تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

بهترین روش درمان منافذ پوست

بهترین روش درمان منافذ باز پوست


تاریخ انتشار : 28 اسفند 1400          تاریخ بروزرسانی : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

1.5/5 - (4 امتیاز)

بهترین روش درمان منافذ باز پوست ، داشتن پوستی صاف و یکدست برای همه ما یکی از معیارهای زیبایی محسوب می شود.  داشتن آکنه روی صورت یا جای جوش زیبایی چهره را کاهش می دهد. علاوه بر این، بسیاری از افراد با مشکل باز بودن منافذ پوستی مواجهند؛ مشکلی که سبب می شود بدون آرایش یا با آرایش پوستشان زیبایی و جذابیت کافی نداشته باشدامکان دارد منافذ پوست بدن برخی از افراد بسته به نوع پوست، بازتر از حد طبیعی باشند. پوست دارای دو نوع منفذ می‌باشد.

یک نوع از منافذ، چربی طبیعی بدن به نام سبوم را آزاد کرده و نوع دیگر سبب ترشح عرق می‌شوند. در برخی از مواقع منافذ آزادکننده چربی از حد معمول بازتر می‌شوند. در صورتی نارضایتی شخص از ظاهر این منافذ، می‌توان از روش‌های مختلفی جهت رفع این مشکل استفاده کرد. در این مقاله روش‌های بستن منافذ باز پوست و همچنین نحوه حفظ سلامت پوست شرح داده می‌شوند.

ما در این مقاله از مجله خبری مهراز کلینیک سعی داریم تا عوامل موثر در رابطه با منافذ پوست و راه های درمان و پیشگیری از آن را به شما بگوییم. با ماه همراه باشید.

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ پوست اصطلاحی غیرمستقیم است که در ادبیات پزشکی به درستی تعریف نشده است و اغلب از نظر قطرهای دایره ای دلخواهی که از طریق آنالیزهای زیبایی پوست تعیین می شود، طبقه بندی می شود.

اگر به پوست برخی افراد نگاه کنید، روزنه‌های بسیار ریزی را روی آن مشاهده خواهید کرد که یکدست بودن و زیبایی پوست آن‌ها را از بین برده است. این روزنه‌ها همان منافذ پوست هستند که گشاد شده‌اند و روی پوست به رنگ تیره دیده می‌شوند. دلیل تیره بودن منافذ پوست این است که این روزنه‌ها در واقع پیازهای بسیار ریز مو هستند که به دلیل باز شدن منافذ از پوست بیرون زده‌اند

منافذ پوستی محلی هستند که فولیکول های مو و چربی از آن ناحیه خارج می شود. گمان می شود که باز شدن منافذ صورت با تولید چربی (سبوم)، پیری پوست، آسیب ناشی از آفتاب و اندازه فولیکول مو در ارتباط باشد. روش های درمانی فعلی که بهترین متخصصان پوست برای درمان قطعی منافذ باز صورت به کار می گیرند، این عوامل را هدف قرار می دهد.

در کنار این پیازهای کوچک غدد چربی وجود دارد. ترشح چربی از این غدد باعث می‌شود که پوست بعد از ایجاد منافذ چرب‌تر شود و همین چربی بیشتر خود زمینه‌ای برای ایجاد مشکلات بیشتر خواهد بود. البته توجه کنید که وجود منافذ پوست به‌خودی‌خود مشکل‌آفرین نیست. در پوست طبیعی انسان منافذ برای تنفس پوست و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های سطح آن قرار گرفته‌اند. همچنین ترشح چربی کافی از این منافذ باعث حفظ تعادل پوست و جلوگیری از خشکی آن خواهد شد.

منافذ صورت در واقع ساختارهای سطحی پوستی هستند که به صورت دهانه های کوچک روی پوست متناظر با دهانه های مو و غدد سبابه ساز (pilosebaceous) مشاهده می شود.  این دهانه ها ممکن است تحت تاثیر کیسه های فولیکولی شاخی متشکل از بقایای چربی قرار بگیرند که به صورت کومدون های باز ظاهر می شوند.

این اصطلاح به بزرگ شدن فولیکولار مو و غدد سبابه (با یا بدون اثرات شاخی کمدون باز) اشاره دارد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و بیشتر در صورت و پوست سر مشاهده می شود. به منافذ باز پوستی اصطلاحاً پوست پرتقالی هم گفته می شود.

درمان منافذ باز پوست

علت اصلی باز شدن منافذ پوست

هر تار مو از درون ساختاری به نام فولیکول رشد خود را آغاز می‌کند. جالب اینکه، روی سطح پوست برای هر فولیکول مو منفذی وجود دارد تا موها بتوانند از پوست خارج شوند. پوست ما، جز در قسمت کف دست‎ و پا، با موهای ظریفی پوشیده شده است. برای همین سرتاسر پوست ما دارای منافذ است.

آیا منافذ پوست باز مضر است؟

بعضی از مشکلات پوستی هستند که اگرچه تهدیدی برای سلامتی نیستند و نشان دهنده بیماری خاصی محسوب نمی شوند اما می توانند بر سلامتی احساسی و روانی افراد تاثیر بگذارند. باز شدن منافذ پوستی یکی از نگرانی های پوستی است که به خودی خود عامل بیماری نیست و فقط از نظر زیبایی برای فرد مشکل ایجاد می کند.

علت بزرگ شدن منافذ پوست صورت

در صورتی که عوامل خارجی مانند چربی، پوست مرده، جوش و آکنه جلوی تنفس پوست را بگیرند، پوست برای تنفس، منافذ خود را بازتر می کند. طبق آخرین تحقیقات انجام شده، تصور می شود که چربی و سبوره، از بین رفتن الاستیسیته و قوام پوست و اندازه بزرگ فولیکول مو بیشترین ارتباط را با بزرگ شدن منافذ پوست دارند و علل اصلی باز شدن منفذهای پوست هستند. سایر عواملی که موجب باز شدن منافذ پوست می شوند عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی؛
  • آکنه؛
  • زنوبیوتیک ها (مواد آلاینده)؛
  • آسیب های ناشی از نور خورشید به صورت مزمن؛
  • رادیودرماتیت مزمن؛
  • کمبود ویتامین

وجود آکنه نیز با بزرگ شدن منافذ صورت همراه است، اگرچه میزان سبوره به عنوان یک عامل مخدوش کننده قطعی نیست. علاوه بر این ، شدت آکنه با افزایش اندازه منافذ ارتباطی ندارد.

باید گفت که بین میزان خروج سبوم (چربی) و اندازه منافذ رابطه مستقیم وجود دارد؛ این موضوع به ویژه در مردان که میزان خروجی سبوم آن ها بالاتر از زنان است بیشتر قابل مشاهده است. با این حال، در مورد تأثیر جنسیت بر روی اندازه منافذ پوستی داده های متناقضی وجود دارد، زیرا زنان نیز عوامل هورمونی بسیار تاثیرگذاری دارند؛ میزان خروج سبوم و اندازه منافذ در مرحله تخمک گذاری چرخه قاعدگی زنان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و این موضوع بر فعالیت غده سباسه تأثیر می گذارد.

کاملاً قطعی است که پیری پوستی و آسیب با نور مزمن باعث ایجاد اختلال در کلاژن و چارچوب الاستین می شود و باعث می شود که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

به نظر می رسد تراکم و اندازه منافذ در اقوام مختلف باشد؛ زنان چینی در مقایسه با سایر قومیت ها از اندازه و تراکم منافذ کمتری برخوردار هستند.

 

روشی برای کوچکتر جلوه دادن منافذ پوست

هیچ روشی برای تغییر اندازه منافذ وجود ندارد. هیچ محصول مراقبت از پوست در جهان وجود ندارد که بتواند ساختار واقعی منافذ پوست شما را تغییر دهد. این بدان معنا نیست که محصولات و روش‌هایی که تحت عنوان درمان قطعی منافذ باز پوست صورت ارائه می‌شوند بی فایده هستند.

اگرچه این محصولات و روش‌ها اندازه منافذ را تغییر نمی‌دهند، اما می‌توانند ظاهر منافذ را کوچکتر نشان دهند. درواقع آنها با لایه برداری پوست، سلول‌های مرده پوست و چربی را از منافذ پاک می‌کنند و باعث می‌شوند سطح پوست روشنتر، صافتر و نرم‌تر به نظر برسد.

بزرگترین فایده این محصولات و یا روش‌ها پاکسازی منافذ از انسداد است. وقتی منافذ پوست شما پر از روغن و بقایای سلولی باشد، می‌تواند دهانه منافذ را کش داده و باعث شود منافذ بسیار بزرگتر به نظر برسند.

عوامل تاثیر گذار بر اندازه منافذ پوست

بهترین روش درمان منافذ باز پوست ، اندازه منافذ تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می‌شود. برخی از افراد دارای منافذ کوچکی در پوست خود هستند در حالی که در برخی افراد دیگر این منافذ بزرگ به نظر می‌رسند. از طرف دیگر، با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. این اثر افتادگی می‌تواند باعث بزرگ تر نشان دادن منافذ شود.

آسیب ناشی از نور خورشید نیز می‌تواند اندازه منافذ را افزایش دهد. منافذ در واقع نقش مهمی در سلامت پوست شما ایفا می‌کنند. آنها اجازه می‌دهند سبوم (Sebum)، که یک نوع چربی برای جلوگیری از خشک شدن پوست است، از غدد چربی به سطح پوست برسد. بنابراین، در صورتی که منافذ پوست به طور کامل بسته شوند، پوست کاملاً خشک می‌شود. بنابراین هدف در روش‌های درمان قطعی منافذ باز پوست صورت کوچک تر جلوه دادن این منافذ است نه بستن آنها.

روش های درمان منافذ باز صورت

روش های  درمانی برای  منافذ باز پوست

درمان های منافذ صورت در درجه اول بر روی کاهش تولید چربی، جوان سازی پوست، از بین بردن موی زائد و یا کاهش اندازه فولیکول ها تمرکز دارد.

مطالعات مبتنی بر شواهد درمان منافذ باز محدود است، و بسیاری از روش های درمانی که در حال حاضر استفاده می شوند، هنوز به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته اند. در اینجا، روش هایی را بیان می کنیم که اطمینان داریم به کمک آن ها منافذ باز پوستی کاهش می یابند.

روش های پیشگیری از باز شدن منافذ پوست

اولین و بهترین راهکار برای جلوگیری از باز شدن منافذ پوست، استفاده صحیح از کرم‌های ضد آفتاب و پوشش مناسب پوست صورت در مقابل نور خورشید است. زیرا آسیبی که نور خورشید به پوست می‌زند، منجر به تخریب کلاژن می‌گردد و این باعث می‌شود منافذ بزرگتر به نظر برسند.

درمان های موضعی برای رفع منافذ باز پوستی

یکی از روش های درمان قطعی منافذ باز صورت، استفاده از لایه بردارهای پوستی است. این لایه بردارها طبق نظر متخصص پوست باید مصرف شوند تا بر اساس میزان مشکل پوستی استفاده شوند. لایه بردارها در پاکسازی پوست از چربی ها و آلودگی ها نقش دارند.

رتینوئیدهای موضعی نیز که مشتقات ویتامین A هستند، در رفع مشکل منافذ پوستی موثر می باشند. ترتینوئین، ایزوترتینوئین و تازاروتن در جوان سازی پوست، از جمله رفع منافذ باز صورت، چروک های پوستی، رنگدانه سازی بیش از حد، شلی پوست و تولید سبوم، اثربخش هستند.

از مدت ها قبل، از ترتینوئین و تازاروتن 1/0٪  به عنوان درمان های ضد پیری استفاده می شده است اما به تازگی مشخص شده که این داروها برای منافذ صورت نیز اثر دارند.

در یک مطالعه، 60 زن که قبلاً به دنبال روش های ضد پیری بوده اند، با کرم ترتینوئین 0.025٪ یک بار در روز تحت درمان قرار گرفتند و هیچ محصول یا روش ضد پیری دیگری به مدت 90 روز برای آن ها استفاده نشد.

بیماران از میانگین نمره پایه 3.2 در منافذ صورت به میانگین نمره پس از درمان 2.0 (05/0> P) در روز 84  بهبود یافتند.

این بهبود از روز 28 درمان پایدار بود و مطابق با درک خود بیمار بود. عوارض جانبی شامل خشکی، رفع فشار، سوزش و اریتم بود.

از فرمولاسیون های مختلف لایه برداری شیمیایی در جوانسازی پوست استفاده می شود و کاربرد آن در کوچک کردن منافذ صورت نیز مشاهده شده است. لایه بردارهای شیمیایی در سطح اپیدرمی یا پوستی برای ایجاد تجزیه موقتی و بازسازی سلول های سالم و بهبود ماتریکس پوست عمل می کنند.

جدیدترین درمان های موضعی مورد مطالعه برای استفاده در به حداقل رساندن دهانه های منافذ صورت، نمک سدیم کمپلکس کلروفیلین مس (CHLcu) و اسید تترا-هیدرو-جاسمونیک (LR2412)که از گیاهان طبیعی حاصل می شوند، است.

درمان با خوراکی

بیشترین درمان های خوراکی برای منافذ ، ضد آندروژن ها مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی ، اسپیرونولاکتون و استات سیپروترون است که به دلیل وجود گیرنده های آندروژن در غدد سباسه ، تولید سبوم را تعدیل می کنند . چهل و چهار زن سفید پوست در یک ، مطالعه فاز 4 با داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی حاوی کلره مادینون استات – اتینیل استرادیول در 6 دوره قاعدگی تحت درمان قرار گرفت ، با عکاسی استاندارد که قبل و بعد از دوره درمان برای تجزیه و تحلیل نرم افزار گرفته شده است.

پس از 6 چرخه درمان ، 9.1٪ (44/4) از شرکت کنندگان ، منافذ پیشانی و گونه ها را در مقایسه با گروه کنترل 43.2٪ (44/19) افزایش دادند (0001 / 0P <).. اثرات دیگر آنتی آندروژن ها بر روی منافذ صورت با ظرفیت مناسب بررسی نشده است.

درمان منافذ پوست با لیزر

دستگاه های مختلفی که می توانند انرژی گرمایی یا اولتراسوند را به صورت هدفمند به پوست برسانند ، جدیدترین و قوی ترین روش در زیبایی درمانی را هستند.

مکانیسم کارایی آنها ممکن است به دلیل ترکیبی از القای مجدد فیبرهای کلاژن در مجاورت دهانه های پیلوزباس برای افزایش کشش پوست و کاهش تولید سبوم باشد.   دستگاه هایی با اثرات ضد پیری تثبیت شده به طور گسترده بررسی شده اند و شامل  موارد زیر است:

لیزر دایود 800 نانومتر با نانوپارتیکل طلا

لیزر دایود  1450-nm

میکرونیدلینگ

دستگاه های رادیوفرکانسی فرکشنال

اندولیفت (جدید ترین دستگاه برای درمان مشکلات پوستی).

نکته

تمامی دستگاه های یاد شده بنا به شدت منافذ روی پوست و یا ایجاد علل این منافذ بنا به تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از دستگاه اندولیفت برای درمان منافذ پوست

اگرچه تا به امروز، موثرترین درمان بزرگ شدن منافذ صورت ، درمان ablative و تهاجمی است، اما زمان نقاهت، ایجاد زخم و تیره شدن محل درمان،  ممکن است کاربرد آن را محدود کند. در جدیدترین روش های به کار رفته در درمان جوانسازی صورت، استفاده از دستگاه اندولیفت برای منافذ پوست است.

این دستگاه توانسته رضایت قابل توجهی از داوطلبین در رفع منافذ صورت علاوه بر جوانسازی دریافت کند. در این روش، دوره نقاهت بسیار کوتاه است و این روش ساده و بدون ایجاد نارحتی برای بیمار انجام می شود. امواج اولتراسوند با انرژی و فرکانس مشخصی در موضع مورد نظر وارد لایه های عمیق پوست می شوند و با ایجاد حرارت سبب کشیدگی و لیفت  پوست پیشانی و تحریک کلاژن سازی  می شود.

به بیان ساده تر، در روش رفع منافذ باز پوستی با اندولیفت از یک فیبر نوری بسیار نازک استفاده می شود که به هایپودرمی سطحی وارد می شود؛ در این ناحیه انرژی لیزر منتقل می شود تا لایه های عمیق و سطحی پوست را برای محکم کردن و جمع شدن لایه پیوندی تحریک کند. این انرژی، سلول هایی را که مسئول تشکیل کلاژن پوستی جدید هستند را نیز تحریک می کند  و چربی بیش از حد را کاهش می دهد. در ویدیوی زیر، دکتر نیلفروش زاده در مورد اندولیفت توضیحاتی را ارائه می دهند:

استفاده از دستگاه اندولیفت برای درمان منافذ پوست

روش درمانی نور پهن باند برای رفع منافذ باز پوست

بهترین روش درمان منافذ باز پوست ، استفاده از روش درمانی نور باند پهن (BBL: Broad band light)  نیز به عنوان یک روش درمانی با دوره نقاهت کم و اثر بخشی بالا امروزه بسیار مورد توجه است. از اثرات این روش می توان به افزایش فعالیت فیبروبلاست ها، هیپرپلازی فیبروبلاست ها، و بازسازی مجدد رشته های کلاژن و الاستین اشاره کرد. تحریک همزمان حرارتی به بافت های اطراف به دلیل جذب نور توسط خون می تواند باعث ترمیم ناحیه شود که ممکن است با ترشح سبوم در ارتباط باشد.

عوامل مؤثر در باز شدن منافذ پوست

عوامل دیگری که در باز شدن منافذ پوست مؤثر هستند شامل موارد زیر می‌باشند:

افزایش سن

افزایش سن باعث بروز مشکلات پوستی مختلفی از جمله باز شدن منافذ پوست می‌شود. با افزایش سن، سرعت روند پیری پوست نیز افزایش پیدا می‌کند. این عامل سبب کشیدگی و باز شدن منافذ بسته پوست می‌شود.

کاهش میزان کلاژن و الاستین

کاهش میزان کلاژن و الاستین موجود در پوست باعث تحلیل پوست می‌شود؛ چرا که کلاژن یکی از مهم‌ترین اجزای پوست محسوب می‌شود. در صورت از دست رفتن مقادیر زیاد کلاژن، پوست شل و سست شده و منجر به باز شدن منافذ پوست می‌شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی سبب تیره شدن پوست، باز شدن منافذ و بروز چین و چروک می‌شود. به علاوه در اثر تولید بیش از حد برخی از هورمون‌ها، ممکن است آکنه ایجاد شده و پوست بیش از حد طبیعی چرب شود. چربی بیش از حد پوست سبب ایجاد آکنه‌های غیر التهابی و باز شدن منافذ پوست می‌شود.

جنسیت

پوست بدن مردان چرب‌تر از پوست بدن زنان است و منافذ پوست بدن مردان نیز بازتر است. عوامل هورمونی و قاعدگی می‌توانند سبب باز شدن منافذ پوست بدن زنان شود.

نور خورشید

دو نوع پرتو UVA و UVB در نور خورشید وجود دارند. پرتو UVA برای کلاژن زیر لایه میانی پوست مضر می‌باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور مداوم به کلاژن و الاستین پوست آسیب وارد می‌کند و سبب خشکی و باز شدن منافذ پوست و بروز چین و چروک می‌شود.

بیماری‌های پوستی

بیماری‌های پوستی عامل بسیار مهمی در باز شدن منافذ پوست محسوب می‌شوند. افراد دارای پوست چرب و یا مبتلا به مشکلات پوستی در ناحیه تی در صورت (T-zone) دارای منافذ پوستی بازتری هستن

درمان منافذ باز صورت با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش های درمانی نوین برای مشکلات پوستی است. این روش برای درمان منافذ باز صورت بسیار موثر است. سوزن های ریزی که در این روش وارد پوست می شوند، کلاژن سازی را تحریک می کنند و به این ترتیب باعث کاهش منافذ باز پوستی می شوند.

درمان منافذ صورت با توجه به دلایل ایجاد آن

ممکن است  که توجه به  دلایل اساسی این بیماری برای انتخاب روش درمان مناسب مفید باشد.

اگر منافذ بزرگ صورت عمدتاً به دلیل ترشح بیش از حد سبوم باشد، بنابراین تولید سبوم باید با درمان هایی مانند 5 aminolevulinic acid (ALA)-PDT یا لیزر دایود 1450 نانومتر تحت درمان قرار بگیرد. سایر درمان ها شامل میکرونیدل RF فرکشنال، الکتروترمولیز انتخابی، لیزر دایود 800 نانومتری با نانوپارتیکل های طلا یا لیزر دایود 810 نانومتری با استفاده از یک فیبر نوری می شود.

آن دسته از افرادی که منافذ باز صورت آن ها عمدتاً به دلیل کاهش شلی پوست است، باید در درجه اول با استفاده از لیزرهایی مانند لیزر 2,790 nm yttrium scandium gallium garnet ، لیزر فیبری فرکشنال اربیوم 1410 نانومتر ، لیزر فرکشنال نان ابلیتیو  1440 نانومتر ، RF فرکشنال بایوپلار یا IPL  همراه با دستگاههای RF نوری و بایوپلار مورد درمان قرار بگیرند. اگر منافذ صورت در نتیجه موهای ضخیم صورت ایجاد شده باشد، روش های از بین بردن موهای زائد ممکن است مفید باشد.

درمان منافذ صورت با توجه به دلایل ایجاد آن

نتایج درمان منافذ باز پوستی از چه زمانی قابل مشاهده خواهد بود؟

بنا به نوع درمان به کار رفته در بهبود منافذ صورت، مطالعات متعدد بازه های زمانی متفاوتی را ذکر نموده اند، به عنوان مثال در استفاده از لیزرهای فرشکنال و ابلیتیو روند درمان از 2 هفته بعد از انجام درمان قابل مشاهده بوده ، که این بازه روند بهبود تا 6  ماه در استفاده از روش های  به کار رفته با دستگاه های جوانسازی همانند انواع RF و اندولیفت که با ایجاد رشته های کلاژن جدید همراه است، میتواند ادامه داشته باشد.

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوستی

بهترین روش درمان منافذ باز پوست ، اگر شما هم با این مشکل مواجه باشید، زمانی که برای درمان قطعی منافذ باز پوست در اینترنت جست و جو می کنید، قطعاً با مطالبی رو به رو می شوید که به رفع منافذ باز پوست در خانه و با روش های خانگی اشاره کرده اند.

اما اکثر روش های خانگی درمان منافذ باز یا هیچ تاثیری ندارند یا تاثیرگذاری آن ها آن قدر زمان می برد که از حوصله بیمار خارج است. به همین دلیل بهترین راه آن است که به بهترین متخصص پوست مراجعه کنید تا با بررسی علت باز شدن منافذ پوست، راه حل مناسب را برای شما پیشنهاد کند. درمان بر اساس نوع پوستتان و مشکل می تواند به کمک دارو یا به کمک روش هایی مانند لیزر و میکرونیدلینگ انجام شود.

نتیجه گیری

در این مطلب به طور کامل در مورد مشکل پوستی باز شدن منافذ صحبت کردیم و متوجه شدیم که این مشکل بیشتر ناشی از ترشح چربی، نور آفتاب، عوامل ژنتیکی و آلودگی های محیطی است. با مراجعه به بهترین دکتر پوست با علت یابی دقیق، راه حل هایی از جمله درمان دارویی یا درمان با انواع لیزر و یا اندولیفت توصیه می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما