تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

Laser hair removal and hormonal problems

لیزر موهای زائد و مشکلات هورمونی


تاریخ انتشار : 6 مرداد 1400          تاریخ بروزرسانی : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

لیزر موهای زائد و مشکلات هورمونی ، بسیاری از بانوان از وجود موهای زائد بر روی بدن خود رنج می برند و همیشه به دنبال راه های بسیار گوناگون برای از بین بردن آن ها هستند. ممکن است شما نیز از وجود موهای زائد خود رنج ببرید و بخواهید به هر طریقی از شر آن ها خلاص شوید.

باید بیان کنیم که راه های بسیار متفاوتی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد که برخی از آن ها می توانند بر روی موهای هورمونی نیز تأثیر گذار باشند و آن ها را از بین ببرند.

لیزر موهای زائد یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن اختلالات هورمونی به حساب می آید که می تواند تأثیر گذار و مناسب باشد. در این مقاله از وب سایت مهراز کلینیک، قصد داریم تا به بررسی توقف رشد موهای زائد هورمونی با لیزر موهای زائد، بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با مهراز کلینیک همراه باشید.

هیروسوتیسم چیست؟

لیزر موهای زائد و مشکلات هورمونی ،‌لازم به ذکر می باشد که وجود موهای اضافی بیش از حد روی صورت و بدن به هیرسوتیسم معروف است. این حالت می تواند شرایطی خجالت آور برای بسیاری از بانوان ایجاد نماید و آن ها را دچار عذاب کند.

ممکن است رشد اضافی این موها به دلایل ژنتیکی یا مصرف داروهای خاص موجب افزایش هورمون مردانه و رشد مو زائد در زنان گردد. در حال حاضر لیزر موهای زائد بهترین گزینه برای حذف این موهای ضخیم و سیاه در نواحی مختلف بدن و صورت می باشد.

اما سوال بسیار مهم اینجاست که آیا لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس برای حذف موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی نیز کاربرد دارد؟ آیا می توان با استفاده از لیزر موهای زائد رشد این موهای آزار دهنده را متوقف کرد؟!

برای پاسخ به این سوالات، پزشکان متخصص در این زمینه اذعان دارند که قبل از اقدام به حذف موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی با دستگاه لیزر کندلا الکس و حتی دیگر دستگاه های لیزر، باید در ابتدا نوع اختلال هورمونی مشخص شود و درمان های دارویی برای رفع این مشکل آغاز گردد.

لیزر موهای زائد و اختلالات هورمونی

به نکات بسیار مهم زیر توجه فرمایید:

  • در صورتی که رشد مو ناگهانی باشد و مشکلاتی مانند آکنه و جوش یا کهیر را به همراه داشته باشد و یا اگر هیچ گونه سابقه فامیلی و خانوادگی نداشته باشید بهتر است حتماً با متخصص پوست و مو مشورت کنید.
  • در برخی بیماران که دارای اختلالات هورمونی هستند؛ درمان با لیزر کندلا الکس می‌تواند موجب رشد مجدد موها شود بنابراین مشورت با پزشک در این باره بسیار ضروری و مهم است.
  • در برخی از اوقات درمان با لیزر کندلا الکساندرایت در ابتدا پاسخ می ‌دهد و موجب حذف موهای زائد می شود اما در نهایت هورمون های مردانه را تحریک کرده و موجب می گردد که موها با شدت بیشتر و با سرعت رشد کنند.
  • لازم به ذکر می باشد که اختلالات هورمونی با دارو قابل کنترل هستند. گاهی اوقات نیز با عمل جراحی این اختلالات هورمونی درمان می گردند. در هر صورت بهتر است پیش از اقدام به لیزر موهای زائد در خصوص نوع اختلال هورمونی خود تحقیقات بیشتری را انجام دهید.

 

دلایل اصلی رشد موهای اضافی در اثر اختلالات هورمونی

دلایل بسیار متفاوتی برای رشد موهای هورموی وجود دارد که تشخیص آن بر عهده پزشک است، پزشک شما با تجویز دارو به حل و بررسی این مشکل می پردازد. از جمله دلایل اصلی رشد موهای اضافی در اثر اختلالات هورمونی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PSOS

لازم به ذکر می باشد که این نوع اختلال هورمونی یکی از دلایل معمول رشد موهای ناخواسته در بدن افراد است که با علائم دیگری شامل موارد زیر را ایجاد می کند:

  1. آکنه
  2. پریود های نامنظم
  3. ایجاد مشکل در کاهش وزن
  4. دیابت

می توان اذعان داشت که انجام سونوگرافی می تواند کیست های موجود در تخمدان را نشان دهد.

 

  • تومورها و بیماری های غده فوق کلیوی یکی دیگر از عوامل رشد موهای زائد

باید بیان شود که بیماری غده فوق کلیوی، وجود اختلال در تولید آندروژن یا هورمون مردانه مانند سایر هورمون های دیگر است. این بیماری موجب می‌شود که رشد موها در نواحی خاصی از بدن بیش از حد زیاد شود که به آن سندروم کوشینگ (Cushing syndrome) و اختلال غیرطبیعی غده فوق کلیوی موروثی (congenital adrenal hyperplasia) اطلاق می شود.

 

  • مصرف داروهای خاص

داروهایی مانند موارد زیر، می توانند موجب رشد بیش از حد موهای زائد شوند:

  1. کورتیزون خوراکی
  2. فنی توئین
  3. ماینوکسیدیل
  4. ضد تستسترون

 

  • سابقه فامیلی

شایان به ذکر است که رشد موهای اضافه در زنان می تواند دلایل ژنتیکی خود را داشته باشد و ربطی به هورمون مردانه اضافی در بدن آن‌ ها نداشته باشد. دلیل قطعی این بیماری هنوز در میان پزشکان ناشناخته است.

 

  • یائسگی

نکته بسیار مهم این است که برخی از زنان بعد از یائسگی با کاهش هورمون استروژن و افزایش تستسترون های زنانه روبه رو می گردند. در این شرایط ممکن است موهای صورت سیاه تر و متراکم تر شوند و این موضوع می تواند برای بانوان بسیار آزار دهنده باشد.

 

روش بررسی هورمون ها و ارتباط آن با رشد موهای زائد:

لیزر موهای زائد و مشکلات هورمونی ،‌می توان اذعان داشت که بسته به علائم و نتایجی که در آزمایش به دست آمده، ممکن است تست های رادیولوژی که می تواند دلیل اصلی اختلالات هورمونی و افزایش موهای زائد را مشخص نماید؛ نیز مورد نیاز پزشکان باشد. برای بررسی آزمایش خون الزامی است. برخی از مواردی که در آزمایش خون بررسی می شود، به صورت زیر شرح داده شده است:

  • تستوسترون سرم
  • DHEAS
  • میزان پروژسترون
  • تست تحریک ACTH

در صورتی که دلیل رشد موهای زائد، سندروم پلی کیستیک تخمدان باشد معمولاً سونوگرافی نیز انجام خواهد گرفت. آزمایشات رادیولوژی دیگر شامل سی تی اسکن یا ام آر آی نیز احتمالا انجام می‌شود تا احتمال وجود تومور فوق کلیوی بررسی گردد. در صورت هر گونه مشاهده بیماری در این خصوص، پزشک معالج درمان دارویی خود را شروع می کند.

لیزر موهای زائد چگونه انجام می شود

درمان اختلالات هورمونی چگونه انجام می گیرد؟

اختلالات هورمونی می تواند بسیار متفاوت باشد و درمان آن ها باید توسط پزشک معالج انجام شود. از جمله اختلالات هورمونی و راه های درمان آن به صورت زیر اشاره شده است:

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک

برای درمان این بیماری داروهای مختلفی تجویز می شود تا رشد موهای زائد کاهش پیدا کند. به نکات ذکر شده در زیر توجه فرمایید:

  1. برخی از این داروها به صورت خوراکی مصرف می شوند تا تستسترون زنانه تولید شده در بدن بانوان را که توسط تخمدان ها تولید می شود؛ افزایش دهند.
  2. در صورتی که بیماری به دیابت مبتلا باشد داروی متفورمین برای او تجویز می شود تا انسولین اضافه خون کنترل شود.
  3. زمانی که اختلالات هورمونی به حالت نرمال در بیاید بیمارانی که به سندروم پلی کیستیک مبتلا بودند می توانند با انجام لیزر موهای زائد کلیه موهای اضافی بدن خود را از بین ببرند و چون بیماری درمان شده موهای اضافه مجدداً رشد نخواهند کرد.
  4. سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل بروز هیرسوتیسم است. تقریباً از هر چهار مورد مبتلا به هیرسوتیسم سه مورد آن ها دلایل ژنتیکی دارد.
  5. وجود کیست ها در تخمدان می تواند روی تولید هورمون ها تاثیر گذاشته و موجب به هم خوردن قاعدگی و باروری زنان میشود.
  6. زنانی که مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستند؛ معمولاً روی پوست صورت خود آکنه های شدیدی مشاهده می کنند و وزن آنها بالا می رود.
  7. از دیگر علائم این بیماری شامل خستگی، تغییر رفتار، ناباروری، درد در ناحیه تخمدان، سردرد، مشکل در خواب و اختلالات غده فوق کلیوی است.

 

  • اختلال غده فوق کلیوی

لازم به ذکر می باشد که انواع دیگر اختلالات هورمونی که موجب رشد موی اضافه در بدن میشود اختلال غده فوق کلیوی می باشد که به دلایل زیر ایجاد می شود:

  1. سرطان غده فوق کلیوی
  2. تومور غده فوق کلیوی
  3. بیماری کوشینگ
  4. اختلال غیرطبیعی غده فوق کلیوی موروثی

باید اشاره شود که غده فوق کلیوی درست بالای کلیه ها قرار دارد و مسئول تولید هورمون می باشد. افرادی که مبتلا به هایپرپلازیا آدرنال کنجنیتال هستند؛ به طور مادرزاد بدون آنزیمی که برای تولید هورمون مورد نیاز است؛ به دنیا آمده اند و افرادی که به بیماری کوشینگ مبتلا هستند؛ میزان کورتیزول آنها از حد نرمال بیشتر است. کورتیزول گاهی اوقات هورمون استرس نیز نامیده می شود. تمام این شرایط می‌تواند روی تولید آندروژن بدن و در نتیجه رشد مو های اضافی تاثیر گذار باشد.

علائم اختلالات غده فوق کلیوی شامل موارد زیر می باشد:

  1. فشار خون بالا
  2. ضعف در ماهیچه و استخوان
  3. وزن اضافه در بالاتنه
  4. سردرد
  5. بالا یا پایین بودن میزان قند خون

 

  • مصرف داروهای خاص

باید اشاره شود که رشد بیش از حد مو در ناحیه صورت یا بدن می تواند نتیجه مصرف هر کدام از داروهای زیر باشد:

  1. ماینوکسیدیل که برای تحریک رشد مو
  2. استروئیدهای آنابولیک که برای تغییرات هورمون تستسترون مورد استفاده قرار می گیرند
  3. تستسترون که در صورت کمبود آن در بدن مصرف می شود
  4. سیکلوسپورین که یک داروی کمک کننده به سیستم ایمنی است که پیش از پیوند اعضا مورد استفاده قرار می گیرد

گاهی اوقات زنان هیرسوتیسم ایدیوپاتیک را تجربه می کنند به این معنا که دلیل خاصی برای گسترش این نوع هیرسوتیسم وجود ندارد و به صورت مزمن است به طوری که درمان آن بسیار مشکل می باشد.

  • هیرسوتیسم

موهای ناخواسته و اضافه ای که روی بدن و صورت بانوان رشد می کنند نتیجه نوعی اختلال هورمونی هستند؛ که به آن هیرسوتیسم می گویند. اکثر زنان روی بدن و صورت خود موهای اضافه دارند اما این ها معمولاً نازک و نرم هستند و رنگ آن ها نیز  تیره نمی ‌باشد. اصلی ترین تفاوت بین موهای صورت و بدن زنان که به آن موهای پرز هلویی می‌گویند با موهای ناشی از اختلال هورمونی هیرسوتیسم در نوع بافت آن است. برای اطلاعات راجب لیزر موهای کرکی کلیک کنید.

به نکات مهم زیر توجه فرمایید:

  1. موهای ناخواسته یا اضافه ای که روی صورت زنان، بازوها، کمر یا سینه آن ها رشد می کند؛ اگر ناشی از اختلالات هورمونی باشد؛ معمولاً سیاه و ضخیم هستند.
  2. الگوی رشد مو های ناشی از هیرسوتیسم در زنان با بارداری آنها نیز در ارتباط است. این شرایط معمولا زمانی به وجود می‌آید که میزان هورمون مردانه در بدن زنان افزایش می یابد.
  3. اختلال هورمونی هیرسوتیسم با هایپرتریکوزیس متفاوت است این بیماری موجب رشد مو های اضافه در نواحی از بدن می شود که ربطی به هورمون های مردانه ندارد در صورتی که اختلال هورمونی هیرسوتیسم، رشد موهای اضافه در نواحی از بدن مانند صورت و زیر چانه است که معمولاً در مردان بیشتر دیده می‌شود.
  4. اختلال هورمونی هایپرتریکوزیس موجب افزایش رشد مو های اضافی در هر ناحیه از بدن خواهد شد.
  5. وجود هورمون های نرمال در این شرایط نیز با مصرف برخی داروهای خوراکی می تواند رشد مجدد موهای صورت و بدن را کاهش دهد. البته حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس همزمان با مصرف داروها می‌تواند به این کاهش موهای اضافی کمک کند.

لیزر موهای زائد زنان

تشخیص هیرسوتیسم چگونه می باشد؟

لازم به ذکر است که برای تشخیص هیرسوتیسم پزشک متخصص ابتدا سابقه درمانی شما را خواهد پرسید و در مورد داروهایی که مصرف می کنید؛ سوالاتی می پرسد تا بتوانند شرایط شما را به طور کامل درک کند.

احتمالاً آزمایش خون برای شما تجویز خواهد کرد تا سطح هورمون های بدن شما تعیین شود. احتمال ابتلا به دیابت را نیز در آزمایش خون بررسی خواهد کرد. سونوگرافی یا ام آر آی از تخمدانها و غدد فوق کلیوی نیز ممکن است برای بررسی وجود تومور یا کیست لازم باشد.

  • رشد موهای صورت پس از یائسگی

در این شرایط دوز پایینی از هورمون ها به صورت خوراکی یا تزریقی جایگزین شده و رشد مجدد موهای صورت را کاهش می دهد. پس از درمان می توان از لیزر موهای زائد برای حذف این موهای اضافی استفاده کرد. پس از درمان می توان از لیزر موهای زائد برای حذف این موهای اضافی استفاده کرد.

لیزر و موهای زائد هورمونی

درمان موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی

برای درمان موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی دو راه وجود دارد که می توان به صورت زیر به آن ها اشاره کرد:

  • مدیریت هورمون

در صورتی که وزن زیادی داشته باشید احتمالاً پزشک به شما پیشنهاد می دهد که وزن خود را پایین بیاورید تا میزان رشد مو های اضافه شما نیز کاهش پیدا کند. چاقی می تواند نحوه تولید هورمون های بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

حفظ وزن نیز سطح هورمون آندروژن را بدون مصرف داروی خاصی تنظیم خواهد کرد. در صورتی که رشد موی اضافی شما در اثر ابتلا به بیماری سندروم پلی کیستیک یا اختلالات آدرنال بیش از حد نرمال باشد؛ درمان دارویی مانند قرص های ضد بارداری یا داروهای ضد آندروژن برای به تعادل رساندن سطح هورمون ها و شما تجویز خواهد شد.

 

  • حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس

لیزر موهای زائد و مشکلات هورمونی ،حذف موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی با استفاده از دستگاه کندلا الکس توسط اشعه های نور که می تواند فولیکول‌های موی شما را تخریب کند؛ انجام می گیرد. آسیب رساندن به فولیکول ها موجب می‌شود موها مجدداً رشد نکند و موهای موجود نیز بریزد. با تکمیل درمان لیزر کندلا الکس نتایج تقریباً دائمی در کاهش موهای زائد مشاهده خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت در صورتی که اختلالات هورمونی درمان نشوند؛ لیزر موهای زائد نمی‌تواند کمک چندانی به بانوانی که به این بیماریها دچار هستند؛ کند. نتایج معمولاً موقتی هستند مگر این که مشکل اصلی تشخیص داده شود و پس از این که اختلال هورمونی درمان شد از لیزر کندلا الکس برای درمان موهای اضافی باقیمانده استفاده شود.

نکته دیگری که برای حذف موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی باید رعایت کنید عدم مراجعه به سالن های آرایشی و زیبایی برای شروع جلسات لیزر است. به دلیل آن که لیزر موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی نوعی درمان می باشد و حتماً باید توسط متخصص پوست و مو که آگاهی کامل از وضعیت بیمار و نوع اختلال هورمونی او دارد؛ انجام گیرد.

در صورتی که به اختلالات هورمونی مبتلا هستید و از موهای اضافی موجود روی بدن و صورت خود رنج می برید؛ بهتر است یک جلسه مشاوره رایگان با متخصصین پوست و مو در کندلا تنظیم کنید تا علاوه بر درمان اختلالات هورمونی اقدام به لیزر موهای زائد نمایید.

چگونگی درمان موهای زائد بدن

چرا موهای اضافه و ناخواسته روی بدن زنان رشد می نماید؟

لیزر موهای زائد و مشکلات هورمونی ، لازم به ذکر است که رشد موهای اضافی بیش از حد نرمال روی بدن یا صورت زنان به علت افزایش میزان هورمون آندروژن و تستسترون است. تمام زنان در بدن خود آندروژن تولید می کنند اما میزان آن معمولاً خیلی پایین است.

تحت شرایط پزشکی خاص ممکن است میزان تولید آندروژن در بدن بالا رود و در نتیجه هورمون های مردانه در بدن زنان افزایش یابد. این افزایش هورمون الگوی رشد مو و خصوصیات مردانه دیگر مانند صدای کلفت را در زنان ایجاد خواهد کرد. برای آن که بتوانید این خصوصیات را در بدن خود درمان کنید، مراجعه به یک پزشک متخصص ضروری و لازم است.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با لیزر موهای زائد در غرب تهران ، لیزر موهای پا ، لیزر کل بدن و … با ما در تماس باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما