تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

نکات مهم بعد از انجام لیزر موهای زائد

توصیه مهم بعد از انجام لیزر موهای زائد + 12 نکته مراقبت بعد از لیزر


تاریخ انتشار : 24 آبان 1398          تاریخ بروزرسانی : ۵ مرداد ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

4.9/5 - (19 امتیاز)
آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

نکات بعد از لیزر موهای زائد :

نکات بعد از لیزر موهای زائد ، لیزر موهای زائد به عنوان یک روش سریع، محبوب و دائمی برای از بین بردن موهای زائد بدن است و برای کسانی مناسب است که درگیر مشکلات پوستی مثل موهای زیرپوستی ،جوش و …. هستند و دیگر تمایل به انجام اپیلاسیون ندارند در این روش فولیکول های مو توسط اشعه لیزر نابود می شود.

اگر شما هم چنان از روش های قدیمی و سنتی برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده می کنید، باید بگوییم که بهتر است به فکر انجام لیزر موهای زائد باشید. روش های قدیمی مانند اپیلاسیون و وکس و … همه و همه برای پوست شما مضر است و باعث افتادگی یا شل شدگی پوست بدن شما می شود.

در صورتی که لیزر موهای زائد این گونه نمی باشد و علاوه بر آن که موهای زائد را از بین می برد، باعث لطافت پوست شما خواهد شد و پوستی صاف و درخشان را برای شما به ارمغان می آورد.

باید بدانید که بعد از انجام لیزر محل مورد نظر ملتهب و قرمز می شود بنابراین در این مرحله پوست نیاز به مراقبت و استفاده از پماد زینک اکساید دارد. نکاتی وجود دارد که بعد از لیزر موهای زائد به شما کمک می کند تا بتوانید از پوست خود مراقبت کنید.  در این مقاله به بررسی نکات بعد از لیزر موهای زائد می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مرکز لیزر  در غرب تهران مهراز کلینیک ارائه دهنده بهترین خدمات لیزر ، جوانسازی ، تناسب اندام ، prp ، RF  و … می باشد. شما می توانید برای ارائه خدمات بهتر با شماره 02144500811 و 09124940252  تماس حاصل نمایید یا از طریق فرم زیر اقدام به تعیین وقت نمایید.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد :

مراقبت های بعد از لیزر مهم و ضروری می باشد که باید به آن توجه زیادی شود که در ادامه مطرح می شود.

  • بهترین راه برای کاهش خطر عوارض جانبی لیزر موهای زائد اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه است.
  • بهتر است تا دو هفته از قرار دادن پوست بدون ضد آفتاب در برابر نور خورشید دوری کنید.
  • اگر نگران سوختگی هستید بهتر است قبل از درمان از کرم ضدآفتاب و لوسیون استفاده کنید.

جلوگیری از صدمات احتمالی:

در حذف موهای زائد با لیزر به صورت انتخابی به فولیکول های مو آسیب میزنیم تا از کار بیافتند این فولیکول ها وظیفه زشد موها را بر عهده دارند. به همین علت اگر از کار بیافتند رشد موها متوقف می شود پس در لیزر ما به پیاز مو و فولیکول آسیب میرسانیم پس باید مراقب باشیم تا چند روز بعد از لیزر به فولیکول ها آسیب بیشتری وارد نکنیم. به همین دلیل تا چند روز بعد از کارهایی مثل وکس ، الکترولیز ، تاتو و روش های جوانسازی مثل هایفو ، میکرونیدلینگ و … خودداری کنید .

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی :

بسیاری از مراجعین علاقه دارند بعد از لیزر موهای صورت آرایش کنند. ممکن است پوست شما در زمان لیزر آسیب ببیند آسیبی که با چشم دیده نمی شود اگر پزشک بررسی های لازم را انجام داد و متوجه شد که پوست شما بدون آسیب است می توانید آرایش کنید و از مصرف برخی مواد آرایشی که باعث تحریک پوست می شوند خودداری کنید.

تماس با الکل ، عطر و سایر مواد دارای الکل می تواند باعث سوزش پوست و درد شود. پس از مصرف آنها تا ۴-۵ روز بعد از لیزر خودداری کنید.

لوسیون یا ژل بعد از لیزر :

استفاده از ژل یا لوسیون مخصوص بعد از لیزر برای تمامی افراد توصیه می شود. معمولا استفاده از ژل آلوورا را توصیه می کنیم که بهتر است شب و روز به پوست بخش های تحت درمان بزنید تا قرمزی و تورم ناحیه ی درمان را از بین ببرد.

آب فراوان بنوشید :

بعد از لیزر و در طول دوره درمان آب فراوان بنوشید تا پوست شما دچار کم آبی نشود. کم آبی باعث کاهش اثرات لیزر موهای زائد می شود. همچنین در روز لیزر پوست باید رطوبت خوبی داشته باشد.

نکات مراقبی لیزر موهای زائد

عملکرد لیزر موهای زائد به چه صورت است؟

با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر، لیزر موهای زائد بدن  تبدیل به مناسب‌ترین راهکار برای ازبین‌ بردن موهای زائد برای تمامی موها و رنگ‌های پوست شده‌ است.نکاتی است باید قبل از شروع لیزر موهای زائد در مورد آنها بدانید. در ادامه فهرستی از اقدامات مهمی را به شما ارائه‌می‌کنیم که باید قبل و بعد از لیزر موهای زائد آنها را انجام‌دهید تا برای شروع درمان آماده‌شده و از نتایج عالی آنها بهره‌مند شوید.

نکات بعد از لیزر موهای زائد ، مکانیزم لیزر در ابزاری که برای از بین بردن موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرد به گونه‌ای است که اشعه لیزر که یک دسته از پرتوهای نور همراه با طول‌موج خاص با هدف قرار دادن ملانین موجود در پوست که محل انباشته شدن رنگدانه‌های پوست هستند و در مجاورت فولیکول های موجود در پوست قرار دارند با ایجاد حرارت موجب آسیب‌ رساندن و سوزاندن فولیکول های آن و در نتیجه قطع رویش موها می شوند.

در واقع جلسات متعددی برای انجام این روش نیاز است، زیرا رویش موها همیشه یکنواخت، هماهنگ و یکدست اتفاق نمی‌افتد. به‌طورکلی رویش موها به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، در نواحی مختلف پوست رویش تعدادی از موها متوقف می‌شود و رشد موها در حالت استراحت به سر می‌برند اما در مقابل در نقاط دیگر پوست رشد مو اتفاق می‌افتد در نتیجه و با توجه به این نکات انجام لیزر موهای زائد در زمانی‌ که موها در حالت استراحت باشند تأثیری نخواهد داشت و فقط موجب از بین بردن موهایی که در فاز رشد هستند خواهند شد.

بنابر این تعداد جلسات لیزر موهای زائد طبق نظر پزشک تعیین خواهد شد. با توجه به نکات ذکر شده لازم است لیزر موهای زائد جهت دریافت نتیجه یکسان و مطلوب طی چندین جلسه انجام شود.

عملکرد لیزر موهای زائد

انواع روش لیزر

لیزر انواع مختلفی دارد سه نوع آن بیشتر از همه موارد مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که به شرح زیر می‌باشد:

  • لیزر دایود یک دستگاه بسیار موثر برای رفع موهای زائد است و فرآیند درمان با آن طی مدت کوتاهی انجام می‌‌شود این نوع لیزر برای انواع پوست‌ها مناسب است.
  • لیزر الکساندرایت نیز لیزر پرقدرتی است که برای درمان نقاط بزرگی از قبیل کمر و قفسه سینه مناسب است افرادی که رنگ پوست آنها روشن تا سبزه است می‌‌توانند از مزایای این نوع لیزر بهره‌مند شوند.
  • لیزر ان دی باگ برای اکثر پوست‌ها مناسب است و می‌توان از این نوع لیزر برای پوست که برنزه شده است استفاده کرد. بهتر است در این رابطه با پزشک خود صحبت کنید.
  • به طور کلی اکثر دستگاه‌های لیزر برای اکثر نقاط بدن کاربرد دارد و برای رفع موهای زائد از قبیل خط بیکینی، پشت لب، چانه و زیر بغل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکاتی که باید در بین جلسات لیزر موهای زائد رعایت کرد:

گفتنی است مراقبت و نکات بعد از لیزر مو‌های زائد فقط به روز‌های اولیه ختم نمی‌شود و باید مراقبت هایی را بین جلسات انجام دهید که که عبارتند از:

  1. حتما ۵ روز پس از درمان، پوست قسمت درمان شده را لایه‌برداری کنید، پوست خشک، می‌تواند باعث ایجاد قرمزی در ناحیه شود.
  2. از در معرض آفتاب قرار دادن منطقه‌ی درمان شده پرهیز کنید.
  3. استفاده از انواع کرم‌های مو‌ بر در بین جلسات، مجاز است.
  4. اگر ناحیه‌ی درمان در معرض نور ماورا بنفش قراردارد، حتما همیشه از ضد‌آفتاب استفاده کنید.
  5. تا ۷ روز قبل از جلسه‌ی بعدی، برنزه نکنید.
  6. اگر هرگونه دارووی در طول درمان مصرف می‌کنید، حتما به ما اطلاع دهید.

نکات بسیار مهم مراقبتی بعد از انجام لیزر:

بسیار مهم است که شما بعد از انجام لیزر موهای زائد، از پوست خود مراقبت کنید. در زیر به برخی از نکات بسیار مهم مراقبتی از پوست بعد از انجام لیزر آورده شده است که امیدواریم با خواندن ادامه این مطلب بتوانید از پوست خود به خوبی مراقبت کنید. کافی است که نکات بعد از لیزر موهای زائد زیر را در خاطر بسپارید:

۱_ هرگز موهای خود را از ریشه خارج نکنید:

  • در فواصل زمانی بین جلسات لیزر موهای زائد، از اپیلاسیون، بند انداختن، وکس و استفاده از کرم موبر استفاده نکنید.
  • این روش ها به فولیکول های مو آسیب می زنند وبرای لیزر نیاز است فولیکول‌ها دست ‌نخورده باشند.
  • بهترین روش برداشت موهای زائد در بین جلسات لیزر موهای زائد، شیو کردن است.
  • تیغ کشیدن بر روی پوست فولیکول‌های مو را دست نخورده باقی می‌گذارد.
  • به یاد داشته باشید که استفاده از تیغ برای اصلاح در بین فواصل زمانی لیزر بهتر است که دوبار انجام شود و بیشتر از دوبار این کار را انجام ندهید.

نکات بعد از لیزر موهای زائد

۲_ مراقبت لازم از پوست بدن:

  • به مدت یک تا سه روز پس از درمان نیز در صورت وجود تورم قرمزی یا پوسته پوسته شدن بر روی پوست تیغ نکشید.
  • تا 24 ساعت بعد از انجام لیزر حمام نکنید.
  • سعی کنید همیشه پوست ناحیه لیزر شده را چرب کنید و برای این کار می توانید از انواع کرم های ترمیم کننده استفاده نمایید.

۳_ زمان ریزش بعد از لیزر

  • 10 تا 21 روز بعد از جلسه بعد از لیزر درمانی، موهای لیزر شده شروع به ریزش می کنند.
  • شما می توانید با استفاده از لیف یا اسفنج در حمام، این موها را از سطح پوست جدا کنید.

۴- فاصله بین جلسات درمان

  • مو در فاز های مختلفی وجود دارد و تنها زمانی که در فاز رشد قرار دارد لیزر می تواند آن را از بین ببرد
  • معمولا برای صورت نیاز به فاصله زمانی ۴ تا ۶ هفته
  • برای بدن فاصله زمانی ۶ تا ۸ هفته نیاز است که کلینیک این فاصله زمانی را برای شما تعیین خواهد کرد

۵-_ استفاده از کمپرس یخ

در صورت وجود احساس سوزش حتماً پس از لیزر موهای زائد ، از کمپرس یخ و پماد ترمیم کننده استفاده کنید تا ناراحتی آن را به حداقل برسانید.

۶_ استفاده از پماد های مخصوص ( ضد التهاب مخصوص پس از لیزر )

ناحیه درمان شده احتمالاً دچار قرمزی یا تورم می شود که اثر طبیعی لیزر است و با استفاده از کرم های ضد التهاب نظیر موارد زیر به سرعت رفع خواهد شد:

  • زینک اکساید
  • بتامتازون
  • کرم های ترمیم کننده

۷_ استفاده از ضد آفتاب

پس از جلسات لیزر باید محافظت کافی از پوست خود در برابر آفتاب داشته باشید چون پوست شما بعد از لیزر بسیار حساس است و اشعه ماورا بنفش خورشید را جذب می‌کند و دچار ایجاد لکه های سطحی می شود، پس حتما ازکرم ضدآفتابی متناسب با پوست خود و با حداقل SPF30 انتخاب کنید.

۸-_ پرهیز از محصولات پوستی تهاجمی

  • کرم‌ های سفید کننده و آلفا هیدروکسی اسید باید تا زمانی که پوست حالت طبیعی خود را پیدا می‌کند، کنار گذاشته شوند.
  • سعی کنید در کل به هنگام انجام لیزر محدوده مورد نظر را با انواع لایه بردار نپوشانید

۹_  حمام کردن

  • بعد از لیزر موهای زائد زمانی که کاملا التهاب و قرمزی پوستتان از بین رفت می توانید حمام کنید
  • اما توصیه می شود 12 تا 24 ساعت پس از جلسه درمان، از شستشوی موضع درمان شده با مواد شوینده خودداری شود و هم چنین از استفاده آب داغ پرهیز کنید

۱۰_ ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از درمان لیزر از اسپری، عطرو لوازم آرایشی استفاده نکنید

استفاده از عطر و اسپری و لوازم آرایشی می تواند برای شما مضر باشد و التهاب و خارش پوستتان را افزایش دهد.

۱۱_  پرهیز از شناکردن به مدت یک هفته

  • ترجیحا از شنا کردن در استخر حاوی کلر به مدت یک هفته بعد از لیزر موهای زائد اجتناب کنید.
  • هم چنین از رفتن به سونا نیز تا یک هفته خودداری نمایید.

راهنمای بعد از لیزر موهای زائد

۱۲-_ استفاده از کرم مرطوب کننده

بعد از درمان حتما از کرم های مرطوب کننده به صورت مداوم استفاده شود. علت خارش پوستی در برخی مراجعین پس از جلسه درمان، خشک شدن پوست است که با استفاده از مرطوب کننده یا ترکیب زینک و بتامتازون به طور کامل رفع خواهد شد.

۱۳_ درمان درد لیزر

  • بعد از درمان ممکن است با التهاب و درد کمی مواجه باشید. برای تسکین دردهای خود از ایپوبروفن استفاده نکنید به دلیل آن که بروفن ممکن است باعث التهاب پوست شما شود.
  • بهتر است بعد از درمان از کرم‌های مسکن التهاب مانند زینک ، بتامتازون یا کرم های ترمیم کننده استفاده کنید تا التهاب و درد پوست شما آرام بگیرد.

۱۴_ پرهیز از لایه برداری و میکرودرم

حداقل به مدت 10 روز بعد از لیزر موهای زائد، بهتر است لایه برداری پوست و میکرودرم ابریشن انجام نشود.

۱۵_  اسکراب پوست یک هفته بعد از لیزر

  • یک هفته پس از درمان، پوست خود را اسکراب (به معنای ساییدن و برداشتن لایه‌های سطحی پوست )کنید.
  • این امر نه تنها باعث می‌شود که ریزش موهای زائد سریع‌تر گردد، بلکه موجب نرم و صاف نگه داشتن پوست شما می‌شود.
  • لازم به ذکر است که ، اگر پوست لیزر شده دارای سوزش و خارش است، از اسکراب پوست خودداری کنید.

خواص اسکراب پوست:

دو مورد از مهم ترین خواص اسکراب پوست به صورت زیر است:

  • اسکراب پوست، سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می کند و آلودگی‌ها را از منافذ پوست خارج کرده و پوست را نرم و لطیف می‌کند.
  • با اسکراب و زدودن آلودگی‌ها از سطح پوست، کرم چین و چروک، کرم صورت یا محلول ضد آکنه شما موثرتر از قبل عمل خواهد کرد، زیرا اجازه نفوذ به زیر سلول‌های پوستی داده می شود و سلول‌های مرده مانع رسیدن و جذب مواد مغذی به پوست نخواهند بود.

۱۶_  لیزر موهای حساس

اگر شما دارای پوست حساس هستید، در مورد لیزر مناسب برای پوست های حساس با پزشک خود مشورت نمایید.

در اغلب حالات قرمزی حاصل از لیزر موهای زائد بیش از چند ساعت پایداری ندارد و استفاده از پماد زینک اکساید یا کرم های ترمیم کننده ی بعد از لیزر برای رفع این مشکل کفایت می کند.

اثرات لیزر موهای زائد

یک نکته مهم برای  لیزر موهای زائد ­جلسه اولی ها:

نکات بعد از لیزر موهای زائد ، شاید لیزر مو برای کسانی که برای اولین بار این کار را انجام می دهند کمی دلهره آور باشد. بنابراین قبل از اینکه تصمیم به این کار بگیرید باید به معتبر بودن مرکزی که مراجعه می کنید مطمئن شوید و در این مورد تحقیقاتی انجام دهید. در طول روند لیزر، دستگاه طوری تنظیم می شود که با رنگ پوست شما هم خوانی داشته باشد. برای مثال ممکن است برای ناحیه دست و پا از لیزر الکساندرایت استفاده شود و برای نواحی زیربغل و بیکینی لیزر دایود مناسب باشد.

نحوه استفاده از کرم کرم زینک اکساید بعد از لیزر موهای زائد :

برای استفاده از کرم اول دست های خود را بشویید سپس بخش لیزر شده را شسته و خشک کنید و مقدار مناسبی از کرم را روی محل بمالید و از برخورد کرم به اطراف چشم ، دهان و بینی خودداری کنید.  شما هم شاید جز افرادی باشید که از ایجاد مقداری خارش و قرمزی روی پوست بعد از لیزر نگران باشید اما این موضوع کاملا طبیعی است .

خارش و سوزش باقیمانده می تواند تا ۲۴ ساعت باقی بماند و برخی از افراد این احساس را شبیه به سوختگی توصیف می کنند. کمپرس سرد و مرطوب کننده پس از لیزر می تواند کمک کننده باشد. می توانید از کرم زینک اکساید بعد از لیزر موهای زائد هم استفاده کنید.

جلسات مراقبتی قبل از لیزر

استفاده داروهای حساسیت به نور و لیزر موهای زائد

همانطور که در گذشته توضیح دادیم لیزر موهای زائد به صورت تابش امواج لیزر بر روی پوست انجام می گیرد. که روش کار بدین صورت می باشد، امواج UV توسط فولیکول های مو جذب می شوند و با گرمایی که ایجاد می کند باعث آن می شود که رشد مو نامرتب و با گذشت زمان متوقف شود. به همین دلیل است که می گویند باید از مصرف دارو های حساسیت به نور برای لیزر موهای زائد جلوگیری کرد چرا که می تواند عوارض جبران ناپذیزی به همراه داشته باشد چند مورد از دارو های حساس به نور را در زیر برای شما آورده ایم:

  1. تتراسایکلین
  2. ایبوپروفن
  3. ناپروکسن
  4. ایزوترتینوئین، با نام دیگر آکوتان
  5. رتین
  6. هیدروکلروتیازید
  7. داروهای خوراکی ضد بارداری

چرا بعد از لیزر موهای زائد از کرم زینک اکساید استفاده می شود؟

کرم زینک اکساید برای پیشگیری و درمان بثورات و درمان ناراحتی های جزئی پوست مانند بریدگی ، سوختگی ، خراش و سوزش مورد استفاده می گیرد. البته انواع کرم های بی حسی دیگری نیز با اهداف دیگری استفاده می شود.

این ماده با ایجاد یک سد فیزیکی باعث بازتاب ، پراکنده و جذب اشعه ماورا بنفش و اشعه مرئی نور خورشید شده و نفوذ آن را از طریق اپیدرم پوست به حداقل می رساند به علاوه دارای اثرهای قابض ، محافظ و ضد عفونی کننده پوست نیز می باشد. برای پماد بعد از لیزر می توانید از زینک استفاده کنید.

سخن پایانی

باید گفت افرادی که موهای زائد بدن خود را لیزر کرده اند باید به این نکات بعد از لیزر موهای زائد توجه نمایند، تا بهترین نتیجه برای این افراد حاصل شود و از مشکلات پوستی که امکان دارد برایشان رخ دهد جلوگیری شود. پس توصیه می شوند حتماً این مقاله را مطالعه کنید. شما می توانید برای انجام لیزر موهای زائد در غرب تهران ، لیزر بیکینی ، لیزر صورت و … با ما در تماس باشید یا برای تعیین وقت فرم زیر را تکمیل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما