تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

عوارض لیزر موهای زائد بدن

شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد بدن و هرآنچه باید بدانید (آپدیت ۱۴۰۳)


تاریخ انتشار : 30 بهمن 1399          تاریخ بروزرسانی : ۸ فروردین ۱۴۰۳                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (13 امتیاز)

عوارض لیزر موهای زائد ، عارضه های جانبی لیزر موهای زائد بسته به قدرت بدنی شخص و تجربه پزشک متفاوت است. لیزر موهای زائد علاوه بر مزایایی که دارد می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد. البته این را نیز بدانید که افراد کمی دچار عارضه پس از لیزر می شوند و بیشتر در افرادی رخ می دهد که کلینیک زیبایی معتبری را برای اینکار انتخاب نکرده اند.

عوارض لیزر بدن کدام اند؟

آشنایی با عوارض لیزر موهای زائد بدن، به خاطر افزایش تقاضای لیزر موهای زائد بدن خصوصا لیزر بیکینی در کشورهای مختلف از جمله در ایران، امری ضروری است. عمل لیزر برای برداشتن موهای زائد نواحی مختلف بدن از جمله موارد زیر انجام می شود:

  • صورت و چانه
  • پاها و دست ها
  • بیکینی و زیر بغل
  • کمر و …

در این روش، نور و اشعه متراکم لیزر به فولیکول های مو تابانیده می شود ، رنگدانه های موجود در فولیکول ها نور را جذب می کنند، در نتیجه، موها تخریب می شوند. لیزر موهای زائد علاوه بر اینکه مزیت هایی مانند دقت و سرعت عمل بالا دارد، در عین حال اگر توسط متخصص اینکار انجام نشود ، می تواند عوارض متعددی نیز داشته باشد. باید بدانید که هر زوشی که برای زیبایی خود به کار می برید، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشید.

حتی زمانی که شما دارویی را مصرف می نمایید، آن دارو ممکن است برای بدن شما دارای عوارض بسیار مختلفی داشته باشد. اما نکته بسیار مهم در این است که این عوارض باید به حداقل مقدار خود برسند تا برای بدن شما مشکلاتی را به وجود نیاورند.

لیزر کل بدن یا لیزر صورت نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و باید آن را به گونه ایی انجام داد که عوارضی برای افراد نداشته باشد، بنابراین دانستن عوارض لیزر می تواند به شما در انتخاب کلینیک معتبر کمک بسیاری کند.

شما می توانید برای انجام لیزر موهای زائد در کلینیک مهراز با شماره ۰۹۱۲۴۹۴۰۲۵۲ و یا ۰۲۱۴۴۵۰۰۸۱۱ تماس بگیرید.

شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد بدن کدام اند ؟

  • درد ، قرمزی و التهاب
  • پوسته پوسته شدن
  • تغییر در رنگ پوست
  • هایپوپیگمنتیشن
  • هایپرپیگمنتیشن
  • آسیب به چشم
  • آکنه و جوش
  • هطر عفونت های پوستی
  • سوختگی و تاول

در این مقاله به بررسی عوارض لیزر موهای زائد و بدن می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد بدن

عوارض لیزر موهای زائد:

اغلب افرادی که عمل لیزر موهای زائد انجام می دهند معمولا آن را سالم و بی خطر ارزیابی می کنند. بعد از لیزر موهای زائد ظاهرا هیچ خطری در بلند مدت وجود ندارد. در عین حال، تعداد معدودی از افراد، عوارض جانبی مختصری بعد از این عمل را تجربه می کنند.

عوارض لیزر موهای زائد بدن به گونه ایی نیست که خطرات بسیار زیادی برای افراد داشته باشد یا این که به دلیل تاباندن نور باعث سرطان پوست شود! لازم به ذکر است که عوارض پس از لیزر بیشتر عوارض جانبی هستند بنابراین می توان گفت که جان و زندگی شما را به خطر نمی اندازد!

بیشتر این عوارض جانبی به این دلیل رخ می دهد که افراد در انتخاب کلینیک زیبایی معتبر و متخصصی که اینکار را انجام می دهد تحقیق نمی کنند.  برخی از مهم ترین عوارض لیزر موهای زائد آقایان و خانم ها به شرح هستند:

  1. تحریک و قرمزی پوست

لیزر موهای زائد، فولیکول های مو را تخریب می کند و بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد و بسیاری از افراد علائم تحریک و قرمزی را در ناحیه تحت تاثیر نور لیزر بروز می دهند. موارد زیر ممکن است پس از انجام لیزر اتفاق بیافتد:

  • احساس خارش و سوزش
  • حساسیت و حتی ورم و التهاب پوست
  • پورپورا و راش های جلدی

لازم به ذکر است که تحریک و قرمزی پوست یکی از شایع ترین عوارض ناشی از لیزر موهای زائد می باشد، هر چند در اغلب مواقع کوتاه مدت و زود گذر است اما نبود تجربه کافی در استفاده از دستگاه لیزر توسط متخصص می تواند این عارضه را طولانی مدت نماید.

دو نکته بسیار مهم :

  • پوست ناحیه جراحی شده ممکن است نرم و شکننده به نظر برسد. به منظور کاهش واکنش پوست در حین عمل، متخصصین پوست ممکن است از بی حسی موضعی استفاده کنند.
  • علائم تحریک در مدت زمان کوتاهی بعد از شروع واکنش اولیه و معمولا چند ساعت بعد از جراحی کاهش پیدا می کند و یا برطرف می شود.
  1. پوسته پوسته شدن

در برخی از افراد، عوارض لیزر موهای زائد بدن به صورت پوسته پوسته شدن ناحیه تحت تاثیر لیزر ظاهر می شود. این عارضه هر چند یک مشکل جزئی در نظر گرفته می شود اما ممکن است ناخوشایند باشد.

پوسته پوسته شدن گاهی اوقات منجر به ایجاد زخم هایی در پوست به صورت دلمه و یا اسکار می شود. بنابراین برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن، پزشکان معمولا کرم ها و لوسیون هایی را معرفی می کنند که شما بعد از انجام لیزر می توانید از آن ها استفاده نمایید.

یکی از انواع این لوسیون ها، لوسیون های ترمیم کننده پوست اسا که از خشکی و پوسته پوسته شدن جلوگیری به عمل می آورد و هم چنین التهابات پوستی را برطرف می سازد.

شایان به ذکر است که یکی از علل ایجاد زخم و بروز عوارض پوستی و حتی گاهی اوقات خونریزی، طولانی بودن مدت تابش پرتوهای نور لیزر بر روی پوست است. متخصص لیزر باید پیش از شروع به انجام کار حساس بودن پوست فرد را بررسی نموده و از میزان مناسب درجه تابش استفاده نماید.

عوارض لیزر صورت شامل التهاب زخم و اسکار

  1. زخم اسکار

در موارد کمی از لیزر موهای زائد، زخم در ناحیه تحت تاثیر لیزر ایجاد می شود که گاهی اوقات جای این زخم به صورت اسکار در پوست باقی می ماند. علت این مشکل، استفاده نامناسب از دستگاه لیزر توسط متخصص لیزر درمانی است.

اگر اپراتور لیزر شما با تجربه نباشد و نتواند نوع پوست شما را تشخیص دهد و دستگاه مناسب را برایتان انتخاب نماید، ممکن است باعث شود که بر اثر لیزر جای زخم یا اسکار بر روی بدن شما باقی بماند.

به دو نکته مهم زیر توجه فرمایید:

  • لیزر الکساندریت برای پوست های سفید و معمولی مناسب است که از موهای تیره برخوردارند
  • در حالی که لیزر دیود برای پوست های برنزه، و لیزر ان دی یاگ برای پوست های تیره مناسب هستند.

بنابراین، جراح متخصص زیبایی و تکنسین لیزر باید استفاده مناسب و کافی از لیزر را در حین عمل لیزر موهای زائد کاملا مراعات نمایند. بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای یک نوع پوست ممکن است برای نوع دیگر پوست همان نتیجه را ندهد.

  1. جوش و آکنه

یکی از وظایف موها محافظت از پوست در برابر باکتری ها است، هم چنین غدد سباسه یا غدد چربی پوست را تمیز و باز نگه می دارند. از خطرات لیزر موهای زائد می تواند ایجاد جوش و آکنه مخصوصا در پوست نواحی پشت، زیر بازو، و ناحیه تناسلی باشد. برای رفع این مشکل متخصص زیبایی ممکن است استفاده از کرم های خاصی را بعد از لیزر پیشنهاد نماید.

  1. هایپرتریکوز یا پرموئی

مطالعات اخیر نشان می دهد که علت اصلی تحریک رشد موها و پرموئی بعد از لیزر ، استفاده نادرست از لیزر توسط متخصصی است که اینکار را انجام می دهد. تحریک گرما می تواند فولیکول های نهفته و غیر فعال را فعال کرده و موجب دریافت مقادیری از انرژی توسط موهای نازک و ظریف شود، و ضایعاتی را ایجاد کند.

اگر انرژی مورد استفاده در لیزر موهای زائد کمتر از حد انرژی اپتیمم و ایده آل باشد، به دلیل کافی نبودن انرژی و گرما فولیکول ها به طور کامل تخریب نمی شوند. در چنین شرایطی، فولیکول های مو برای ترمیم آسیب وارد شده شروع به فعالیت کرده، خود را تقویت و بازسازی می کنند و منجر به افزایش رشد موها و بروز پدیده پرموئی یا هایپرتریکوز می شوند.

به خاطر همین است که لیزر موهای زائد برای برداشتن موهای نازک و ظریف توصیه نمی شود. و همچنین بهتر است یک کلینیک زیبایی معتبر در این زمینه پیدا کنید.

  1. تغییر رنگ پوست

در برخی از افراد، عوارض لیزر موهای زائد به صورت تغییر رنگ مختصر در پوست نواحی تحت عمل مشاهده می شود. به این صورت که رنگ پوست کمی تیره تر و یا روشن تر از رنگ طبیعی پوست بدن می شود.

افرادی که دارای پوست روشن تری هستند معمولا رنگ پوست شان تیره تر می شود. این تیرگی ممکن است در نواحی مختلف بدن رخ دهد. حتی ممکن است تیرگی که در قسمت های مختلف بدن به وجود می آید بر اثر سوختگی با لیزر باشد. لازم به ذکر است که این سوختگی بر اثر بی تجربگی اپراتور لیزر است که در تنظیم درجه لیزر مهارت ندارد.

باید بدانید که افرادی که پوست شان تیره است بیشتر تمایل به روشن تر شدن رنگ پوست دارند. البته این تغییر رنگ غیر عادی پوست، با گذشت زمان و به تدریج برطرف می شود. دلیل اصلی تیره شدن رنگ پوست، ازدیاد رنگدانه ملانین در اثر تولید بیش از حد آن توسط سلول های ملانوسیت پوست و یا پدیده هایپرپیگمانتاسیون است.

گاهی اوقات، برطرف شدن این تغییر رنگ پوست حدود 3 ماه و حتی در مواردی 6 تا 8 ماه طول می کشد. و علت اصلی روشن تر شدن رنگ پوست در اثر لیزر موهای زائد آن است که ممکن است اشعه های نور لیزر به جای اینکه توسط فولیکول های مو جذب شود در بافت پوست تاثیر کند و در نتیجه، سلول های ملانوسیت تخریب می شوند که رنگدانه ملانین تولید می کنند. این وضعیت سبب کاهش تولید رنگدانه و بروز پدیده هایپوپیگمانتاسیون، و روشن تر شدن رنگ پوست بطور غیر طبیعی می شود.

آسیب دیدگی چشم هنگام لیزر

  1. آسیب دیدگی چشم

برای پیشگیری از این عارضه یک متخصص لیزر با تجربه انتخاب نمایید. در جراحی لیزر موهای زائد معمولا پرتوهای متراکم و قوی لیزر به کار برده می شود. بنابراین، احتمال آسیب دیدگی چشم به عنوان یک خطر بالقوه جدی (مخصوصا اگر لیزر برای برداشتن موهای زائد ناحیه صورت انجام بشود) در بلند مدت محسوب می شود.

ما هرگز لیزر موهای زائد کاسه چشم و اطراف استخوان حفره چشمی را به شما پیشنهاد نمی کنیم. به خاطر اینکه، احتمال زیادی وجود دارد که نور اشعه لیزر با چشم تماس پیدا کند و منجر به التهاب مشیمیه چشم و آسیب دیدن چشم شود.

  1. خطر عفونت جلدی

همانند سایر روش های جراحی زیبایی متداول برای حذف موهای زائد، یکی دیگر از عوارض ناشی از لیزر موهای زائد، می تواند خطر بروز عفونت جلدی باشد. در واقع، بعد از انجام عمل لیزر موهای زائد پوست ناحیه در وضعیت حساس از نظر احتمال بروز عفونت های میکروبی پوست مخصوصا عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی قرار می گیرد.

نکات بسیار مهم برای جلوگیری از عفونت جلدی:

  • افرادی که قبل از عمل لیزر موهای زائد، مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند بیش از بقیه در خطر عفونت های جلدی قرار دارند. بنابراین از قرار گیری در زیر نور آفتاب آن هم به مدت طولانی خودداری کنید
  • هم چنین بهداشت محیط نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
  • سعی کنید مرکزی که برای انجام این عمل زیبایی مراجعه می کنید را از نظر بهداشت، اعتبار متخصصین و خود کلینیک بررسی نمایید.
  1. سوختگی و تاول زدن پوست

از دیگر عوارض لیزر موهای زائد ناشی از تجربه ی ناکافی متخصص لیزر سوختگی و تاول زدن پوست است. در عمل لیزر موهای زائد، از لیزرهای دارای حرارت بالا استفاده می شود. اگر این عمل به طرز صحیح و با موفقیت انجام نشود، احتمال سوختگی و تاول زدن پوست، بسیار بالا است. سوختگی خفیف و جزئی امروزه در بسیاری از افراد که لیزر موهای زائد انجام می دهند گزارش می شود.

سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد ممکن است به سه حالت ایجاد شود. سوختگی جزئی و خفیف که مشکل جدی و مهمی نیست و به مرور زمان برطرف می شود. اما سوختگی های نوع دوم و سوم که بیشتر به دلیل انتخاب نادرست دستگاه و متخصص رخ می دهد، شدید تر هستند و ممکن است به تاول زدن پوست، آسیب جدی تر پوست و دلمه زدن و حتی زخم های اسکار منتهی شوند و گاهی اوقات آثار زخم های اسکار بر روی پوست باقی می ماند.

اگر در حین عمل لیزر موهای زائد، در پوست خود احساس گرما و حرارت بیش از حد می کنید که توام با درد شدیدی است بایستی بلافاصله به جراح متخصص زیبایی خود اطلاع دهید.

  1. عوارض در خانم های باردار

عمل لیزر موهای زائد در دوران حاملگی توصیه نمی شود. علت آن است که هنوز در مورد عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری، هیچ مطالعه ای به طور مستقیم بر روی انسان انجام نشده است. بنابراین، بی خطر بودن این عمل برای جنین هنوز به اثبات نرسیده است.

امکان دارد برخی از خانم های باردار درخواست انجام لیزر موهای زائد داشته باشند. به دلیل آنکه گاهی اوقات در دوران حاملگی، رشد موهای زائد در بدن مخصوصا در نواحی سینه و معده افزایش می یابد.

اما باید بدانید که بسیاری از این موهای زائد دوران بارداری، به مرور زمان برطرف می شوند و نیازی به عمل برداشت موهای زائد وجود ندارد. پیشنهاد کلینیک زیبایی گلدن رویال به خانم هایی که در دوران بارداری تمایل به لیزر موهای زائد دارند این است که انجام این عمل را به بعد از زایمان موکول کنند.

لیزر موهای زائد تاثیری در ناباروری دارد ؟

لیزر موهای زائد تاثیری در ناباروری دارد ؟

برخی اعتقاد دارند که لیزر موهای زائد بدن مخصوصا در نواحی مجاور اندام های تولید مثل از جمله رحم و تخمدان ها می تواند منجر به ناباروری شود. اما با توجه به حداقل میزان تابش پرتوهای اشعه نور لیزر و متمرکز شدن نور لیزر فقط در سطح پوست، خطر ناباروری وجود ندارد. چون اشعه های لیزر اندام های داخلی بدن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

میزان عوارض لیزر به چه عواملی بستگی دارد؟

افرادی که پوست تیره دارند و قصد لیزر را نیز دارند باید تا مدتی از آفتاب گرفتن و رفتن به سولار پرهیزکنند به دلیل آنکه ملانین در این افراد بیشتر از سایرین می باشد و ممکن است عارضه بیشتری از خود نشان دهند.

اگر طول موج دستگاه لیزر را افزایش و مدت آن را کم کنیم ممکن است ملانین و پیاز مو انرژی کمی دریافت کند و به همین دلیل لیزر در از بین بردن و حذف فولیکول موهای زائد مفید نیست و نتیجه رضایت بخش نخواهد بود.

آیا خطر سرطان در لیزر موهای زائد وجود دارد؟

عده ای از افراد نگران تاثیر عمل لیزر موهای زائد در تقویت بروز سرطان پوست هستند. در حالی که، عوارض لیزر موهای زائد در بروز سرطان پوست، نه تنها ثابت نشده است بلکه حتی گاهی اوقات، این روش برای درمان برخی از ضایعات اولیه سرطان پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

روش جلوگیری از عوارض لیزر موهای زائد کدام اند؟

برای جلوگیری و کاهش عوارض لیزر موهای زائد بدن ، بهتر است حتما مراقبت هایی که اپراتور لیزر و پزشک به شما تذکر می دهند را انجام دهید تا عوارض ناشی از لیزر را کاهش دهید. به عنوان مثال :

  • از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کنید
  • از سولاریوم و دستگاه های برنزه کننده استفاده نکنید.
  • برای کاهش التهابات بهتر است از لوسیون و ژل بعد از هر جلسه لیزر استفاده کنید.
  • و تا چند ساعت بعد از لیزر صورت از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید.

عوارض لیزر موهای زائد

سخن پایانی:

باید بیان شود که قیمت لیزر موهای زائد پایین نباید تنها معیار برای انتخاب کلینیک باشد. برخی افراد تحت تاثیر تبلیغات لیزر موهای زائد ارزان قرار گرفته و با مراجعه به این مراکز مشکلات جدی را برای خود به وجود می آورند. انتخاب دستگاه لیزر بهتر و متخصص مجرب ارزش کمی سرمایه گذاری بیشتر را دارد. عوارض لیزر موهای زائد بدن با انتخاب یک کلینیک خوب و اپراتورهای متخصص هیچ گاه برای شما رخ نخواهد داد.

ما در کلینیک مهراز با استفاده از جدیدترین دستگاه های لیزر در غرب تهران بر آن شده ایم تا شما از بهترین خدمات بدون هیچ گونه آسیبی بهره مند شوید . زیبایی و کیفیت حق شماست. برای تعیین وقت با ما تماس بگیرید یا از طریق فرم زیر اقدام به تعیین وقت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما