهر پوست را هم جوان می‌کنند و باعث شفافیت پوست می‌شوند. لیزر فرکشنال CO2 لایه‌های اول و دوم پوست را تحت‌ تاثیر قرار داده و به رشد سلول‌های جدید پوستی کمک می‌کند. نتیجه لیزر جای جوش فرکشنال را حدودا یک هفته بعد از درمان می‌توانید مشاهده کنید.

لیزر پالسی IPL

  • لیزر PDL

لیزر درمانی جای جوش PDL از یک پرتوی نور متمرکز برای هدف قرار دادن سلول‌های آسیب ‌دیده پوستی استفاده می‌کند. این نور به گرما تبدیل می‌شود و لکه‌های ناشی از جوش، روزاسه و اسکارهای قرمز را بهبود می‌دهد.

بیشتر بیماران برای رسیدن به بهترین نتیجه معمولا به یک تا سه جلسه درمان نیاز دارند. درمان با لیزر PDL جوش‌های التهابی را پس از ۱۲ هفته تا حد زیادی بهبود می‌دهد.

  • لیزر پالسی IPL

لیزر پالسی IPL نوعی لیزر جای جوش برای درمان جای جوش و اسکارهای جزئی، روزاسه و لکه‌های قرمز ناشی از جوش است. در این روش یک نور پالسی شدید کالیبره‌شده به سطح پوست می‌تابد تا رنگ‌دانه‌های پوستی مانند نواحی تیره‌تر، قرمزی و لکه‌های ناشی از جوش را شناسایی کند.

اشعه لیزر به زیر پوست نفوذ کرده و منشا مشکلات پوستی را برطرف می‌کند. برای رسیدن به بهترین نتیجه از لیزر جای جوش IPL بهتر است ۳ تا ۶ جلسه با فاصله سه هفته تحت درمان قرار بگیرید.

لیزر Smoothbeam

  • لیزر Smoothbeam

لیزر Smoothbeam نوعی لیزر جای جوش است که غده‌های چربی در لایه‌هایی بالایی پوست را هدف قرار می‌دهد. این لیزر با کوچک کردن دائمی غده‌های چربی، به درمان جوش کمک می‌کند و حتی باعث تولید کلاژن می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که این نوع لیزر تا ۹۸ درصد می‌تواند جای جوش را بعد از چهار جلسه درمان از بین ببرد. گاهی اوقات حتی بعد از یک یا دو جلسه درمان هم نتیجه مطلوب ظاهر می‌شود.

  • لیزر اربیوم

لیزر جای جوش اربیوم از نوع تخریبی بوده و سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و بافت‌های اسکار را تبخیر می‌کند. گرمای ناشی از این لیزر تولید کلاژن را تحریک کرده و با از بین بردن رنگ‌دانه‌های موجود در پوست ظاهری صاف و شفاف ایجاد می‌کند.

نتیجه لیزر اربیوم را می‌توانید پس از دو تا سه هفته از درمان که عوارض عمل کاملا بهبود پیدا کرد، مشاهده کنید. پس از این مدت کلاژن موجود در پوست افزایش پیدا کرده و نتیجه درمان تا دو سال بعد، ماندگار خواهد بود.

مزایای لیزر جای جوش چیست

سایر روش های رفع جای جوش:

علاوه بر لیزر جای جوش، روش‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند جوش‌ها و لکه‌های ناشی از آن را از بین ببرند. از جمله روش‌های موثر که می‌توانند تا حدودی جایگزین لیزر جای جوش شوند، عبارت‌اند از:

  • میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ دستگاهی که روی نوک آن سوزن‌های بسیار ظریفی قرار دارد، روی پوست حرکت داده می‌شود. در اثر حرکت این دستگاه زخم‌های کوچکی روی پوست ایجاد می‌شود که فرایند طبیعی بهبود پوست را آغاز می‌کند.

این روش علاوه بر از بین بردن ناهمواری‌های ناشی از جوش، غده‌های چربی زیر پوست را هم نابود می‌کند و باعث بهبود ظاهر پوست می‌شود.

میکرونیدلینگ

  • مزوتراپی

مزوتراپی جای جوش یک روش درمانی است که در آن مواد مختلفی مانند داروها، مواد مغذی، عصاره‌های گیاهی و… به زیر پوست تزریق می‌شوند و آن را ترمیم می‌کنند. در این روش پوست مواد مغذی و مفیدی دریافت می‌کند و چربی‌های موجود در آن کاهش پیدا می‌کند.

با کمک مزوتراپی سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های مرده و آسیب‌دیده می‌شوند و ظاهر پوست را بهبود می‌دهند. بعد از یک یا چند جلسه درمانی مزوتراپی می‌توانید تغییرات محسوسی در پوست خود مشاهده کنید.

  • PRP

PRP  همان پلاسمای غنی از پلاکت است که از خون خود فرد گرفته می‌شود. در این روش ابتدا پزشک از شما خون گرفته و سپس آن را درون سانتریفیوژ قرار می‌دهد تا پلاسمای غنی از پلاکت از سایر اجزای خون جدا شوند.

این ماده که عامل اصلی بهبود زخم‌های بدن است، جای جوش را به کلی از بین می‌برد و باعث رفع التهاب‌های پوستی می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه از PRP به تقریبا ۴ تا ۶ جلسه درمانی نیاز دارید.

مراقبت های بعد از لیزر جای جوش

مراقبت های قبل و بعد از بررسی لیزر :

لیزر تا حد زیادی می‌تواند به از بین بردن جای جوش‌ها کمک کند. اما نمی‌توان از آن انتظار معجزه داشت. با این حال، آکادمی پوست آمریکا مراقبت‌های زیر را برای رسیدن به بهترین نتیجه توصیه می‌کند:

  • با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.
  • حداقل دو هفته قبل از لیزر سیگار را ترک کنید.
  • اگر مستعد تبخال هستید، با تجویز پزشک دارو مصرف کنید.
  • چند هفته قبل از لیزر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • از مصرف ویتامین E، آسپرین و سایر مکمل‌هایی که بهبود را به تعویق می‌اندازند، خودداری کنید.
  • دو تا چهار هفته قبل از لیزر از محصولات مراقبت پوستی حاوی رتینوئید یا اسید گلیکولیک استفاده نکنید.

مراقبت های قبل و بعد از بررسی لیزر :

علاوه بر این مراقبت‌ها، باید بعد از لیزرجای جوش هم از پوست خود مراقبت کنید و به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • ۶ تا ۸ هفته بعد از لیزر جای جوش از برنزه کردن خودداری کنید.
  • از تونر یا مرطوب‌کننده برای مراقبت از پوست استفاده کنید.
  • ناحیه تحت‌درمان را تمیز نگه دارید و تا حداقل یک هفته بعد از درمان آرایش نکنید.
  • نتایج لیزر جای جوش بعد از ۷ تا ۱۰ روز قابل‌مشاهده خواهد بود. پس صبور باشید.

شما خواننده گرامی می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با لیزر در غرب تهران با ما در کلینیک مهراز در تماس باشید یا از طریق فرم های زیر اقدام به تعیین وقت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما