تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

قرص راکوتان چیست

آشنایی با فواید و عوارض قرص راکوتان


تاریخ انتشار : 11 اسفند 1400          تاریخ بروزرسانی : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (6 امتیاز)

قرص راکوتان برای درمان آکنه استفاده می شود. راکوتان به گروهی از داروها به نام رتینوئیدها تعلق دارد که شبیه ویتامین A هستند. رتینوئیدها با کاهش مقدار ماده روغنی (یعنی سبوم) ساخته شده توسط غدد در پوست، کاهش باکتری ها و التهاب و باز کردن منافذ مسدود شده عمل می کنند. در این مقاله از سایت کلینیک مهراز به بررسی همه چیز درباره فواید و عوارض قرص راکوتان می پردازیم. همراه ما باشید.

اگر از قرص راکوتان یا هرگونه قرصی استفاده می کنید حتما قبل از انجام لیزر کل بدن به دکتر و اپراتور خود توضیح دهید. بعضی از دارو ها روی روند لیزر و حتی خدمات جوانسازی شما ممکن است تاثیر گذار باشد.

قرص راکوتان چیست؟

قرص راکوتان (Roaccutane) نام تجاری است که برای داروی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) انتخاب شده است. این قرص از مشتقات ویتامین A به شمار می‌رود و به دلیل قدرت بسیار زیادی که در رفع آکنه‌های شدید پوستی دارد؛ بسیار مشهور شده است. این قدرت بالا در برطرف کردن آثار جوش و آکنه از روی پوست، باعث شده که بسیاری از پزشکان در زمانی که پوست به هیچ درمان دیگری پاسخ نمی‌دهد؛ از قرص راکوتان به عنوان برگ برنده خود استفاده کنند.

به همین دلیل استفاده از این قرص معمولا در مراحل پایانی درمان پوست توصیه می‌شود.

تاثیر قرص راکوتان بر روی پوست چیست؟

مکانیسم اثر راکوتان (ایزوترتینوئین) چیست؟

کپسول ایزوترتینوئین یا راکوتان باعث کاهش تولید چربی طبیعی پوست می شود پس منافذ پوستی بسته نمی شوند و تجمع چربی و التهاب بعدی اتفاق نمی افتد و در نتیجه جوش ایجاد نمی شود. مکانیسم دیگری که راکوتان از آن طریق عمل می کند باعث کشته شدن باکتری مؤثر در ایجاد آکنه می شود.

راکوتان چگونه بر روی پوست تاثیر می‌گذارد؟

از راکوتان به عنوان تنظیم کننده چربی پوست و مانعی در برابر ایجاد آکنه استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم آکنه در اثر تجمع چربی بر روی پوست ایجاد می‌شود. استفاده از راکوتان می‌تواند بر روی عملکرد فدد ترشح کننده چربی پوست تاثیر گذاشته و آن را به طور موثری کاهش دهد.

در نتیجه منافذ پوست در اثر ترشح بیش از حد چربی بسته نخواهند شد و التهاب و جوش ایجاد نمی‌شود. یکی دیگر از تاثیراتی که قرص راکوتان بر روی پوست دارد؛ از بین بردن باکتری‌هایی است که در ایجاد اکنه ایفای نقش می‌کنند.

نکات مهم قبل از تجویز راکوتان :

قبل از شروع دارو ، آزمایش خون باید داده شود و در مورد خانم ها حتماً تست حاملگی باید داده شود و سپس در فواصل منظم بنا به صلاحدید پزشکتان باید آزمایش خون (آزمایشات کبدی و پروفایل چربی ) چک شود. مهمترین عارضه کپسول راکوتان (ایزوترتینوئین)  بارداری در حین مصرف دارو برای خانم ها می باشد این دارو جزء گروه X بارداری است و برای جنین بسیار مضر است.

بسیار مهم و ضروری است که خانمهای متأهل در حین مصرف دارو و تا یک ماه بعد از قطع آن دو روش جلوگیری برای جلوگیری از بارداری داشته باشند. کاندوم به تنهایی روش کافی برای جلوگیری نمی باشد و به عنوان روش دوم برای جلوگیری قابل قبول است ، روش اول باید روش مصرف قرص باشد که کمترین احتمال خطا را دارد.

چه کسانی می‌توانند از قرص راکوتان استفاده کنند؟

استفاده از قرص راکوتان به افرادی توصیه می‌شود که مبتلا به آکنه شدیدی هستند و در سنین نوجوانی یا بزرگسالی قرار دارند. خانم‌های متاهلی که می‌خواهند از این دارو استفاده کنند؛ باید حتما پیش از مصرف آن تست بارداری بدهند.

به علاوه افرادی که از راکوتان استفاده می‌کنند؛ تا حداقل یک ماه پس از تمام شدن دوره درمانی، نباید خون اهدا کنند. زیرا این خون ممکن است به یک زن باردار زده شود که برای جنین او خطرات جدی خواهد داشت.

راکوتان چگونه روی پوست تاثیر میگذارد

استفاده از این قرص موارد منع مصرفی دارد که از قرار زیر هستند:

افرادی که قصد بارداری دارند؛ نباید تا یک ماه پس از پایان دوره درمانی راکوتان اقدامی انجام دهند. زیرا ترکیبات این قرص می‌تواند به جنین آسیب بزند. این افراد باید پنج هفته پس از تکمیل دوره درمانی خود با راکوتان، تست حاملگی انجام داده و از باردار نبودن خود مطمئن شوند.

زنان بارداری شیرده، افرادی که افسردگی یا بیماری‌های روحی روانی دارند. کودکان زیر ۱۲ سال و افرادی که به سن بلوغ نرسیده‌اند.افراد دارای مشکلات کبدی، افرادی که سطح چربی خون آن‌ها بالا است.افراد مبتلا به بیماری هیپرتونیتامین A که در اثر استفاده زیاد از ویتامین A ایجاد می‌شود. افرادی که از آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین دار استفاده می‌کنند. افرادی که به ترکیبات سازنده قرص راکوتان آلرژی دارند.

قرص راکوتان را باید چگونه مصرف کنیم؟

برای تعیین مقدار دوز مصرفی قرص راکوتان، پزشک باید وزن شما را بداند؛ به ازای هر کیلوگرم از وزن شما، مقدار ۰.۵ میلی‌گرم از راکوتان تجویز خواهد شد. این مقدار حداقل میزانی است که شما باید در روز قرص راکوتان را مصرف کنید. به مرور زمان و طی شدن روند درمان، ممکن است که پزشک مقدار دوز مصرفی دارو را بسته به نیاز شما تغییر دهد.

چه مدت زمانی طول میکشد تا دارو تأثیر کند؟

معمولاً پاسخ بستگی به دوز شروع دارد ، در ابتدا ممکن است حتی بدتر شدن جوش ها رخ بدهد و به تدریج روند رو به بهبود شکل می گیرد در بسیاری موارد جهت جلوگیری از خشکی بیش از حد و اذیت شدن بیمار دارو با دوز کم شروع می شود در نتیجه شروع پاسخ نیز کندتر است. معمولاً ظرف ٢ هفته پاسخ نسبی شروع می شود و ظرف 4 تا 6 هفته بهتر می شود.

نکاتی که باید پیش از مصرف قرص راکوتان بدانید

پیش از اینکه دوره درمانی با قرص راکوتان را شروع کنید؛ نیاز به انجام آزمایش‌هایی است که خیال پزشک را از بابت رخ ندادن عوارض راحت می‌کنند. این آزمایش‌ها از قرار زیر هستند:

  • انجام تست بارداری برای خانم‌ها
  • اطمینان از نداشتن حساسیت دارویی به ترکیبات سازنده راکوتان
  • انجام آزمایش خون برای تشخیص پروفایل چربی و مشکلات کبدی
  • کنترل میزان قند خون برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند یا الکل مصرف می‌کنند و یا دیابت دارند

در زمان مصرف راکوتان باید برخی از نکات را در نظر داشته باشید که از قرار زیر هستند:

  • هرگز دو کپسول را با هم نخورید.
  • هرگز قرصی را که خودتان مصرف می‌کنید؛ به کس دیگری ندهید.
  • حداقل ۱۰ دقیقه بعد از مصرف قرص از دراز کشیدن خودداری کنید.
  • خانم‌های متاهل در طی مصرف این دارو باید هر یک ماه یک بار تست حاملگی را انجام دهند.
  • برای جلوگیری از بارداری در این مدت باید علاوه بر کاندوم، از قرص ضد بارداری هم استفاده شود.
  • دوره‌های درمانی با راکوتان معمولا ۱۵ تا ۲۰ هفته طول می‌کشند که در هر روز باید دو عدد قرص مصرف شود.
  • اگر فراموش کردید که یکی از دوزها را مصرف کنید؛ هرگز نباید در مصرف بعدی مقدار داروی مصرفی را دو برابر نمایید.
  • به علاوه هرگز نباید قرص راکوتان را بجوید یا بر روی آن خراشی ایجاد کنید؛ بلکه برای مصرف، باید آن را به صورت کامل ببلعید.
  • بهترین زمان برای مصرف قرص راکوتان، بعد از صرف وعده غذایی است. دقت کنید که این قرص را باید با مقدار زیادی آب مصرف کنید.

عوارض پس از مصرف قرص راکوتان

چقدر طول می‌کشد تا راکوتان اثر خود را نشان دهد؟

اینکه بدن شما در چه مدتی به قرص راکوتان جواب دهد؛ بستگی به وزن شما و میزان دوز مصرفی در زمان شروع دوره درمانی دارد. به طور معمول اثرگذاری این قرص بر روی بدن از ۷ تا ۱۰ روز پس از شروع مصرف، آغاز می‌شود. در بسیاری از موارد دیده شده که چند روز پس از مصرف قرص راکوتان، وضعیت پوست بدتر شده است. اما در صورت بروز چنین مواردی نباید نگران شوید؛ زیرا دوره درمانی راکوتان معمولا طولانی مدت است و نتایج اصلی آن پس از پایان یک دوره کامل بروز پیدا می‌کنند.

نکته مهم این است که هرچه دوز دارو کمتر باشد؛ فرایند تاثیرگذاری آن کندتر خواهد بود. به علاوه بنا به تشخیص پزشک ممکن است شما به بیش از یک دوره مصرف راکوتان نیاز داشته باشید.

در این صورت باید در میان هر دوره درمانی، یک فاصله زمانی مشخص وجود داشته باشد تا پوست شما فرصت بازسازی خود را پیدا کند. حداقل فاصله زمانی میان دو دوره درمانی برابر ۶ ماه است.

معمولا افرادی نیاز به تمدید دوره درمانی پیدا می‌کنند که در سنین ۱۲ تا ۱۶ سال هستند و پوست آن‌ها دچار آکنه بسیار شدید شده است. زیرا در بیشتر موارد این جوش‌ها و آکنه‌ها در اثر تغییرات هورمونی به وجود می‌آیند. در این موارد شاید نیاز باشد که قرص راکوتان را به همراه داروهای هورمونی مصرف کرد.

عوارض قرص راکوتان

همانند هر روش درمانی دیگری که برای شفاف و لطیف شدن پوست استفاده می‌شود؛ قرص راکوتان هم دارای عوارضی است که باید پیش از مصرف آن، از آن‌ها اطلاع داشته باشید. اصلی‌ترین عوارضی که در اثر مصرف راکوتان ایجاد می‌شوند؛ از قرار زیر هستند:

  • ریزش مو
  • خشکی لب‌ها
  • سردردهای خفیف
  • خشک شدن پوست
  • دردهای عضلانی و زانو
  • خشک شدن مخاط بینی و چشم
  • احساس خارش و خشکی در گلو
  • حساس شدن پوست در برابر آفتاب

 

باید دقت کنید که این‌ها عوارض طبیعی ناشی از مصرف قرص راکوتان هستند؛ بنابراین در صورت بروز آن‌ها نیازی به نگرانی نیست. زیرا این عوارض نشان‌ دهنده مناسب بودن دوز داروی تجویزشده برای بدن شما است. با این حال می‌توانید اقداماتی را برای کاهش شدت آن‌ها انجام دهید که از قرار زیر هستند:

  • دوش گرفتن با آب ولرم به مدت کوتاه
  • استفاده منظم از مرطوب کننده‌های پوست
  • چرب کردن داخل بینی با استفاده از پماد ویتامین A
  • جویدن آدامس برای جلوگیری از خشکی دهان و گلو
  • استفاده از کرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی با SPF بالای 15
  • استفاده از قطره اشک مصنوعی برای جلوگیری از خشکی چشم
  • استفاده از مرطوب کننده و بوم‌های لب برای جلوگیری از ایجاد ترک و خونریزی

چه کسانی می توانند از قرص راکوتان استفاده کنند

در حین مصرف راکوتان چه کارهایی را نباید انجام داد؟

راکوتان یک داروی بسیار قدرتمند است که می‌تواند مخاط بدن شما را در قسمت‌های مختلف خشک کرده و آن‌ها را آسیب پذیر کند. به همین دلیل در حین مصرف این دارو و تا مدتی پس از طی شدن دوره درمانی، باید از انجام برخی از اقدامات خودداری کنید:

در حین استفاده از این دارو و حدود شش ماه پس از آن، نباید از وکس برای اپیلاسیون استفاده کنید. به علاوه انجام لیزر موهای زائد هم در این دوره درمانی ممنوع است. از انجام اقدامات مربوط به برنزه کردن پوست یا رفتن به سولاریوم خودداری کنید. در حین مصرف راکوتان به هیچ عنوان نباید از لنز چشمی استفاده کنید؛ زیرا باعث وارد شدن آسیب به قرنیه شما خواهد شد. علاوه بر این موارد، عوارض بسیار نادری هم در اثر مصرف راکوتان ایجاد می‌شوند که در صورت بروز آن‌ها باید پزشک خود را در جریان بگذارید. زیرا ممکن است نیاز به قطع مصرف دارو داشته باشید. این عوارض از قرار زیر هستند:

  • راش پوستی
  • اسهال خونی
  • اختلال در دید
  • سردردهای شدید و طولانی مدت
  • تغییرات خلق و خو و بروز علائم بیماریهای روحی روانی
  • دردهای شدید شکمی که معمولا با تهوع، اسهال و استفراغ همراه هستند

قرص راکوتان یکی از بهترین راه‌ها برای درمان جوش و آکنه شدید است. این قرص زمانی استفاده می‌شود که هیچ راه درمانی بر روی پوست اثر نمی‌گذارد.

قرص راکوتان دارای قدرت بسیار زیادی است؛ به همین دلیل حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و دوز آن هم با دقت تعیین گردد. به علاوه دارای عوارض مختلفی است که برای جلوگیری از آن‌ها باید از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما