تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

راهنما و نکات قبل از لیزر

راهنما و نکات قبل از لیزر موهای زائد


تاریخ انتشار : 28 دی 1399          تاریخ بروزرسانی : ۲۸ دی ۱۳۹۹                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

لیزر موهای زائد :

باید بیان شود که لیزر موهای زائد یکی از بهترین روش‌ ها برای حذف دائمی موهای زائد بدن و صورت است. متقاضیان و علاقه ‌مندان به این روش درمانی روز به روز در حال افزایش‌ می باشند و بیشتر افراد از نتایج آن رضایت دارند.در ادامه به راهنما و نکات قبل از لیزر موهای زائد می پردازیم.

البته شاید افراد زیادی را دیده باشید که از لیزر موهای زائد چندان رضایت نداشته و باعث شک شما نسبت به آن شده ‌اند. عدم رضایت و نتیجه‌ های نامطلوب، می‌ تواند ناشی از موارد زیر باشد :

  • انتظارات غلط متقاضی
  • عدم رعایت توصیه‌های قبل و بعد از لیزر
  • انجام لیزر در کلینیک ‌ها و مراکز نامعتبر
  • به پایان نرساندن دوره درمانی لیزر
  • مناسب نبودن دستگاه های لیزر
  • بی تجربگی و نابلد بودن اپراتور های لیزر

به همین جهت تصمیم گرفتیم که در این مقاله راهنمایی را برای شما بنویسیم که توصیه ‌های قبل از لیزر موهای زائد را شامل شود. راهنمای قدم به قدم قبل از لیزر می‌تواند در تصمیم‌گیری درست، داشتن انتظاری صحیح و همچنین انتخاب مرکز مناسب برای لیزر به شما کمک کند. پس راهنما و نکات قبل از لیزر موهای زائد را بادقت مطالعه فرمایید.

لازم به ذکر می باشد که باید توصیه های قبل و بعد از لیزر را برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب رعایت فرمایید، در غیر این صورت انجام لیزر تقریبا بی فایده خواهد بود و شما شاهد رشد دوباره موهای زائد خود می باشید.

نکات بسیار مهمی که قبل از لیزر موهای زائد باید بدانید :

قبل از انجام لیزر موهای زائد خود باید نکات بسیار مهمی را بدانید که در زیر به آن ها اشاره شده است :

  • اولین قدم برای کسب نتایج مطلوب از هر روش درمانی و زیبا سازی، مطالعه در مورد آن روش می باشد به دلیل آن که هرچه بیشتر در مورد یک روش درمانی بدانید، تصمیمات بهتری خواهید گرفت.
  • به لطف تبلیغات وسیعی که در زمینه‌ی لیزر موهای زائد صورت می‌گیرد، احتمالاً بسیاری از ما اطلاعات اندکی در این زمینه داریم یا حداقل اسم دستگاهی مانند الکس یا الکساندریت به گوشمان خورده است. مثلاً یکی از باورهای غلطی که قبل از لیزر در ذهن بسیاری از مراجعین وجود دارد، این می باشد که دستگاه الکساندریت بهترین دستگاه لیزر موهای زائد است. در صورتی که چنین نیست. دستگاه مناسب باید با توجه به شرایط پوست (مثلاً رنگ) و هم چنین شرایط مالی و زمانی فرد مورد نظر مشخص شود.
  • باید بیان شود که قبل از لیزر و در قدم اول باید تا می‌توانید در مورد این روش درمانی مطالعه کافی را انجام دهید. آگاهی بیشتر باعث می‌شود که گول تبلیغات غلط و دروغین را نخورید و در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کنید؛ انتظارات صحیحی داشته باشید و تصمیمات بهتری برای خود بگیرید.

عوارض لیزر موهای زائد

اطلاعات عمومی بسیار مهم درباره لیزر موهای زائد :

در ارتباط با راهنما و نکات قبل از لیزر موهای زائد ، داشتن اطلاعات پایه‌ای در مورد لیزر موهای زائد می‌ تواند به شما کمک فراوانی کند. این که بدانید در طی درمان چه اتفاقی می‌ افتد و شیوه‌ی کار دستگاه لیزر چگونه است، باعث می‌شود که دید بهتر و ترس کمتری نسبت به لیزر داشته باشید.

بنابراین سعی داشته ایم که در این مقاله اطلاعات بسیار مهمی را برای شما ارائه دهیم، حال باید بیان شود که در زیر به برخی از اطلاعات مهم درباره لیزر کردن پوست می پردازیم :

  • دستگاه لیزر موهای زائد با تولید، تقویت و هم چنین متمرکز ساختن پرتوهای نوری که انرژی یکسانی دارند، باعث تخریب انتخابی فولیکول ‌های مو در پوست خواهند شد و همین موضوع در رفع موهای زائد به صورت دائمی تأثیر بسزایی خواهد داشت.
  • باید بیان شود که اساس کار دستگاه لیزر، جذب پرتو های نور با طول موج خاصی توسط رنگدانه ‌ای نام ملانین می باشد. ملانین به وفور در فولیکول، پیاز مو و ساقه‌ی مو یافت می‌شود. ملانین باعث ایجاد رنگ پوست و موهای ما است.
  • زمانی که ملانین پرتوهای نوری لیزر را دریافت می کنند رشد و ترشح ان ها به شدت کاهش می باشد و کنترل می شود
  • دستگاه‌ های لیزر موهای زائد از طول موج‌ های متفاوتی استفاده می ‌کنند. طول موج نشان دهنده‌ ی انرژی یک پرتوی نوری می باشد. میزان جذب پرتوی نور توسط ملانین و میزان نفوذ آن به پوست، به طول موج آن پرتو بستگی دارد.
  • بهترین دستگاه‌ های لیزر موهای زائد شامل دستگاه ‌های الکساندریت، دیود وکتوز و دکا می باشد.
  • باید بیان شود که دستگاه‌ های لیزر را نمی ‌توان برای همه افراد استفاده کرد. مثلاً دستگاه الکساندریت برای پوست ‌های روشن بسیار مناسب است؛ اما تاثیر کمی بر پوست‌ های تیره خواهد داشت.

عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

یکی از موارد مهمی که باید قبل از لیزر بدانید، عوارض و خطرات این روش درمانی است. لیزر موهای زائد در صورتی که در مراکز معتبر و حرفه‌ای انجام شود، تقریباً بدون عارضه و کاملاً ایمن است.

البته عوارضی مانند قرمزی و التهاب پوست طبیعی و اصلاً نشانه‌ای از اثرگذاری درمان‌اند. سایر عوارض مانند ایجاد اسکار، تغییرات رنگ پوست و عفونت ‌ها معمولاً نادر بوده و ناشی از خطای درمانی هستند.

برای آن که عوارض لیزر پوست به حداقل مقدار خود برسد، لازم است که در انتخاب کلینیک و هم چنین دستگاه لیزر دقت کافی داشته باشید، به دلیل آن که اگر اپراتور شما از تجربه کافی برخوردار نباشد، می تواند به پوستتان آسیب های بسیاری را وارد نماید که در بسیاری از مواقع این آسیب ها غیر قابل جبران می باشد.

سوالاتی درباره لیزر موهای زائد که ممکن است برای شما پیش بیاید :

آیا انجام لیزر موهای زائد روشی مطمئن و ایمن می باشد ؟

باید بیان شود که پوست بیشتر متقاضیان لیزر به خوبی به این درمان پاسخ داده و به عوارض جانبی دچار نمی‌ گردد. به علاوه تا کنون عوارض بلند مدتی برای لیزر موهای زائد شناخته نشده است.

اما برخی از افراد ممکن است عوارض خفیفی را بعد از درمان تجربه کنند. این مسئله بیشتر به شرایط فرد بستگی دارد. معمولاً قبل از لیزر از متقاضی تست «پَچ» می‌ گیرند.

در این تست ناحیه‌ی کوچکی از پوست لیزر می ‌شود تا واکنش بدن نسبت به آن سنجیده شود. اگر پوست شما در تست پچ پاسخ خوبی به لیزر درمانی ندهد، بهتر است از انجام آن صرف نظر کنید یا درباره آن با پزشک خود مشورت نمایید.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

لازم به ذکر می باشد که خود فرآیند لیزر درمانی نباید دردناک باشد. استفاده از دستگاه‌ های نامناسب و تکنیک ‌های خنک‌سازی غلط می ‌تواند باعث دردناک شدن لیزر و آسیب دیدن پوست شوند. این موارد را در مراکز نا معتبر مشاهده می ‌کنیم.

البته میزان درد لیزر به نوع پوست و مقدار قوی بودن ریشه موهای زائد شما نیز بستگی دارد. باید بیان شود که اگر در هنگام لیزر کمی درد را احساس کردید، بعد از انجام دو الی چهار جلسه لیزر این درد به حداقل مقدار خود می رسد به دلیل آن که ریشه موهای زاد شما شروع به سست شدن می کند.

بعد از لیزر تا یکی دو روز ممکن است پوست شما کمی ملتهب و قرمز باشد یا در صورت تماس با لباس یا لمس کردن آن کمی درد تجربه کنید. این‌ ها از عوارض طبیعی لیزر و ناشی از پاسخ بدن نسبت به آسیب به فولیکول ‌ها هستند.

استفاده از کمپرس سرد یا حمام آب سرد برای درمان این عوارض راه‌ های بسیار خوبی هستند. هم چنین بهد از انجام لیزر با توجه به نظر پزشکتان می توانید از پماد ها و کرم های ترمیم کننده نیز استفاده نمایید. در راهنما و نکات قبل از لیزر موهای زائد این موارد را رعایت کنید.

تاثیر لیزر موهای زائد چقدر است؟

آیا لیزر موهای زائد برای از بین بردن موها موثر می باشد؟

قبل از لیزر موهای زائد باید بدانید که این روش معمولاً باعث حذف دائم تمام موهای زائد شما نمی ‌شود؛ ولی قطعاً می‌تواند ۶۰ تا ۹۰ درصد از موهای زائد را به طور دائم از بین ببرد و پوستی لطیف و زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد.

این که لیزر درمانی چقدر موثر باشد، به تعداد جلسات درمانی، دستگاه استفاده شده و تجربه‌ی متخصص لیزر نیز بستگی خواهد داشت. می توان بیان کرد که بعد از جلسه‌ی اول لیزر، رشد موها در بسیاری از افراد برای چند ماه متوقف می ‌شود.

البته نهایتاً موها دوباره رشد می ‌کنند؛ اما این بار با تراکم کمتر، به شکل نازک‌ تر و با رنگ روشن ‌تر. به همین دلیل مثل سابق قابل مشاهده نخواهند بود.

بیشتر متقاضیان لیزر موهای زائد به چند جلسه‌ی درمانی برای از بین بردن کامل و دائم موهای زائد نیاز دارند. بعد از هر جلسه، تعداد موهایی که دوباره رشد می ‌کنند کمتر شده و موها به شکل کرک‌ های نازک دیده می ‌شوند.

بعد از تعداد جلسات مناسب، شاهد توقف دائمی رشد تمام موهای ناحیه درمان خواهید بود. از آنجایی که نور لیزر جذب رنگدانه‌ های مو می‌ شود، معمولاً برای افرادی که موهای تیره دارند، موثر تر می باشد. کسانی که موهای بلوند، قرمز یا خاکستری دارند، به طور معمول نتایج کمتری از این روش می ‌گیرند. البته برای لیزر موهای زائد صورت شاید کمی متفاوت باشد.

آیا لیزر در دوران بارداری را پیشنهاد می دهید ؟

اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع بنگریم، می توان بیان کرد که متخصصان پوست و مو، لیزر موهای زائد در دوران بارداری را توصیه نمی‌ کنند. به دلیل این که هنوز مطالعات و تحقیقات مناسبی در مورد ایمنی لیزر در زمان بارداری روی انسان انجام نشده است و اثر این روش درمانی بر جنین هنوز مشخص نیست.

بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن خانم ‌ها می‌ شود. این مسئله به شکل شایعی باعث افزایش موهای زائد و رشد مو در محل ‌های مختلف بدن می ‌شوند. با وجود این که این اتفاق برای مادران ناخوشایند است، معمولاً بعد از دوران بارداری، برطرف می‌ شود.

اگر افزایش موهای زائد بعد از بارداری برطرف نشد، می ‌توانید برای لیزر کردن آن ‌ها اقدام کنید. البته پزشک شما ممکن است توصیه کند که چند هفته ‌ای بعد از زایمان صبر کرده و سپس برای لیزر موهای زائد اقدام کنید. لیزر در دوران شیردهی نیز توصیه نمی ‌شود.

باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد :

قبل از لیزر موهای زائد ممکن است به شایعاتی غلط در این زمینه بر بخورید. در این بخش می ‌خواهیم این ابهامات را بررسی کنیم.

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان خواهد شد ؟

این باور کاملاً غلط است و لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست یا بخش ‌های دیگر بدن نمی ‌شود. پرتوی لیزر به نحوی طراحی شده که تنها فولیکول ‌های موجود در لایه ‌های زیرین پوست را مورد هدف قرار دهد و روی سایر بافت‌ها و سلول ‌ها اثری نگذارد.

لیزر استفاده شده در حذف موهای زائد، کمی پرتوزایی دارد. پرتوزایی دستگاه لیزر طبق بررسی ‌ها و مطالعات انجام شده کاملاً ایمن است و شواهدی مبنی بر سرطان ‌زا بودن آن وجود ندارد. پس لیزر موهای زائد موجب سرطان نمی شود.

آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری خواهد شد ؟

تا کنون شواهدی مبنی بر ایجاد ناباروری ناشی از لیزر موهای زائد مشاهده نشده است. لیزر تنها می ‌تواند به لایه‌ های زیرین پوست نفوذ کند و نمی ‌تواند به ارگان ‌ها و بافت‌ های عمقی ‌تر برسد. استفاده از لیزر حتی برای حذف موهای نواحی حساس مانند شرمگاه، بدون عارضه و کاملاً ایمن است.

انتخاب کلینیک معتبر پوست یکی از مهم ترین بخش های لیزر مو :

انتخاب کلینیک معتبر از مهم ‌ترین اقداماتی می باشد که قبل از لیزر باید انجام بدهید. یک مرکز مناسب لیزر باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • مرکز درمانی پوست و مو باید از وزارت بهداشت مجوز رسمی داشته باشد.
  • باید یک جلسه‌ مشاوره قبل از لیزر با متخصص پوست و مو برگزار شود.
  • اتاق لیزر درمانی مناسب داشته باشد و نکات ایمنی و هم چنین نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کند.
  • دستگاه لیزر نباید فرسوده یا قدیمی باشد و باید به صورت دوره‌ ای تعمیر و بازبینی شود.بهتر است که مرکز لیزر از دستگاه های به روز بهره مند باشد.
  • مرکز لیزر درمانی باید از دستگاه ‌های به روز و آخرین تکنولوژی‌ ها استفاده کند و به چند دستگاه مختلف مجهز باشد. از یک دستگاه نمی ‌توان برای تمامی افراد استفاده کرد.
  • پزشک متخصص و تکنسین‌های لیزر از دانش و تجربه‌ی کافی برخودار باشند.
  • کلینیک مورد نظر شما باید عکس‌های قبل و بعد از لیزر دیگر متقاضیانی که رنگ پوست مشابه با شما داشته‌ اند را به شما نشان دهد تا شما از اطمینان کافی برخوردار باشید
  • در صورتی که مرکز درمانی تجربه‌ی کافی در لیزر رنگ پوست شما را نداشته باشد، از لیزر موهای زائد در آن محل خودداری کنید.

مشاوره در کلینیک معتبر پوست و مو :

قبل از لیزر موهای زائد و در جلسه‌ی مشاوره پیش از لیزر، پزشک متخصص پوست و مو توضیحاتی مبنی بر روش درمانی و کلیات آن به شما خواهد داد. سوالاتی که باید در این جلسه پاسخ داده شوند، شامل موارد زیر می باشد :

  • آیا دستگاه مناسب برای رنگ پوست شما در کلینیک مورد نظر موجود می باشد؟
  • آیا استفاده از لیزر درمانی برای رنگ پوست شما موثر خواهد بود ؟
  • چند جلسه‌ی درمانی برای حذف موهای زائد نیاز خواهید داشت؟
  • چه مواردی را باید قبل از جلسه‌ی لیزر موهای زائد رعایت کنید؟
  • عوارض جانبی محتمل این روش درمانی چه می باشد ؟
  • خطر و احتمال کدام عوارض جانبی برای پوست شما بیشتر است؟
  • هزینه‌ی لیزر موهای زائد چقدر می باشد ؟

قبل از لیزر موهای زائد حتماً موارد زیر را به پزشک مورد نظر خود اطلاع دهید:

  • سابقه‌ی ایجاد اسکار و زخم‌ های گوشتی بر روی پوست
  • اگر اخیراً به صورت طبیعی یا با استفاده سولاریوم برنزه کرده‌ اید را نیز جزء اولین موارد به پزشک خود اطلاع دهید، این مورد بسیار مهم می باشد.
  • سابقه‌ی تبخال زدن در صورت یا نواحی تناسلی خود را به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر از ایزوترتینوئین‌ها مثل دکوتان یا راکوتان (برای درمان آکنه) استفاده می‌کنید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • در مورد مصرف داروها (گیاهی، با نسخه و بدون نسخه) حتماً با پزشک مشورت کنید.

جلسه مشاوره در کلینیک پوست و مو :

در جلسه‌ی مشاوره، پزشک پوست شما را معاینه خواهد کرد. موفقیت لیزر درمانی به چند عامل بستگی دارد که در این معاینه مشخص می‌شود. عواملی مانند موارد زیر :

  • محل موهای زائد
  • رنگ پوست
  • رنگ مو
  • جنس و ضخامت‌ موها
  • مهم ترین نکته وضعیت موها در چرخه‌ی رشد.

نکات قبل از لیزر موهای زائد

رعایت توصیه ‌های قبل از لیزر موهای زائد :

برای پیشگیری از وقوع عوارض و هم چنین تاثیر هر چه بیشتر، قبل از لیزر موارد زیر را رعایت کنید:

  • برنزه نکنید. چه به صورت طبیعی و چه با دستگاه سولاریوم
  • از کرم‌های برنزه موقت یا دائم استفاده نکنید.
  • حداقل ۳ روز قبل و بعد از درمان، از قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب پرهیز کرده و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. کرم‌های با SPF بیشتر از ۳۰ که ضد آب باشند، بهترین انتخاب هستند. قبل از لیزر و بعد از آن هرچه کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید، احتمال وقوع عوارض جانبی کمتر می‌شود.
  • دو یا سه روز قبل از جلسه لیزر درمانی موهای خود را با تیغ اصلاح کنید.
  • برای جلسه‌ی دوم، بهتر است بخش کوچکی از پوست را اصلاح نکنید تا پزشک بتواند میزان تاثیر لیزر را بررسی کند.
  • اگر می ‌خواهید بخش‌هایی از محل تحت درمان را لیزر نکنید، آن مناطق را اصلاح نکنید.
  • از بند انداختن، وکس و اپیلاسیون پوست ناحیه‌ی تحت درمان خودداری کنید.
  • در روز مراجعه به کلینیک، در محل تحت درمان از دئودرانت و لوسیون استفاده نکنید و از آرایش کردن پرهیز کنید.
  • حداقل تا ۲۴ ساعت قبل از لیزر نوشیدنی ‌های الکلی و کافئین ‌دار مصرف نکنید.
  • در صورت مصرف ایزوترتینوئین‌ها مانند دکوتان، راکوتان و … نباید تا ۶ ماه پس از اتمام دوره‌ی درمان، لیزر کنید.

در این مقاله راهنما و نکات قبل از لیزر موهای زائد  را مطالعه کردید .شما خوانندگان گرامی می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید و برای لیزر موهای زائد در غرب تهران ، لیزر موهای زائد زیربغل و لیزر بیکینی با ما درتماس باشید و یا از طریق فرم تعیین وقت وقت خود را رزرو کنید.


۲ پاسخ به “راهنما و نکات قبل از لیزر موهای زائد”

  1. مینا مولوی گفت:

    در چه مواردی باید از انجام لیزر صرف نظر کرد ؟

    • مواردی وجود دارد که استفاده از لیزر موهای زائد زیر بغل را برای افراد ممنوع میکند که عبارتند از برنزه کردن پوست ، افراد باید توجه داشته باشند که پس از پایان دوره برنزه خود و برگشتن پوست به حالت عادی اقدام به انجام لیزر موهای زائد بدن نمایند ، در صورت حامله بودن انجام لیزر موهای زائد بیکینی به دلیل تغییرات شدید هورمونی مناسب نخواهد بود ، کسانی که تبخال در ناحیه تناسلی را تجربه میکنند باید پس از دوره تبخال اقدام به استفاده از لیزر نمایند و قبل و بعد از استفاده از لیزر داروهای تبخال خود را مصرف کنند .
      همچنین افرادی که بیماری های خاص و مصرف دارو های خاص را دارند حتما باید قبل از جلسه اول لیزر موهای زائد این موضوع را با متخصص لیزر در میان بگذارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما