تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

لیزر ضایعات عروقی

لیزر ضایعات عروقی 


تاریخ انتشار : 12 خرداد 1400          تاریخ بروزرسانی : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (1 امتیاز)

لیزر PDL یا Pulsed Dye Laser با طول موج های 585 و 595 نانومتر در درمان ضایعات قرمز رنگ پوست که به‌طور عمده لیزر ضایعات عروقی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

ارگان هدف (کروموفور) این لیزر، هموگلوبین های حاوی اکسیژن در داخل رگ های خونی (اکسی هموگلوبین) می باشد و اشعه لیزر PDL بعد از عبور از لایه های پوست توسط اکسی هموگلوبین جذب شده و با حرارت ایجاد شده، مویرگ های پوست تخریب می گردند.

معمولاً بعد از تخریب ضایعات، نواحی مورد هدف لیزر به‌صورت کبودی دیده می‌شوند و بعد از حدود 2 تا 4 هفته پوست به حالت طبیعی بر می گردد و بخشی از ضایعات قرمز و عروقی محو می‌شوند و بسته به میزان و وسعت ضایعه عروقی، تعداد جلسات مورد نیاز درمانی متفاوت خواهد بود.

لیزر ضایعات عروقی :

لیزر ضایعات عروقی یا لیزر PDL ویژه درمان ضایعات عروقی ساخته شده است . نور ساتع شده از این دستگاه از سطح پوست عبور می کند و معمولاً بدون آنکه هیچ‌گونه آسیبی به پوست وارد کند ، جذب هموگلوبین موجود در رگ‌ها می شود .

بدین ترتیب رگ‌های سطحی تخریب می شوند بدون آنکه هیچ‌گونه آسیبی به بافت‌های اطراف برسد . امروزه لیزر PDL مؤثرترین و بهترین درمان برای بر طرف کردن خال‌های عروقی مادرزادی واکتسابی در سراسر دنیا می باشد. بسته به نوع خال عروقی و اندازه آن ، یک یا چند جلسه درمان به فواصل 4 تا 6 هفته لازم است. این روش متفاوت از دستگاه لیزر موهای زائد است.

پس از انجام لیزر پوست کمی رنگ پریده می شود و ممکن است لکه های قرمز رنگ بسیار ریز درروی پوست ظاهر شود . علت بروز این لکه ها خونریزیهای ظریف زیر پوستی به دلیل تخریب رگ‌های سطحی است و خود به خود در عرض یک هفته از بین می رود. مهم است که این درمان را در یک کلینیک زیبایی معتبر انجام دهید.

یکی دیگر از کاربردهای منحصر به فرد لیزر PDL درمان کلوئید (گوشت اضافی) و جای زخم‌های قدیمی است .با توجه به آنکه روش‌های قدیمی درمان این نوع ضایعات نظیر جراحی یا تزریق آمپول‌های کورتون داخل ضایعه با درد زیاد همراه است ، امروزه لیزر PDL به عنوان یکی از بهترین و کم خطرترین درمانهای کلوئید مطرح شده است.

جوش صورت آکنه مقاوم به درمان از مشکلات شایع دیگری است که بسیاری از نوجوانان و جوانان از آن رنج می برند .با یک جلسه درمان با لیزر PDL می توان بهبود قابل توجهی در جوش‌های قرمز رنگ و ملتهب صورت و بدن ایجاد کرد . البته اثر این درمان موقت است و باید طبق نظر پزشک تکرار شود .

در حال حاضر لیزر PDL یکی از سریع‌ترین شیوهای درمان جوش صورت به شمار می رود زیرا برخلاف درمان‌های دیگر که پس از 3 تا 4 هفته اثر می کنند ، اثر درمان با PDL در عرض چند روز ظاهر می شود.

همچنین لیزر PDL برای درمان بیماری پسوریازیس ، روزاسه ، وریدهای سطحی پا ، زگیل و بسیاری از بیماریهای پوستی دیگر کاربرد دارد. چنانچه در حال انجام دیگر خدمات پوست و مو نظیر بوتاکس و … هستید ، بهتر است که با لیزر pdl همزمان نباشند.

لیزر ضایعات عروقی

ضایعات عروقی چیست؟

در رابطه با ضایعات عروقی پوست باید گفت این ضایعات عروقی به صورت زخم یا توده های خوش خیم و بدخیم و همچنین لکه و خال بروز پیدا می‌کنند و به وسیله رگ های سیاهرگی، سرخرگی و لنفاوی تشکیل می شوند. با توجه به  نوع ضایعه عروقی به شکل رنگ و سایه در بیمار لازم است که متخصص پوستی این ضایعه را تشخیص دهد. ولی طبق بررسی های تخصصی تر به بررسی ساختمان سلول آزمایشات بافت شناسی ضایعه نیاز خواهد بود.

لیزر ضایعات عروقی و کاربردهای آن :

این لیزر برای بهبود و ترمیم ضایعات عروقی (قرمز رنگ ) پوست طراحی شده است که می تواند بدون گذاردن تأثیر منفی از لایه های سطحی پوست عبور کند و مویرگ های موجود در لایه های عمقی پوست را تحت تأثیر قرار دهد ، طیف وسیعی از ضایعات قرمز عروقی پوست می تواند توسط این لیزر بهبود یابد . ماه گرفتگی ، خال های قرمز رنگ پوست که در سنین بالا بر روی بدن ایجاد می شود ، گوشت اضافه و جای عمل جراحی و سوختگی های قبلی ، ترک های قرمز رنگ شکم ، مویرگ های زیر جلدی صورت و ساق پا و حتی زگیل های پوستی و جوان سازی صورت به فرم غیر تخریبی به وسیله لیزر PDL قابل درمان است .

انواع ضایعات عروقی :

تلانژکتازی، وریدهای عنکبوتی ، رگ های ریز کنار بینی، واریس، آکنه روزاسه ، همانژیوما (نوعی از ماه گرفتگی) ،خال لکه شرابی (Port wine stains) و پاپول ) Venous lakes ( همگی انواعی از ضایعات عروقی هستند که شرایط کاملا مشابه درمانی دارند.

روش انجام لیزر ضایعات عروقی

ضایعه های عروقی به چند گروه طبقه بندی می شوند:

ضایعه های عروقی که جریان خون در آنها شدت زیادی دارد و اختلال عمده در آن‌ها در محل اتصال شریان ها با وریدها دیده می شود. به طور طبیعی فشار و شدت جریان خون در شریان ها بالاتر و در وریدها پایین تر است. در این اختلال دریچه ارتباطی بین شریان ها و وریدها کار طبیعی خود را انجام نمی دهند و خون با فشار بالا وارد وریدها شده، آن‌ها را گشاد و از زیر پوست برجسته و ضربان دار می کند.

خال های عنکبوتی :

شکل و قیافه ضایعه خال های عنکبوتی دقیقاً مانند این است که عنکبوت بسیار کوچک قرمز رنگی روی پوست تان نشسته باشد. این ضایعه نقطه ای است که مویرگ های بسیار ریزی از حاشیه اش خارج شده و شکل عنکبوتی به خود گرفته اند. خال های عنکبوتی خال هایی دو تا سه میلیمتری هستند و بیشتر در افراد دارای پوست روشن دیده می شوند. این بیماران می گویند: «وقتی این نقطه را با دست فشار می دهیم قرمزی اش  موقتا از بین می رود اما بعد از مدتی دوباره قرمز می شود.» قرمز شدن دوباره ناحیه نشان دهنده این نکته است که این ضایعه منشأ عروقی دارد . معمولاً علت خاصی ندارد ولی گاهی به دنبال مصرف بعضی از داروها، به علت مشکلات کبدی، تابش آفتاب، مصرف هورمون و… می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

رگ های ریز کنار بینی :

مویرگ های ریز کنار بینی از جنس سیاهرگی هستند و اندازه شان زیر یک میلیمتر است و به دلایل مختلفی مانند تابش آفتاب، ضربه خوردن یا زخمی شدن، داشتن زمینه بیماری های کبدی و کلیوی، مصرف بعضی داروها و… ایجاد می شوند. این ضایعه های عروقی گاهی به لیزر پاسخ درمانی مناسبی می دهند اما در بعضی موارد متخصص پوست از روش های تخریبی مانند حرارت برای درمان این ضایعه ها کمک می گیرند.

ضایعات عروقی :

ضایعه های عروقی پوستی، ضایعه هایی به شکل خال، لک، زخم یا توده های خوش خیم و بدخیم هستند که جزو اصلی تشکیل دهنده شان رگ های سرخرگی ـ سیاهرگی و لنفاوی است. متخصص پوست برای تشخیص نوع ضایعه عروقی، به شکل و رنگ ضایعه در بیمار توجه می کند اما در بررسی های تخصصی تر بررسی ساختمان سلولی آزمایشات بافت شناسی ضایعه لازم است. این ضایعات یا از بدو تولد وجود دارند یا در سنین پس از تولد به وجود می آید. این ضایعات گاهی خود به خود درمان میشوند.

انواع ضایعات عروقی :

تلانژکتازی، وریدهای عنکبوتی ، رگ های ریز کنار بینی، واریس، آکنه روزاسه ، همانژیوما (نوعی از ماه گرفتگی) ،خال لکه شرابی (Port wine stains) و پاپول ) Venous lakes ( همگی انواعی از ضایعات عروقی هستند که شرایط کاملاً مشابه درمانی دارند.

تلانژکتازی :

تلانژکتازی یک ضایعه عروقی به معنی گشادشدن عروق است. عروق متسع شده به قطر نیم تا یک میلی‌متر در زیر پوست یا سطح مخاطی قرار دارند.

خال یا رگ‌های عنکبوتی :

شکل و قیافه ضایعه خال های عنکبوتی دقیقاً مانند این است که عنکبوت بسیار کوچک قرمز، آبی یا بنفش رنگی روی پوست تان نشسته باشد. این ضایعه (نوعی از تلانژکتازی) نقطه‌ای است که مویرگ های بسیار ریزی از حاشیه اش خارج شده و شکل عنکبوتی به خود گرفته اند.

خال های عنکبوتی خال هایی دو تا سه میلی‌متری هستند و بیشتر در افراد دارای پوست روشن دیده می شوند. این بیماران می گویند: «وقتی این نقطه را با دست فشار می دهیم قرمزی اش موقتاً از بین می رود اما بعد از مدتی دوباره قرمز می شود.» قرمز شدن دوباره ناحیه نشان دهنده این نکته است که این ضایعه منشأ عروقی دارد .

معمولاً علت خاصی ندارد ولی گاهی به دنبال مصرف بعضی از داروها، به علت مشکلات کبدی، تابش آفتاب، مصرف هورمون و… می توان آن‌ها را مشاهده کرد.

واریس پوستی

کمتر کسی است که واریس را نشناسد؛ واریس ها به معنای پیچ خوردگی و گشاد شدن سیاهرگ ها یا تورّم ورید گفته می‌شود. واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان استرگ‌های واریسی (در پاها و در صورت) میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است.

در گذشته، درمان واریس تنها از طریق جراحی‌های پر هزینه و دردناک انجام می‌شد اما اکنون با استفاده از لیزرعروقی این عمل به راحتی و به صورت کاملاً سرپایی قابل انجام است. رگ های واریسی رنگ شان بنفش است و اگر خیلی مشهود باشد، بیمار حتماً باید به پزشک عروق مراجعه کند تا درمان زمینه ای انجام شود.

آکنه روزاسه

آکنه روزاسه یا آکنه بزرگسالی عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه ها ، بینی و پیشانی). از نظر تشخیصی، وجود یک یا چند علامت مانند حالت گرگرفتگی و عروق خونی کوچک وجوش های ظریفی در روی منطقه قرمز رنگ پوست ایجاد می شوند.

مراقبت بعد از لیزر ضایعات عروقی

روش انجام لیزر ضایعات عروقی :

اشعه ناشی از لیزر PDL، گلبولهای قرمز رنگ خونی را نشانه گیری می‌کند و چون این گلبول‌ها در درون مویرگ‌ها و عروق پوست قرار دارند،حرارت جذب‌شده به دیواره رگ انتقال داده و سبب تخریب و سوختن این عروق می‌شود.مواد زائد ناشی از این عمل ظرف 1 تا 5/1 ماه به‌وسیله سلول‌های دفاعی بدن جذب می‌شود و بدین صورت ضایعه بهبود می‌یابد .

در جلسه انجام لیزر PDL چه اتفاق می افتد ؟

در جلسه لیزر ابتدا برای بیمار پرونده تشکیل می شود و سپس کرم بی حسی بر روی پوست بیمار مالیده می شود . پس از گذشت زمانی حدود ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت که بی حسی مربوطه تأثیر کرد ، بیمار بر روی تخت دراز کشیده و عینک محافظ روی چشمان او قرار می گیرد .

با انجام لیزر ضایعات عروقی درد و سوزش خفیفی را بیمار حس خواهد کرد و اما وجود کرم بی حسی در تخفیف این سوزش مؤثر خواهد بود . مدت زمان انجام لیزر وابسته به نوع و وسعت ضایعه تحت درمان است ولی نوعاً از ۵ تا ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید .

مراقبت بعد از لیزر ضایعات عروقی :

تورم مختصر و افزایش اریتم مورد انتظار بوده و به طور رایج در عرض چند ساعت تا چند روز پس از درمان برطرف می شود. در این رابطه از بیمار بخواهید که از یک کیسه یخ پیچیده در پارچه به مدت 15 دقیقه هر 1 تا 2 ساعت و کرم هیدروکورتیزون 1 درصد 2 تا 3 بار در روز برای چند روز تا زمان رفع آن استفاده کند. به بیمار توصیه می شود در صورتی که اریتم بیش از 5 روز باقی بماند نیازمند ارزیابی از نظر بروز عوارض بوده و وی می بایست با متخصص پوست خود مشورت کند.

حس مشابه آفتاب سوختگی مختصر در نواحی درمانی ممکن است وجود داشته باشد که در عرض یک روز برطرف می شود و آنرا می توان با یخ کاهش داد. تلانژکتازی هایی که فورا پس از درمان رفع نمی شوند اغلب به تدریج در یک هفته اول پس از لیزر درمانی محو می شوند.

آنژیومهای گیلاسی به تدریج در عرض 1 الی 2 هفته اول پس از درمان دچار محو شدن و کاهش اندازه می شوند.پورپورا جهت رفع شدن نیاز به سه هفته زمان دارد.

از ترکیبات تسکین دهنده و هیدراته کننده شامل ضد آفتاب وسیع الطیف با SPF30 حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم به مدت دو هفته پس از لیزردرمانی استفاده می شود.

از تماس مستقیم با آفتاب به مدت چهار هفته پرهیز می شود تا خطرات تغییرات رنگ‌دانه‌ای نامطلوب به حداقل برسد. دستورالعمل های کتبی مراقبت‌های پس از لیزردرمانی در اختیار بیمار قرار بگیرد.

نکته: لازم به ذکر است دکتر الهه لطفی با توجه به نوع ضایعه عروقی، لیزر خاصی را برای درمان استفاده می کنند که در اغلب موارد از لیز پی دی ال (pdl) برای درمان استفاده می کنند.

تعداد جلسات لیزر ضایعات عروقی

تعداد جلسات لیزر ضایعات عروقی :

بیماران دارای ضایعه ماه گرفتگی نیازمند درمان های متعدد و مکرر می باشند ، 4 تا 10 جلسه لیزر برای بهبود کامل این گروه از بیماران در نظر گرفته می شود ولی بیماران در هر جلسه نسبت به جلسه قبل در هر صورت بهبود می یابند .

برای ضایعاتی مانند خطوط قرمز پوستی یا گوشت های اضافه و جای جراحی و سوختگی معمولاً 3 تا 5 جلسه لیزر PDL نیاز است و برای ضایعاتی همچون مویرگ های زیر جلدی و یا زگیل های پوستی 1 تا 3 جلسه لیزر در نظر گرفته می شود . فواصل بین جلسات لیزر 3 تا 6 هفته است .

عوارض لیزر PDL

این لیزر عروق پوستی را تخریب می کند ، از این رو بلافاصله پس از لیزر درمانی ناحیه تحت درمان کبود می شود که نشانه تخریب همین مویرگ های پوستی است .این کبودی پس از گذشت حداکثر ۲ هفته بر طرف شده و نتیجه درمان مشخص خواهد شد با توجه به اثر حرارت این لیزر ممکن است در صدی از افراد با پوست تیره به طور مقطعی تغییرات رنگ پوست به صورت روشن شدن یا تیره شدن پوست رخ دهد که پزشک معالج با تنظیم دقیق دستگاه و دادن کرم ها و توصیه های بعد از لیزر احتمال این عوارض را به حداقل کاهش خواهد داد .

نتایج لیزر PDL

لیزر PDL در اغلب موارد نیازمند جلسات متعدد درمانی است ولی در صورت انجام تکمیل جلسات، کارآیی آن بالاست . پیش از ظهور این لیزر هیچ درمان مؤثری برای ضایعات آزار دهنده ای مثل ماه گرفتگی و یا مویرگ های زیر جلدی بدن وجود نداشت ولی در حال حاضر و به‌وسیله این لیزر ضایعات یاد شده کاملاً بهبود می یابند .

پاسخ به درمان با توجه به نوع ضایعه کاملاً متفاوت است و از فرد به فرد دیگر نیز متغیر می باشد و در این باب پزشک متخصص می تواند با معاینه ضایعه ارزیابی دقیق تری از جواب به درمان داشته باشد ولی نوعاً موفقیت این دستگاه از ۵۰% تا ۱۰۰% در انواع ضایعات عروقی می باشد .

انواع ضایعات عروقی

کاربرد لیزر ضایعات عروقی در جوانسازی پوست صورت ؟

از دیر باز لیزر درمانی در جوانسازی صورت به فرم تراشیدن لایه لایه پوست و همراه با مشکلاتی همچون ترشح و تورم پوست صورت برای چندین روز و قرمزی و دو رنگی پوست برای هفته ها پس از لیزر بوده است اما لیزر PDL می تواند بدون ایجاد هیچ یک از این عوارض به جوان سازی پوست صورت بپردازد .

در واقع لیزر PDL با تحریک عروق زیر پوست صورت ، می تواند در عرض چند ماه تولید کلاژن که عامل قوام و جوانی پوست است ،را افزایش داده و در رفع شلی پوست صورت و بهبود چروک های آن مؤثر باشد . بر این اساس جواب نهایی لیزر را می توان از 3 تا 12 ماه بعد از خاتمه جلسات لیزر درمانی مشاهده کرد.

چه افرادی نباید با لیزر پی دی ال درمان شوند؟

افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند، نمی توانند کاندیدای مناسبی برای درمان با لیزر PDL باشند.

  • اختلالات پوستی خاص
    • افرادی که تحت درمان با داروهای خاص هستند.
    • بیمارانی که مستعد برای بجا ماندن اثر زخم بر روی پوست (اسکار) هستند.
    • وجود پیچ‌های فلزی در ناحیۀ درمانی
    • زنان باردار یا شیرده
    • وجود زخم یا آسیب (تروما) بر روی پوست

شما می توانید برای انجام لیزر در غرب تهران ، لیزر کل بدن ، لیزر موهای زائد و … با ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم های زیر اقدام به تعیین وقت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما