تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

تصویر تشخیص انواع تایپ یا رنگ پوستی برای لیزر

تشخیص نوع پوست برای لیزر و نحوه تشخیص آن


تاریخ انتشار : 15 آذر 1399          تاریخ بروزرسانی : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (2 امتیاز)

حتما بارها برای شما اتفاق افتاده که موقع لیزر موهای زائد به شما گفته‌اند یا شنیده‌اید که شما تایپ پوستی 1 را دارید یا اینکه در تیپ پوستی 5 ممکن است که چند بار نیاز به لیزر داشته باشد. یا اینکه برای استفاده از کانسیلر و کرم پودر دنبال یک رنگ مناسب برای پوست خود بگردید و فروشنده به شما بگوید که برای تایپ پوستی شما این رنگ مناسب‌تر است. سوالی که پیش می‌آید این است که تشخیص تیپ پوستی چگونه است و رنگ  پوست ها بر چه اساسی  طبقه بندی می‌شوند؟

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع مختلف پوست استفاده می شود. به عنوان مثال، طبقه بندی فیتزپاتریک که برای اولین بار در سال 1975 توصیف شد، براساس رنگ پوست و واکنش آن به قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. از جمله برای تعیین نوع مناسب فاکتور محافظتی در برابر آفتاب یا پیش بینی خطر سرطان پوست استفاده می شود. در ادامه این مقاله از مجله خبری مهراز کلینیک ما شما را تشخیص نوع پوست برای لیزر آشنا می کنیم.

تایپ پوستی چیست؟

تایپ پوست در حقیقت یک روشی است برای تشخیص تیپ پوستی بر اساس واکنش پوست به قرار گرفتن در برابر نور خورشید که در سال 1975 توسعه یافته. اصلی‌ترین تشخیص تیپ پوستی برای پیش‌بینی خطر کلی آسیب ناشی از نور خورشید و سرطان پوست است.

تایپ پوستی به میزان رنگ‌دانه ملانین در پوست وابسته است. تشخیص تیپ پوستی و تعیین نوع آن نیز به میزان رنگ‌دانه‌های ملانین در پوست و تاثیر پوست از اشعه ماورابنفش وابسته است ، به این شکل که پوست رنگ پریده یا سفید یا تیپ 1 پوستی است که به راحتی می‌سوزد و به محافظت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارد اما تایپ 4 پوستی به سادگی برنز می‌شود و در برابر آفتاب به سختی قرمز می‌شود و سوختگی ناشی از نور خورشید برای آن پیش می‌آید.

تشخیص انواع تایپ پوستی برای لیزر :

تشخیص نوع پوست برای لیزر و نحوه تشخیص آن پوست برای هر انسانی شامل سه رنگدانه ملانین ( قهوه ای ) ، کاروتن (زرد ) و هموگلوبین ( قرمز ) است . که ترکیب این سه ، رنگ های مختلف پوست را ایجاد می کند. تشخیص صحیح تایپ پوستی اولین گام در شروع بخش عمده ‏ای از درمان ‏ها به شمار می‏ آید

تشخیص نوع پوست برای لیزر موهای زائد توسط توماس ب. فیتزپاتریک (Thoms B. Fitzpatrick) در سال ۱۹۷۵ میلادی انجام شد. این تقسیم بندی بر اساس رنگ پوست، رنگ مو، رنگ چشم و عکس العمل پوست به آفتاب صورت گرفته است.

باید بیان شود که انتخاب دستگاه لیزر مناسب به نوع پوست شما ( رنگ پوست ) بستگی خواهد داشت. انتخاب دستگاه لیزر مناسب برای پوست باید بر عهده پزشک معالج باشد تا لیزر موهای زائد بتواند بیشترین اثر بخشی بر روی پوست شما را داشته باشد و از همه مهم تر میزان آسیب رسیدن به پوست به حداقل مقدار خود برسد.

اگر دستگاه انتخابی برای تایپ پوست شما مناسب نباشد، آن گاه ممکن است که بر روی قسمتی که می خواهید لیزر را انجام دهید، سوختگی های شدیدی بر جای بماند و همین موضوع باعث ناراحتی شما می شود.

بنابراین انتخاب دستگاه مناسب را بر عهده پزشک معالج بگذارید و به توصیه های ایشان در این باره گوش فرا دهید. در این مقاله به بررسی تشخیص انواع تایپ پوستی برای لیزر می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لیزر برای انواع تایپ پوستی

تشخصی نوع پوست:

لازم به ذکر است که تشخیص نوع پوست برای لیزر و نحوه تشخیص آن پوست برای هر انسانی شامل سه رنگدانه است که به صورت زیر به آن ها اشاره می شود:

  • ملانین ( قهوه ای )
  • کاروتن (زرد )
  • هموگلوبین ( قرمز )

باید بیان شود که ترکیب این سه رنگدانه، رنگ های مختلف پوست را ایجاد می کند و پئست همه انسان ها از ترکیب این سه رنگ می باشد. تشخیص صحیح تایپ پوستی اولین گام در شروع بخش عمده ‏ای از درمان ‏ها به شمار می‏ آید.

معمولا هم اپراتور ها و افراد بی تجربه در این زمینه در تشخیص نوع و رنگ پوست اشتباه های بسیاری دارند و همین موضوع باعث ایجاد عوارض نا مطلوب می گردد. اما پزشک شما یا یک اپراتور با تجربه می تواند نوع پوست و رنگ آن را به خوبی تشخیص دهد و عوارض لیزر را به حداقل مقدار خود برساند.

پس نتیجه می گیریم که انتخاب یک کلینیک مناسب و معتبر می تواند بسیار اثر بخش باشد و شما هرگز نباید برای انجام لیزر موهای زائد، به سراغ افراد بی تجربه در این زمینه بروید.

می توان اذعان داشت که تشخیص نوع پوست برای لیزر موهای زائد توسط توماس ب. فیتز پاتریک (Thoms B. Fitzpatrick) در سال ۱۹۷۵ میلادی انجام شد. این تقسیم بندی بر اساس دو موردی که در زیر اشاره می شود، صورت گرفته است:

  • رنگ پوست، رنگ مو، رنگ چشم
  • عکس العمل پوست به آفتاب

دو معیار اساسی این دسته بندی عبارت اند از:

  • تشخیص نوع پوست برای لیزر
  • نحوه تشخیص آن شامل مقدار میلانین در پوست.

تشخیص نوع پوست برای لیزر و نحوه تشخیص آن شامل مقدار میلانین در پوست. میلانین یک نوع رنگدانه است که تعیین کننده رنگ پوست انسان است. تنوع رنگ پوست انسان‌ها، از سفید روشن تا سیاه تاریک، به مقدار میلانین در پوست ربط دارد. میلانین در پوست‌های روشن و سفید کم است و هر قدر مقدار میلانین بیشتر شود، رنگ پوست تیره تر می‌شود.

عکس العمل پوست هنگامی که به مدت ۳۰ دقیقه در معرض مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد به این صورت است که پوست سفید به زودی دچار سوختگی شده و کمتر برنزه می‌شود. پوست‌های سیاه کمتر دچار سوختگی می‌شوند و به زودی برنزه می‌شوند.

چگونه نوع پوستمان را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص نوع پوست خود ابتدا پوست را به کمک یک پاک کننده ملایم به خوبی تمیز کرده و آرایش و آلودگی سطحی پوست را حذف نمایید. سپس با استفاده از یک حوله تمیز، صورتتان را خشک کنید. در نظر داشته باشید که پس از شستن پوست از هیچ گونه مرطوب کننده و نرم کننده‌ای استفاده نکنید و اجازه دهید تا ۱ ساعت پوست شما در هوای آزاد خشک شود.

پس از این مدت اگر پوست شما حالت خاصی نداشته و هیچ احساس اذیت کننده مشاهده نشد، پوست شما از نوع معمولی است. اما اگر بر روی گونه‌ها، کنار خط لب و بر روی پیشانی احساس کشیدگی کنید، می‌توان گفت که پوست شما خشک است. اگر پوست چربی داشته باشید، بر روی پیشانی، چانه، بینی و گونه‌های خود احساس چربی و رطوبت خواهید کرد.

نحوه تشخیص انواع تیپ پوستی برای لیزر

میلانین چیست؟

میلانین یک نوع رنگدانه است که تعیین کننده رنگ پوست انسان است. تنوع رنگ پوست انسان‌ها، از سفید روشن تا سیاه تاریک، به مقدار میلانین در پوست ربط دارد. میلانین در پوست ‌های روشن و سفید کم است و هر قدر مقدار میلانین بیشتر شود، رنگ پوست تیره تر خواهد شد.

منظور از عکس العمل پوست در برابر آفتاب چیست؟

لازم به ذکر می باشد که عکس العمل پوست هنگامی که به مدت ۳۰ دقیقه در معرض مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد به این صورت است که پوست سفید به زودی دچار سوختگی شده و کمتر برنزه می ‌شود. پوست ‌های سیاه کمتر دچار سوختگی می‌شوند و به زودی برنزه می ‌شوند.

گروه های رنگ پوستی :

6 گروه در تقسیم بندی رنگ پوست وجود دارند که از آن ها به صورت زیر اشاره می شود:

افراد تیپ پوستی ۱ بسیار سفید و دارای کک و مک اغلب چشمهای رنگین دارند و نسبت به آفتاب بسیار حساس هستند.
افراد تیپ پوستی ۲ پوست سفید و موههای رنگین دارند ، اینها نیز نسبت نور آفتاب حساس هستند.
افراد تیپ پوستی ۳ پوست معمولی و موههای قهوه ای یا تیره نسبت به نور آفتاب معمولی هستند اگر از محافظت کننده های ضد آفتاب استفاده کننده مشکلی ندارند.
افراد تیپ پوستی ۴ پوست کمی سبزه تر است و اغلب چشمهای تیره دارند به نور افتاب مقاومت خوبی دارند.
افراد تیپ پوستی ۵ پوست قهوه ای یا برنزه کامل هستند . چشمان تیره دارند .
افراد تیپ پوستی ۶ پوست کامل تیره مثل سیاه پوستان افریقایی

 

معرفی انواع تایپ پوستی مختلف

پوست معمولی

پوست معمولی، پوستی طبیعی است، یعنی نه چرب و نه خشک است، در واقع در وسط این طیف قرار دارد. جوانان بیش‌تر از افراد مسن دارای پوست معمولی هستند که پوست آن‌ها سالم بوده و کم‌تر مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف خواهند شد.

 

پوست خشک

پوست خشک پوستی است که رطوبت کمی دارد. ویژگی‌های خشک بودن پوست بسته به عوامل مختلف در افراد متفاوت به اشکال گوناگونی ظاهر می‌شود

 

پوست چرب

این نوع پوست دارای ترشح بیش از حد چربی است و ظاهری معمولاً براق، عرق‌ریز و مرطوب و روشن دارد. به این دلیل که تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی ایجاد می شود و معمولاً به دلایل ژنتیکی یا هورمونی تعیین می‌شود و ابتلا به قرمزی، جوش، جوش‌های سرسیاه و منافذ باز بوده که در نوجوانان و جوانان زیر 30 سال شایع است و معمولاً با بروز آکنه مرتبط است.

 

حساس

پوست حساس بیشتر مستعد واکنش به محرک هایی است که پوست معمولی هیچ واکنشی به آنها ندارد. این یک پوست شکننده است که معمولاً با احساس ناراحتی مانند گرما، سفتی، قرمزی یا خارش همراه است.

 

پوست ترکیبی

اشخاصی که پوست‌های نوع ترکیبی دارند عموماً برخی از نقاط پوستشان خشک و برخی دیگر چرب است.

 

شما خواننده گرامی می توانی برای دریافت خدمات لیزر موهای زائد در غرب ، لیزر بیکینی ، لیزر و سایر خدمات با ما در تماس باشید.


۱۰ پاسخ به “تشخیص نوع پوست برای لیزر و نحوه تشخیص آن”

  1. زینب علیپور گفت:

    دلیل خشکی پوست چیست؟

    • علت خشکی پوست می‌تواند عوامل زیادی باشد.
      برای بعضی از افراد پوست خشک می‌تواند ارثی باشد.
      اختلالات ژنتیکی می‌تواند بر روی میزان ترشح چربی از غدد چربی انواع تایپ پوستی تاثیر بگذارد.
      چربی طبیعی پوست با نام انگلیسی سوبم (Sebum) وظیفه نرمی و انعطاف پذیری پوست را برعهده دارد.
      احساس کشیدگی پوست خشک یا ویژگی‌ها و علائم دیگر انواع تایپ پوستی فقط محدود به صورت نمی‌شود و در کل بدن می‌تواند پخش شود.
      هنگامی که شرایط آب و هوایی، تغذیه یا رفتار با پوست تغییر می‌کند پوست صورت و بدن علائم خشکی را نشان می‌دهد.

  2. مهسا عمرانی گفت:

    قبل از رفع موهای زائد با لیزر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

    • قبل از استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد بدن ، اولین قدم انتخاب بهترین دستگاه لیزر مناسب شما است که این انتخاب مهم باید با تحقیق و مقایسه انواع مختلف دستگاه‌های لیزر انجام شود. در ادامه اطلاعات کاملی راجع به انواع لیزر در اختیارتان می‌گذاریم تا بتوانید با توجه به رنگ پوست و موی خود، بهترین دستگاه لیزر موهای زائد را انتخاب کنید.

  3. سلنا مهدوی گفت:

    لیزر موهای زائد بروی پوست های قهوه ای رنگ چه تاثیری دارد؟

    • کسب بهترین نتایج ممکن در این افراد با دشواری کمی همراه است زیرا رنگ پوست با مو تفاوت چندانی ندارد و لیزر نمیتواند به راحتی رنگدانه مو را هدف قرار دهدهمچنین لیزر های قدیمی و یا عدم استفاده صحیح لیزر میتواند باعث بروز رنگ پریدگی پوست شود و در‌واقع به رنگدانه های پوستی آسیب رساندحتما باید پیش از آغاز جلسات درمانی ،لیزر مناسب شما انتخاب شود.

  4. ناهید مرجانی گفت:

    چرا نمی توان پوست های برنزه به وسیله آفتاب یا سولاریوم را لیزر کرد؟

    • پس از برنزه شدن به وسیله آفتاب و یا سولاریوم آنچه که به ظاهر هم زیبا و جذاب است، مولکول های دی ان ای آسیب دیده هستند که خودشان را از بین می برند تا سرطانی نشوند. از سوی دیگر پس برنزه شدن با روش های فوق پوست به شدت خشک و آسیب پذیر است به همین دلیل تاباندن اشعه لیزر بر روی پوست خشک و آسیب دیده منطقی نمی باشد.
      به همین دلیل است که از پس از حمام آفتاب و یا سولاریوم تا چندین ماه اجازه انجام لیزر موهای زائد را نخواهید داشت. اما پوست هایی که ذاتا (مادرزادی) سبزه و برنزه هستند بله به سادگی می توان با استفاده از لیزر اِندی یَگ آنها را لیزر نمود.

  5. سمیه عزتی گفت:

    لیزر مناسب ویژه تایپ های پوستی خیلی روشن چه نوع لیزری است؟

    • لیزر الکساندرایت این نوع لیزرعمدتا در اروپا و آمریکا کاربرد داردو برای تایپهای پوستی نوع۱و۲مناسب است.
      البته اینطور نیست که درتایپ های پوستی بالاترموثر نباشد اما بیشترین تاثیر لیزرالکساندرایت درپوست های بسیارروشن باموهای تیره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما