تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

لیزر موهای زائد و نازایی

لیزر موهای زائد و نازایی(Laser hair removal )+ آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟


تاریخ انتشار : 26 اسفند 1399          تاریخ بروزرسانی : ۶ آبان ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (5 امتیاز)

لیزر موهای زائد و نازایی واقعیت دارد؟ بسیاری از افراد علاقه دارند تا به صورت دائمی از شر موهای زائد خود خلاص شوند. ممکن است شما نیز از آن دسته افرادی باشید که راه ها و روش های گوناگونی را امتحان کرده اما به نتیجه کافی یا مطلوب نرسیده اید.

به همین دلیل به دنبال راهی برای از بین بردن موهای زائد خود هستید. باید بیان شود یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن موهای زائد، لیزر بدن می باشد که باید توسط اپراتورهای با تجربه و زیر نظر پزشکان متخصص در کلینیک های زیبایی انجام گیرد.

لیزر موهای زائد می تواند یک راه حل مناسب و کاربردی برای از بین بردن موهای زائد شما باشد. لازم به ذکر است که لیزر مو در بین افرادی که مایل به استفاده از راه حلی برای رفع موهای زائد خود با روشی که ماندگارتر از برخی روش های دیگر باشد، محبوب است.

یکی از لیزر های محبوب در میان افراد، لیزر کندلا الکس می باشد که بسیاری از بانوان و آقایان علاقه دارند تا با این لیزر موهای زائد خود را از بین ببرند و پوستی زیبا داشته باشند.

لازم به ذکر می باشد که استفاده از لیزر کندلا الکس برای از بین بردن مو به این صورت کار می کند که از رشد موهای جدید با تخریب فولیکول های مو جلوگیری به عمل می آورد. برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد راهی مطمئن برای خلاص شدن از شر موهای زائد در نواحی ناخواسته بدن به طور دائم یا برای مدت طولانی است.

با این حال، قبل از شروع درمان، افراد باید از برخی از عوارض لیزر موهای زائد و هم چنین برخی شایعات و خرافاتی که در مورد این روش وجود دارد؛ آگاه شوند. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله به بررسی لیزر کل بدن و تأثیر آن بر هورمون ها و ناحیه تناسلی و هم چنین نازایی در افراد، را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

آیا لیزر موهای زائد در ناحیه تناسلی خطر دارد؟

 

خیر! می توان به جرئت بیان کرد که لیزر موهای زائد معمولا حتی در ناحیه تناسلی یا خط بیکینی خطری ندارد. اکثر تحقیقاتی که در این خصوص انجام گرفته نشان داده است که لیزر موهای زائد ایمن بوده و درد آن را نیز به خوبی می توان تحمل کرد. به نظر نمی رسد خطرات بلند مدتی برای سلامتی در رابطه با این روش وجود داشته باشد.

با این حال، برخی از افراد ممکن است بعد از لیزر موهای زائد، عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند. افرادی که پوست حساسی دارند بهتر است از متخصص پوست خود بخواهند که قبل از انجام این کار روی قسمت وسیعی از پوست، چگونگی واکنش یک ناحیه کوچک از پوست آنها را به این درمان آزمایش کند. همچنین به منظور کاهش خطرات و عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد حتما باید این کار را نزد یک پزشک متخصص و کاملاً واجد شرایط انجام دهند.

بسیار مهم است که شما برای انجام لیزر ناحیه تناسلی خود، به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. اپراتور های بی تجربه می توانند پوست نقاط مختلف بدن شما از جمله ناحیه تناسلی را مورد آسیب قرار دهند. بنابراین برای جلوگیری از این معضل، بهتر است که در انتخاب کلینیک خود دقت فرمایید.

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی خواهد شد؟

سوالی که بسیاری از مراجعه کنندگان به کلینیک از ما می پرسند، در رابطه با خطرات لیزر موهای زائد است و همه آن ها نگران نازایی خود هستند. باید بیان شود که این شایعه که لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود در اینترنت و در فضای مجازی به طور قابل توجهی گسترش پیدا کرده است.

اما درصورتی که به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید، به راحتی برای شما اثبات خواهد کرد که لیزر موهای زائد بیکینی یا ناحیه تناسلی شما توسط لیزر نمی تواند باعث نازایی شود.

می دانیم که شاید بعضی از اطرافیان شما ادعا کنند که کسی را می شناسند که پس از لیزر موهای زائد دچار نازایی شده است، اما این صحت ندارد و از عوارض لیزر موهای زائد، نمی توان به نازایی اشاره داشت. نازایی معمولا دلایل خاص خود را دارد که در این باره بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

 

یکی از متخصصین پوست و مو از دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک تحقیقات کاملی در مورد اثرات لیزر روی نازایی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که:

روش لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه موجود در فولیکول مو انجام می شود. لیزرهایی که ما استفاده می کنیم ( مثل لیزر کندلا الکساندرایت ) کمتر از یک میلی متر به پوست نفوذ می کنند، بنابراین راهی برای رسیدن به تخمدان های بیمار برای لیزر این دستگاه لیزر وجود ندارد.

اما حتی اگر آنها به تخمدان های شما می رسیدند ( که هرگز، هرگز نمی توانند این کار را بکنند ) به هر حال تاثیر ناباروری نخواهند داشت. لیزر ها روی دنگدانه ها تاثیر گذاشته و هیچ تاثیری در باروری یا ناباروری بیمار ندارند.

 

با این وجود، آنچه که بسیار خطرناک است، انجام لیزر موهای زائد توسط افراد غیرمتخصص به جای متخصص پوست و مو یا تکنسین لیزر است. استفاده از لیزر اشتباه روی پوست تیره یا شخص با پوست برنزه می تواند سوختگی یا لکه های تیره ایجاد کند و شما برای از بین بردن این لکه های پس از لیزر، مجبور به هزینه های بالایی باشید..

 

سوال بسیار مهم دیگری که برخی از بانوان به هنگام مراجعه به کلینیک می پرسند، به صورت زیر است:

آیا رفع موهای زائد با لیزر در ناحیه تناسلی خطرات یا اثرات احتمالی در توانایی داشتن فرزند در آینده در کوتاه مدت یا بلند مدت ایجاد خواهد کرد؟ ممکن است شما هم از افرادی باشید که بخواهید از لیزر برای رفع مو در نواحی تناسلی یا بیکینی استفاده نمایید اما از تاثیرات احتمالی آن در آینده بترسید.

همان گونه که بارها در مقالات مختلف اشاره داشتیم، لیزر موهای زائد هیچ گونه تأثیری در باروری شما و عدم نگه داری نوزاد نخواهد داشت و شما می توانید با خیالی آسوده با استفاده از این روش موهای زائد خود را از بین ببرید.

 

جمع بندی:

  • لیزر موهای زائد تاثیری در باروری نخواهد داشت، رفع موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت هیچ خطری در این زمینه ندارد- نور لیزر به اندازه کافی عمق نخواهد داشت تا تاثیر بدی برجای بگذارد.
  • بزرگترین مشکلی که بیماران ممکن است با آن مواجه شوند احساس درد و ناراحتی در درمان این ناحیه است. عمق نفوذ لیزر به اندازه ای نیست که به بافت های داخلی ناحیه تناسلی نفوذ کند.
  • البته لازم است که پزشک شما این موضوع را با کمپانی تولیدکننده لیزر مورد استفاده چک کند به دلیل آن که لیزرهای مختلف دارای طول موج های مختلف از نور مرئی هستند. اما به طور کلی لیزر مو کندلا الکس و کندلا یگ ایمن هستند.
  • به صورت کلی می توان اذعان داشت که لیزر مو فقط در درم ( که بخشی از پوست است ) تأثیر می گذارد. این قسمت از پوست از نظر آناتومیکی از اعضاء مولد رحم، تخمدان ها، لوله ‌های فالوپ و غیره دور است و هیچ روش فیزیکی وجود ندارد که نور استفاده شده در لیزر مو بتواند به اندام های تولید مثل برسد به طوری که به آن ها صدمه ای وارد کند. بنابراین می توان با اطمینان خاطر گفت که لیزر موهای زائد ناباروری ایجاد نمی کند.
  • نکته بسیار مهم این است که هیچ ارتباطی بین لیزر موهای زائد و باروری وجود ندارد. عمق نفوذ لیزر فقط چند میلی متر از سطح پوست پایین ترمی رود، که فقط برای هدف قرار دادن ریشه فولیکول مو کافی است. بنابراین هیچ جای نگرانی نیست.

 

لیزر موهای زائد و بارداری :

ما می دانیم که شکم شما در حال بزرگتر شدن است و به سختی می توانید پاهای خود را ببینید، و در اصلاح کردن موهای زائد خود به مشکلات بسیاری برخورد کرده اید. اگر در حمام ایستاده اید، می توانید از شریک زندگی خود کمک بگیرید تا تعادل خود را حفظ کنید.

اگر در وان برای اصلاح می نشینید، برای جلوگیری از لغزش ممکن است برای بیرون آمدن نیاز به کمک داشته باشید. به دلیل تغییر در هورمون ها در دوران بارداری، ممکن است رشد مو در اطراف شکم، نوک سینه ها یا سایر مکان های ناخواسته بیشتر شود.

با توجه به تمام این موارد ممکن است به ذهنتان برسد که از لیزر موهای زائد استفاده کنید. اما باید بیان شود که لیزر مو برای زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار باشند توصیه نمی شود.

به نظر می رسد این فقط یک توصیه از طرف تولید کنندگان تجهیزات لیزر و بدون هیچ گونه مبنای مشخص در منطق پزشکی باشد، با این وجود، بیشتر کلینیک های لیزر، لیزر مو  را برای زنان باردار به کار نمی برند. البته نگران نباشید حتی اگر موی خود را اصلاح نکنید، موهای زائد معمولاً پس از بارداری خود به خود می ریزند، بنابراین جای نگرانی نمی باشد.

 

ایمنی لیزر مو در حین بارداری :

لازم به ذکر می باشد هنگامی که باردار هستید، سطح هورمون های بدن شما بسیار بالاست. سطح بالاتر استروژن و آندروژن خصوصاً در سه ماهه سوم بارداری می تواند باعث رشد مو در جاهایی شود که قبلاً هرگز مو در آن ها ظاهر نشده بود.

ممکن است ناگهان متوجه موهای روی شکم، صورت، گردن، سینه و بازوی خود شوید. خبر خوب این است که این رشد مو کاملاً متداول است و به طور کلی پس از به دنیا آمدن کودک به خودی خود از بین می رود.

از جمله نکاتی که باید در حین بارداری، درباره رشد موهای زائد خود بدانید این است که :

  • هورمون های بارداری نه تنها روی جوانه زدن ناگهانی موها بلکه روی مقدار آن ها نیز تأثیر می گذارد، آن ها هم چنین چرخه رشد موهای شما را تغییر می دهند.
  • موهای روی سر یا بدن شما یک مرحله رشد فعال به نام آناژن دارند. هنگامی که موها به طور کامل رشد کردند، وارد حالت استراحت به نام تلوژن می شوند، و پس از آن از بین می روند.
  • هورمون های بارداری مرحله ریزش مو را به تأخیر می اندازند، به همین دلیل موهای ضخیم تری مشاهده خواهید کرد. در شرایط بارداری بدن شما نمی تواند باعث ریزش مقدار معمول مو شود.
  • حدود سه تا شش ماه پس از به دنیا آمدن کودک که هورمون های شما عادی می شود، موهای اضافی از بین می روند. به این ریزش ناگهانی مو telogen effluvium گفته می شود.

رشد موهای ناشی از استروژن، همراه با افزایش سختی در دسترسی به برخی از قسمت های بدن برای اصلاح آن ها با بزرگ شدن شکم، ممکن است شما را به این فکر بیندازد که آیا باید قرار ملاقات برای لیزر موهای زائد را به عنوان گزینه ای جایگزین برای اصلاح، اپیلاسیون یا استفاده از کرم های موبر تعیین کنید یا خیر.

همان گونه که در قسمت های پیشین اشاره داشتیم، بهتر است که در دوران بارداری خود از لیزر موهای زائد استفاده نکنید.

 

از دلایل اصلی برای انجام ندادن لیزر مو در دوران بارداری:

متخصصان می گویند: در حالی که از لیزرهای بی خطر برای درمان شرایط پزشکی مانند سنگ کلیه و زگیل تناسلی در زنان باردار استفاده شده است، هیچ گونه اطلاعات ایمنی برای پشتیبانی از استفاده از لیزر در روش های زیبایی مانند لیزر موهای زائد در دسترس نیست.

احتمالا به این زودی نیز تحقیقاتی در این زمینه انجام نخواهد شد، به دلیل آن که دانشمندان نمی خواهند با در معرض عمد قرار دادن زنان باردار در معرض محصولات و رویه های بالقوه مضر، به مادران و نوزادان آسیب برساند.

اگر چه لیزر موهای زائد عموماً یک روش ایمن محسوب می شود، پزشکان و متخصصان پوست معمولاً به زنان باردار توصیه می کنند که از این روش خودداری کنند به دلیل آن که تا کنون هیچ مطالعه ای انجام نشده تا اثبات شود که لیزر برای مادران و نوزادان بی خطر است. در صورت عدم وجود تحقیقات، پزشکان جانب احتیاط را رعایت می کنند.

لیزر موهای زائد رنگدانه تیره در مو را هدف قرار داده و باعث آسیب حرارتی و یا مکانیکی به فولیکول مو می شود. هیچ مطالعه ای در مورد ارزیابی ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری وجود ندارد. بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به دلیل عدم اطلاع از تأثیر لیزر مو روی جنین، از انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری خودداری می کنند.

ایمنی لیزر موهای زائد در نازایی

دلایل دیگر منتظر ماندن تا زمان پس از زایمان برای لیزر موهای زائد

 

  • یکی از شایع ترین تغییراتی که می تواند در دوران بارداری رخ دهد، تیرگی پوست شما است – وضعیتی به نام هایپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation). به گفته پزشکان کلینیک ، در صورت وجود تضاد بین رنگ پوست و رنگ موهای شما، لیزر مو موثرتر خواهد بود. اگر هایپرپیگمانتاسیون باعث شده است پوست در ناحیه مورد نظر شما به رنگ موهای شما نزدیک شود، درمان ممکن است کمتر موثر باشد.
  • به علاوه بارداری چرخه رشد طبیعی مو را مختل می کند. برای این که لیزر موهای زائد موثر واقع شود، شما در کمترین حالت به شش جلسه درمانی احتیاج دارید. در حالت ایده آل، این درمان ها در مرحله رشد فعال چرخه مو انجام می شود. اما از آن جا که هورمون های حاملگی می توانند مدت برخی مراحل را تغییر دهند، ممکن است جلسه های درمانی شما در مرحله نادرستی از چرخه مو انجام شوند.
  • مسئله مهم دیگر در مورد حساسیت پوست است. بارداری باعث افزایش خون رسانی در بدن می شود. همچنین پوست روی شکم و سینه شما کشیده می شود. انجام لیزر برای رفع موهای زائد در حالی که پوست شما در این حالت حساس قرار دارد ممکن است ناراحت کننده باشد.

 

آیا لیزر روی ناباروری تاثیر می گذارد؟

 

همان گونه که اشاره شد، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد بر احتمال بارداری شما تأثیر دارد، وجود ندارد. اگر می خواهید باردار شوید، قبل از شروع درمان های لیزر موهای زائد، با پزشک خود مشورت کنید.

برای اکثر افراد، کاهش موفقیت آمیز رشد مو طی چندین درمان در یک دوره نه ماهه انجام می شود. این امکان وجود دارد که شما قبل از اینکه باردار شوید، تحت درمان لیزر قرار بگیرید، و این شما را در معرض خطرات ناشی از این روش قرار می دهد، از جمله موارد زیر قرار می دهد اما هیچ منبع موثقی ناباروری را به عنوان عوارض جانبی لیزر موهای زائد تایید نکرده است.

  • التهاب پوست
  • تغییر رنگ پوست شما
  • تاول زدن
  • ایجاد زخم
  • در حالت های نادر، رشد بیشتر موها

الکترولیز مو و نازایی

آیا بهره گیری از الکترولیز مو در دوران بارداری به جای لیزر توصیه می شود؟

دقیقا مانند لیزر موهای زائد، هیچ مطالعه ای برای ارزیابی ایمنی الکترولیز مو در دوران بارداری وجود ندارد. بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و الکترولوژیست ها به دلیل عدم اطلاع در مورد اثر روی جنین، پرهیز از الکترولیز در دوران بارداری را توصیه می کنند.

دو نکته بسیار مهمی که باید آن ها را رعایت فرمایید:

  • اگر تصمیم به الکترولیز دارید، باید از الکترولیز سینه ها در سه ماه آخر دوران بارداری اجتناب کنید، به خصوص اگر می خواهید شیر دهید
  • در هفته های آخر بارداری، باید از الکترولیز شکم خودداری کنید زیرا بسیار حساس است و در این مرحله از بارداری انجام این کار برای شما بسیار ناراحت کننده خواهد بود.

 

در الکترولیز از دو نوع جریان گرمازدایی و گالوانیک استفاده می شود. به همین علت این روش نیز در دوران بارداری اصلا توصیه نمی شود. به دلیل آن که جنین توسط مایعات آمنیوتیک احاطه شده است.

در این شرایط، مایع آمنیوتیک به عنوان رسانای برق عمل می کند. به همین دلیل جریان گالوانیک برای الکترولیز در دوران بارداری توصیه نمی شود. گرمازدایی در بدن جریان نمی یابد و مشخص نشده است که برای زنان باردار یا جنین مضر است یا خیر.

شما می توانید برای انجام خدمات لیزر موهای زائد در غرب ، لیزر موهای پا ، لیزر موهای زائد دست و لیزر کل بدن با ما در تماس باشید و یا از طریق فرم های تعبیه شده اقدام به تعیین وقت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما