تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

آیا می توان روی تاتو لیزر موهای زائد انجام داد؟

آیا می توان روی تاتو لیزر موهای زائد انجام داد؟


تاریخ انتشار : 13 تیر 1400          تاریخ بروزرسانی : ۱۳ تیر ۱۴۰۰                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

هر زخم و آسیبی مدتی طول می‌کشد تا بهبود یابد. اگر شما یک خالکوبی داشته باشید که دیگر مناسب شما نیست، و یا با منافع و شیوه زندگی شما متناسب نباشد، دوره بهبودی پس از درمان پاک کردن تاتو با لیزر چیزی است که ارزش تحمل کردن را دارد.آیا می توان روی تاتو لیزر موهای زائد انجام داد؟

اکثر افراد در زمانی که خالکوبی انجام می‌دهند از اضافه شدن طرح بر بدن خود کاملاً رضایت دارند، اما شرایط همیشه بر یک روال پیش نمی‌رود و ممکن است مدتی بعد از انجام آن کار پشیمان شوند. خوشبختانه امروزه می‌توان خالکوبی‌هایی که قبلاً امکان پاک کردن آن‌ها وجود نداشت را با تکرار درمان لیزر رفع تاتو با موفقیت پاک کرد.

لیزر در لایه‌های بالایی پوست نفوذ کرده و ذرات جوهر را خرد می‌کند. هنگامی که ذرات جوهر کوچک‌تر شوند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها را هدف قرار داده و با استفاده از گلبول‌های سفیدی به نام ماکروفاژ تخریب می‌کند.

در این مرحله شما باید به بدن خود کمک کنید تا ذرات رنگ را از خود خارج کند. در اینجا ما به شما راه‌ کارهایی ارائه می‌دهیم که به کمک آن‌ها می‌توانید فرآیند پاک شدن خالکوبی خود را سریعتر کنید.

لیزر موهای زائد روشی موثر در حذف موهای زائد است. اما نور لیزر ممکن است برای افرادی که تاتو کرده اند و می خواهند آن ناحیه را لیزر کنند؛ مشکل ساز باشد. چون نور لیزر جذب پیگمنت های سیاه در جوهر تاتو شده و می تواند موجب محو شدن رنگ تتو و آسیب رسیدن به پوست شود.

 

لیزر چیست؟

لیزر، نوری تک رنگ و یک طول‌موج مشخص است. در لیزر موهای زائد عمدتا نور لیزر در رنگدانه (ملانین) که در موها به وفور یافت می‌شود، جذب شده و سبب تخریب سلول‌های سازنده مو می‌شود و به همین دلیل است که هرقدر مو ضخیم‌تر و مشکی‌تر باشد، رنگدانه (ملانین) بیشتری دارد که نور لیزر را بهتر جذب کرده و راحت‌تر از بین می‌رود.

در عین حال چون ملانین در خود پوست هم وجود دارد هرچه مقدار آن کمتر باشد، یعنی بیمار رنگ پوستش روشن‌تر و سفید‌تر باشد، انرژی کمتری در پوست جذب شده و احتمال سوختگی ناشی از لیزر مو کمتر می‌شود.

لیزر روی تاتو چه اثری دارد

آیا لیزر موهای زائد می‌تواند به تاتو آسیب برساند؟

آیا شما هم روی پوست ناحیه ای که می خواهید لیزر مو انجام دهید تاتو کرده اید و از اینکه حین حذف و رفع موهای زائد، لیزر به شما آسیب برساند نگرانید؟ فقط شما نیستید که این نگرانی را دارید و نگرانی شما کاملاً منطقی است.

بسیاری از کلینیک های لیزر مو از حذف موهای زائد ناحیه ای که تاتو داشته باشد توسط لیزر کندلا الکس و کندلا یگ خودداری می کنند. البته نمی‌توان گفت که به طور قطع نمی توان روی تاتو لیزر موهای زائد انجام داد. در حقیقت در پاسخ به این سؤال که آیا لیزر موهای زائد تاتوی پوست را خراب می کند باید عوامل مختلفی بررسی شود.

 

 تاتو در چه ناحیه ای از بدن کاشته شده است؟

اگر کمر خود را تتو کرده اید و می خواهید زیر بغل خود را لیزر مو کنید مطمئناً مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. حتی اگر ساق دست خود را به طور کامل تاتو کرده اید و می خواهید بازوی خود را لیزر کنید نیز مشکلی نخواهید داشت.

این مسئله برای تاتو هایی که روی ران پا قرار دارند در حالی که می خواهید ساق پای خود را لیزر مو کنید نیز صادق است. اما متأسفانه نمی توان از لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ برای حذف موهای زائد ناحیه ای که روی پوست آن تاتو وجود دارد استفاده کرد. بنابراین اگر می خواهید لیزر موهای زائد انجام دهید بهتر است کاشت تاتو را به تعویق بیندازید.

اپراتور لیزر موهای زائد

آیا میتوان موهای زائد روی خالکوبی را با لیزر از بین برد؟

در پاسخ به این سؤال صراحتاً باید بگوییم که خیر، انجام چنین کاری اصلاً ممکن نیست. پس متأسفانه به اطلاع افرادی که روی پوست خود خالکوبی دارند باید برسانیم که انجام لیزر روی موهای زائد محل خالکوبی نه تنها اثر ندارد بلکه به خالکوبی نیز آسیب میرساند.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم نور لیزر توسط رنگدانه های موجود در فولیکول های مو که در قسمت های عمیق پوست قرار دارند جذب میشود. حال اگر لیزر در محلی که خالکوبی دارد، بخواهد این کار را انجام دهد رنگدانه های مو را از رنگدانه های روی خالکوبی تشخیص نمیدهد و نمیتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. در برخی موارد منجر به پخش شدن رنگ خالکوبی میشود. در موارد شدیدتر هم رنگدانه های خالکوبی که روی پوست هستند نور لیزر را به شدت جذب کرده و این امر به بروز سوختگی و تاول در پوست میشود.

افرادی که خالکوبی دارند چنانچه قصد لیزر کردن موهای زائد آن منطقه از بدن خود را دارند، باید ابتدا خالکوبی یا تتوی خود را از بین ببرند و سپس نسبت به لیزر آن ناحیه اقدام کنند. کسانی هم که قصد خالکوبی دارند ابتدا به لیزر موهای زائد خود بپردازند و سپس با خیال راحت در هر نقطه از بدن که میخواهند خالکوبی را انجام دهند.

 

چرا نمی توان موهای زائد نواحی از پوست را که تتو دارد با لیزر کندلا الکس حذف کرد؟

لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن ملانین یا رنگدانه موجود در فولیکول مو با استفاده از طول موج های خاصی از نور عمل می کند. حذف انرژی لیزر توسط رنگدانه ها در فولیکول تولید حرارت کرده و با تخریب فولیکول مو از رشد مجدد موها جلوگیری می کند. هرچه موها ضخیم تر و تیره تر باشد؛ حذف آنها با لیزر کندلا الکس راحت‌تر است. به همین علت موهای زائد نواحی مانند زیر بغل، خط بیکینی و کمر به راحتی توسط لیزر کندلا الکساندرایت حذف می‌شوند.

چون رشد موها در چرخه و در زمان های مختلفی در بدن انجام میگیرد؛ تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر موهای زائد نواحی مختلف بدن متفاوت است. لیزر هایی مانند دستگاه کندلا الکس و کندلا یگ تاییدیه FDA دارد و می توانند از لایه های پوست بدون آسیب رساندن به سطح آن عبور کرده و به فولیکول مو که در عمق پوست قرار دارد؛ برسد. حتی افرادی که پوست های بسیار تیره ای دارند نیز می توانند با استفاده از دستگاه کندلا یگ موهای زائد خود را لیزر کنند.

اما تاثیری که لیزر کندلا الکس و کندلا یگ روی تاتو ها می گذارد از رسیدن نور لیزر به رنگدانه داخل فولیکول مو جلوگیری می کند. چون به جای اینکه لیزر از لایه پوست عبور کند جذب رنگدانه های سیاه و تیره تاتو شده و به جای رنگدانه مو رنگدانه های تاتو را هدف قرار می دهد.

حتی اگر تصمیم گرفته اید که تتوی روی پوست خود را بردارید نمی توانید لیزر موهای زائد و لیزر تاتو را همزمان با هم انجام دهید. چون تنظیمات آنها با همدیگر متفاوت است. اگر نور لیزر با تنظیماتی که مربوط به حذف موهای زائد می باشد روی تاتو تابانده شود؛ احتمال سوختگی و ایجاد زخم به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

حذف کامل اثر تاتو از روی پوست یک یا دو سال زمان می‌برد و نیاز به تکرار جلسات لیزر تاتو هر ۶، ۸ تا ۱۲ هفته یک بار دارد. چون لیزر با ترکاندن مولکولهای رنگدانه به چند قطعه ریزتر که می‌تواند توسط پاسخ سیستم ایمنی بدن از بین برود؛ تتو را حذف می‌کند؛ دوره ریکاوری پس از درمان لیزر کمی زمان می‌برد.

لیزر موهای زائد و تاتو بدن

برای حذف موهای زائد ناحیه ای که تتو دارد توسط لیزر چه می توان کرد؟

آیا می توان روی تاتو لیزر موهای زائد انجام داد؟ اگر می خواهید تاتوی روی پوست خود را نگه دارید اما از شر موهای زائد اطراف آن خلاص شوید؛ تکنسین لیزر می تواند یک تمپلیت شبیه تتوی شما تهیه کند و آن را روی نواحی که جوهر تتو در پوست شما کاشته شده؛ بگذارد. به این ترتیب نور لیزر فقط به نواحی از پوست اطراف تتو تابانده می شود و موهای زائد آن نواحی را از بین می برد.

معمولاً باید بین این ناحیه لیزر شده و نواحی از پوست که لیزر می شوند حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد تا زمانی که تتوی شما با استفاده از آن تمپلیت محافظت می شود خطر از بین رفتن آن و آسیب دیدن پوست شما وجود نخواهد داشت.

هم چنین افرادی که می خواهند تتو های خود را از بین ببرند و لیزر موهای زائد نیز انجام دهند ابتدا بهتر است از متخصص لیزر بخواهند تا تتوی آنها را لیزر کند سپس باید مدتی منتظر بمانند تا لیزر تاتو به طور کامل تکمیل شود و سپس فرآیند حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت را آغاز کنند.

البته نحوه درمان در هر کلینیک و برای هر فرد متفاوت است و بستگی به محل قرارگیری تاتو و اینکه بین جوهر تاتو و فولیکول‌های موی شما که می خواهید حذف کنید چقدر فاصله وجود دارد بستگی دارد.

برای یافتن بهترین پاسخ به این سؤال که آیا می توان روی تتو لیزر موهای زائد انجام داد؟ مشورت با متخصص لیزر حرفه‌ای و باتجربه در جلسه مشاوره است تا بتوانید نحوه درمان را به طور کامل مشخص کنید و بهترین برنامه ریزی را داشته باشید.

اکثر کلینیک هایی که با متخصصین پوست و مو کار می‌کنند برنامه لیزر موهای زائد را به مهدی تنظیم می کنند که بهترین نتیجه را روی پوست مو و تاتو داشته باشد. در صورتی که شما هم با چنین مشکلی مواجه اید می توانید با کندلا تماس گرفته و یک جلسه مشاوره رایگان داشته باشید.

 

آیا می توانم مو های زائد ناحیه ای از بدنم را که تاتو شده لیزر کنم؟

این سوال بسیاری از مراجعین به کندلا است آنها می خواهند بدانند که آیا لیزر موهای زائد روی تاتو امکان پذیر است؟ پاسخ کوتاه به این سوال متاسفانه منفی است. انجام لیزر موهای زائد روی ناحیه از پوست که تتو شده ایمن نیست. اگر می خواهید آن ناحیه را لیزر کنید باید قسمتی از پوست که تاتو شده را با شابلون یا تمپلیت بپوشانید و فقط نواحی اطراف ناحیه تتو شده را لیزر مو کنید.

مشکلی که حین لیزر موهای زائد روی تاتو ها وجود دارد این است که رنگدانه هایی که تتو را ایجاد کرده‌اند به طور کامل طول موج های ساتع شده از لیزر کندلا الکس و کندلا یگ را جذب میکند. بنابراین پوستی که تاتو شده به لیزر واکنش نشان می دهد و این فرآیند بسیار دردناک خواهد بود و همچنین خود تتو احتمالاً در این فرایند از بین خواهد رفت.

 

آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث از بین رفتن تاتو شود ؟

کسانی که نسبت به انجام عمل زیبایی لیزر موهای زائد اقدام می کنند بیشترین تاثیر آن را در از بین بردن و ریزش موهای زائد می دانند اما برخی از لیزر هایی که برای laser hair removal مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به جهت حذف و از بین بردن تاتو و خالکوبی نیز استفاده شود.

با این حال باید دقت کنید که هیچ گاه این دو لیزر را با هم اشتباه نگیرید و هر کدام باید در زمان مشخص خود استفاده شود، در نتیجه زمانی که می خواهید نسبت به انجام عمل زیبایی لیزر موهای زائد اقدام نمایید و از لیزر اشتباهی استفاده شود ممکن است باعث از بین رفتن شکل تاتو و خالکوبی شما شود.

در صورتی که شما در ناحیه مورد نظر برای laser hair removal دارای خالکوبی هستید بهترین حالت این است که قبل از انجام عمل زیبایی لیزر موهای زائد خالکوبی مورد نظر را با لیزر های مخصوصی از بین ببرید و در صورتی که قصد چنین کاری را ندارید بهتر است به گزینه عمل زیبایی لیزر موهای زائد بر روی نواحی اطراف خالکوبی فکر کنید زیرا ناحیه دارای تاتو نیازمند روشی متفاوت برای حذف موهای زائد است.

مراقبت های لیزر موهای زائد

روش های حذف موهای زائد که روی ناحیه تتو شده مورد استفاده قرار می گیرد؟

آیا می توان روی تاتو لیزر موهای زائد انجام داد؟ استفاده از روش الکترولیز می‌تواند نسبت به لیزر کندلا الکس و کندلا یگ در صورتی که روی پوست خود تتو داشته باشید ایمن تر باشد. با وجود اینکه تکنولوژی لیزر کندلا الکساندرایت بسیار پیشرفته تر از روش الکترولیز در حذف موهای زائد است؛ اما به علت وجود رنگدانه های تیره بسیار زیاد در تتو ها می توان از روش الکترولیز که کاملاً با لیزر متفاوت است برای حذف موهای زائد این ناحیه استفاده کرد.

البته چون الکترولیز تک تک موها را هدف قرار می‌دهد و دستگاهی است که تمام طول موج های نور را در بر می گیرد و حذف موهای زائد به این روش بسیار زمانبر است؛ معمولا توصیه می‌شود که ناحیه ای که تتو روی پوست وجود دارد با الکترولیز درمان شود و موهای زائد سایر نواحی بدن توسط لیزر کندلا الکس حذف شود.

 

نتایج ناشی از لیزر موهای زائد روی تاتو:

همان طور که گفته شد توصیه اکید می شود تا از لیزر موهای زائد بر روی نواحی که تاتو وجود دارد بپرهیزید چرا که این مسئله می تواند برای شما و پوستتان خطر آفرین باشد. همان طور که گفته شد لیزر موهای زائد دارای طول موج مشخص و رنگ مشخصی است. این اشعه در قسمت هایی که می خواهید لیزر موهای زائد انجام دهید، بیشتر از اینکه جذب مو شود جذب تاتو می شود و به بافت پوست شما آسیب وارد خواهد کرد و حتی می تواند تاتو را نیز کمرنگ کند.

تاتو هم مانند رنگ پوست تیره و یا برنزه کردن گزینه مناسبی برای انجام لیزر کل بدن نیست چرا که همان طور که گفته شد پوستی که روی آن لیزر موهای زائد انجام می شود بهتر است روشن باشد. جدا از این مسئله به دلیل اینکه جوهر تاتو به زیر پوست فرد رسوخ کرده است برخورد اشعه لیزر با این جوهر باعث به وجود آمدن سوختگی، تاول، زخم و عوارضی دیگر می شود.

لیزر کندلا برای تاتو مضر است؟

چرا استفاده از لیزر کندلا یگ برای حذف موهای زائد روی ناحیه ای از پوست که تاتو شده ایمن نیست؟

حذف موهای زائد با لیزر روی ناحیه از پوست که تتو شده ربطی به دستگاه لیزر مورد استفاده ندارد و هر نوع دستگاه لیزری که برای حذف موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرد با این هدف طراحی شده که جذب رنگدانه های تیره می شود و چون جوهر موجود در تاتو زیر پوست قرار دارد و رنگدانه های تیره و بسیار زیادی در آن موجود است به طور کامل نور لیزر هر نوع دستگاه لیزر مو از جمله لیزر کندلا یگ را نیز جذب می‌کند و نمی‌گذارد انرژی آن به فولیکول‌های مو برسد.

بنابراین صرف نظر از اینکه دستگاه لیزر مورد استفاده از نوع الکساندرایت یا Nd:YAG باشد در صورتی که نور لیزر به جوهر موجود در تاتو برخورد کند؛ پوست واکنش نشان داده و بیمار درد بسیار شدیدی را تجربه خواهد کرد. همچنین تاول ها و سوختگی های شدیدی نیز در اثر استفاده از لیزری با تنظیمات نامناسب روی پوستی که تتو شده مشاهده خواهد شد.آیا می توان روی تاتو لیزر موهای زائد انجام داد؟

دستگاه های لیزری که برای حذف تاتو مورد استفاده قرار می گیرند باید مجهز به Q-Switch باشند. در این حالت انرژی لیزر بسیار سریعتر به رنگ دانه ها ضربه زده و موجب از هم پاشیدن آنها می شود.

در عوض لیزری که برای حذف موهای زائد به کار می رود انرژی لیزر را به نحوی ساتع می‌کند که توسط فولیکول های مو جذب شود و حرارت تولید کند. به همین علت اگر تتو در تماس با چنین انرژی لیزری قرار بگیرد به جای اینکه رنگدانه‌های آن بترکند تمام انرژی لیزر را جذب کرده و آسیب‌های شدیدی مانند تاول روی پوست بیمار ایجاد خواهند کرد.

لیزر کندلا الکس و کندلا Nd:YAG می‌توانند با ترکاندن رنگدانه های سیاه توسط اشعه ای با انرژی بالا ذرات ریزی تولید کند که می‌تواند توسط سیستم ایمنی بدن جذب شود. ذرات سیاه تتو تمام طول موج لیزر را جذب می‌کنند و درمان آنها با لیزر کندلا یک آسان تر است. رنگ های دیگر را نیز می توان با استفاده از لیزر کندلا الکساندرایت به راحتی برداشت .

به همین علت لیزر موهای زائد در غرب  ناحیه ای از پوست که تتو دارد اصلاً توصیه نمی شود و حتماً باید پیش از شروع جلسات لیزر متخصص را در جریان بگذارید تا در خصوص تتو های موجود روی بدن شما تصمیم گیری کند و برنامه درمانی متفاوتی تنظیم کند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما