تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

بهترین روش برداشت خال

بهترین روش برداشتن خال


تاریخ انتشار : 26 فروردین 1400          تاریخ بروزرسانی : ۲۶ فروردین ۱۴۰۰                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (6 امتیاز)

بهترین روش برداشتن خال ، از دید بسیاری از افراد، یکی از مشکلات پوستی وجود خال روی سطح پوست است که از نظر آن ها زیبایی پوست صورت یا بدن را با مشکلات و معضلاتی رو به رو می کند. هنگام ایجاد تغییر رنگ روی سطح پوست و تشکیل ضایعه ‌ای به رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی، ضایعه‌ ای به اسم خال به وجود خواهد آمد.

لازم به ذکر است که معمولاً خال ‌ها خوش ‌خیم هستند و عارضه به خصوصی در پی نخواهند داشت؛ البته می توان اشاره کرد که خال‌ های مشکوک و مشکل ساز، با تغییر سریع و کاملاً مشخص در اندازه، شکل و رنگ خود باعث ایجاد بزرگی و ناهمگنی خال می ‌شوند، بهتر است با جراحی موضعی برداشته و نمونه را مورد بررسی و آزمایش قرار داد.

برخی افراد به دلیل زیبایی ظاهری یا ناحیه نامناسب رویش خال، اقدام به برداشتن این ضایعه قهوه ایی پوست می‌ کنند. درمان خال تنها با هدف زیبایی صورت نخواهد گرفت بلکه گاهی برای بیمارانی که به ملانوم مبتلا شده‌اند نیز بسیار ضروری و مهم می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا با انواع خال‌ها که معمولاً به دو دسته خوش‌خیم و بد ‌خیم تقسیم می‌ شوند، و هم چنین بهترین روش برداشت خال آشنا شویم، بنابراین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و این مطلب را مطالعه فرمایید.

خال چیست؟

همان گونه که اشاره کرده ایم، خال ها ضایعات پوستی می باشند که انواع مختلف دارند. خال در زبان انگلیسی «BeautyMark» یا «نشانه زیبایی» نامیده می ‌شود. البته برای بسیاری از افراد این خال ها نشانه زیبایی تلقی نمی شوند به خصوص اگر این که خال ها بسیار گوشتی یا درشت باشند! خال ‌ها می ‌توانند مادر زادی یا اکتسابی باشند.

لازم به ذکر است که خال‌ ها در همه جای پوست بدن مانند صورت و اندام‌ ها امکان رشد دارند. خال ‌ها معمولاً به رنگ قهوه ‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی با لبه واضح دیده می ‌شوند.

بسیاری از افراد به دنبال برداشتن خال های خود هستند باید بیان شود که برای برداشتن خال ها روش های بسیار متعددی وجود دارد که بر اساس نظر پزشک باید به حذف آن ها اقدام نمایید. در ادامه به موضوع  بهترین روش برداشتن خال خواهیم پرداخت.

خال خوش خیم و بدخیم

خال ‌های بد‌خیم چه خال هایی هستند؟

باید بیان شود که خال‌های نگران‌کننده آن هایی هستند که دارای لکه ‌های رنگ یا لبه‌ های نا منظم می‌ باشند. ملانوم وخیم ‌ترین نوع سرطان پوست است که می ‌تواند در هر قسمتی از پوست بدن یا در نزدیکی یک خال پوستی ایجاد شود.

این نوع سرطان، از سلول ‌های رنگ دانه ‌ای تشکیل می گردد و به همین دلیل نیز، قهوه ‌ای یا مشکی رنگ است، هرچند ممکن است به رنگ‌ های دیگر نظیر قرمز یا سفید هم دیده‌ شود. ملانوم می ‌تواند به سرعت در بدن پخش شده و تقریباً هر عضوی از بدن را گرفتار نماید.

جهت تشخیص به موقع این سرطان و جلوگیری از عواقب وخیم بعدی آن لازم است تمامی خال ‌ها و نقاط تیره رنگ بدن، ابتدا توسط خود فرد و در صورت نیاز، توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند.

در برخی از اوقات خال‌ ها می‌ توانند باعث تغییرات پیش‌ سرطانی نیز گردند؛ که در این صورت باید به فکر درمان آن ها باشید. لازم به ذکر می باشد که تکنیک ‌های مختلفی نظیر لیزر و جراحی برای برداشتن خال ‌ها وجود دارد که انتخاب نوع تکنیک به عوامل متعددی از جمله مواردی که در زیر بیان می شود، بستگی خواهد داشت:

  • اندازه و نوع ضایعه،
  • تجربه پزشک
  • هدف از برداشتن ضایعه

انواع خال ‌هایی که بدخیم می‌ شوند کدام هستند؟

خال هایی که ممکن است بدخیم شوند، متفاوت می باشند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • شکل نا منظم یا مرزهای نامنظم دارند ( مثلا یک دایره کامل نیستند و بیشتر شبیه یک لکه ‌می باشند )
  • بافتشان غیر عادی و نا منظم است ( مثلاً حالت دانه دانه دارند )
  • اندازه‌ آن ها در حال بزرگ یا کوچک شدن است
  • رنگ شان به مرور زمان تغییر کرده است

روش های برداشتن خال

خال‌ های خوش‌خیم چه خال هایی هستند؟

اگر بخواهیم تعریفی برای خال در نظر داشته باشیم، می توان بیان کرد که به مجموعه سلول ‌هایی که به تعداد زیاد در محلی غیر از محل اصلی خود جمع می‌ شوند که بر اساس جنس سلول سازنده با هم متفاوت می باشند خال می‌گویند.

انواع مختلفی از خال‌ های خوش خیم یا بی ‌خطر وجود دارد که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی سلامت فرد را به خطر نمی ‌اندازند اما می ‌توانند از نظر زیبایی مشکل ‌ساز بوده یا باعث ناراحتی فرد شوند.در ادامه به بهترین روش برداشتن خال می پردازیم.

از جمله خال‌های خوش‌خیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خال‌ های سطحی

می توان اذعان داشت که یکی از انواع بی ‌ضرر خال‌ ها، خال سطحی است که معمولاً دو سال بعد از تولد به وجود می ‌آید؛ این نوع خال، خوشه ‌ای از سلول‌ های خال است که به شکل پاپول ‌های ریزی در کنار هم قرار دارند و رنگ آن از قهوه‌ ای تا سیاه ( در پوست‌ های تیره ‌تر که تجمع رنگدانه ‌ها در آن‌ ها بیشتر می باشد ) متغیر است.

از ویژگی خال ‌های ترکیبی، می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  1. در مرکز نسبتاً بر آمده هستند
  2. به شکل دایره یا بیضی می باشند
  3. به رنگ قهوه‌ای روشن یا رنگ پوست هستند
  4. معمولا به اندازه ۶/۰ سانتی ‌متر هستند.
  5. سطح‌ آن‌ها می‌تواند صاف یا نا هموار باشد،
  6. شبیه به زگیل و دارای مو هستند

می توان اشارهر داشت که در خال هاله ‌ای یا خال ساتون که نوعی خال‌ ترکیبی است، دور خال یک هاله سفید وجود دارد که البته به مرور زمان از بین می ‌رود.

  • خال‌ های عمقی

لازم به ذکر می باشد که خال‌ های عمقی، برآمده ‌تر از خال ‌های ترکیبی بوده و معمولاً گنبدی ‌شکل و ضخیم ‌تر نیز می باشند. در خال ‌های عمقی سلول‌ های خال در جاهایی از لایه درم پوست متمرکز هستند؛

این خال ‌ها، رنگی یا به رنگ پوست می باشند. در گاهی ‌اوقات اندازه آن ‌ها به ۱ سانتی ‌متر نیز می‌ رسد، و سطحشان صاف، چروکیده یا زگیل مانند است. این‌ ها همان خال ‌هایی هستند که معمولاً به لبه لباس ‌ها گیر کرده یا به راحتی خراشیده و دچار خونریزی نیز می شوند.

  • خال ‌های ماه گرفتگی یا مادرزادی

خال ماه گرفتگی، یا مادرزادی، پیش از تولد به وجود آمده و نوزادان تازه متولد شده آن را با خود دارند. این خال ‌ها معمولاً تخت بوده و به رنگ قهوه‌ ای یا سیاه و در برخی موارد صورتی یا قرمز، نیز می باشند.

خال‌ های مادرزادی از لکه‌ های کوچک تا ضایعات بزرگی به اندازه ۲۰ سانتی‌ متر را در بر گرفته و می ‌توانند بخش قابل توجهی از صورت، تنه یا دست و پای نوزاد را بپوشانند. این خال‌ها کلاً خوش ‌خیم هستند، با این‌حال پایش دائمی آن ها شدیداً توصیه می ‌شود.

  • خال اسپایلوس

باید بیان شود که خال اسپایلوس، به شکل یک لکه بیضی به رنگ قهوه ‌ای ظاهر می ‌شود، که روی سطح آن یک سری نقاط تاریک‌تر وجود دارد. گاهی اوقات، این خال شکل نامنظمی داشته و معمولاً بی ‌مو است، اندازه آن نیز از ۱ تا ۲۰ سانتی ‌متر متغیر می باشد.

  • خال ‌های آبی

خا ل‌های آبی، خال‌ هایی گرد و کمی برجسته هستند، که معمولاً در طول کودکی به وجود می ‌آیند. آن ها حاوی تراکم بالایی از رنگدانه‌های قهوه‌ای هستند که به خاطر قرار داشتن در عمق پوست، تا حدودی به رنگ آبی دیده می ‌شوند به همین دلیل است که به آن ها خال های آبی گفته می شود. معمولاً خال‌ های آبی بزرگتر از ۶ سانتی ‌متر نشده و روی دست و پاها ظاهر می ‌شوند.

  • خال‌های اسپیتز

خال‌های اسپیتز، اندازه ‌های متنوعی دارند، اما معمولاً قطرشان از ۱ سانتی ‌متر بیشتر نخواهد شد. این خال ها گنبدی‌ شکل و عموماً صورتی بوده و بیشتر در نوجوانان و روی سر کودکان ظاهر می ‌شوند.

انواع خال ها کدام اند؟

روش های برداشتن خال:

به‌ طور کلی به دلیل تکثیر و فعالیت بیش از اندازه سلول ‌های رنگدانه ساز ( ملانوسیت ) و غیر رنگدانه ساز ( کراتینوسیت )، خال ها به وجود می آیند که در ادامه با بیان روش های مدرن موجود در حذف خال‌ ها، به روش مناسب با توجه به نوع خال می‌ پردازیم.

از انواع  روش های برداشتن خال و بهترین روش برداشتن خال می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سوزاندن خال

به وسیله دستگاه کوتر از طریق ایجاد گرما به وسیله جریان برق، سوزاندن خال و برداشت آن انجام می ‌شود. این شیوه یکی از روش های قدیمی است که استفاده از آن باعث ایجاد قسمت‌ های عمیق و فرورفتگی چاله مانندی در پوست خواهد شد و دیگر کم تر کسی به سراغ این روش می رود.

این روش بیشتر در گذشته برای برداشتن خال ‌های ریز و سطحی کاربرد داشته؛ امروزه دستگاه‌ های رادیو فرکوئنسی جایگزین دستگاه‌ های کوتر شده ‌اند که بقایای کمتری روی پوست می‌ گذارند.

  • برداشتن خال با نیتروژن مایع

شایان به ذکر می باشد که استفاده از دستگاه کرایو تراپی برای منجمد کردن و فریز کردن ضایعات پوستی مانند موارد مهم زیر استفاده می شود:

  1. خال
  2. زگیل
  3. کک و مک
  4. میخچه
  5. برخی ضایعات پوستی دیگر

مایع درون این دستگاه سرمای شدیدی حدود 196- درجه سانتی‌گراد دارد. وقتی محتویات دستگاه کرایو روی ضایعه‌ پوستی مورد نظر اسپری می‌شود درجه حرارت بافت ضایعه را به شدت و با سرعت بسیار زیادی کاهش می‌دهد و باعث انجماد و فریزشدن بافت و مرگ سلولی آن خواهد‌ شد.

  • برداشتن خال با لیزر

برداشت خال با لیزر در واقع بهترین روش برای خذف خال می باشد. لیزر فن ‌آوری نوین علمی است که در برداشتن خال کاربرد دارد. از امواج لیزر برای تخریب یا تراش خال استفاده می ‌شود.

این روش جراحت یا زخم به همراه ندارد، به دلیل این که در آن نیازی به برش پوست یا بخیه نیست و بیمار درد کمتری را احساس می‌کند. این روش مناسب خال ‌های صاف و قهوه ‌ای یا سیاه رنگ است. برداشتن کامل خال بین یک تا سه جلسه درمان نیاز دارد. این روش برای خال ‌های بسیار بزرگ یا خال ‌هایی که از پوست بیرون زده‌اند مناسب نمی باشد.

به نکات بسیار مهمی که در زیر اشاره می شود توجه فرمایید:

  1. در این روش یک داروی بی حسی سطحی در ناحیه، تزریق شده تا ناحیه بی ‌حس شود و سپس نور لیزر را مستقیماً به خال می ‌تابانند تا آن را گرم کرده و بترکاند.
  2. این روش بدون درد است و خطر ایجاد جای زخم در آن کم می‌ باشد.
  3. این روش برای خال ‌هایی که شکلی غیرمعمول دارند پیشنهاد نمی‌ شود.
  4. پس از درمان، ناحیه مورد نظر کمی قرمز رنگ شده و یک پوست زخم ایجاد می ‌شود که در نهایت پس از چند هفته می ‌افتد.
  5. خطر ایجاد عفونت در روش برداشتن خال با لیزر به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  6. پرتو لیزر نمی‌ تواند به نقاط عمیق پوست برسد بنابراین از این روش تنها می توان برای مسطح کردن خال ‌های گوشتی موجود در سطح پوست استفاده کرد و اگر خال گوشتی بیمار دارای ریشه‌ های عمیق باشد، نمی ‌توان از لیزر درمانی استفاده کرد.
  • روش جراحی برای برداشتن خال

بهترین روش برداشتن خال ، پرکاربرد ترین روش برای برداشتن خال روش جراحی است. با بی ‌حس کردن پوست و حذف بخش رشد کرده خال با قیچی یا با چاقوی جراحی، خال برداشته می‌ شوند. سه روش برای برداشتن خال صورت و بدن با جراحی وجود دارد که از آن ها به صورت زیر اشاره می کنیم:

  1. خارج سازی کامل تراشه‌ ای
  2. بیوپسی پانچ
  3. جراحی برشی

انواع برداشتن خال های گوشتی

در قسمت بعد به توضیح هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت:

تراشیدن :

برای خال ‌هایی که از سطح پوست بالاتر آمده ‌اند، از این روش استفاده می‌ شود. در این روش، ابتدا پزشک شما یک بی‌ حس کننده موضعی را به ناحیه اطراف خال اعمال کرده و با استفاده از یک اسکالپل کوچک و تیز‌ خال را می ‌تراشد.

بیوپسی پانچ :

تکنیک بیوپسی پانچ، معمولاً برای خال ‌های پوستی کوچک تر استفاده می‌ شود و شامل استفاده از یک دستگاه خاص برای پانچ کردن یک قطعه پوستی است.

جراحی برش :

خال‌های پوستی که مسطح یا بدخیم هستند معمولاً با عمل جراحی برداشته می ‌شوند، یعنی پزشک کاملاً خال را بریده و به طور کامل آن را بر می‌دارد، سپس با بخیه پوست را می‌ بندد.

مراقبت های بعد از لیزر

مراقبت ‌های بعد از برداشتن خال :

  • برای برداشتن خال لازم است به مطب پزشک مجرب و ماهر مراجعه کنید.
  • کشیدن بخیه‌ هایی که روی صورت زده می ‌شوند ظرف چهار تا هفت روز بعد از جراحی انجام می‌ شود.
  • در مورد بخیه ‌های سایر نواحی بدن کشیدن بخیه ظرف هشت تا بیست و یک روز، بسته به محل بخیه ‌ها و انتخاب پرشک انجام می ‌شود.
  • برخی افراد تصور می‌ کنند که زخم ناشی از برداشتن خال در صورت باز بودن و قرار گرفتن در معرض هوا بهبود می ‌یابد. ( این فرضیه با استفاده از مطالعات رد شده است. بهبود سریع تر زخم با استفاده از پانسمان مناسب هم چنین با استفاده از پماد بعد از برداشتن خال، مانند پماد های آنتی بیوتیک انجام می ‌شود. )
  • بعد از برداشتن خال شما باید کرم ترمیم کننده و پانسمان را روی زخم قرار دهید.
  • زخم را روزی یک تا دو بار با آب و یا با هیدروژن پراکساید رقیق شده تمیز نمایید و بعد از تمیز کردن زخم باید مجدداً از پانسمان استفاده کنید.

لازم به ذکر است که اقدامات ذکر شده باید تا بهبودی کامل زخم ناشی از برداشتن خال ادامه پیدا کند. ویتامین E روند بهبود زخم را کُند می‌کند و حتی اگر ویتامین E مستقیماً روی محل قرار داده شود ممکن است اسکارهای ایجاد شده بدتر نیز بشود.

می توان بیان کرد که در بازار محصولاتی وجود دارد که می‌ تواند اسکار را بهتر کند. پس از برداشتن خال نیازی برای مراجعه مکرر به پزشک وجود ندارد. پوست جدید زیر خال بسیار حساس و ملتهب است پس در معرض خورشید قرار نگیرید.

حداقل به مدت یک ماه و نیم پس از برداشن خال از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. ضمن این که ناحیه تحت جراحی، را نباید آلوده کنید و از اعمال فشار نیز باید اجتناب شود.

شما می توانید برای انجام کلیه خدمات زیبایی اعم از لیزر موهای زائد در غرب تهران ، لیزر کل بدن ، لاغری موضعی و … با ما در تماس باشید و یا از طریق فرم زیر اقدام به تعیین وقت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما