تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

آیا لیزر بیکینی روی باروری تاثیر دارد

تاثیر لیزر بیکینی روی باروری+ آیا لیزر موهای بیکینی باعث ناباروری می شود؟


تاریخ انتشار : 18 دی 1400          تاریخ بروزرسانی : ۶ آبان ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (11 امتیاز)

تاثیر لیزر بیکینی روی باروری ، لیزر (Laser) مخفف کلمه Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation به معنای تقویت نور با انتشار تحریک شده تشعشع می باشد. آنها پرتوهای قدرتمندی از تابش الکترومغناطیسی هستند. پرتوهای لیزر را می توان از نور مرئی، اشعه ایکس، نور فرابنفش یا نور مادون قرمز ساخت. در این مقاله از سایت مهراز به بررسی لیزر بیکینی و تاثیر آن بر باروری و ناباروی می پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به تمامی سئوالات شما پاسخ دهیم.  

نازایی به واسطه لیزرموهای زائدیک شایعه می باشد که امروزه در اینترنت و فضای مجازی گسترده شده است و هیچ منبع علمی ندارد و شما اگر به مراکز معتبر و متخصصین پوست و مو مراجعه کنید آنها کاملا شما را آگاه می کنند که این موضوع شایعه بوده و هیچ عوارضی ندارد.

شما می توانیدبرای تعیین وقت لیزر موهای زائد با به روز ترین دستگاه الکساندرایت کندلا با شماره ۰۲۱۴۴۵۰۰۸۱۲ تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

ماهیت لیزر چیست ؟

ماهیت لیزر از نوع نور مرئی تشکیل شده است که شدت بالا داشته و فقط یکی از طول موجهای نور مریی را دارا میباشد. هر طول موج لیزر میتواند توسط یک هدف کاملا خاص در پوست جذب شود . بعنوان مثال این هدف در مورد لیزر موهای زائد، رنگدانه ملانین موجود در موهاست و سایر سلولهای پوست دست نخورده باقی میمانند. فهم دقیق برهمکنش لیزر و بافت در سال ۱۹۸۳ ، بعنوان نظریه فوترمولیز انتخابی مطرح شد.

نظریه فوتوترمولیز انتخابی به مفهوم ایجادآسیب محدود در نقاط کروموفور بافت مانند رنگدانه ‌ و موهای زائد توسط لیزر است که به حداقل آسیب برای بافت‌های مجاور منجر شود. مفهوم فوتوترمولیز انتخابی ، به دو نکته ی آسیب انتخابی و حداقل انرژی بکار رفته تأکید دارد.

لیزر بیکینی و ناباروری

لیزر چگونه کار می کند؟

برخلاف سایر روش های حذف موهای زائد، این روش شامل استفاده از فناوری نور لیزر است. لیزر با انتشار پالس های انرژی نور در ناحیه مورد نظر پوست عمل می کند و ریشه و فولیکول هر مو را از بین می برد. با از بین رفتن ریشه و فولیکول، مو نمی تواند دوباره رشد کند و این امکان حذف دائمی موهای بدن را فراهم می کند.

بیماران باید تحت یک سری درمان های لیزری قرار گیرند که در طول هفته ها و ماه ها پخش می شوند. این فاصله برای از بین بردن فولیکول های مو و دستیابی به حذف دائمی مو ضروری است. هر مو سه مرحله رشد را طی می کند و موهای ناحیه خاصی از بدن می توانند همزمان در مراحل مختلفی باشند.

فاصله بین درمان های لیزری بسیار مهم است. لیزر موهای زائد باید در مرحله رشد فعال انجام شود تا از رشد مجدد فولیکول های مو جلوگیری شود.

آیا لیزر موهای زائد بی خطر است؟

لیزر موهای زائد یک جایگزین عالی برای اصلاح، اپیلاسیون و کندن موهای ناخواسته است. لیزر موهای زائد از نواحی کوچک مانند زیر بغل گرفته تا نواحی بزرگ مانند کل پشت، انتخابی محبوب برای زنان و مردان بدون توجه به رنگ پوست، رنگ پوست یا رنگ مو است.

با این حال، هنوز یک سوال در ذهن همه وجود دارد. آیا لیزر موهای زائد بی خطر است؟

اگر نگرانی های ایمنی مانع از بین بردن موهای زائدتان می شود، در اینجا چیزی است که باید بدانید.

لیزر موهای زائد یکی از بهترین روش های رفع موهای زائد موجود است. لیزر ضرری ندارد، اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد. بسیاری از مردم می گویند که احساس می شود مانند کوبیدن یک کش لاستیکی روی پوست است.

درد بسیار کم است و اکثر کلینیک ها و تکنسین های دارای گواهی از روش های خنک کننده قبل و بعد از درمان استفاده می کنند. بی حس کردن پوست با استفاده از سیستم خنک کننده به میزان قابل توجهی درد را در حین و بعد از حذف موهای زائد کاهش می دهد.

عوارض جانبی و خطرات لیزر موهای زائد :

لیزر موهای زائد یک روش امن می باشد اما مانند هر روشی امکان بروز یکسری عوارض جانبی نیز وجود دارد. برای اینکه اشعه لیزر به پیاز مو برسد باید از لایه سطحی پوست به نام اپیدرم عبور کند. اپیدرم مانند پیاز و ساقه مو دارای ملانین است. به همین علت اشعه لیزر در مسیر رسیدن به پیاز مو ، اندکی توسط اپیدرم جذب می شود به همین علت عوارض جانبی مانند سوختگی ، تغییر رنگ پوست ، زخم و سایر عوارض جانبی مشابه ممکن است رخ دهد.

لیزر به بافت های داخلی نفوذ نمی کند و تنها میزان نفوذ آن به قدری است که به فولیکول ها و ریشه مو برسد و آنها را از بین ببرد. حتی موهای سفیدی که رنگدانه ندارند نیز تحت تاثیر قرار نمیگیرند.

حذف موهای زائد با لیزر

قدرت نفوذ نور لیزر چقدر است؟

قدرت نفوذ نور لیزر در پوست بستگی به نوع لیزر دارد و به طور کلی بین ۱ تا ۶ میلی متر است. این عمق محل قرار گیری ریشه یا پیاز موهاست و در ناحیه درم پوست قرار دارد. بر خلاف امواجی مانند اشعه ایکس یا امواج رادیویی یا حتی موبایل و سایر اشعه های یونیزان که در همه بافتهای بدن قابلیت نفوذ دارند، نور لیزر حداکثر تا لایه دوم پوست به نام درم قابلیت پایین رفتن دارد و گاهی به زحمت به پیازهای موی عمقی میرسد.

بنابراین هرگز به بافتهای زیر پوست از جمله تخمدانها یا غدد لنفاوی زیر بغل یا سایر ارگانها نخواهد رسید.

چند نکته مراقبتی برای قبل و بعد از لیزر بیکینی (شیو کردن مو و دوری از آفتاب )

امروزه لیزر موهای زائد به دلیل سرعت بالا در از بین بردن موهای زائد یکی از پرتقاضاترین روش ها محسوب می شود. حال برای دستیابی به نتیجه بهتر لازم است یکسری نکات رعایت شود :

  • حدود 48 ساعت قبل از لیزر بیکینی، ناحیه مورد نظر را فقط با تیغ اصلاح کنید.
  • حداقل تا یک ماه قبل از لیزر، از اپیلاسیون و کندن مو‌های بیکینی از ریشه پرهیز کنید. لیزر فقط ریشه مو‌هایی که در دوره رشد قرار گرفته‌اند را می‌سوزاند؛ بهتر است ریشه مو سالم بماند تا نتیجه مطلوبی بگیرید.
  • قبل از انجام لیزر، هرگونه محصولات پوستی را از ناحیه بیکینی پاک کنید.
  • از خاراندن و لمس قسمت‌های ملتهب خودداری کنید.
  • تا 48 ساعت از استفاده از محصولات پوستی برای ناحیه بیکینی پرهیز کنید.
  • از هرگونه فعالیت ورزشی و رفتن به استخر و جکوزی خودداری کنید.
  • اگر جلسه بعدی لیزر با دوره قاعدگی تداخل پیدا کرد؛ وقت خود را به عقب بیاندازید.
  • در طول دوره لیزر درمانی، از برنزه شدن و آفتاب گرفتن بپرهیزید.

آیا لیزر بیکینی عوارض جانبی دارد؟

تاثیر لیزر بیکینی روی باروری ، چند عارضه جانبی رایج در ارتباط با لیزر موهای زائد وجود دارد. به عنوان مثال، تجربه کمی ناراحتی، قرمزی و تورم در چند ساعت اول پس از درمان معمول است. برخی از بیماران نیز خارش جزئی را تجربه می کنند. شما می توانید این عوارض جانبی رایج را با استفاده ساده از آلوئه ورا برای تسکین و آرام کردن پوست درمان کنید، اما همچنین مهم است که این مسائل را پیچیده نکنید.

پس از لیزر ، از ورزش کردن و ورزش کردن خودداری کنید و حتما لباس های گشاد بپوشید تا در ناحیه تحت درمان عرق نکنید.

همچنین بسیار مهم است که در 48 ساعت اول پس از جلسه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. این عوارض جانبی می تواند انواع پوست و قسمت های مختلف بدن از خط بیکینی گرفته تا لب بالایی را تحت تاثیر قرار دهد.

در موارد نادر، عوارض جانبی شدید ممکن است رخ دهد.

به عنوان مثال، اگر مراقبت های بعدی مناسب را انجام ندهید، ممکن است خطر بیشتری برای عفونت فولیکول مو داشته باشید و ممکن است اسکارها را مشاهده کنید. احتمال ایجاد تاول و سوختگی وجود دارد. این موارد تنها زمانی اتفاق می‌افتد که از یک تکنسین بی‌تجربه یا بی‌تجربه برای درمان‌های لیزر موهای زائد خود استفاده کنید.

هنگامی که افراد اقدام به لیزر موهای زائد با لیزر خانگی و بدون حضور تکنسین لیزر موهای زائد می کنند، آسیب های زیادی رخ می دهد. یک متخصص معتبر که می داند چگونه لیزر را به درستی کار کند، روی پوست شما سوختگی یا تاول ایجاد نمی کند.

همچنین محافظت از چشمانتان ضروری است، به خصوص زمانی که لیزر موهای زائد روی صورت یا نزدیک صورت انجام می شود. اطمینان حاصل کنید که تکنسین شما قبل از لیزر درمانی از چشمان شما محافظت می کند. آسیب چشم می تواند یکی از بدترین عوارض لیزر موهای زائد باشد. پالس های نور ساطع شده توسط لیزر می تواند به چشم هایی که با عینک محافظ محافظت نشده اند آسیب جدی وارد کند.

افسانه های رایج و نادرست در مورد لیزر موهای زائد

این موضوع درست است که  لیزر موهای زائد تخمدان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث نازایی می شود؟

همانطور که توضیح دادیم لیزر موهای زائد یکی از روش های از بین بردن موهای زائد است و این تصور که باعث نازایی و ناباروری می شود یک تصور کاملا اشتباه وغلط است، چرا که اشعه لیزر اصلا تا حدی نفوظ نمی کند که به سایر اندام ها آسیب بزند و در زمان از بین بردن موهای زائد با لیزر، اشعه مستقیما ریشه مو را هدف گرفته است و آن را از بین می برد.

تحقیقات انجام شده توسط جرحان پوست وزیبایی آمریکا نشان می دهد که: “از آنجایی که لیزر در کمتر از یک ثانیه تا عمق ریشه مو پیش می رود و ریشه مو و رنگدانه های موجود در آن را از بین می برد و به راحتی آنها را تحت تاثیر می گذارد و حتی ذره ای بقیه  اندام ها (چه برسد به تخمدان ها) را تحت تاثیر نمی گذارد. در این روش حتی پوست اطراف آن منطقه اذیت نخواهد شد.

در ضمن عوارض لیزر موهای زائد به صورت گذراست. و فقط در یکی صورت امکان  ایجاد عوارض خطرناک وجود دارد، و آن هم این  است که لیزر موهای زائد خود را به  دست افراد کارنابلدبدهید که این کار می تواند باعث بروز مشکلات جبران نا پذیری شود. اما اگر لیزر موهای زائد شما توسط فردی مطمئن و با استفاده از دستگاه های به  روز و مجهز انجام شود، عوارض احتمالی لیزر مانند قرمزی پوست برای شما ایجاد شده و ظرف مدت کوتاهی از بین می روند.

افسانه های رایج و نادرست در مورد لیزر موهای زائد

دو افسانه رایج در مورد لیزر موهای زائد وجود دارد که کاملاً نادرست هستند. متأسفانه، هنوز مواردی وجود دارد که ممکن است مردم به شما بگویند:

  • لیزر موهای زائد می تواند باعث سرطان شود (False).

این جمله نادرست است. لیزر موهای زائد باعث سرطان نمی شود. بله، لیزر مقدار کمی اشعه ساطع می کند، اما این اشعه به اندازه ای نیست که آسیبی به پوست وارد کند. تنها آسیبی که لیزر به ریشه مو و فولیکول مو وارد می کند تا از رشد بیشتر موها جلوگیری کند.

  • لیزر موهای زائد می تواند باعث ناباروری (False) شود.

لیزر موهای زائد باعث ناباروری نمی شود. مطلقاً هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد فناوری لیزر می تواند باعث ناباروری یا عقیم شدن شما شود.

آیا لیزر موهای زائد برای همه بی خطر است؟

این روش بی خطر است، اما همیشه باید قبل از لیزر موهای زائد با یک تکنسین لیزر حرفه ای یا متخصص پوست مشورت کنید.

برخی از بیماران، مانند بیماران دیابتی، ممکن است در طول درمان با لیزر در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند. بیماران دیابتی دیرتر بهبود می یابند و این می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. در برخی موارد، تکنسین شما ممکن است بخواهد ابتدا تکه کوچکی از پوست را آزمایش کند تا ببیند چگونه به درمان واکنش نشان می‌دهید.

زنان باردار و مادران شیرده نیز باید از لیزر موهای زائد خودداری کنند. تحقیقات کافی برای تعیین اینکه از بین بردن موهای زائد با لیزر چه تأثیری بر جنین یا نوزاد شیرده دارد، وجود ندارد. برای ایمن بودن، احتیاط کنید و صبر کنید تا شیردهی به پایان برسد تا درمان خود را شروع کنید.

لیزر بیکینی آیا باعث ناباروری میشود

لیزر بیکینی به چه افرادی توصیه نمی شود؟

تاثیر لیزر بیکینی روی باروری ، لیزر بیکینی برای افراد زیر خطرناک یا ممنوع است:

  • وجود زخم عفونی در لیزر
  • محل وجود آفتاب سوختگی در محل لیزر
  • مصرف برخی داروها مثل راکوتان، آگوتان، ماینوکسیدیل و …
  • لیزر برای افراد زیر 15 سال، زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود.
  • افراد مبتلا به لوپوس، بیماری های حاد داخلی، افراد مشکوک به سرطان تیروئید
  • وجود هر گونه عفونت پوستی، بیماری پوستی مثل پسوریازیس، اگزما، آکنه و …

پیشگیری و کنترل عوارض جانبی لیزر موهای زائد

به طور کلی پیش از موزدایی به روش لیزر موهای زائد لازم است که به چند نکته توجه کنید. لیزر موهای زائد مقوله‌ای فرا‌تر از موزدایی رایج می‌باشد؛ به عبارت دیگر لیزر موهای زاید یک متد پزشکی و مستلزم آموزش‌های کافی می‌باشد. بنابراین برای کاهش ریسک ناشی از لیزر موهای زائد، در ابتدا از صلاحیت و کیفیت کاری پزشک یا تکنسین مربوطه اطمینان حاصل کنید. شش هفته پیش از لیزر موهای زائد بدن خود، از روش‌های مو‌‌ زدایی زیر اکیدا اجتناب نمایید:

  • استفاده از موچین
  • استفاده از موم (اپیلاسیون)
  • الکترولیز

همان طور که می‌دانید اشعه لیزر موهای زاید، ریشه‌ی موهای شما را هدف قرار می‌دهد بنابراین اگر شما ریشه‌ موهای خود را به سه روش فوق از بین ببرید، لیزر موهای زاید دیگر اثربخش نخواهد بود. همچنین مورد دیگری که باید پیش از لیزر موهای زائد رعایت کنید، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم و شدید خورشید است.

لیزر موهای زائد چقدر ایمن است؟

تاثیر لیزر بیکینی روی باروری ، لیزر موهای زائد بی خطر است و یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از رشد مجدد موهای زائد است – تحت یک شرط: شما باید روش حذف موهای زائد را توسط یک تکنسین لیزر موهای زائد تایید شده در یک کلینیک یا مرکز با کارمندان متخصص پوست انجام دهید.

انتخاب فرد نامناسب برای انجام لیزر می تواند شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد و عوارض جانبی پایداری مانند تاول زدن و سوختگی برای شما به همراه داشته باشد.

هنگامی که توسط یک تکنسین لیزر موهای زائد واجد شرایط انجام شود، این روش بی خطر است. باعث سرطان نمی شود و باعث عقیم شدن یا ناباروری شما نمی شود. اگر روش حذف موهای زائد به درستی انجام شود، عوارض جانبی بسیار کم خواهد داشت. فولیکول‌ها و ریشه‌های موی هدف تنها مناطقی هستند که تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

آیا هنوز نگران درد هستید؟ جای نگرانی وجود ندارد، زیرا لیزر موهای زائد یکی از ایمن‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید به کاهش موهای زائد و حذف دائمی موهای زائد دست پیدا کنید. شما می توانید کمی ناراحتی در طول درمان با لیزر و همچنین مقداری تورم و قرمزی برای چند ساعت پس از عمل انتظار داشته باشید.

آیا لیزر بیکینی درد دارد

آیا لیزر مو‌های زائد در دوران بارداری امکان پذیر است؟

در زمان بارداری بدن با تغییرات هورمونی مواجه می‌شود، به همین دلیل است که اغلب زنان باردار متوجه رشد بی‌رویه و زیاد مو‌های زائد بدن می‌شوند. همچنین با بزرگ شدن شکم در دوران حاملگی، دسترسی خانم‌ها به برخی از نقاط بدن برای اصلاح مو‌های زائد سخت و غیر ممکن می‌شود. همین عوامل موجب می‌شود که بانوان باردار، لیزر را به عنوان راهی سریع برای خلاصی و رفع موهای زائد انتخاب کنند.

اما لیزر مو در دوران بارداری یا حتی اقدام برای بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. البته اطلاعات خاص یا مورد پزشکی در مورد لیزر و بارداری ارائه نشده است؛ اما در هر حال هیچ یک از کلینیک‌های زیبایی خدماتی را برای بانوان باردار ارائه نمی‌کنند.

پس اگر در دوران بارداری به کلینیک زیبایی مراجعه کردید، توصیه پزشک به شما این خواهد بود که برای از بین بردن موی زائد عجله نکنید و از بین بردن مو‌های اضافی بدن با لیزر را برای بعد از دوران شیردهی بگذارید.

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی امکان پذیر است؟

بسیاری از کاربران سایت مطب زیبایی ندای سلامت این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا انجام لیزر موهای زائد در دوران شیردهی نیز می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد یا خیر.

فعلا در حال حاضر طبق نظر متخصصین حوزه سلامت و زیبایی انجام عمل لیزر در دوران شیردهی خطرات خاصی را تا کنون به دنبال نداشته است، و البته برای محکم کاری شما می‌توانید در دوران شیردهی لیزر موهای زائد ناحیه پستان را با استفاده از روش هایی مانند اپیلاسیون انجام دهید. و سایر نواحی بدن را می توانید با استفاده از لیزر از بین ببرید.

سئوالات متداول :

آیا لیزر موهای زائد بیکینی بر بارداری تاثیر می گذارد؟

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که در دوران بارداری لیزر موهای زائد انجام ندهید. لیزر موهای زائد بی خطر است، اما در حال حاضر هیچ مطالعه طولانی مدتی وجود ندارد که اثرات لیزر موهای زائد را بر روی کودکان متولد نشده تجزیه و تحلیل کند. به همین دلیل بهتر است آن را بی خطر بازی کنید.

آیا لیزر برای باروری بی خطر است؟

با این حال، کارشناسان توصیه می کنند که درمان های لیزری پوست برای کسانی که انتظار دارند مناسب نیستند و می توانند منجر به تغییر رنگ دائمی شوند. برای نگرانی‌های زیبایی پوست، توصیه می‌کنیم شش ماه تا یک سال پس از بارداری قبل از درمان صبر کنید، زیرا بسیاری از این علائم به مرور زمان خود به خود محو می‌شوند.

آیا لیزر موهای زائد می تواند دائمی باشد؟

آیا واقعا دائمی است؟ خلاصه نه لیزر موهای زائد با گرم کردن فولیکول های مو برای جلوگیری از رشد موهای جدید عمل می کند. این کار فولیکول‌های مو را برای مدت طولانی در حالت خواب قرار می‌دهد – بسیار طولانی‌تر از اصلاح و اپیلاسیون.

آیا بعد از لیزر موهای زائد بارداری، موها دوباره رشد می کنند؟

خیر، اگر لیزر موهای زائد را انجام داده اید، تمام رشد موهای شما پس از بارداری نباید دوباره رشد کند. با این حال، ممکن است چند هفته پس از تولد افزایش جزئی در رشد خوب و سبک مشاهده کنید. در دوران بارداری رشد موهای زائد غیر معمول نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما