تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

لاغری موضعی

لاغری موضعی


تاریخ انتشار : 12 اسفند 1399          تاریخ بروزرسانی : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

لاغری موضعی چیست؟

بسیاری از افراد از وزن خود ناراضی هستند و به دنبال راهی برای کاهش وزن و لاغری موضعی و تناسب اندام خود  می باشند. برخی از چربی های موجود در بدن با ورزش و رژیم از بین نمی روند و نیاز است تا از راه دیگر برای آب کردن این چربی ها استفاده شود.

لازم به ذکر است که روش های بسیار متفاوتی برای از بین بردن این چربی ها وجود دارد. برای بسیاری از افراد که می خواهند با استفاده از روش های نوین چربی های خود را از بین ببرند، ممکن است با اصطلاح یا کلمه لاغری موضعی و چاقی موضعی مواجه شود و ندانند که منظور از لاغری موضعی چه می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی لاغری موضعی و نکات مربوط به آن بپردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

منظور از لاغری موضعی و چاقی موضعی چیست؟

منظور از لاغری موضعی این است که شما دارای یک بدن با اندام متناسب هستید و در سرتاسر بدن خود چربی ندارید، ولی قسمتی از بدن شما به نسبت اندام دیگر لاغرتر است، این نوع از لاغری می ‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، از جمله مواردی که در زیر بیان می شود:

  • معلولیت ‌ها
  • بیماری ‌های مرتبط که مانع از رشد قسمتی از بدن می ‌شود

زمانی که می خواهید از روش های دیگر  به جزء رژیم و ورزش برای لاغری بدن خود استفاده کنید، باید در ابتدا به سیستم بدن خود نگاهی بیاندازید. لاغری موضعی یعنی لاغر کردن اندامی که به چاقی موضعی مبتلا می باشد، عموما این نوع از چاقی در بانوان بیشتر دیده می ‌شود که دلایل آن می تواند متفاوت باشد، اما از دلایل اصلی که بانوان بیشتر به چاقی موضعی مبتلا هستند، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • زایمان
  • بالا رفتن سن
  • رژیم غذایی نادرست
  • مشکلات هورمونی و …

اگر به چاقی موضعی مبتلا هستید، یکی از بهترین روش ‌ها برای شما این است که از روش لاغری موضعی برای کاهش وزن و سایز خود استفاده کنید.

زمانی که صحبت از چاقی موضوعی به میان می آید، اولین موردی که ذهنافراد  را درگیر خواهد کرد، تفاوت میان چاقی و چاقی موضعی می باشد. به نکاتی که در زیر برای چاقی موضعی عنوان شده است توجه فرمایید تا درک بیشتری از چاقی موضعی داشته باشید:

  • چاقی موضعی یعنی قسمتی از بدن فرد دارای بافت چربی بیشتری به نسبت دیگر اندام باشد.
  • برای مثال چاقی گلابی شکل یک نوع چاقی موضعی است که در آن بدن فرد در قسمت لگن دارای بافت چربی بیشتری است، چاقی گلابی شکل عموما در بانوان دیده می‌شود و از نظر برخی افراد حتی باعث جذابیت فرد نیز می گردد!
  • لازم به ذکر می باشد که چاقی موضعی در برخی از موارد دارای منشاء ارثی است.
  • البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که زایمان، نحوه تحرکات و شغل افراد می ‌تواند در پدید آمدن انواع مختلف چاقی موضعی موثر باشد.

لازم به ذکر می باشد که لاغری موضعی بهترین راه یا روش برای برقراری تعادل و تناسب بین اندام های مختلف بدن می باشد و زیبایی اندام شما را باز می گرداند. رعایت رژیم های غذایی و ورزش های سخت باعث لاغر شدن کلی بدن می شود اما گاهی برخی از چربی ها را با استفاده از رژیم غذایی نمی توان از بین برد.

در صورتی که فقط از ورزش و رژیم بهره ببریم، ممکن است که اندام هایی که از آن ها رضایت داریم هم تحلیل بروند.  این روش لاغری برای کاهش سایز نواحی خاصی از بدن به کار می رود. شاید برخی از افراد از چاقی موضعی خود ناراضی بوده و به دنبال راهی برای از بین بردن آن ها باشند.

باید بیان شود که برای از بین بردن چاقی موضعی چه در بدن بانوان و چه در اندام آقایان، باید از روش های لاغری موضعی استفاده کرد تا به نتایج مطلوب رسید.

لاغری موضعی

لاغری موضعی برای چه کسانی به کار می رود؟

قطعا لاغری موضعی برای همه افراد مناسب نیست و کسانی که دارای چاقی بیش از اندازه هستند، باید با رژیم و رزش در ابتدا وزن و چربی خود را پایین بیاورند و اگر جایی از بدن آن ها به چاقی موضعی دچار بود، می توانند از روش های لاغری موضعی نیز استفاده نمایند.

لازم به ذکر می باشد که گاهی اوقات تنها در برخی مناطق معدودی از بدن، چربی ها تجمع می یابند و پس از مدتی ظاهر افراد را خراب می کنند. در کل توده های چربی بیشتر در موارد زیر جمع می شوند و می توان اذعان داشت که  جز سر سخت و جدا نشدنی اندام ها هستند که به راحتی از بین نمی روند :

  • پهلو ها
  • ران ها
  • شکم
  • باسن

لازم به ذکر می باشد که لاغری موضعی برای افرادی مناسب است که صبور هستند و نمی خواهند از روش های تهاجمی ( عمل های جراحی ) استفاده کنند. لاغری موضعی به نسبت دیگر روش های لاغری سخت تر و مشکل تر می باشد  به دلیل آن که افراد تحت درمان با روش های مختلف لاغری موضعی، باید به همراه این روش رژیم غذایی سلامت را رعایت کند و به طور مداوم ورزش نماید تا دوباره از تجمع چربی در بدن خود جلوگیری به عمل آورند. ورزش های هوازی مانند پیاده روی بهترین مکمل برای لاغری غیر تهاجمی می باشد.

مقدار ماندگاری روش لاغری موضعی:

می توان اذعان داشت که ماندگاری روش لاغری موضعی به دلیل حذف سلول های چربی از ناحیه مورد نظر تقریبا طولانی مدت است و در صورت رعایت ورزش و گرفتن رژیم ها و مراقبت های لازم می توانید سال های سال از یک اندام خوش فرم بهره ببرید.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که مراقبت های قبل و بعد از جلسات درمانی حتما باید طبق دستور پزشک انجام شود. نتیجه گیری از این روش ها زمانی به بهترین حالت خود می رسد که به صورت ترکیبی انجام گیرند.

باید بیان شود که هریک از این دستگاه ها به نحوی در حذف چربی های موضعی تاثیرگذار هستند و هنگامی که از یک روش برای تخریب بافت چربی و از روش دیگر برای افزایش متابولیسم بدن استفاده شود در یک جلسه می توان حداکثر تاثیرگذاری را دریافت نمود و اگر به جلسات دیگر نیز نیاز داشته باشید، پس از گذشت آن ها می توانید عمده تغییرات را در بدن خود احساس نمایید.

هم چنین شایان به ذکر است که انجام مزوتراپی لاغری در کنار استفاده از دستگاه های لاغری غیر تهاجمی به دفع سریع چربی ها از ناحیه مورد نظر کمک می نماید.

مزیت لاغری موضعی

مزایای لاغری موضعی چیست؟

لاغری موضعی دارای مزایای بسیار فراوانی می باشد که همین موضوع سبب شده است تا استفاده از آن نسبت به گذشته بیشتر باشد و همه گیری این روش در سرتاسر دنیا قابل مشاهده اشت. از مزایای بسیار فراوان لاغری موضعی می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • لاغری موضعی یک روش کاملا ایمن و غیر تهاجمی می باشد هم چنین این روش بدون هیچ برش و زخمی انجام می شود.
  • می توان بیان کرد که لاغری موضعی دوره نقاهت ندارد. بلافاصله بعد از جلسه درمانی می توانید به فعالیت روزمره خود بپردازید.
  • با استفاده از لاغری موضعی می توان تضمین کرد که به بافت اطراف سلول های چربی آسیبی وارد نمی شود.
  • این روش قابل استفاده برای افرادی که BMI بالاتر از 40 دارند و نمی توانند لیپوماتیک انجام دهند، نیز می باشد
  • استفاده از روش های مختلف لاغری موضعی، در بهبود سلولیت نیز تاثیرگذار هستند.
  • لاغری موضعی باعث جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست می گردد، همین موضوع می تواند پوستی زیبا برای افراد تحت درمان را به ارمغان بیاورد
  • لاغری موضعی یک روشی است که قابل استفاده برای تمام نواحی بدن می باشد.
  • لاغری موضعی یک روش کاملا ایمن، بدون درد و تقریبا بی بازگشت است.

روش های لاغری موضعی:

در کل می توان بیان کرد که برای انجام لاغری موضعی دو روش وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود:

  • روش های تهاجمی
  • روش های غیر تهاجمی

در زیر به تشریح هر کدام از این روش ها می پردازیم.

روش‌های تهاجمی برای لاغری موضعی :

یکی از روش های بسیار مرسوم برای لاغری، روش لیپوساکشن است که جزء معروف ترین روش ها به شما می اید. لازم به ذکر است که این روش، جزء روش های کاملا تهاجمی برای از بین بردن چاقی موضعی می باشد. در زیر به تشریح این روش می پردازیم.

کربوکسی تراپی

لیپوساکشن و لیزر لیپولیز:

می توان اذعان داشت که لیپوساکشن یکی از متدها و روش های لاغری است که در دسته روش ‌های تهاجمی قرار دارد. لیپوساکشن که برخی آن را به عنوان یکی از برترین‌ راه ‌های لاغری سریع قبول دارند، حدود بیست سال است که یکی از روش ‌های لاغری موضعی به حساب می ‌آید و بسیاری از افراد آن را امتحان کرده اند و نتایج خوبی هم گرفته اند.

این متد نه تنها در ایران بلکه در جهان یکی از پرکاربرد ترین راه‌ کار‌ها برای مقابله با چاقی موضعی است. البته نحوه عمل لیپوساکشن در این دو دهه با گذشت زمان، پیشرفت ‌های فراوانی داشته است ولی ماهیت آن تا حدودی حفظ شده است.

لیزر لیپولیز آخرین تغییر در لیپوساکشن می باشد. باید بیان شود که لیپولیز را لبه تیغ میان تهاجمی و غیر تهاجمی معرفی کردیم، ولی در واقع ماهیت این دو روش یکسان است. لیپولیز یکی از زیر مجموعه‌ ها یا بهتر از بگوییم روش‌های نوین لیپوساکشن است. در واقع لیپوساکشن یعنی خارج کردن بافت چربی آسیب دیده به وسیله دستگاه مکش که خود دارای روش‌های مختلف است.

همان گونه که بیان کردیم، لیپوساکشن یک متد لاغری است، ولی برخی از پزشکان این روش را یک روش لاغری موضعی برای زیبایی و کاهش سایز می ‌دانند و برای همه افراد این روش را پیشنهاد نمی کنند، به دلیل آن که خطرات خاص خود را نیز دارد.

نحوه انجام لیپوساکشن:

  • در لیپوساکشن یک سوزن باریک با سر پهن به اسم کانولا از طریق برش ‌هایی وارد بدن می ‌شود.
  • پزشک متخصص، کانولا یا همان سوزن لیپوساکشن که یک سر آن به دستگاه مکش متصل است را زیر پوست شما حرکت می ‌دهد
  • پس از آن که سوزن در زیر پست قرار گرفت؛ می توان تاثیرات دستگاه را در قسمتی که توده چربی قرار دارد اعمال کرد، تا از این طریق چربی ‌های توده‌ای را خارج شوند.

روش ‌های مختلف لیپوساکشن:

برای انجام لیپوساکشن روش های بسیار مختلفی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود:

  • لیپوساکشن با بی‌حسی موضعی که رایج ترین و قدیمی ‌ترین متد لیپوساکشن است با تزریق ماده‌ای به نام سالین صورت می‌ گیرد. سالین که به همراه ترکیبی خاص از آب و نمک به همراه لیدوکائین و اپی ‌نفرین تزریق م ی‌شود، کاهش درد و خونریزی را در پی خواهد داشت.
  • UAL یکی دیگر از روش ‌های لیپوساکشن است که با امواج فراصوت باعث شکسته شدن دیواره چربی ‌ها می ‌شود. امواج فراصوت باعث مایع شدن بافت چربی می گردد تا از این طریق عمل مکش راحت ‌تر صورت گیرد.
  • LAL که در آن برای تبدیل چربی به مایع از لیزر مخصوص استفاده می ‌شود که یکی دیگر از متد‌های لیپوساکشن برای لاغری موضعی می باشد
  • پاورد لیپوساکشن که در آن از یک نوع کانولا خاص که قابلیت رفت و برگشتی نیز دارد، استفاده می ‌شود. آخرین متد لیپوساکشن است که به آن اشاره کردیم. در این روش با توجه به قابلیت کانولا درد و خونریزی کمتر خواهد بود. از دیگر مزیت‌ های این روش قابلیت استفاده در اندام کوچک همچون بازو و مچ‌ پا است.

عوارض احتمالی لیپوساکشن کدام است؟

همان گونه که بیان کردیم، این روش جزء روش های کاملا تهاجمی می باشد که قطعا روش های تهاجمی ممکن است مشکلاتی را برای افراد به وجود بیاورد. از جمله مشکلات یا همان عوارضی که لیپوساکشن می تواند داشته باشد به صورت زیر است:

  • امکان بروز طرح خارجی و برجستگی‌ های ناصاف
  • شل شدن و افتادگی پوست در ناحیه تحت درمان
  • آسیب رسانی به پوست به دلیل سوزنی که در زیر پوست فرو می رود
  • دو رنگی پوست و و هم چنین ایجاد لک های بزرگ و کوچک در پوست
  • امکان بروز عفونت در محل جراحی شده
  • امکان پدیدار شدن لخته‌ های خونی یا چربی
  • لازم به ذکر است که در مواردی که از التراسوند استفاده می گردد، امکان سوختگی پوست نیز وجود خواهد داشت
  • در صورت بی‌ هوشی، خطرات نادر ولی احتمالی وجود دارد
  • عدم ترمیم کامل زخم های ایجاد شده
  • احتمال نیاز به جراحی مجدد نیز وجود دارد.

روش های غیر تهاجمی لاغری

باید بیان شود که روش‌های غیر تهاجمی برای لاغری موضعی از دیگر متد‌ها یا روش ها برای کاهش سایز و لاغر شدن است. این روش ها که امروزه پزشکان آن ها را برای لاغری توصیه می کنند؛

می ‌توانند برای افرادی که به وزن ایده ‌آل نزدیک ‌تر هستند و هم چنین در قسمت هایی از بدن چربی های انباشته شده دارند، گزینه مناسبی باشد. لاغری موضعی با دستگاه ‌هایی مانند دستگاه های زیر، در دسته روش‌های غیر تهاجمی برای لاغری موضعی است:

  • کربوکسی تراپی
  • کرایولیپولیز
  • RF
  • LPG
  • EMS

البته لازم به ذکر است که نباید از روش ‌هایی مانند گن، ماساژ، روش ‌های دارویی که کرم های لاغری نیز در این دسته قرار خواهد گرفت، چشم پوشی کرد. در زیر به صورت خلاصه و مختصر به بررسی هر کدام از روش های لاغری غیر تهاجمی می پردازیم، با ما باشید.

لاغری موضعی برای چه کسانی مناسب است

لاغری موضعی با استفاده از متد کربوکسی ‌تراپی:

اولین روشی که از متد لاغری موضعی غیر تهاجمی، می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم روش کربوکسی تراپی است که سابقه تاریخی آن از دیگر روش ها بیشتر می باشد. می توان اذعان داشت که:

  • کربوکسی تراپی یک روش درمانی با نزدیک به یک قرن سابقه در برطرف کردن بیماری ‌های لاغری موضعی می باشد
  • این روش که اولین بار در فرانسه برای برطرف کردن بیماری ‌های عروقی استفاده شد
  • بعد‌ها با توجه به تاثیرات آن در بهبود بی‌حد و حصر گردش خون در بدن، یک روش مناسب برای لاغری و شفافیت پوست نیز معرفی شد.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که اما روش کربوکسی تراپی تا چه حد می ‌تواند در لاغری موضعی تاثیر گذار باشد؟

در واقع تاثیر کربوکسی تراپی مانند دیگر روش ‌هایی است که می ‌تواند با افزایش گردش خون تاثیر مثبتی در متابولیسم و کاهش وزن نیز داشته باشد.

نحوه اثر گذاری کربوکسی تراپی:

  • در روش کربوکسی تراپی گاز دی اکسید کربن به واسطه لوله کانولا به قسمت‌ هایی که با چاقی موضوعی درگیر هستند، تزریق می گردد.
  • هنگامی که میزان دی اکسید کربن در بدن از میزان استاندارد بدن بیشتر شود، بدن به طور خودکار با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی، این میزان اضافی از دی اکسید کربن را از بدن خارج می ‌کند.
  • همان ‌طور که می ‌دانید افزایش گردش خون سبب ایجاد گرما و بالا رفتن دمای مرکزی بدن می ‌شود و همین موضوع سبب سوختن بافت چربی در آن محدوده می گردد.

آیا روش کربوکسی تراپی اثر بخشی بسیاری دارد یا خیر؟

بدون شک افزایش میزان گردش خون در کاهش وزن تاثیر بسرایی می ‌گذارد اما باید توجه داشته باشید که شاید تاثیرات منفی و عوارض کربوکسی تراپی مانند لیپوساکشن و لیپوماتیک نباشد، ولی برای افزایش گردش خون برای لاغری روش‌ های بسیار زیادی هستند که اثر بخش‌ترین موردی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، روش شبیه ساز تحریک و تقویت عضلات یا EMS می باشد.

لازم به ذکر است که در این روش به واسطه جریانات الکتریکی وارد شده به بدن، این برداشت از جانب مغز می‌شود که شما در حال زدن وزنه و تقویت عضلات خود هستید و همین موضوع می تواند باعث کاهش سایز و وزن در بدن شود.

این روش علاوه‌ بر رشد عضلات و قدرتمند کردن آن‌ ها می ‌تواند در لاغری و لاغری موضعی نیز تاثیر ویژه ایی داشته باشد؛ این تاثیرات خیره کننده و مثبت، بدون هیچ عوارضی برای بدن به نسبت دیگر روش هایی همچون کربوکسی تراپی می‌ باشد.

عوارض کربوکسی تراپی:

از عوارض کربوکسی تراپی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • امکان بروز درد و سوزش شدید در ناحیه تزریق دی اکسید کربن
  • قرمزی پوست در ناحیه تزریق
  • احساس گرما بیش از حد در محل تزریق و خشکی مشهود پوست
  • کبودی در محل تزریق
  • اثر بخشی جزئی به نسبت عوارض بی‌شمار

لیپوساکشن و لیپوماتیک

کرایولیپولیز چیست؟

کرایولیپولیز یا اسکالپتیگ یا همان پیکر تراشی سرد یکی دیگر از روش های غیر تهاجمی برای تناسب اندام البته در لاغری موضعی است. در این روش از سرما برای از بین بردن چربی ‌های اضافه در برخی از قسمت های بدن، استفاده می ‌شود.

لازم به ذکر است که چربی ‌ها با دمای بسیار پایین و فریز شدن از بین خواهند رفت و از کبد دفع می گردند. این روش که مانند EMS از جدید ‌ترین متد ‌های لاغری موضعی می باشد ، سال ۲۰۱۲ در FDA به عنوان یکی از موثر ترین روش ها و شیوه ها در کاهش سایز و لاغری به ثبت رسید.

طبق اظهار نظر FDA استفاده از این متد در ۴ ماه می ‌تواند تا ۲۵% در کاهش بافت چربی موثر باشد و شما را به اندام ایده آل نزدیک سازد.

البته نکته‌ ای که در مورد این روش مطرح است اثر بخشی در برخی اندام خاص است، در واقع به جهت نحوه اثرگذاری این دستگاه، استفاده از کرایولیپولیز صرفا در اندام های زیر نتیجه مناسب ‌تری دارد:

  • شکم
  • ران
  • زیر چانه یا بالی گردن
  • پهلو ها
  • زیر بغل
  • کمر و باسن
  • ران پا

بدون شک متد کرایولیپولیز هم مانند متد‌های دیگر دارای محدودیت‌ها، ممنوعیت و مزایای قابل توجهی است که می توانید در مقالات دیگر ما آن ها را مطالعه فرمایید.

لاغری موضعی با دستگاه RF:

در ارتباط با لاغری موضعی با rf می توان بیان کرد که هنگامی که فعالیت ورزشی انجام می‌ دهیم، سرآمد آن گرم شدن بدن و بافت چربی می باشد، این گرم شدن با امواج رادیو فرکانسی سبب آزاد شدن اسید ‌های چرب می ‌گردد و از طریق کبد و دیگر روش ‌ها از بدن دفع خواهند شد.

شاید فکر کنید که خب چقدر عالی، ولی در واقع به این شکل نمی باشد. بلکه اثر بخشی این دستگاه با توجه به هزینه‌ ای که می ‌کنید جزئی است و ما به شما توصیه می کنیم که از  متدهای لاغری موضعی دیگری استفاده نمایید. البته می توان بیان کرد که در بسیاری از مواقع افراد از این روش نتیجه های بسیار مطلوبی را نیز گرفته اند.

اما سوال که ذهن بسیاری از افراد را به دلیل استفاده از امواج رادیو فرکانسی درگیر خود می‌کند، عوارض استفاده از دستگاه rf است که باید بیان شود که این روش عوارض خاصی ندارد و می توان از آن ها به صورت زیر اشاره داشت:

  • قرمزی پوست و نمایان شدن لکه‌ های قرمز بر روی پوست ناحیه درمان شده
  • امکان بروز ورم جزئی روی پوست.
  • ایجاد حساسیت پوستی
  • در موارد محدود، ایجاد فرو رفتگی در پوست که این مورد می ‌تواند مربوط به عدم تخصص پزشک معالج باشد.

لاغری موضعی با lpg

لاغری موضعی به روش ماساژ LPG:

امروزه زندگی ماشینی و هم چنین مشغله های افراد باعث شده تا افرادی که با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌ کنند، به ویژه دوستانی که به فکر لاغری موضعی هستند، به دنبال ورزش‌ها و سریع ‌ترین روش‌های لاغری باشند.

لازم به ذکر است که لاغری با استفاده از روش لاغری موضعی با LPG یکی از روش های غیر تهاجمی برای لاغری موضعی می باشد. که در یک مقاله جداگانه به صورت کامل به آن پرداخته ایم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما