تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

لیزر و تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک و لیزر موهای زائد


تاریخ انتشار : 4 اردیبهشت 1400          تاریخ بروزرسانی : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

تخمدان پلی کیستیک و لیزر موهای زائد ، همان گونه که می دانید، لیزر موهای زائد یکی از بهترین روش درمانی برای رشد مو ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

بسیاری از بانوان ممکن است به دلیل موهای زائدی که بر اثر سندروم تخمدان پلی کیستیک در بدنشان رشد می کند، اعتماد به نفس خود را از دست داده اند، باید بیان شود که شما با این کار یعنی با لیزر موهای زائد می توانید این موهای هورمونی را از بین ببرید و اعتماد به نفس را به خودتان باز گردانید.

لازم به ذکر می باشد که با لیزر موهای زائد، ریشه موها از بین می رود و هرگز موهای شما مجددا رشد نخواهد کرد، بنابراین دیگر نیازی به نگرانی در مورد اصلاح موهای زائد خود نخواهید داشت و همیشه پوستی زیبا و عاری از مو خواهید داشت!

 

اگر شما به تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید؛ احتمالا مدت های بیش از حد طولانی با موهای زائد و پرپشت ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک مبارزه کرده اید و سعی داشته اید که آن را از بین ببرید.

اگر هنوز از لیزر موهای زائد برای از بین بردن موهای هورمونی و غیر هورمونی خود بهره نبرده اید، بهتر است که اولین قدم را برای رسیدن به نتایج دائمی حذف موهای زائد خود بردارید و زمانی را برای لیزر موهای زائد خود اختصاص دهید.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تخمدان پلی کیستیک و لیزر موهای زائد بپردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

تخمدان پلی کیستیک:

لازم به ذکر می باشد که سندرم تخمدان پلی کیستیک که به اختصار (PCOS)  معرفی می ‌شود، نوعی اختلال شایع هورمونی در بانوان است. این اختلال عموما با علائم گسترده‌ای همچون رشد موهای زائد در صورت و بدن ظاهر می ‌شود.

اگرچه بسیاری از مبتلایان به این بیماری با رویش و ضخیم شدن موهای زائد در نقاط مختلف بدن و صورت مواجه هستند، اما در مواردی هم این اختلال منجر به ریزش موهای سر خواهد شد. یکی از راه های مناسب برای از بین بردن این موهای زائد هورمونی، استفاده از لیزر می باشد.

علائم مشاهده شده در افرادی که به تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا هستند یکسان نیست. اما پزشکان کتخصص به این نتیجه رسیده اند که رعایت یک برنامه درمانی برای به حداقل رساندن علائم و تأثیرات این بیماری به منظور سلامت نگهداشتن بدن ضروری است. بیشترین نکاتی که در برنامه های درمانی تخمدان پلی کیستیک به آن تاکید می شود؛ شامل موارد زیر است:
• مدیریت وزن
• هورمون درمانی
• برنامه ریزی باروری
• کاهش موهای زائد بیش از حد
پیروی از برنامه ای که توسط پزشک شخصی شما ساخته شده نه تنها به شما در حفظ سلامت کلی بدن کمک می کند بلکه باعث بهبود نتایج درمان های لیزر موهای زائد شما می شود. لیزر کندلا الکس قادر است تا بیش از 80% موهای زائد شما را از بین ببرد، اما درصورتیکه کنترل نشده PCOS باعث می شود بیشتر فولیکول ها مجددا فعال شوند موهای جدید دوباره رشد کند. لیزر موهای زائد تنها یکی از جنبه های مدیریت صحیح علائم PCOS شما است مهمتر از آن باید بتوانید با مصرف داروهای هورمونی مناسب و کنترل وزن، بیمار خود را کنترل کرده و نتایج لیزر مو را حفظ کنید.

سوال بسیار مهمی که ممکن است برای شما در این باره پیش بیاید به صورت زیر است:

آیا از بین بردن موهای زائد ناشی از تخمدان پلی کیستیک با لیزر الکساندرایت یا دیگر دستاه های دیگر امکان پذیر است؟

می توان اذعان داشت، در حالی که درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد، مهم است که علائم ناشی از آن مانند رشد بیش از حد موهای زائد را مدیریت نمایید. از بین بردن موهای زائد ناشی از تخمدان پلی کیستیک با لیزر الکساندرایت می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

البته می توان از لیزر های دیگر برای از بین بردن این نوع موهای زائد استفاده کرد اما به دلیل سیاه بودن این موها یکی از گزینه های مناسب استفاده از دستگاه لیزر الکس است ( این موضوع به تتشخیص پزشک شما نیز بستگی دارد ).

 

سوال:

برای از بین بردن موهای زائد ناشی از تخمدان پلی کیستیک، بهتر است که از لیزر بهره ببریم یا از الکترولیز موهای زائد؟!

شما می توانید بر خلاف روش الکترولیز که یک روش دردناک است، موهای ناخواسته را بدون درد و مشاهده عوارض جانبی طولانی مدت، از بین ببرید. حذف موهای زائد با لیزر الکس بسیار سریع انجام می گیرد.

هر جلسه لیزر موهای زائد به طور متوسط کمتر از 30 دقیقه طول می کشد، در حالی که در روش الکترولیز درمان یک ناحیه کوچک از بدن به طور معمول چندین ساعت زمان می برد.البته برای مشاهده بهترین نتیجه از لیزر موهای زائد ناشی از تخمدان پلی کیستیک بهتر است تمام مراحل را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید.

تاثیر لیزر بر روی اختلالات هورمونی

PCOS خطرات ناشی ازبرای زنان مبتلا

برخی از این خطرات به اختلال تخمک گذاری و عدم وقوع پریود به صورت منظم ارتباط دارد. هنگامی که تخمک‌ گذاری اتفاق نمی‌ افتد، چرخه هورمون قطع و سبب می‌ شود که دیواره رحم در معرض سطح ثابت استروژن قرار گرفته و بدین ترتیب، لایه آندومتر بیش از حد ضخیم شده و موجب خونریزی‌ های غیر طبیعی در خانم می‌شود.

همچنین امکان دارد منجر به سرطان آندومتر یا مقدمه شروع تغییرات پیش سرطانی شود و علاوه بر عدم تخمک گذاری منظم، می‌ تواند ناباروری نیز ایجاد کند. سندرم متابولیک در زنان مبتلا به PCOS شایع تر است. علائم سندرم متابولیک عبارتند از چاقی شکمی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین یا دیابت می باشد. هر کدام از این علائم، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌ دهد.

تخمدان پلی کیستیک و لیزر موهای زائد:

علائم مشاهده شده در افرادی که به تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا هستند یکسان نمی باشد. اما پزشکان متخصص به این نتیجه رسیده اند که رعایت یک برنامه درمانی برای به حداقل رساندن علائم و تأثیرات این بیماری به منظور سلامت نگهداشتن بدن ضروری است.

بیشترین نکاتی که در برنامه های درمانی تخمدان پلی کیستیک به آن تاکید می شود؛ شامل مواردی است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  1. مدیریت وزن : سعی داشته باشید که همیشه از یک رژیم غذایی مناسب بهره ببرید و وزن خود را کنترل نمایید.
  2. هورمون درمانی : یکی از راه هایی که می توانید از آن برای تخمدان و مدیریت آن استفاده کنید، هورمون درمانی است که باید زیر نظر پزشک باشد.
  3. برنامه ریزی باروری : برای باردار شدن باید برنامه داشته و زیر نظر پزشک باشید
  4. کاهش موهای زائد: برای کاهش موهای زائد خود لازم است که روش های موثر را استفاده کنید

 

دو نکته بسیار مهم:

  • پیروی از برنامه ای که توسط پزشک شخصی شما ساخته شده نه تنها به شما در حفظ سلامت کلی بدن کمک می کند بلکه باعث بهبود نتایج درمان های لیزر موهای زائد شما می شود. لیزر الکس می تواند تا بیش از 80% موهای زائد شما را از بین ببرد، اما در صورتی که تخمدان پلی کیستیک کنترل نشده باشد، بیشتر فولیکول ها مجددا فعال می گردند موهای جدید دوباره رشد می کند.
  • لیزر موهای زائد تنها یکی از جنبه های مدیریت صحیح علائم PCOS شما است، می توان اذعان داشت که مهم تر از آن باید بتوانید با مصرف داروهای هورمونی مناسب و کنترل وزن، بیمار خود را کنترل کرده و نتایج لیزر مو را حفظ کنید.

لیزر موهای زاید و تخمدان

علائم کیست تخمدان و لیزر موهای زائد و توقف رشد آن ها:

لازم به ذکر می باشد که نوسانات هورمون مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث فعال شدن فولیکولهای مو می گردد. این عارضه جانبی PCOS همان چیزی است که باعث رشد موهای ناخواسته بیش از حد روی بدن شما خواهد شد. بهترین گزینه شما برای از بین بردن دائمی و درمان این موهای زائد، لیزر موهای زائد است.

چون لیزر الکس با هدف قرار دادن ملانین در فولیکول، ریشه مو را از بین خواهد برد تا مجددا رشد نکند. مدیریت این موهای ناخواسته با تیغ زدن، اپیلاسیون یا کرم موبر فقط نتایج موقت را به همراه می آورد، و الکترولیز نیز بسیار دردناک و وقت گیر است. به همین علت لیزر موهای زائد تنها روشی است که می تواند به کاهش علائم کیست تخمدان کمک کند.

 

آیا لیزر الکساندرایت، موهای زائد ناشی از کیست تخمدان را به صورت دائمی از بین خواهد برد؟

باید بیان شود که مطالعات طولانی مدت نشان داده اند که تا 90٪ کاهش رشد مو پس از تکمیل دوره درمانی لیزر مو، دیده می شود. البته هیچ کدام از دستگاه های لیزر مو، ادعای از بین بردن دائمی موهای زائد را ندارد، بلکه هدف آن ها به خصوص لیزر الکس، کاهش رشد موهای زائد آن هم به صورت دائمی می باشد.

اما واضح است که از بین بردن موها به مدت زمان طولانی نیاز است و هیچ سیستم لیزر موهای زائد در حال حاضر ادعای از بین بردن دائمی موهای زائد یا از بین بردن کامل موهای زائد را نداردو معمولا 90 درصد موهای زائد آن هم به صورت دائمی از بین خواهد رفت.

 

لیزر و ناباروری و تخمدان پلی کیستیک

آیا می توان موهای هر ناحیه ای از بدن را با لیزر از بین برد؟

همان گونه که اشاره کرده ایم علائم کیست تخمدان در هر فرد متفاوت می باشد و رشد موهای ناخواسته ممکن است در ناحیه های مختلف بدن افراد مشاهده گردد. خوشبختانه، لیزر الکس با داشتن تاییدیه FDA می تواند به ایمنی کامل در هر ناحیه از بدن که دارای موهای زائد و بیش از حد باشد مورد استفاده قرار گیرد. البته انتخاب نوع لیزر همان گونه که در مقالات دیگر توضیح داده ایم، به رنگ پوست شما و هم چنین تشخیص پزشک معالج مربوط خواهد شد.

 

نکاتی که قبل از انجام لیزر موهای زائد باید بدانید :

  • معمولاً تیغ زدن ناحیه ای که مایل به درمان آن هستید، کافی است.
  • اپیلاسیون یا وکس کردن ناحیه معمولاً توصیه نمی شود به دلیل آن که نور لیزر فقط جذب موهای تیره زیر پوست می شود و از این طریق آن ها را از بین می برد.
  • موها باید در فولیکول وجود داشته باشند تا لیزر درمانی مؤثر باشد. از آنجایی که اپیلاسیون، موها را از فولیکول خارج می کند، نواحی که به تازگی اپیلاسیون شده اند برای درمان مناسب نخواهند بود.
  • توصیه می کنیم قبل از شروع درمان، به اندازه کافی اجازه دهید تا ساقه مو رشد کند و سپس آن را تیغ بزنید.

 

آیا نتایج لیزر موهای زائد برای تمام افراد مبتلا به کیست تخمدان یکسان می باشد؟

قطعا که نتایج لیزر می تواند کاملا متفاوت باشد و این موضوع به دو فاکتور بسیار مهم بستگی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • رنگ پوست افراد
  • میزان مدیریت شما در تخمدان پلی کیستیک

باید بدانید که لیزر موهای زائد معمولاً برای افرادی که موی تیره و پوست روشنی دارند، موثرتر عمل می کند. افراد با پوست برنزه شده باید منتظر بمانند تا پوستشان قبل از درمان، به حالت عادی بازگردد. بیمارانی که به طور طبیعی دارای پوست تیره هستند می توانند از دستگاه لیزر اندیاگ استفاده کنند. دقت کنید؛ انتظار نمی رود که لیزر ک الکساندرایت برای موهای روشن به اندازه درمان موهای تیره مؤثر باشد.

تاثیر لیزر الکس بر روی موهای زائد

آیا یک جلسه لیزر الکساندرایت برای کاهش موهای زائد ناشی از کیست تخمدان کافی می باشد؟

قطعا خیر. درمان با لیزر فقط روی موهایی انجام می شود که در مرحله فعال رشد می کنند. در هر زمان معینی به طور متوسط 30٪ از موهای ما ممکن است در حالت استراحت باشد. وقتی این مو دوباره فعال شود؛ رشد می کند و به درمان با لیزر نیاز دارد.

هم چنین لازم به ذکر است که، رشد موهای کاملاً جدید در یک ناحیه با گذشت زمان ممکن است رخ دهد که نیاز به درمان دارد. به همین دلیل است که زنان مبتلا به PCOS  برای نگه داشتن هورمون ها در حالت عادی تری باید با پزشک خود در این باره مشورت کنند تا رشد موهای جدید برای آن فرد به حداقل برسد.

 

چند جلسه لیزر موهای زائد برای افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مورد نیاز است؟

جواب دقیقی برای این سوال وجود نخواهد داشت. تحقیقات نشان می دهد که یک دوره اولیه شامل 3 تا 5 جلسه لیزر مو در فواصل کوتاه، به عنوان مثال هر 4 هفته، و در صورت نیاز انجام درمان های بعدی، بهترین نتیجه را می دهد. بسته به منطقه تحت درمان و ویژگی های رشد مو در شخص، بین 3 تا 8 جلسه درمان یا بیشتر، برای دستیابی به حداکثر نتیجه ممکن مناسب می باشد.

 

آیا لیزر موهای زائد همراه با درد است؟

خیر. دستگاه لیزر الکس به دو سیستم خنک کننده اسپری کریوژن و دمیدن هوای خنک مجهز است که درد و ناراحتی بیمار را تا حد ممکن کاهش می دهد. با این حال برای پوست یا بیماران حساس، یک کرم بی حسی موضعی می تواند نیم ساعت قبل از جلسه لیزر استفاده شود.

 

آیا لیزر مو نواحی تناسلی و بیکینی برای کیست تخمدان ضرر خواهد داشت؟

مناطقی که تحت درمان قرار می گیرند ممکن است ظاهری کمی قرمز و تحریک شده ایجاد کنند که ممکن است برای چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد. افرادی که دارای انواع پوست تیره تر هستند یا برنزه شده اند، ممکن است کمی روشن شدن پوست را تجربه کنند.

این عوارض باید موقتی باشند. احتمال رخ دادن عوارض جانبی دیگر بسیار کم است و لیزر ناحیه تناسلی برای کیست تخمدان ضرری به همراه نخواهد داشت.

باید بدانید که لیزر موهای زائد بسیار ایمن است و هیچ تاثیری در تخمدان ها و یا باروری ندارد. پرتوهای شدید از نور مرئی توسط دستگاه لیزر با تمرکز بیشتر و به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کند.

 

آیا نتایج لیزر برای افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دائمی است؟

همان طور که توضیح داده شد، بیماری های زمینه ای که باعث اختلالات هورمونی می شوند، مثل PCOS بر رشد موهای بدن تأثیر می گذارند و به همین دلیل نمی توان نتیجه ی درمان را تضمین کرد. چون اگر این اختلالات هورمونی درمان نشوند، ممکن است با وجود جلسات منظم لیزر، موهای زائد دوباره رشد کنند. لیزر یک درمان با تاثیر دائمی و مؤثر برای از بین بردن موهای زائد است.

اما آیا برای افرادی که موهای زائد ناشی از اختلالات هورمونی نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند نیز موثر است؟ شمار زیادی از خانم هایی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)  مبتلا هستند توسط لیزر موهای زائد درمان شده اند. اما مهم است که با توجه به شرایط بدن انتظار معقولی از نتیجه ی لیزر داشته باشیم.

PCOS با برهم زدن سطح هورمون های بدن باعث رشد بیش از حد موها در صورت، ناحیه نوک پستان، قفسه سینه، قسمت تحتانی شکم و ران می شود. با وجود این که بسیاری از مراجعین مبتلا به سندروم تخمداان پلی کیستیک نتایج رضایت بخشی از لیزر موهای زائد گرفته اند اما باید در نظر داشت که کیفیت نتایج به کنترل و تنظیم همورمون ها تحت نظر پزشک متخصص وابسته است.

لیزر موهای زائد و تاثیر آن روی باروری

دارو هایی که قبل از لیزر موهای زائد باید از مصرف آن ها اجتناب کنید:

اگر شما در حال حاضر داروهایی را مصرف می کنید که ممکن است پوست شما را نسبت به نور حساس تر کند، مانند تتراسایکلین یا داروی  St.Hohn’s Wort، احتمالاً توصیه می شود یک تا دو هفته قبل از درمان مصرف آن ها را متوقف کنید.

هم چنین، بسیاری از کلینیک ها توصیه می کنند که یک هفته قبل از درمان، استفاده از محصولات مراقبت از پوست مانند Retin-A ، Renova  یا سایر اسیدهای گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسید را متوقف نمایید. به دلیل آن که همه این داروها باعث می شود پوست شما نسبت به نور لیزر حساس تر باشد و عوارض جانبی شدیدتری را تجربه کنید.

 

لیزر موهای زائد ناشی از تخمدان پلی کیستیک و اثر بخشی آن :

از آنجا که یک وضعیت پزشکی موجود مانند PCOS بر رشد موهای بدن تأثیر می گذارد، تضمین نتیجه غیر ممکن می باشد، به دلیل آن که افزایش مو ممکن است با وجود درمان های منظم با لیزر موهای زائد، ادامه یابد. لیزر موهای زائد یک راه حل طولانی مدت و مؤثر برای درمان موهای ناخواسته است.

 اما در مورد هزاران زن که شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، چه تاثیری دارد؟

مجموعه ما بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS) را با لیزر موهای زائد معالجه کرده است اما درک صحیح از درمان و نتایج احتمالی قبل از شروع جلسات لیزر، مهم می باشد. از نکات بسیار مهم در این باره می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از آنجا که PCOS بر روی سطح هورمون بدن تأثیر می گذارد، رشد بیش از حد مو در صورت، ناحیه نوک پستان، قفسه سینه، قسمت تحتانی شکم و ران ممکن است در نتیجه این بیماری مشاهده شود.
  • بسیاری از مراجعین مبتلا به PCOS نتایج بسیار خوبی از درمان لیزر موهای زائد به دست می آورند که می تواند اعتماد به نفس آن ها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
  • اگرچه نتایج برای بسیاری از مشتری ها می تواند موفقیت آمیز باشد، برای حفظ کاهش رشد مو، باید به طور مرتب به درمان های هورمونی خود ادامه دهند.

لیزر موهای زائد و تخمدان پلی کیستیک

سخن پایانی:

همان گونه که بیان کردیم، سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS )  یک مشکل شایع است که 5٪ -10٪ از خانم ها را تحت تأثیر قرار می دهد. هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چه عواملی باعث PCOS می شود. با این حال مطالعات اخیر به عوامل سبک زندگی، محیطی و ژنتیکی اشاره داشته است.

به علت وجود تعداد زیادی کیست های کوچک ( کیسه های پر از مایع ) در تخمدان زنان مبتلا به (PCOS)، رشد بیش از حد مو در صورت و بدن) که ناشی از سطح بالای هورمونهای مردانه است؛ مشاهده می شود.

این رشد مو می تواند سال های سال ادامه دار باشد به دلیل آن که بدن به طور مداوم هورمونهای مردانه را تولید می کند و رفع دائمی مو را دشوار خواهد کرد. از آنجا که مشخص نیست چرا زنان دچار PCOS می شوند، هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما روش هایی برای جلوگیری یا کاهش سایر مشکلات وجود دارد.

خوردن غذاهای سالم مانند میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و محصولات غلات کامل که به پایین آمدن قند شما کمک می کند و باعث می شود انسولین بدن شما را بهبود بخشد و به این ترتیب به هنجار تر شدن سطح هورمون در بدن کمک کرده و نتایج لیزر موهای زائد را پایدارتر خواهد نمود. لیزر الکس حتی می تواند به رفع رشد بیش از حد موهای صورت شما نیز کمک کند.

شما خواننده گرامی می توانید برای انجام خدمات لیزر در غرب تهران ، لاغری موضعی ، لیزر کل بدن و … با ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر اقدام به تعیین وقت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما