تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

مزوتراپی مو چیست

مزوتراپی موی سر چیست ؟+۷مزایا مزو مو و راهکار درمان ریزش مو


تاریخ انتشار : 1 آبان 1400          تاریخ بروزرسانی : ۱۶ فروردین ۱۴۰۳                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (12 امتیاز)

مزوتراپی مو یک روش درمانی است که با تزریق ویتامین ها ، مواد معدنی و آمینو اسیدهای مورد نیاز مو به پوست سر استفاده می شود. این روش باعث می شود اجزایی که فولیکول های مو را تغذیه می کنند به راحتی در مو مستقر شوند. با این روش می توان ریزش مو را درمان کرد ، زیرا موهای نازک را ضخیم می کند ، ریزش مو را متوقف می کند و موها را قوی تر و براق تر می کند. در ادامه به هزینه مزوتراپی مو نیز می پردازیم.

این روش اجزای تغذیه کننده فولیکول های مو را قادر می سازد تا به راحتی در مو بنشینند. با این روش می توان ریزش مو را درمان کرد، زیرا موهای نازک را ضخیم می کند، ریزش مو را متوقف می کند و موها را قوی تر و درخشان تر می کند.

مردم تنها زمانی می توانند به شدت وضعیت پی ببرند که فرهای آنها آسیب ببیند و ریزش مو شروع شود. برای حل این مشکلات می توان از روش های مختلف آرایشی مانند مزوتراپی استفاده کرد.

ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلات پوست و مو در دنیا است. دلایل این مشکل متنوع هستند. گاهی از مسائل ژنتیکی نشأت می‌گیرند و گاهی هم ناشی از بیماری‌ها و اختلالات مختلف‌اند. متاسفانه هنوز اطلاعات چندانی در مورد مکانیسم دقیق ریزش مو نداریم؛ برای همین دلیل داروهای موجود برای همه‌ی افراد موثر نیستند. درمان روتین ریزش مو استفاده از ماینوکسیدیل موضعی و داروی خوراکی فیناستراید است. این دو برای نیمی از مصرف‌کنندگان تا حد خوبی موثرند و در نیمی دیگر، تاثیر چندانی ندارند.برای اطلاع از هزینه مزوتراپی مو ۱۴۰۳ با ما در مهراز کلینیک همراه باشید.

مزوتراپی مو چیست و چگونه کاربرد دارد؟

مزوتراپی مو تزریق مستقیم ویتامین ها ، مواد معدنی (کلسیم ، ید ، منگنز ، مس ، روی ، سلنیوم ، آهن ، پتاسیم) ، عوامل مربوط به لایه کراتین پوست ، اسیدهای آمینه و افزایش دهنده های سطح مورد نیاز برای رشد و نمو مو است.

مزوتراپی برای پوست سر و مو بسیار موثر است. این یکی از محبوب ترین کاربردها در زیبایی شناسی مدرن در مبارزه با مشکلات مختلف مو است. تزریق میکرو به استفاده از داروهای خاص حاوی ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای سلامت مو و رشد مو کمک می کند.

بسته به مشکل، ترکیب دارویی توسط پزشک انتخاب می شود. قیمت این روش کاملاً با اثر مورد نظر مطابقت دارد. مهم: مزوتراپی بسیاری از مشکلات مو را حل می کند.

نشانه های نیاز به مزوتراپی مو
ریزش بیش از حد مو
سبوره پوست سر همراه با تجزیه غدد چربی؛
شوره سر
پوست سر خراشیده و خشک
افزایش شکنندگی مو و شکنندگی مو
کاهش حجم در ناحیه پایه

مزوتراپی موی سر

موارد کاربرد مزوتراپی مو:

  • ریزش بیش از حد مو
  • سبوره پوست سر همراه با تجزیه غدد چربی
  • شوره سر
  • پوست سر خراشیده و خشک شده است
  • افزایش شکنندگی و شکستگی موها

بیشتر بخوانید : هزینه پی آر پی مو ۱۴۰۳

مزوتراپی موی سر و مزایای آن

آماده سازی برای مزوتراپی مو

هر تزریق ترکیبی از چندین ماده مفید است – مواد معدنی ، ویتامین ها و سایر عناصر مفید که متخصصان به طور جداگانه برای هر بیمار انتخاب کرده اند. 2 تا 6 ماده فعال را می توان در یک سرنگ مخلوط کرد.

ویتامین های گروه B که متابولیسم طبیعی را تأمین می کنند ، در رشد و ترمیم مو موثر هستند. علاوه بر این ، این مواد جزء اجزای مورد استفاده در مزوتراپی هستند:

مس و روی : از دیستروفی (ضعف) ساختار مو جلوگیری می کند. از داروهای حاوی این اجزا باید برای ریزش موی ارثی استفاده شود.

اسید هیالورونیک : مسئول تغذیه پیازها ، رشد مو را تسریع می کند. اسیدهای آمینه پایه مو هستند و به تشکیل فیبرهای کراتینی کمک می کنند.

فاکتورهای رشد : جریان خون به پوست سر را عادی می کند ، فولیکول های مو را قوی تر می کند و تراکم مو را فراهم می کند.

کوآنزیم : موهای شما را با انرژی حیاتی پر می کند ، ساختار مو را بهبود می بخشد.

مهم: ماده فعال ماینوکسیدیل نباید در ترکیب دارو گنجانده شود. این یکی از موثرترین ابزارهایی است که می تواند با ریزش مو مقابله کند. زمانی استفاده می شود که روشهای دیگر نتیجه ای نداشته باشد.

مزوتراپی برای ریزش مو چگونه عمل می کند؟

مزوتراپی برای ریزش مو با تزریق یک محلول غنی از مواد مغذی به پوست سر با استفاده از یک سوزن تخصصی عمل می کند. محلول به مزودرم که لایه میانی پوست است تزریق می شود. فرآیند تزریق نسبتاً بدون درد است و نیازی به بیهوشی ندارد. درمان معمولاً حدود 30 دقیقه طول می کشد تا کامل شود.

مواد مغذی موجود در محلول به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می کند، که فولیکول های مو را با مواد مغذی ضروری که برای رشد نیاز دارند فراهم می کند. این درمان همچنین تولید کلاژن و الاستین را تحریک می کند که به تقویت فولیکول های مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

بیشتر بخوانید : هزینه فیلر مو ۱۴۰۳

مزوتراپی برای چه کسانی تاثیر نمی گذارد

تاریخچه مزوتراپی مو

اولین اشاره به مزوتراپی مو در متون پزشکی برای درمان ریزش مو، به قرن ۱۲ میلادی باز می‌گردد. پزشک فرانسوی به نام آمبروز پاره که طبیب دربار پادشاهی فرانسه بود، در مورد درمان ریزش مو این گونه می‌نویسد:

اگر ریزش مو ناشی از عدم تغذیه‌ی مناسب بود؛ باید توسط پارچه‌ای تمیز، برگ انجیر یا پیاز خام مالیده شود. سپس باید به محل دچار طاسی سوزن زد و رویش را با محلولی از عصاره‌ها مالید.

در سال ۱۹۵۲، پزشک فرانسوی دیگری به نام میچل پیستور برای اولین بار مزوتراپی را به شکل امروزی معرفی کرد. پیستور برای درمان بیماری آسم از تزریق وریدی داروی پروکائین استفاده می‌کرد. او بعد از مدتی مشاهده کرد که ریزش موی برخی از بیماران بهبود یافته است. پس از آن پیستور در مورد تزریقات زیر جلدی پروکائین مطالعات زیادی انجام داد تا در نهایت در سال ۱۹۷۶، نام روش درمانی ابداعی خود را «مزوتراپی» گذاشت. روش ابداعی میچل پیستور در ۵۰ سال گذشته مورد اقبال بسیاری از پزشکان و متقاضیان روش‌های جوانسازی و زیباسازی پوست قرار گرفته‌ است.

مواد تشکیل دهنده‌ی محلول تزریقی مزوتراپی :

به داروی ترکیبی که در مزوتراپی به دورن پوست تزریق می‌شود، کاکتیل یا کوکتل می‌گویند. برای تهیه‌ی این محلول از انواع و اقسام مواد مختلف استفاده می‌شود که هر کدام تاثیرات مفیدی بر پوست و فولیکول‌های مو می‌گذارند. در ادامه برخی از این موارد را معرفی کرده‌ایم. ترکیب کوکتل مزوتراپی مو به شرایط و وضعیت موهای شما بستگی دارد و توسط پزشک متخصص در کلینیک مهراز تعیین می‌شود.

  • داروهای اتساع دهنده‌ی عروق: این دست داروها بسیار ایمن بوده و باعث افزایش خونرسانی به ناحیه‌ی درمان می‌شوند. داروهایی مانند بوفلومدیل، پنتوک‌سیفیلین و میانوکسیدیل در این گروه جای می‌گیرند.
  • ویتامین‌ها: محلول‌های مزوتراپی مو معمولاً شامل انواع ویتامین‌ها هستند. ویتامین‌های پراستفاده عبارت‌اند از:
    • ویتامین B5: نقش موثری در فرآیند تولید انرژی سلولی دارد و باعث افزایش تقسیم سلولی و بهبود بافت پوستی می‌شود.
    • ویتامین H (بیوتین): اثری مشابه ویتامین B5 دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث ریزش مو و پوسته پوسته شدن پوست شود. بیوتین باعث تنظیم ترشح غدد سباسه (چربی) هم می‌شود.
    • ویتامین C: این ویتامین آنتی‌اکسیدانی بسیار مفید است و باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود.
    • ویتامین A: باعث بهبود دارو رسانی به بافت‌های پوستی و همچنین کلاژن سازی می‌شود.
  • مواد معدنی: این ریزمغذی‌ها نقش بسیار مهمی در سلامت و رشد موهای ما دارند. برخی از مواد معدنی موجود در محلول‌های مزوتراپی شامل مس، روی (زینک)، سلنیوم، فسفر، منیزیم و … است.
  • کلسی‌تونین: این ماده یکی از هورمون‌های طبیعی بدن ماست و باعث بهبود خونرسانی به بافت‌ها می‌شود. همچنین در تغذیه فولیکول‌ها و بافت پوستی نقش دارد.
  • داروهای مغذی: سیلیکون یکی از این مواد است که به طور طبیعی و به فراوانی در تارهای موی ما وجود دارد. در سنین بالا، موها دچار کمبود سیلیکون شده و گفته می‌شود که این اتفاق یکی از دلایل ریزش مو است.
  • داروهای بی‌حسی موضعی: مانند لیدوکائین یا پروکائین. گفته می‌شود که پروکائین با این که یک داروی بی‌حسی و ضد التهابی است، تاثیر زیادی بر جلوگیری از ریزش مو دارد. به همین خاطر در بیشتر محلول‌های مزوتراپی استفاده می‌شود.
  • داروهای هورمونی: گفتیم که یکی از عوامل موثر بر ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه، هورمون‌های آندروژنی هستند. برای همین گاهی در محلول مزوتراپی مو از مهارکننده‌های این هورمون‌ها مانند فیناستراید یا سیپروترون استات استفاده می‌شود.
  • آمنیواسیدها

بیشتر بخوانید : هیر فیلر 

عوارض مزوتراپی موی سر

مزایای مزوتراپی مو کدام اند؟

  • کم هزینه است
  • درصد موفقیت آن بالاست
  • مدت زمان جلسات کوتاه است
  • تزریق نسبتا آسان، بدون ناراحتی و درد است
  • مو را متراکم تر، ضخیم تر و براق تر می کند
  • به جز مواد شیمیایی، تزریق هیچ عارضه جانبی ندارد
  • درمان در مدت زمان کوتاه، تاثیر خود را نشان می دهد
  • مواد مغذی مورد نیاز سلول های مو به طور مستقیم به لایه پوستی که در آن فولیکول های مو قرار می گیرند تزریق می شوند
  • می تواند به صورت محلی به پوست سر تزریق می شود، بنابراین، تزریق به نقطه یا نقاطی که ریزش مو رخ می دهد محدود می شود.
  • ریزش مو به تدریج متوقف می شود
  • رشد مو فعال می شود
  • فعالیت غدد چربی کاهش می یابد، فرها تمیزتر، طولانی تر و پرتر به نظر می رسند
  • جریان خون و اکسیژن رسانی به لامپ ها افزایش می یابد
  • شوره سر کاهش می یابد
  • بهبود در تراکم مو، صافی، درخشندگی در هنگام برس مو و حالت دادن دیده می شود

تعداد جلسات مورد نیاز برای مزوتراپی مو

کاندیدای مناسب مزوتراپی مو

به جز آلوپسی آندروژنی، انواع دیگری از ریزش مو هم وجود دارد که از مزوتراپی مو می‌توان برای درمان آن‌ها استفاده کرد. اگر به هر یک از انواع آلوپسی‌های زیر مبتلا هستید، مزوتراپی روش درمانی مناسبی برای شماست.

  • تلوژن افلوویوم و ریزش موی ناشی از استرس: این دو اختلال معمولاً زمانی رخ می‌دهند که بدن شما دچار استرس فیزیکی یا روانی می‌شود. مزوتراپی مو درمان بسیار خوبی برای این دو شکل ریزش مو است. مثلاً ریزش موی بعد از بارداری که به دلیل تلوژن افلوویوم رخ می‌دهد، به شکلی موثر با مزوتراپی قابل درمان است.
  • مشکلات ساقه‌ی مو: اگر ساقه‌ی موی شما به دلایلی آسیب دیده است، مزوتراپی برای شما مفید است. یکی از اثرات این روش، افزایش رشد موها و همچنین حفظ سلامت فولیکول‌های مو است.
  • آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی سکه‌ای): مزوتراپی در برخی از افرادی که از آلوپسی آره‌آتا رنج می‌برند، بسیار موثر است. اگر ریزش موی سکه‌ای دارید و شرایطتان حاد نیست، احتمالاً کاندیدای مناسبی برای مزوتراپی مو هستید.
  • کاهش سرعت رشد: اگر به هر دلیلی سرعت رشد موهای شما کم شده، مزوتراپی مو می‌تواند درمان موثری باشد.

تعداد جلسات مورد نیاز مزوتراپی مو :

مزوتراپی مو معمولا در ۱۰ جلسه انجام می شود. هر جلسه ۳۰-۱۵ دقیقه طول می کشد. با این حال، تعداد جلسات لازم، با تجزیه و تحلیل ساختار موی افراد تعیین می شود.

در آنالیز مو، با در نظر گرفتن سن بیمار، میزان ریزش مو، ساختار رشته مو تعداد و فواصل جلسات تعیین می شود. مزوتراپی در مردان ۱۵-۱۰ دقیقه طول می کشد که نسبت به مدت زمان مزوتراپی در زنان که ۳۰ دقیقه طول می کشد، کمتر است.

پس از چهار جلسه اول که در یک هفته انجام می شود، جلسات دیگر هر ۱۵ روز انجام می شود. هنگامی که تمام جلسات تکمیل شد، برای حمایت از درمان، جلسات تقویت مو می تواند یک بار در ماه انجام شود.

برای اطمینان از پایداری نتایج ، جلسات نگهداری هر ۳ ماه یکبار توصیه می شود.

در حالی که بعضی از بیماران در ماه اول نتایج را مشاهده می کنند ، در برخی موارد ممکن است ۶ ماه طول بکشد تا پیشرفت قابل توجهی ببیند بنابراین صبور بودن مهم است. به منظور تسریع روند بهبودی ، به بیماران توصیه می شود که پس از درمان با ورزش و کاهش سموم از رژیم غذایی خود ، یک سبک زندگی سالم داشته باشند.

هزینه مزوتراپی موی سر چقدر است

مزوتراپی برای چه کسانی جواب نمی‌دهد؟

  • افرادی که از ریزش موی ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای (مثل سفلیس) رنج می‌برند.
  • افرادی که به بیماری‌های دیابت، هپاتیت، هموفیلی، ایدز و … دچار هستند.
  • اگر علت ریزش مو مصرف داروهایی خاص مانند داروهای شیمی‌درمانی باشد، باید بعد از اتمام دوره‌ی درمان برای مزوتراپی اقدام کنید.
  • در مردان بالای ۴۰ سال یا افرادی که از طاسی‌های آندروژنی شدید رنج می‌برند، نتایج کمتری مشاهده می شود.
  • خانم‌های بالای ۶۰ سال یا افرادی که از طاسی‌های آندروژنی شدید رنج می‌برند.
  • کسانی که به دلیل مشکلات ژنتیکی، جنس موی خوبی ندارند.
  • خانم‌های باردار

میزان موفقیت در انجام مزوتراپی

کاربردهای درمانی مزوتراپی :

مزوتراپی نوعی تزریق زیرجلدی یا زیرپوستی است که بسته به نوع داروها و مواد استفاده شده در آن می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. از جمله کاربردهای مزوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان سلولیت
  • از بین بردن چربی‌های موضعی
  • درمان چربی پلک و لیپوم
  • جلوگیری از ریزش مو و درمان آلوپسی
  • جوانسازی پوست (برطرف کردن چین و چروک‌ها، سفت کردن پوست و لیفت)
  • درمان لک‌های پوستی
  • اصلاح انحناهای سطحی (کانتور) بدن
  • برطرف کردن جای زخم و اسکار

نکات مراقبتی قبل از مزوتراپی مو

  • ۲۴ ساعت قبل از درمان از مصرف الکل خودداری کنید.
  • از خوردن یک وعده غذایی سالم در روز درمان اطمینان حاصل کنید.
  • دو هفته قبل از درمان از مصرف هر نوع رقیق کننده خون خودداری کنید.

بعد از مزوتراپی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • در پایان کار زخم های کوچکی باقی می ماند که بعد از مدتی از بین می رود.
  • موهای خود را تا ۷۲ ساعت نشویید. آب و شامپو می تواند بر نتیجه عمل تاثیر منفی بگذارد و روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد.
  • شنا نکنید. در ۱۰ ساعت اول پس از مزوتراپی نباید دوش بگیرید.
  • حداقل به مدت ۷ روز از سونا یا استخر استفاده نکنید.
  • الکل مصرف نکنید. الکل اتساع عروق را تحریک می کند و این مورد بر کارایی مزوتراپی تاثیر منفی می گذارد.

میزان موفقیت درمان با مزوتراپی مو

اگر فولیکول های موی شما نشاط خود را از دست داده اند اما هنوز زنده هستند ، مزوتراپی می تواند وضعیت آنها را بهبود ببخشد. اما اگر مشکلات ریزش یا کم پشتی موهای شما بخاطر دلایل مهمتری مانند وراثت و عدم تعادل هورمونی باشد، نباید انتظار معجزه داشته باشید .

مواد شیمیایی تزریق شده بیشتر به مواد مغذی محدود می شود. بنابراین مزوتراپی مو درمانی با موفقیت نسبتاً خوبی محسوب می شود و از آنجاییکه ریزش مو را متوقف می کند، باعث پرپشتی مو نیز می شود.

جمع بندی :

در این مقاله به همه چیز درباره مزوتراپی مو پرداختیم. شما می توانید سوالات و نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید. از همراهی شما ممنونیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما