تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

آیا لیزر باعث لک و زخم می شود

آیا لیزر موهای زائد موجب زخم یا لک می شود؟


تاریخ انتشار : 9 شهریور 1400          تاریخ بروزرسانی : ۳۱ فروردین ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (1 امتیاز)

لیزر موهای زائد و ایجاد زخم یا لک ، به طور کلی روش لیزر موهای زائد عوارض خاصی ندارد. تنها زمانی ممکن است فرد دچار عوارض بعد از لیزر شود که دستگاه لیزر استاندارد نبوده و یا اپراتور دستگاه با تجربه و آموزش دیده نباشد.

لیزر تنها لایه سطحی پوست و فولیکول مو را تحت تاثیر قرار می دهد و وارد اندام های داخلی بدن نمی شود. به همین دلیل، تا زمانی که از دستگاه مناسب و استاندارد استفاده شود و فردی که لیزر را انجام میدهد، کاملا آموزش دیده باشد، نیازی نیست نگران عوارض جانبی لیزر باشید.

هرچند که لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکساندرایت کاملا ایمن است اما مشکلاتی نیز ممکن است بر اثر استفاده نادرست از آن ایجاد شود. بروز این عوارض جانبی بسیار نادر است و فقط ممکن است زمانی مشاهده شود که درمان نامناسب توسط دستگاه لیزر تقلبی یا فردی که تبحر کافی در انجام لیزر مو را ندارد؛ انجام گیرد.

لیزر و ایجاد زخم

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

برخی از این مشکلات لیرز عبارتند از:

حساسیت پوستی: این عارضه جانبی واکنش پوست نسبت به قرار گرفتن در معرض لیزر بیش از حد مجاز یا به دفعات مکرر می باشد.

لیبیدو رتیکولاریس: این عارضه جانبی شرایط نادر دیگری است که در اثر درمان با دستگاه نادرست لیزر موهای زائد روی پوست ایجاد شده و موجب می‌شود پوست رگه رگه شود. درصورتی که لیزر به رگ های خونی پوست آسیب وارد کند ممکن است بثورات جلدی و قرمزی شدید روی آن دیده شود.

سوختگی،  کبودی و تورم: در صورتی که سوختگی و کبودی بیشتر از ۱۵ روز طول بکشد و با علائم مانند زخم و لک بیش از حد همراه باشد و همچنین در صورتی که رنگ پوست در نواحی خاصی در اثر لیزر موهای زائد روشن تر یا تیره تر شود و این عوارض جانبی چند هفته یا چند ماه بعد از لیزر مو نیز از بین نرود یا در صورتی که تاول هایی روی پوست دیده شود که طی یک هفته خود به خود از بین نروند مشخص است که لیزر موهای زائد به درستی انجام نشده است.

انجام لیزر باعث از بین رفتن موهای زائد بدن می شود؟

لیزر موهای زائد و ایجاد زخم یا لک  ، لیزر موهای زائد را کم و نازک می کند، اما باعث از بین رفتن آنها نمی شود. ما معمولا 4 تا 6 جلسه لیزر را به فاصله ماهی یک بار برای صورت و به فاصله سه ماه یک بار برای بدن تکرار می کنیم. معمولا با انجام 4 تا 7 جلسه لیزر پوست، تعداد موها خیلی کمتر می شود.

البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی نداشته باشد، در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد زیاد است و لیزر موهای زائد فایده ای نخواهد داشت. پس اگر در آزمایش ها مشخص شد مشکل هورمونی ندارید، می توانید لیزر را شروع کنید، اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، تعداد موهای زائد را هرگز صفر نمی کند.

خیلی ها گمان می کنند اگر رشد موهای زائدشان بعد از 2 تا 3 جلسه لیزردرمانی متوقف شد، دیگر نیازی به ادامه درمان وجود ندارد. این در حالی است که در هر مرحله از لیزر، تنها فولیکول موهایی که در فاز رشد قرار دارند، تحت تاثیر اشعه لیزر قرار می گیرند و از بین می روند.

به عبارت ساده تر، زمانی که شما برای لیزر موهای زائد خود به پزشک مراجعه می کنید، ممکن است برخی از موها در فاز استراحت باشند و لیزر کوچک ترین تاثیری روی آنها نگذارد. به این ترتیب، شما باید 4 تا 6 جلسه موهای زائد خود را لیزر کنید تا در نهایت، تمام موها در فاز رشد، با اشعه لیزر تماس پیدا کنند. البته در بهترین شرایط هم، امکان رشد مجدد 25 درصد موهای لیزر شده وجود خواهد داشت.

لیزر و ایجاد سوختگی و لک

سوختگی به دلیل لیزر موهای زائد:

لیزر موهای زائد روشی است که برای تمام افرادی که میخواهند از شر موهای زائد خود خلاص شوند موثر و کارآمد است. این روش برای تمام مراجعین با انواع پوست های روشن تا بسیار تیره با ایمنی کامل قابل انجام است.

روش حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت جایگزین مناسبی برای روش هایی مانند وکس کردن، شیو کردن یا کرم های موبر است. لیزر مو با دستگاه کندلا الکس هم یک روش دائمی تر می باشد و هم می تواند در کوتاه مدت نتایج قابل قبولی برای مراجعه‌کننده داشته باشد. لیزر کندلا الکساندرایت، پیگمنت های موجود در فولیکول های مو را تخریب کرده و با استفاده از انرژی لیزر از رشد مجدد موها جلوگیری می کند.

لیزر کندلا الکس در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد؛ مزایای بسیاری برای بیمار دارد که شامل سرعت در عملکرد، دقت بالا، انتخاب ناحیه مورد نظر برای حذف موهای زائد و از بین بردن موهای زیر پوستی، تیره و ضخیم بدون آسیب رساندن به پوست  بدن است.

اما اگر درمان لیزر موهای زائد توسط فرد بی‌تجربه یا با دستگاه غیر از لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ انجام گیرد ممکن است آسیب هایی به پوست بیمار وارد کند. همچنین اگر بیمار از دستگاه لیزری استفاده کند که برای او مناسب نباشد؛

عوارض جانبی آن ممکن است آزار دهنده باشد. به عنوان مثال بیمارانی که پوست آنها به مدت بسیار طولانی در معرض نور لیزر قرار می گیرد ممکن است دچار سوختگی، لک یا زخم شوند. لک و زخم ناشی از لیزر موهای زائد ممکن است به علت عدم حفظ و نگهداری مناسب تجهیزات و نداشتن شرایط مناسب پیش از شروع درمان با لیزر مثل برنزه بودن پوست ایجاد شود. به همین دلیل انتخاب مرکز درمانی لیزر موهای زائد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 اگر دچار لک و زخم بخاطر انجام لیزر موهای زائد شدیم چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورتی که پس از لیزر موهای زائد دچار لک و زخم شدید اولین کاری که باید انجام دهید این است که توصیه های دارویی که به شما می شود را به طور کامل دنبال کنید. احتمالا پزشک متخصص پوست و مو پماد های داروهایی را برای شما تجویز خواهد کرد. البته اگر تصمیم گرفته اید که از سالن زیبایی و مرکز درمانی لیزر مو شکایت کنید باید پیش از استفاده از داروها شکایت خود را تنظیم کنید.

البته می توانید از پزشک متخصص خود بخواهید که نامه ای برای شما تهیه کند و در آن تایید کند که سوختگی های شما به علت لیزر موهای زائد بوده است. به این ترتیب می‌توانید با شکایت کردن از آن مرکز زیبایی هزینه های درمانی خود را علاوه بر غرامت دریافت کنید.

علاوه بر این ها، روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از اینکه دادخواست گرفتن غرامت شما تایید خواهد شد به عنوان مدرک از آن استفاده کنید. این موارد شامل گرفتن عکس از نواحی پوستتان که سوخته است یا دچار لک و زخم ناشی از لیزر موهای زائد شده و همچنین توضیح اتفاقاتی که افتاده با جزئیات کامل و نوشتن آنها در دادخواست می باشد. اگر شاهدی داشتید که هنگام درمان با لیزر موهای زائد و ایجاد لک و زخم پس از آن همراه شما بود؛ حتماً نام او را ذکر کنید و نحوه تماس با او را نیز در دادخواست بیاورید.

ایجاد لک یا زخم بعد از لیزر موهای زائد نه تنها درد فیزیکی به همراه خواهد داشت بلکه از لحاظ فیزیولوژیکی نیز آسیب هایی به بیمار وارد خواهد کرد. فردی که پس از لیزر موهای زائد دچار لک سوختگی شده باشد با کاهش اعتماد به نفس مواجه خواهد شد و اگر این سوختگی ها در نواحی قابل رویت مانند صورت باشد حضور در جوامع اجتماعی برای او با مشکل مواجه خواهد شد.

موارد مهم لیزر موهای زائد

راه های پیشگیری از ایجاد لکه های قهوه ای بعد از لیزر موهای زائد

اولین قدم جهت انجام لیزر پیدا کردن یک کلینیک زیبایی مجاز و معتبر است . این کلینیک باید زیر نظر پزشک متخصص مدیریت گردد و دستگاه های آن همگی از استاندارد های لازم برخوردار باشند. در صورتی که کار لیزر خود را نزد افراد غیر متخصص با دستگاه های لیزر تقلبی انجام دهید، به احتمال خیلی زیاد با لکه های قهوه ای بعد از لیزر موهای زائد مواجه خواهید شد.

این اتفاق در واقع نوعی حساسیت پوست شما نسبت به لیزر است و در صورتی که جلسات لیزر به صورت غیر اصولی انجام شود و تعداد دفعات و طول موج لیزر غیر استاندارد و نامناسب باشد، شما شاهد بروز لکه های قهوه ای بعد از لیزر موهای زائد خود خواهید بود.

پس توجه داشته باشید که در اولین مرحله باید مدرک و گواهینامه پزشک مرکز زیبایی مورد نظر خود را بررسی نمایید. عدم انتخاب دستگاه لیزر استاندارد یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل است. دستگاه های با مارک کندلا الکس و کندلا یگ یکی از بهترین برند های موجود در بازار است و در صورت داشتن برچسب مخصوص دستگاه، می توانید با خیال آسوده کار لیزر خود را در آن مرکز زیبایی انجام دهید.

بعد از تایید مراحل قبل باید کلیه بررسی ها در زمینه جنس و رنگ پوست و موی بدن شما بررسی گردد، تا مشخص شود که چه طول تعداد جلسه، با چه فاصله زمانی، چه طول موج و درجه ای برای شما مناسب است.

پوست های تیره مستعد ایجاد لکه های قهوه ای بعد از لیزر موهای زائد هستند و باید دقت بیشتری هنگام لیزر داشته باشند و با طول موج های کمتر کار لیزر آنها انجام شود. همچنین مشکلات هورمونی شما باید ارزیابی گردد. زیرا اگر فردی درگیر مشکلات هورمونی یا کیست های هورمونی باشد، لیزر برای حذف موهای زائد به خوبی روی بدن این افراد عمل نخواهد کرد.

چه مواردی را باید در نظر داشت که دچار سوختگی ناشی ازز لیزر نشویم؟

  1. مدرک متخصص لیزر را بررسی کنید

زمانی که به دنبال فردی می‌گردید که درمان لیزر موهای زائد را انجام دهد حتما باید بررسی کنید که مدرک و گواهینامه لازم برای انجام این کار را داشته باشد؛ در غیر این صورت احتمال آسیب دیدگی شما پس از درمان با لیزر موهای زائد بسیار زیاد است.

متخصصین لیزر مو باید دوره های آموزشی لازم را که مربوط به دستگاه مورد استفاده آنهاست؛ گذرانده باشند و در صورتی که از لیزر کندلا الکس برای حذف موهای زائد استفاده می کنند حتماً باید گواهینامه کار با این دستگاه را داشته باشند. همچنین آنها باید یک دوره آموزشی در خصوص کمک های اولیه نیز دیده باشند.

  1. دستگاه لیزر مو را بررسی کنید

تمامی دستگاههای لیزر مو کندلا الکس و کندلا یگ دارای برچسبی روی خود هستند که هولوگرام مخصوص شرکت کندلا نشانه اصل بودن آن است. درصورتیکه این برچسب روی دستگاه موجود نبود به آن کلینیک اعتماد نکنید.

  1. شرایط خود را نزد متخصص پوست و مو ارزیابی کنید

نوع پوست شما پیش از اقدام به لیزر مو باید توسط متخصص تعیین شود تا بتوان نوع دستگاه لیزر متناسب با پوست شما را مورد استفاده قرار داد. درصورتی که پوست تیره ای داشته باشید و با لیزر مو کندلا الکس درمان شوید مطمئنا عوارض جانبی شدیدی شامل لک یا زخم بعد از لیزر را تجربه خواهید کرد.

اگر جای لک بعد از لیزر موهای زائد روی پوست باقی مانده باشد می توان شکایت کرد؟

وجود لک بعد از لیزر موهای زائد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات پوست می تواند خودش این لک ها را مجدداً احیا کند و به حالت اولیه بازگردد. گاهی اوقات نیز با خوردن داروها این مشکل حل خواهد شد. تجربه متخصص لیزر مو، انتخاب نحوه درمان مناسب و نوع دستگاه که با رنگ پوست مناسب باشد؛ در عدم بروز لک و زخم بعد از لیزر موهای زائد نقش بسیار مهمی دارد و به همین علت پیش از شروع لیزر مو، متخصص حتماً باید نوع پوست و موی شما را ارزیابی کرده و مطمئن شود که می توانید با دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت درمان شوید.

در صورتی که پس از لیزر موهای زائد زخم روی پوست خود مشاهده کردید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کند و در صورتی که لک ها قابل درمان نباشد برای نوشتن دادخواست شکایت شما را راهنمایی کند.

جلوگیری از صدمات احتمالی لیزر

جلوگیری از صدمات احتمالی

در حذف موهای زائد با استفاده از لیزر، به صورت انتخابی به فولیکول‌های مو آسیب می‌زنیم تا از کار بیفتند. فولیکول‌ها ارگان‌های بسیار کوچکی در لایه‌ی میانی پوست هستند که وظیفه‌ی رشد مو را برعهده دارند. به همین علت اگر فولیکول را از کار بیندازیم، رشد موهای زائد متوقف می‌شود. لیزر بدون آسیب زدن به بافت‌های مجاور فولیکول، باعث گرم شدن بخش پیاز مو، آسیب دیدن آن و نهایتاً توقف رشد موها می‌شود.

پس در لیزر موهای زائد داریم به پیاز مو و فولیکول صدمه می‌زنیم. به همین جهت باید مواظب باشید که در طی چند روز بعد از درمان، به پوست یا فولیکول‌ها آسیبی بیشتری وارد نشود. تا چند روز بعد از کارهایی مانند وکس، الکترولیز، لایه برداری، تاتو، روش‌های جوانسازی مختلف مانند هایفوتراپی، اندولیفت، میکرونیدلینگ و … خودداری کنید. اگر قصد دارید هر یک از این کارها را بکنید، حتماً تا زمان تایید پزشک دست نگه‌ دارید. حداقل ۴-۵ روز نباید این کارها را انجام دهید. به علاوه تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر از کرم‌های بیلیچینگ و همچنین محصولات معطر استفاده نکنید.

اگر بعد از انجام لیزر روی بدن خود تاول مشاهده کردیم چه کاری باید انجام دهیم؟

مشاهده تاول بعد از انجام لیزر موهای زائد میتواند نگران کننده باشد. شما باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و شدت تاول ها را مشخص کنید. پزشک می تواند در درمان آنها به شما کمک کند و بهترین نحوه درمان را به شما پیشنهاد دهد. سپس می توانید با مشورت یک وکیل دادخواستی برای شکایت از کلینیک تهیه نمایید.

آیا لک و زخم ناشی از لیزر موهای زائد از بین می رود؟

متاسفانه همیشه لک ها یا زخم های ناشی از لیزر مو به حالت اولیه باز نمی گردند و اگر این اتفاق برای شما بیفتد می‌توانید ادعای خسارت و غرامت کنید. معمولاً درصورتی که شکایت شما به نتیجه برسد؛ هزینه درمان با لیزر را علاوه بر هزینه درمان لکه ها یا زخم های پوستی خود دریافت خواهید کرد.

در صورتی که سوختگی روی پوست شما کاملا مشهود باشد به طوری که نتوان آن را به حالت قبل برگرداند؛ تکنسین لیزر مو که مسئول این خطا بوده است باید خسارات روحی و فیزیکی آن را به بیمار پرداخت کند.

چون وجود سوختگی ها روی پوست بدن به خصوص در نواحی که قابل رویت است روی فعالیت های روزانه بیمار تاثیر خواهد گذاشت به طوری که او از قرار گرفتن در در جمع خجالت زده خواهد شد.

این سوختگی ها ممکن است حتی روی شغل فرد به عنوان مثال اگر در صنعت مد کار میکند یا توانایی های او در انجام کارها تاثیر گذار باشد.  تمام این موارد باید زمانی که دادخواست شکایت خود را از کلینیک لیزر مو تنظیم می کنید در نظر گرفته شود؛ تا بتوانید غرامت ناشی از آن را دریافت کنید.

اگر بعد از لیزر دچار لک شدیم چیکار کنیم

اگر بعد از لیزر روی پوست خود سوختگی ناشی از لیزر مشاهده کنیم چه کار باید کرد؟

در سال های اخیر استفاده از لیزر موهای زائد به شدت گسترش پیدا کرده است. این روش زیبایی که شامل استفاده از نور پالسی متمرکز یا نور لیزر قدرتمند برای از بین بردن موهای زائد می شود، فرایندی ایمن است که می تواند فولیکول‌های مو را با گرم کردن آنها توسط یک منبع نور تخریب کند و از رشد مجدد موها جلوگیری نماید. معمولاً کلینیک هایی که این خدمات لیزر موهای زائد را ارائه می‌دهند باید استانداردهای سلامت و ایمنی جدیدی را رعایت کنند.

درغیر این صورت مراجعه کنندگان به سالن های زیبایی که مجوز لازم برای این کار را ندارند با آسیب ها و جراحاتی پس از لیزر موهای زائد مواجه می شوند. این سالن های آرایشی یا از افرادی که متخصص لیزر نیستند استفاده می کنند و یا دستگاه های تقلبی و نامناسب به جای لیزر کندلا الکس به کار می برند.

نکات مهم لیزر موهای زائد

آیا برای سوختگی پس از استفاده از لیزر موهای زائد می توان ادعای خسارت کرد؟

لیزر موهای زائد و ایجاد زخم یا لک ، اگر به علت درمان حذف موهای زائد با لیزر دچار آسیب دیدگی شدید می توانید از آن مرکز درمانی شکایت کنید. این حق شماست که از آن سالن زیبایی و متخصص غیر حرفه ای که اقدام به لیزر موهای زائد بدون مجوزهای لازم کرده است؛ غرامت بگیرید.

البته نوع دادخواست شما بسیار مهم است اگر نتوانید در وهله اول اثبات کنید که آسیب های ایجاد شده در اثر سهل انگاری متخصص لیزر یا عدم استفاده از دستگاه مناسب بوده است نمی توانید برای بار دوم شکایت خود را مطرح کنید.

همچنین شکایت شما تا زمانی که بتوانید ثابت کنید شخصی که لیزر موهای زائد را انجام داده موجب ایجاد آسیب دیدگی یا سوختگی روی بدن شما شده است؛ معتبر است. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند کلینیک یا سالن زیبایی را مسئول سوختگی های ناشی از درمان با لیزر موهای زائد در غرب نشان دهید. این دلایل می تواند شامل استفاده از تجهیزات نامناسب یا ارزیابی نادرست سلامت عمومی و شرایط شما پیش از شروع درمان باشد.

قبل و بعد از لیزر پوست خود را تمیز کنید

قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد از پوست خود مراقبت کنید:

لیزر موهای زائد و ایجاد زخم یا لک  ، مراقبت از پوست همواره برای سلامت پوست اهمیت داشته است. جلوگیری از باقی ماندن جای زخم و سوختگی پس از لیزر موهای زائد با مراقبت های اصولی از پوست امکان پذیر است. توصیه می شود پس از لیزر مو دقیقا مطابق با دستورالعمل‌های پزشک عمل کنید. پس از درمان لیزر، حتما به نکات زیر توجه کنید.

ناحیه ی تحت درمان لیزر حتما باید مرطوب نگه داشته شود. می توانید از کرم های حاوی آلوورا به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید.

به هیچ عنوان نواحی تحت درمان لیزر را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. هنگام بیرون رفتن از خانه حتماً از کرم های ضدآفتاب با   SPF  بالای 30 استفاده کنید.

می توانید برای بهبود بخشی از پوست که دچار سوختگی یا زخم شده، از پماد هایی مثل ویتامین E یا روغن نارگیل استفاده کنید.

کیسه یخ التهاب پوست پس از درمان لیزر را التیام می بخشد. می توانید از یک کیسه ی یخ کوچک برای بهبود قرمزی و التهاب پوست خود استفاده کنید.

کلام آخر :

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با لیزر موهای زائد پا ، لیزر در غرب ، لیزر بیکینی و … با ما در تماس باشید و یا از طریق فرم های زیر اطلاعات خود را وارد کرده تا ما با شما تماس بگیریم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما