تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

مصرف دارو در هنگام لیزر

مصرف دارو به همراه لیزر موهای زائد مجاز است یا نه؟


تاریخ انتشار : 17 اسفند 1399          تاریخ بروزرسانی : ۷ دی ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

4.7/5 - (4 امتیاز)

مصرف دارو به همراه لیزر موهای زائد ، همان گونه که می دانید، لیزر موهای زائد بدن روشی برای رهایی از شر موهای زائد و هم چنین ناخواسته بدن به صورت همیشگی می باشد. به همین دلیل این روزها با استقبال بسیاری از مردم همراه است. البته برای این که بتوان از مزایای این روش رفع موهای ناخواسته بهره برد باید یک سری از نکات و مراقبت ‌های قبل و بعد از آن انجام شود.

از جمله یکی از مهم ‌ترین نکاتی که نیاز است به آن توجه بسیاری داشته باشید، خودداری از مصرف برخی از داروها در طول مدت لیزر درمانی است. به دلیل آن که مصرف این داروها با امواج لیزر تداخل داشته و می ‌تواند سبب بروز عوارض جانبی خطرناک و جبران ناپذیری در بدن شما بشود.

به همین دلیل تاکید می کنیم که حتما قبل از شروع به لیزر موهای بدن پزشک خود را از هر دارویی که مصرف می‌ کنید مطلع سازید. علاوه بر آن در طول بازه زمانی که قصد ادامه درمان را دارید هیچ دارویی را به صورت خود سر مصرف نکنید.

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف دارو به همراه لیزر کل بدن و نکات مربوط به آن می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای انجا لیزر موهای زائد با ما در کلینیک مهراز با شماره ۰۲۱۴۴۵۰۰۸۱۱ و یا ۰۲۱۴۴۵۰۰۸۱۲ در تماس باشید.

آیا نتایج لیزر موهای زائد با مصرف دارو ارتباط خاصی دارد؟

قبل از آن که به بررسی این موضوع بپردازیم، باید بیان شود که امروزه از بین بردن موهای زاید در اکثر کشور ها بسیار رایج شده است، روش های قدیمی برای از بین بردن موهای زائد چندان کار ساز نبوده و به دلیل دائمی بودن و مشکلاتی که بعد از مدت ها برای افراد به وجود می آورد، تقریبا منسوخ شده است.

افراد زیادی از موهای زائد برخی نقاط بدن خود بسیار رنج می برند و به همین دلیل به لیزر موهای زائد روی می آورند. لیزر موهای زائد در واقع می تواند از بین برنده موهای زائد به طور نیمه دائم باشد و حدود 80 درصد از موها را از بین می برد و در عوض موهایی که رشد می کنند بسیار ضعیف و نازک هستند.

بدن افراد متفاوت است و لیزر موهای زائد در بدن افراد با رنگ پوست و جنس موی مختلف متفاوت است. لیزر موهای زائد با از بین بردن فولیکول های موجود در زیر پوست و یا ضعیف کردن آن ها، مانع از این می شود که این سلول های تولید کننده ی مو، موی جدید ایجاد کنند و یا موهای رشد کرده بسیار ضعیف رشد می کنند.

از بین بردن این فولیکول ها در رفع موهای زاید توسط نوری با طول موج مخصوص که منشا آن دستگاه لیزر است، انجام می گیرد. حال می توان اذعان داشت که برای دستیابی به نتایج لیزر موهای زائد به مصرف دارو نیاز نیاز نمی باشد و برای گرفتن نتیجه فقط و فقط باید نکات مربوط به لیزر موهای زائد را رعایت کنیم تا نتایج مناسب حاصل شود هم چنین انتخاب یک کلینیک زیبایی مناسب و به همراه اپراتور های با تجربه می تواند در گرفتن نتیجه مورد نظر، نقش بسیار مهمی داشته باشد.

لازم به ذکر می باشد که در حین انجام لیزر موهای زائد از هیچ داروی کمکی استفاده نمی شود و استفاده از دارو ممکن است در پوست مشکلاتی ایجاد کند. البته بهتر است بدانید قبل از لیزر موهای زاید از داروی بی حسی استفاده می کنند، به دلیل آن که لیزر موهای زائد با اندکی درد همراه می باشد و هم چنین بعد از اتمام لیزر موهای زائد برای بهبود پوست از لوسیون های ویژه ای استفاده می نمایند.

همان گونه که اشاره کردیم، لیزر موهای زائد خود به تنهایی 80 درصد  از موهای افراد را از بین می برد و بقیه موهایی که رشد می کنند بسیار نازک هستند که آن هم با گذراندن دوره ی ترمیم به حالت کلی می تواند از بین برود و به هیچ دارویی مکمل برای از بین بردن موها لازم نیست.

برخی از دارو ها حین ترکیب شدن با اشعه ی لیزر موهای زائد خطراتی را برای افراد ایجاد می کنند. هرچند می توان از دارو های ریزش موهای زائد به صورت جداگانه استفاده کرد که باز هم این دارو را نباید همگام با دوره ی لیزر موهای زائد استفاده کرد.

چه دارو هایی برای لیزر موهای زائد مجاز نیستند؟

لازم به ذکر می باشد که برخی از بیماری ‌ها سبب می‌ شوند تا کاندید های انجام لیزر مو زائد شروع به مصرف داروهایی خاص بکنند. این افراد باید به محض بروز چنین اتفاقی از ادامه لیزر درمانی خودداری کنند. از جمله دارو هایی که برای انجام لیزر موهای زائد مجاز نمی باشند، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تمامی داروهایی که برای بیماری‌ های هورمونی تجویز می‌ شوند و شخص آن ها را مصرف می نماید.
  • دارو های ضد جوش و لایه بردار و هم چنین داروهایی که برای درمان آکنه تجویز می ‌شوند.
  • انواع قرص ‌های هورمونی و ضد بارداری
  • داروهای ضد التهاب یا همان NSAID
  • برخی از داروهای ضد حساسیت یا آنتی ‌هیستامین‌ ها
  • دارو های ضد افسردگی
  • داروهای سرطانی

باید بیان شود که علاوه بر این که نباید در طی جلسات انجام لیزر مو زائد از مصرف این دسته از داروها استفاده کنید بلکه بعضی از آن‌ ها باید از چندین ماه قبل ‌تر حذف شوند. پس اگر در ۶ ماه اخیر داروی خاصی مصرف می ‌کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید تا به هنگام لیزر موهای زائد مشکلات خاصی برای شما به وجود نیاید و هم چنین بیشترین نتیجه و اثر بخشی را از لیزر موهای زائد خود داشته باشید.

مصرف دارو و لیزر موهای زائد

مصرف داروهای حساسیت به نور برای لیزر موهای زائد:

می توان اذعان داشت که لیزر موهای زائد توسط تابش امواج لیزر بر روی پوست انجام می گردد. به این صورت که امواج UV توسط فولیکول ‌های مو جذب شده و در نتیجه باعث ایجاد گرما در آن‌ها می‌ شود.

این ایجاد گرما سبب خواهد شد تا چرخه رشد مو مختل شده و به مرور زمان رشد مو متوقف شود. به همین دلیل مصرف داروهای حساسیت به نور برای لیزر موهای زائد اکیدا ممنوع است و می ‌تواند عوارض جانبی بسیار شدید و جبران ناپذیری را برای بیمار به وجود آورد. در زیر به برخی از رایج ترین و مهم ترین داروهای حساس به نور اشاره شده است:

  • تتراسایکلین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • ایزوترتینوئین، با نام دیگر آکوتان
  • رتین
  • هیدروکلروتیازید
  • داروهای خوراکی ضد بارداری

چه کسانی نمی توانند لیزر موهای زائد را انجام بدهند؟

لازم به ذکر می باشد که بسیاری از افراد به دلیل داشتن مشکلات جسمی و یا پوستی و یا به دلیل ترس از لیزر موهای زائد به پزشک مراجعه می نمایند تا جهت ریزش موهای زائد خود با پزشک معالج مشورت کنند. این افراد ممکن است دارای مشکلات زیر باشند که برای لیزر موهای زائد مناسب نیستند.:

  • افرادی که بیماری پسوریازیس دارند
  • زنانی که باردار هستند
  • افرادی که تبخال دارند
  • افرادی که زخم های باز بر روی بدن خود دارند یا لکه های زخم بر روی بدنشان بسیار نمایان است ( با توجه به نظر پزشک ممکن است دستگاه مناسب برای آن ها انتخاب شوند )
  • افرادی که در معرض نور آفتاب قرار گرفته اند و دچار آفتاب سوختگی بسیار شدید شده اند.
  • افرادی که اختلالات عصبی دارند
  • افرادی که از مشکل لوپوس، صرع و دیابت رنج می ‌برند
  • افرادی که اختلالات خونریزی دارند
  • افرادی که بدنشان واکنش شدید به هیستامین ها دارد
  • افرادی که جراحی های قبلی مانند لایه برداری شیمیایی انجام داده اند
  • افرادی که ویتیلیگو دارند

دارو های مخصوص از بین بردن موهای زائد و عوارض آن:

شایان به ذکر می باشد، افرادی که از مشکلات بالا رنج می برند نمی توانند لیزر موهای زاید انجام دهند و برای رفع موهای زائد خود مجبور می شوند از داروهایی استفاده کنند.

لیزر موهای زائد نسبت به استفاده از دارو های ریزش مو، محبوب تر است و نتایج دائمی تری به دنبال دارد اما گاهی به دلایل پزشکی افراد نمی توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند.

در این گونه موارد می توان از دارو هایی برای کاهش رشد یا جلوگیری از رشد موهای زائد استفاده کرد. دو دارویی که در زیر به آن ها اشاره می شود، جزء قرص های ریزش موهای زائد هستند که می توانند تا حدودی جایگزین لیزر موهای زائد باشد:

  • قرص اسپیرونو لاکتون
  • سیپروترون کمپوند

از جمله عوارض این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شایان به ذکر می باشد که قرص های ریزش موهای زائد به دلیل این که دارای مواد کاهش هورمون مردانه در بدن هستند در خانم ها می توانند اختلالاتی را ایجاد کنند و بهتر است هنگام استفاده از این دارو ها مطمئن باشند که باردار نیستند زیرا این دارو ها برای جنین خطر بزرگی محسوب می شود.
  • بهتر است بدانید داروهای ریزش موهای زائد چون به صورت قرص است این ویژگی را ندارد که بتواند فقط فولیکول های موهای زائد را از بین ببرد، اگر به صورت پماد و مالیدنی بود باز شاید می توانستیم به آن ها اطمینان کنیم که فولیکول مو را خشک می نمایند.
  • دارو های از بین برنده موهای زائد در واقع فقط از رشد موهای تازه ی زائد جلوگیری می کند واین روش حدود ماه ها طول می کشد.
  • ممکن است برای خانم ها نیز اختلالات هورمونی ایجاد کند و عادات ماهانه ی ان ها را نامنظم کند.

نکته:

افرادی که نمی توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند و یا استفاده از این دارو ها برای افراد کار ساز نیست از روش الکترولیز می توانند استفاده کنند. هرچند بهتر است قبل از انجام این اعمال با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

عوارض ناشی از مصرف دارو همراه با لیزر موهای زائد چه می باشد؟

باید بیان شود، در صورتی که هر یک از داروهای نام برده شده در بالا و در طول جلسات لیزر مو مصرف شود عوارض جانبی شدیدی را به دنبال خواهد داشت. به دلیل آن که لیزر خود به تنهایی عوارض جانبی نظیر التهابات پوستی، احساس سوزش خفیف و مواردی از این قبیل را ایجاد می ‌کند. حال اگر داروهایی که سبب تحریک بیشتر پوست می گردند، مصرف گردد این عوارض خیلی شدید و خطرناک خواهند بود. عوارض ناشی از مصرف دارو همراه با لیزر موهای زائد را می توان به صورت زیر اشاره داشت:

  • واکنش های پوستی فتوتوکسیک
  • واکنش‌های پوستی فتوآلرژیک

در زیر به توضیح یا تشریح هر کدام از این واکنش ها می پردازیم:

واکنش های پوستی فتوتوکسیک:

این نوع از عوارض جانبی که با نام واکنش ‌های سمی در برابر نور شناخته می ‌شوند در نتیجه مصرف داروهای حساس به نور ایجاد می ‌گردند. به این صورت که مصرف کننده بعد از انجام لیزر شاهد سوختگی ‌های خطرناک و شدید پوستی خواهد بود.

واکنش های پوستی فتوآلرژیک:

واکنش‌های پوستی فتوآلرژیک یا حساسیت به نور از دیگر عوارض جانبی مصرف همزمان برخی از داروها با لیزر بوده و می‌تواند مشکلات پوستی شدید اگزاما، درماتیت و غیره را به وجود آورد. چرا که امواج لیزر سبب می‌شود ساختار شیمیایی این داروها در بدن تغییر پیدا کرده و بدن به عنوان یک مهاجم آن‌ها را هدف حمله خود قرار دهد.

آیا لیزر با مصرف دارو مداخله ای ایجاد می کند

تاثیر قرص اورژانسی ( ضد بارداری) بر لیزر موهای زائد

یکی از موضوعات مهم در ارتباط با لیزر موهای زائد بحث ممنوعیت مصرف برخی از داروهاست. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا مصرف قرص ال دی در دوران لیزر مجاز است یا خیر. قرص ال دی یکی از قرص های ضد بارداری است که باعث تغییرات هورمونی در بدن می شود. در واقع قرص ال دی ترکیبات مشابه به هورمون های زنانه دارد که باعث می شود تخمک گذاری به تعویق بیافتد. در دوران لیزر مصرف هر نوع داروهای هورمونی و ضد بارداری به طور کامل ممنوع است چون تاثیر منفی بر روی روند درمان می گذارد.

آیا لیزر موهای زائد با مصرف دارو تداخل دارد؟

یکی از دلایلی که می گویند قبل از انجام لیزر موهای زائد با متخصص رفع موهای زاید باید مشورت کرد این است که پوست یک لایه ی مهم در بدن افراد می باشد. قبل از انجام لیزر موهای زائد باید از 6 ماه قبل تمامی دارو های پوستی که برای پوست خود استفاده می کنید کاملا قطع شود.

مصرف برخی از دارو های موضعی و خوراکی، می تواند باعث ایجاد اثرات منفی بر روی نتایج حاصل از لیزر موهای زائد شما شود. حتی گاهی دارو های طبیعی و گیاهی نیز می توانند موجب بروز مشکل شوند. این دارو ها می توانند بر روی پوست افراد مختلف اثر متفاوتی بگذارند یعنی در حالی که نوعی دارو می تواند بعد از لیزر موهای زاید باعث مشکل برای فردی شود، ممکن است برای دیگری مشکلی ایجاد نکند.

با در جریان قرار دادن پزشک متخصصتان در مورد داروهایی که قبل از لیزر موهای زائد مصرف کردید، می توانید از ایجاد نشدن مشکل بعد از انجام فرآیند اطمینان حاصل کنید. اگر پزشک نسبت به این دارو ها بی اطلاع باشد نمی تواند به شما در رفع خطر های احتمالی کمک کند. معمولا پوست های روشن تر بیشتر در خطر آفتاب سوختگی بعد از laser hair removal هستند.

در اثر ترکیب داروها با لیزر موهای زائد، شایع ترین مورد ها از عوارض جانبی تغییر رنگ پوست، تاول ها و سوختگی است. البته بیشتر این عوارض جانبی خطرات جدی محسوب نمی شوند ولی در بعضی موارد امکان پیشرفت عوارض و بدتر شدن وضعیت وجود دارد.

هنگامی که اشعه ماورا بنفش لیزر، بعضی مواد شیمیایی خاص موجود در دارو ها را فعال کند، درد و سوزش خفیفی ایجاد می شود.

آیا می توان داروهای ضد افسردگی را همرمان با لیزر موهای زائد مصرف کرد؟

داروهای ضد افسردگی نیز معمولا بدن را به نور حساس می کنند به این معنی که در صورت مصرف آنها احتمالا نسبت به لیزر موهای زائد واکنش بدی نشان خواهید داد. برخی از داروها عبارتند از :

  1. آمی تریپتیلین
  2. آموکساپین
  3. کلومیپرامین
  4. داکسپین

اگرچه همه داروهای ذکر شده واکنش نشان نمی دهند اما نیازمند بررسی بیشتر توسط پزشک می باشند.

مصرف داروهای هورمونی همزمان با لیزر

تعادل هورمونی فقط باید زیر نظر یک متخصص هورمون با داروهای متناسب برقرار شود. موفقیت آمیزترین نتایج در درمان رشد مو زمانی دیده می شود که هر دو درمان هورمونی و لیزر باهم انجام شوند. به این ترتیب اگر داروی هورمونی مصرف می کنید باید حتما تحت نظر متخصصین غدد باشد.

نحوه جلوگیری از عوارض مصرف دارو همزمان با لیزر موهای زائد

مصرف دارو همراه لیزر موهای زائد ، در کل زمانی که لیزر موهای زائد توسط یک پزشک مجرب و با تجربه انجام می شود یک تکنیک ایمن و کارآمد به حساب می آید. شما می توانید با اجتناب از مصرف داروها و مکملهای خاص و رعایت دستورالعمل های قبل و بعد از لیزر ، مطمئن شوید که درمان شما ایمن و موثر با خطرات و عوارض جانبی کم می باشد.

شما می توانید برای انجام خدمات لیزر در غرب تهران ، لیزر بیکینی ، لیزر کل بدن و … با ما در تماس باشید یا از طریق فرم زیر اقدام به تعیین وقت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما