تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

آیا لیزر در دوران بارداری امکان دارد

آیا امکان لیزر موهای زائد در دوران بارداری وجود دارد؟


تاریخ انتشار : 6 اردیبهشت 1401          تاریخ بروزرسانی : ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

لیزر موهای زائد در دوران بارداری ، هنگام حمل کودک، بدن زنان باردار دستخوش تغییرات زیادی می شود و یکی از این تغییرات هورمونی, رشد موهای ناخواسته است. در این شرایط است که موهای زائد در بدن بیشتر شده و علاوه بر این, بارداری و چالش هایی که دارد باعث می شود انجام برخی امور برای زن باردار سخت شود. پس ممکن است در انتها به فکر لیزر موهای زائد بیفتید. در این مقاله از کلینیک مهراز به بررسی همه چیز درباره تاثیرات لیزر بر بارداری می پردازیم.

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی خطر است؟ لیزر درمانی چه تاثیراتی بر بدن و مهمتر از آن جنین می تواند داشته باشد؟ به خواندن ادامه دهید تا بدانید آیا انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی خطر است یا خیر. دوران بارداری از جمله دوران هایی است که با تغییرات هورمونی همراه است و بالا رفتن سطح هورمون های استروژن و آندروژن به خصوص در سه ماهه سوم بارداری می تواند منجر به رشد موهای زائد و ناگهانی در نواحی مانند صورت، گردن، شکم و سینه ها شود.

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که در دوران بارداری لیزر موهای زائد انجام ندهید. لیزر موهای زائد بی خطر است، اما در حال حاضر هیچ مطالعه طولانی مدتی وجود ندارد که اثرات لیزر موهای زائد را بر روی کودکان متولد نشده تجزیه و تحلیل کند. در ادامه همراه ما باشید تا توضیحات کامل تری به شما ارائه دهیم.

لیزر موهای زائد چیست ؟

لیزر موهای زائد چیست ؟

لیزر موهای زائد در دوران بارداری ، لیرزر موهای زائد روش دائمی در رفع موهای زائد است و از آن جایی که درمان غیر تهاجمی به حساب می آید، یکی از روش های محبوب در میان افراد است. در این روش، پرتوی نور به ناحیه ای که دارای موهای زائد و ناخواسته است، تابیده می شود.

اشعه لیزر، رنگدانه های تیره موجود در مو را هدف قرار می دهد و حرارت از طریق ساقه مو به فولیکول می رسد. اگر فولیکول به طور کامل تخریب شود، دیگر شاهد تولید و رشد مجدد مو نخواهیم بود، اما اگر فولیکول آسیب ببیند، مو در آینده رشد می کند اما ضخامت و تراکم آن به مراتب کمتر از گذشته خواهد بود. لیزر موهای زائد، روند رشد موها را کند می سازد اما تضمینی برای این مورد نیست که رشد موها برای همیشه متوقف خواهد شد.

توصیه می شود جهت حاصل شدن نتایج ایده آل، تعداد جلسات درمان کامل شود و فاصله زمانی بین هر جلسه درمان نیز طولانی نشود. معمولا لیزر درمانی و لیزر کل بدن در شش جلسه با فواصل یک ماه و نیم تا دو ماه انجام می شود.

سیکل رشد مو دارای سه مرحله است:

  • فاز رشد، که فولیکول ها شروع به تولید موهای جدید می کنند.
  • فاز انتقالی، که موها هم چنان به رشد خود ادامه می دهند.
  • فاز استراحت، که موها دچار ریزش می شوند.

هورمون های بارداری، فاز استراحت را به تاخیر می اندازند بدین معنا که روند ریزش مو به کندی طی می شود و حتی برخی خانم های باردار، متوجه ضخیم و تیره شدن موها (به دلیل بالا رفتن سطح ملانین) یا رشد موهای جدید در برخی قسمت های بدن خود مانند سینه یا شکم می شوند. اما مشاهده چنین موردی اصلا جای نگرانی ندارد چرا که افزایش سطح هورمون های استروژن و آندروژن در بدن، یکی از دلایل ایجاد موهای ناخواسته و زائد در دوران بارداری است.

سه تا شش ماه بعد از بارداری، سطح هورمون ها به حالت طبیعی برمی گردد و موهای زائد می ریزند.

آیا لیزر موهای زائد در دوان بارداری ایمن است ؟

آیا لیزر موهای زائد در دوان بارداری ایمن است ؟

با این که لیزر موهای زائد، روش ایمنی است اما از آن جایی که مطالعات کافی در خصوص ایمن بودن انجام آن در دوران بارداری وجود ندارد، توصیه می شود لیزر تا بعد از بارداری به تاخیر بیفتد و از روش هایی مانند وکس، اپیلاسیون یا کرم ها استفاده شود. خانم هایی که نگران رشد موهای زائد خود هستند، بهتر است در خصوص لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنند.

یکی از مهم ترین نکاتی که خانم های باردار باید در نظر داشته باشند، حفظ سلامت خودشان و جنین است. مجددا تحقیقات و مطالعات کافی در خصوص تاثیر لیزر بر سلامت جنین وجود ندارد و به همین خاطر به طور قطعی نمی توانیم بگوییم که لیزر بر روی جنین تاثیر می گذارد یا خیر.

دیگر روش‌های از بین بردن موهای زائد در دوران بارداری ایمن است؟

  • الکترولیز

الکترولیز روش بسیار دردناکی برای رفع موهای زائد است و هیچ مطالعه‌ای ایمن بودن آن را در دوران بارداری اثبات نکرده است. الکترولیز گالوانیک از جریان برق ضعیفی برای تخریب فولیکول‌های مو استفاده می‌کند.

از آنجایی که مایع آمنیوتیک محافظت کننده از جنین، رسانای برق خوبی است، ممکن است این جریان بر روی آن اثر بگذارد. بنابراین اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که انجام الکترولیز به بعد از زایمان موکول شود.

  • وکس

وکس در دوران بارداری به شرط رعایت کردن نکات احتیاطی اشکالی ندارد. چون پوست در دوران حاملگی حساس می‌شود، وکس ممکن است منجر به کبودی پوست شود. درهر حال وکس به نظر برخی خانم‌ها آسان‌تر و موثرتر از دیگر روش‌های رفع موهای زائد است.

  • کرم و پودر موبر

این فرآورده‌ها حاوی موادی مانند پودر سولفید باریم و اسید کلسیم تیوگلیکولیک است که مو را از بین می‌برد. هیچ گونه شواهدی دال بر ایمنی یا خطرناک بودن استفاده از کرم و پودر موبر در دوران بارداری وجود ندارد.

بااین حال چون خانم‌های باردار به بو حساس می‌شوند، بوی شدید مواد شیمیایی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در دوران بارداری شود. همچنین کرم موبر ممکن است پوست را تحریک کند.

  • اصلاح با تیغ

اصلاح با تیغ راحت‌ترین و ارزان‌ ترین روش برای رفع موهای زائد در دوران بارداری است. این روش نیازی به لیزر، جریان برق یا مواد شیمیایی آسیب زننده ندارد، بااین حال هنگام استفاده از تیغ باید مراقب باشید. چون دسترسی به ناحیه‌های پایین بدن برایتان مشکل می‌شود، بهتر است از همسرتان بخواهید که به شما کمک کند.

بارداری فقط نه ماه طول می‌کشد و مطمئناً می‌توانید عمل‌هایی مانند الکترولیز، استفاده از کرم موبر و وکس را به بعد از زایمان موکول کنید و در این مدت از ایمن‌ترین روش‌ها استفاده کنید.

روش های دیگر حذف موهای زائد در دوران بارداری

دلایل به تاخیر انداختن لیزر موهای زائد در دوران بارداری

لیزر موهای زائد در دوران بارداری ، یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در طول دوران بارداری می افتد، تیره شدن رنگ پوست است، شرایطی که با عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته می شود. لیزر موهای زائد زمانی موثر عمل می کند که تفاوت رنگ میان رنگ پوست و مو وجود داشته باشد. اما زمانی که پوست تیره می شود و به رنگ مو نزدیکی پیدا می کند، اثربخشی لیزر پایین می آید.

علاوه بر این، بارداری سیکل رشد طبیعی موها را مختل می کند. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای رسیدن به نتایج ایده آل، بهتر است لیزر موهای زائد در شش جلسه و زمانی که موها در فاز رشد هستند، انجام شود.

اما از آن جایی که هورمون های بارداری، تغییراتی را در مدت زمان هر مرحله از سیکل رشد موها ایجاد می کنند، ممکن است تعداد جلسات لیزر، زمانی به پایان برسد که مو در فاز استراحت قرار دارد و نتایج خوبی حاصل نشود. یکی دیگر از مواردی که خانم های باردار باید در نظر داشته باشند، حساس شدن پوست است.

بارداری باعث می شود خونرسانی به تمام قسمت های بدن افزایش یابد و معمولا پوست نواحی مانند سینه ها و شکم دچار کشیدگی می شود. انجام لیزر بر روی پوست حساس می تواند منجر به بروز ناراحتی هایی شود.

عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری

عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری

لیزر موهای زائد در دوران بارداری ، با این که ایمن بودن یا نبودن لیزر موهای زائد در دوران بارداری به طور قطعی ثابت نشده است، اما انجام آن در این دوران می تواند با یک سری عوارض احتمالی همراه باشد. احتمال بروز عوارضی مانند سوختگی پوست حین لیزر وجود دارد و تغییرات هورمونی دوران بارداری می تواند باعث افزایش بروز سوختگی پوست شود.

اگر پوست دچار سوختگی شود، روند بهبود در طول بارداری آهسته است و احتمال بروز هایپرپیگمانتاسیون بیشتر می شود و ممکن است لکه های تیره رنگ یا بی رنگ روی پوست ایجاد گردد. حساس شدن پوست در دوران بارداری می تواند منجر به بروز علائمی مانند درد، قرمزی یا تحریکات پوستی شود. تغییر تولید ملانین به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، می تواند باعث کاهش اثربخشی لیزر شود.

اگر قبل از دوران بارداری لیزر موهای زائد انجام داده اید یا این که بعد از بارداری قصد این کار را دارید، بهتر است زمانی جهت انجام لیزر اقدام کنید که سطح هورمون ها به حالت طبیعی و اولیه برگشته باشند.

معمولا سه ماه بعد از بارداری، وضعیت هورمون ها متعادل می شود و لیزر موهای زائد کاملا ایمن خواهد بود. این مورد را در نظر داشته باشید که پزشک تنها فردی است که می تواند مشاوره دقیق در خصوص زمان بازگشت هورمون ها به سطح طبیعی و آمادگی پوست برای انجام لیزر را ارائه دهد.

در فناوری لیزر مو، اشعه غیر یونیزه به کار می‌رود. گرمای تولید شده به وسیله لیزر موجب از بین رفتن ریشه موهای زائد می‌شود و این تشعشعات هیچ جهش سلولی در افراد به وجود نمی‌آورد. عمق نفوذ اشعه لیزر در پوست چند میلی متر بیشتر نیست، اما احتمال دارد پرتوهای غیر یونیزه به وسیله بافت‌های اطراف ناحیه جذب شوند.

استفاده از لیزر گاهی ممکن است همراه درد و ناراحتی باشد و به همین دلیل به کار بردن پمادهای بی حس کننده هم تجویز می‌شود. این پمادها پس از استفاده به طور کامل جذب بدن می‌شوند. پزشک‌ها توصیه می‌کنند این پمادها در دوران بارداری استفاده نشوند. پوست بدن نیز در دوران حاملگی بسیار حساس است و لیزر موهای زائد احتمال دارد به بروز درد، قرمزی، خارش و مشکلات پوستی منجر شود.

از بین رفتن موهای زائد به طور کامل مستلزم این است که فرد چند جلسه در طی چند ماه مراجعه کند و ممکن است این جلسات تا پایان بارداری نیز ادامه یابد. پوست بدن در مراحل پایانی بارداری حساس‌تر می‌شود و لیزر دردآور خواهد بود.‌در مرحله‌های پایانی بارداری دراز کشیدن و نشستن در زمان انجام لیزر دشوارتر می‌شود.

الگوی رشد موها ممکن است در دوران بارداری تغییر کند. تغییرات هورمونی در دوران حاملگی می‌تواند موجب تحریک رشد فولیکول‌های خفته مو و کوتاه شدن چرخه رشد موها شود و این تغییرات ممکن است تأثیرات لیزر را از بین ببرد.

آیا لیزر موهای زائد می تواند بر روی بارداری تاثیر بگذارد ؟

آیا لیزر موهای زائد می تواند بر روی بارداری تاثیر بگذارد ؟

لیزر موهای زائد در دوران بارداری ، کاهش موفق آمیز رشد موها مستلزم این است که لیزر موهای زائد در چند جلسه و معمولا در بازه زمانی نه ماه انجام شود. اما گاهی پیش آمده که خانمی لیزر را شروع کرده و بعد از آن متوجه بارداری خود شده است. در چنین مواردی، توصیه می شود جلسات لیزر ادامه پیدا نکند، چرا که احتمال بروز عوارض زیر وجود خواهد داشت:

  • تاول
  • اسکار
  • رشد مجدد موها
  • تغییر رنگ پوست
  • ناراحتی های پوستی

هم چنین توصیه می شود خانم هایی که در تلاش برای بارداری هستند، حتما در خصوص انجام لیزر در این دوران، با پزشک مشورت کنند.

سئوالات متداول :

آیا لیزر موهای زائد را می‌توان در دوران شیردهی انجام داد؟

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود. هرچند شواهدی علمی دال بر مضر بودن لیزردرمانی برای نوزاد وجود ندارد، بهتر است مادر در این دوران تشعشع دریافت نکند.

همچنین پزشکان اجازۀ لیزردرمانی را در دوران شیردهی نمی‌دهند، چون هنوز هورمون‌های فراوانی در بدن مادر شیرده وجود دارد که می‌تواند به بروز عوارض جانبی متعدد دامن بزند. از این گذشته لیزر موهای زائد در دوران شیردهی می‌تواند تولید ملانین را در بدن مختل کند و باعث روشن‌تر یا تیره‌تر شدن رنگ پوست بشود.

ضمناً کرم بی‌حس کننده‌ای که برای تسکین درد بعد از لیزردرمانی روی پوست زده می‌شود، ممکن است از راه جریان خون وارد شیر مادر شود. بنابراین بهتر است لیزر موهای زائد را به بعد از دوران شیردهی موکول کرد.

آیا  IPL(نور شدید پالسی) در دوران بارداری ایمن است؟

IPL  یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که به رفع کامل موهای زائد کمک می‌کند. تاثیرگذاری IPL از لیزر کمتر است، چون انرژی آن توسط لامپ کوچکی تولید می‌شود که گستره‌ای از امواج نوری پراکنده ‌تر و با قدرت کمتر را تولید می‌کند. IPL فقط برای پوست‌های روشن ‌تر به کار برده می‌شود.

شواهدی در خصوص ایمن بودن انجام IPL بر روی زنان باردار وجود ندارد. بنابراین بهتر است انجام IPL را به بعد از زایمان موکول کرد. تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند منجر به عارضه‌ای غیرقابل پیش‌بینی، موسوم به تغییرات رنگدانه‌ای پوست شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما