تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

دستگاه ipl چیست؟

دستگاه ipl چیست ؟


تاریخ انتشار : 21 بهمن 1399          تاریخ بروزرسانی : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

دستگاه ipl چیست ؟ امروزه برای از بین بردن موهای زائد از دستگاه مخصوص لیزر استفاده می نمایند که اثر بخشی فوق العاده ایی دارد و می تواند 80 الی 90 درصد موهای زائد را از بین ببرد. به جز دستگاه های لیزر دستگاه های دیگری به نام ipl وجود دارد که اثر بخشی آن از لیزر کم تر است اما می تواند تأثیرات بسیار مثبتی را داشته باشد.

لازم به ذکر می باشد که آی پی ال intense pulse light  به معنای سیستم های  نور شدید پالسی می باشد. این دستگاه در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپ های زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد.

دستگاه IPL روش محبوبی جهت برداشتن موهای زائد و جوان سازی پوست و روشن نمودن لک های صورت و هم چنین آثار سطحی جوش های صورت ( آکنه ) می باشد. در این مقاله به بررسی دستگاه ipl می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه ipl :

دستگاه ipl چیست ؟ همان گونه که بیان شد، این دستگاه لیزر نیست و دستگاه ipl در واقع فلش لامپ های زنون هستند که نور چند طول موجی و  غیر منسجم ایجاد می کنند که می تواند بر روی ساختار پوست تاثیرات مختلفی داشته باشد و این امکان را دارد که با انتخاب فیلترهای مناسب برای اهداف مشخص نتایج متناسب را به دست آورد.

این دستگاه در واقع نوعی نور درمانی است که برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

  • درمان و از بین بردن لکه های پیری
  • آسیب های ناشی از آفتاب
  • کک و مک
  • از بین بردن لک هایی که از علائم زایمان می باشند
  • از بین بردن واریس
  • درمان چین و چروک و کاهش چین و چروک پوست افراد
  • رفع موهای ناخواسته در بدن افراد

با این حال می توان اذعان داست که دستگاه ipl لیزر درمانی نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دستگاه لیزر دارد.  نسبت به لیزر ارزان تر است و هم چنین سریع تر عمل می کند.

باید بیان شود که پالس نوری شدید دستگاه ipl  برای از بین بردن موای زئد بدن ، صورت، پاها، پشت و … یک روش غیر تهاجمی و بی خطر می باشد. نوری که از دستگاه آی پی ال ساطع می شود با هدف قرار دادن فولیکول مو  سبب گرم شدن و از بین رفتن آ نها  بدون ایجاد سوختگی و یا آسیب رسانی به پوست می شود.

دستگاه ipl چیست؟

نکات بسیار مهم درباره ipl :

  • نتایج حذف موهای زائد با دستگاه ipl سریع و کاملا بدون درد است.
  • احتمال عوارض جانبی این روش بسیار کم است ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در ناحیه درمان باشد که پس از چند ساعت تا یک روز برطرف می شود.

کسانی که پوست روشن و موی تیره دارند بهترین کاندید برای استفاده از دستگاه ipl می باشند ، به دلیل آن که در این افراد رنگ دانه پوست کم است و رنگ دانه مو بیشتر و دستگاه ipl  نیز فولیکول مو را هدف قرار می دهد. پس از  بهره گیری  از این روش اگر موها رشد کنند به صورت نازک و کرکی خواهند بود.

دستگاه ipl چگونه موجب رفع موهای زائد می گردد ؟

لازم به ذکر می باشد که تمرکز آی پی ال روی رنگ دانه ها یا ملانین می باشد. این رنگ دانه ها انرژی نور را جذب می کنند و آن را به گرما و انرژی حرارتی تبدیل می کنند. و چون تراکم رنگ دانه ها در پیاز مو بیشتر است ، این تبدیل حرارتی پیاز مو را تخریب و از بین می برند و در هر تابش اشعه  صد ها فولیکول مو  کاهش می یابند.

Ipl  در چه نقاطی از بدن قابل استفاده است؟

دستگاه ipl چیست ؟ جنسیت یا سن شما فرقی نمی کند ، تمام نواحی بدن می تواند تحت درمان با دستگاه ipl قرار بگیرد.  این دستگاه می تواند برای انواع پوست و مو با رنگ های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

البته به علت تراکم ملانین در پیاز موهای تیره، افرادی که دارای پوست روشن و موهای تیره هستند پاسخ درمانی بهتری به این تکنولوژی می دهند. در افرادی که پوست تیره تری دارند به دلیل این که رنگ دانه های ملانین موجود بیشتری در سطح پوست دارند موجب جذب مقداری از انرژی نورانی می شوند لذا انرژی کمتری را به پیاز مو انتقال داده، بنابراین نیازمند جلسات بیشتری برای درمان هستند.

موارد کاربرد IPL چیست ؟

در زیر به برخی از موارد کاربرد ipl  اشاره می کنیم :

  • این روش نیز مانند لیزر می تواند به عنوان درمان دائمی موهای زائد یا حتی درمان نیمه دائمی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • Ipl برای پوست های خشک با چروک ریزسطحی و جوان سازی پوست بسیار موثر می باشد.
  • افرادی که قرمزی پوست گونه و بینی دارند می توانند با این روش آن را درمان کنند
  • Ipl یک روش مناسب برای از بین بردن آکنه های ملتهب و قرمز می باشد
  • Ipl می تواند پوست های چرب با منافذ باز را درمان کند
  • قرمزی پس از بهبود جوش را از بین ببرد
  • از بین بردن کک ومک وآسیب های پوستی ناشی از آفتاب
  • روزاسه
  • تلانژکتازی (ضایعات عروقی)
  • درمان اسکارهای (فرورفتگی) ناشی از جوش

چند جلسه برای درمان مورد نیاز است؟

باید بیان کرد که هر تار مو در سه مرحله رشد می کند اما فقط در فاز رشد فعال، تراکم ملانین در پیاز مو به اندازه ای است که انرژی نورانی را در حد تخریب جذب می کند. از آنجائیکه در هر مقطع زمانی تنها یک سوم موها در این فاز قرار دارند، لذا حداقل 4 تا 6 جلسه برای درمان موهای ناخواسته مورد نیاز است. افرادی که دارای پوست تیره یا موهای روشن هستند نیازمند جلسات بیشتری برای درمان هستند.

تفاوت دستگاه ipl و سایر دستگاه ها

آیا تأثیرات روش ipl دائمی می باشد ؟

دستگاه ipl چیست ؟ بایستی بدانید که هیچ یک از روش های رفع مو، دائمی و مادام العمر نیستند اما اثر IPL نسبت به سایر روش های موجود ماندگاری بیشتری دارد. برخی افراد به طور کامل درمان می شوند اما اغلب افراد پس از مدتی با رویش مجدد موهایی با ضخامت بسیار کم و کم رنگ تر مواجه می شوند که نیازمند سالانه یک جلسه درمان نگه دارنده هستند.

لازم به ذکر می باشد که ipl  یک روش غیر تهاجمی برای درمان آسیب های پوستی ناشی از آفتاب و پیری پوست می باشد بدون این که آسیبی به سطح پوست برساند. طول موج خاصی از IPL به طور انتخابی، عروق مویرگی متسع پوست و لکه های قهوه ای ناشی از آفتاب را از بین می برد به علاوه حرارت ایجاد شده در پوست سبب بازسازی کلاژن و سفت تر شدن پوست از عمق می شود.

دستگاه IPL و ضایعات عروقی :

بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر می تواند باعث شکنندگی در مویرگ ها و عروق خونی صورت شده و ضایعات عروقی ایجاد کند که تلانژکتازی (telangiectasias) نام دارد.

این اتفاق عروق عنکبوتیرا پدید می آورد. گاهی شکنندگی مویرگ ها باعث ایجاد قرمزی یا اریتم در پوست و خجالت افراد در جامعه می شود. روزآسه بیماری پوستی شایعی است که با قرمزی پوست مشخص می شود.

تمام این بیماری ها به خوبی به IPL پاسخ می دهند. برای ضایعات عروقی پاها IPL و Nd-YAG laser  با هم می توانند روی این ضایعات کار کنند.

نحوه اثر گذاری ipl بر روی عروق به صورت زیر می باشد :

  • طی درمان نور IPL و لیزر توسط خون داخل عروق کوچک جذب می شود.
  • عروق را گرم و تخریب می کند. با گذشت زمان عروق تخریب شده دوباره جذب و ناپدید می شوند.
  • هم چنین می توان از IPL در درمان واریس که عمقی تر است استفاده شود.

دستگاه Ipl و تأثیر آن بر جوانسازی پوست

دستگاه IPL به حفظ شفافیت پوست کمک می کند. گزینه های زیادی برای بهتر نمودن ظاهر پوست از کرم ها و لایه بردارها گرفته تا میکرودرم و لیزر کل بدن وجود دارد. سوال بسیار مهمی که برای شما ممکن است به وجود بیاید به صورت زیر می باشد :

آیا تمام این روش ها می توانند بدون اختلال در فعالیت های روزانه بهبودی را تضمین کنند؟

برای پاسخ به این سول می توان بیان کرد که راه حلی که IPL با استفاده از جوانسازی با نور ارائه می دهد به صورت زیر می باشد :

1– نتایج حاصل از کاربرد دستگاه IPL در جوانسازی پوست به راحتی دیده می شود.

2– همه ی صورت را درمان می کند نه فقط نواحی کوچک را.

3– بیمار می تواند بلافاصله به فعالیت های روزانه ی خود برگردد

4– بصورت تدریجی ظاهری طبیعی را ایجاد می کند

5– نتایج آن دراز مدت باقی می ماند

لازم به ذکر می باشد که جوانسازی پوست با IPL موثرترین درمان در تمام گزینه هاست.

دستگاه ipl چیست ؟ IPL می تواند بیماری های پوستی زیادی را همزمان درمان کند. این روش درمانی روی قرمزی های پوست که ناشی از عروق خونی بوده ولکه های رنگی نظیر فرکل و آنهایی که ناشی از افزایش سن و نور خورشید هستند موثر می باشد. هم چنینIPL   گردن و دست ها را که اغلب آسیب ناشی از نور خورشید در آنها بیشتر دیده می شود، درمان می کند.

لازم به ذکر است دو نوع پیری وجود دارد که به صورت زیر به آن ها اشاره می شود :

  • پیری ذاتی
  • پیری بیرونی

پیری ذاتی اجتناب ناپذیر است، همان طور که سن ما افزایش می یابد، به طور طبیعی پوست نازکتر و خشکتر می شود. کاهش مقدار کلاژن انعطاف پذیری پوست را کمتر می کند. هرچه انعطاف پذیری پوست کمتر شود، ممکن است چین و چروک های عمیق تری شروع به ظاهر شدن نمایند. سرعت این وقایع را برای هر فرد ژنتیک او تعیین می کند.

این روند ابتدا بین سنین 30 تا 35 سال قابل توجه هستند. پیری بیرونی یا اکتسابی بخاطر قرار گرفتن پوست در معرض محیط ایجاد می شود. پیری بیرونی عامل اساسی در پیرتر یا جوانتر بنظر رسیدن فرد نسبت به سن طبیعی می باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک فاکتور مهم در پیری بیرونی می باشد. پیری ناشی از نور زمانی رخ می دهد الاستین و کلاژن تخریب شده جایگزین نشده و موجب پیدایش خطوط ریز و چروک می شود.

هم چنین می توان بیان کرد که پیری ناشی از نور باعث تغییرات رنگی به همراه گسترش ضایعات سنی و قوام ناخواسته پوست می گردد. نکته بسیار مهم این می باشد که شیوه زندگی نیز در پیری بیرونی مهم است.

کشیدن سیگار در تخریب الاستین و کلاژن دخیل بوده و قابلیت ترمیم بدن را مختل می کند. ساده ترین راه برای دیدن تفاوت بین پیری درونی و بیرونی، مقایسه پوست صورت و دست وگردن که معمولا در معرض نورخورشیداست با به عنوان مثال پوست پستان یا قسمت داخلی بازو می باشد.

خطرات احتمالی لیزر ipl

شروع کار با دستگاه IPL :

پزشک برای هر بیمار جدید برنامه درمانی خاصی را بر اساس نوع و شدت مشکل تعیین می کند. به طور میانگین در یک دوره سه هفته ای چهار تا شش جلسه درمان توصیه می شود. هر جلسه معمولا 20 دقیقه طول کشیده و بیمار بلافاصله به فعالیت طبیعی خود بازمی گردد. با IPL نتیجه درمان طبیعی و ماندگاری آن طولانی خواهد بود.

بیمار چه انتظاری موقع درمان داشته باشد؟

  • قبل از شروع درمان، معمولا یک لایه ژل سرد روی ناحیه مالیده شده و بیمار از عینک محافظ استفاده می کند. طی درمان پزشک هندپیس را به  آرامی روی پوست حرکت می دهد.
  • نور بصورت پالس های کوچک به پوست می رسد و معمولا بدون ناراحتی می باشد.
  • گاهی اثرات درمان مثل قرمزی طی یک تا دو ساعت بر طرف می شود. در اکثر موارد صورت درمان می شود اما می توان گردن، قفسه سینه و دستها را نیز درمان کرد.
  • IPL لایه سطحی پوست را درمان می کند در حالیکه انرژی به بافتهای عمقی تر می رسد. هم اکنون مطالعات بالینی انجام می شود تا تاثیر این انرژی را روی ساخت کلاژن مشخص نماید، چون به سفت و کشیده شدن پوست کمک می کند.

مزیت های  IPLنسبت به درمان های دیگر چه می باشد ؟

  • در درمان لیزر و پیلینگ های شیمیایی عمیق، بیماران اغلب ناحیه درمان شده را پنهان می کنند تا تورم وقرمزی پوستشان از بین برود.
  • میکرودرم ابرژن نا همواری های پوست را بر طرف می کند، اما روی تمام ضایعات نظیر قرمزی، برافروختگی و شکنندگی مویرگ ها تاثیرندارد.
  • بالا کشیدن پوست صورت و دیگر اعمال جراحی برای بیماران جوان تر و خانم هایی که زایمان کرده اند و می خواهند به سادگی و بدون صرف زمان بهبودی ظاهر خود را تغییر دهند بسیار تهاجمی هستند.

نحوه کار IPL :

1_ یک محفظه فلزی که در داخل آن، یک دستگاه الکترونیک هوشمند، و یک لامپ تولید کننده نور پالسی شده شدید (فیلترشده ضربانی) که طول موجهای ایجاد شده توسط لامپ را به طرف هدف مورد نظر شلیک می کند، در آن تعبیه شده است.

2_ یک سیستم ایجاد کننده برودت و سرما که با ایجاد سرما در محل درمان، مانع از ایجاد التهاب، تورم، قرمزی یا زخم روی پوست شده و توسط این سیستم سرمایش، اپیدرم پوست از حرارت ایجاد شده توسط IPLمحافظت می شود.

3_ دامنه طول موج های این نور فیلتر شده ضربانی توسط لامپ یاد شده در گستره وسیعی بوده و پخش و توزیع این طول موج ها از حوالی نور قابل رویت تا نور مادون قرمز ادامه می یابد و طیف آن از 300 تا 1200 نانومتر است.

تفاوت IPL  با لیزر چیست ؟

  • تفاوت نخست در طیف متنوع طول موج ای آن هاست. ساطع و شلیک شدن نور فیلتر شده ضربانی توسط این لامپ در چنین طیف وسیع و گسترده ای، قابلیت ها و توانایی های وسیعی را در درمان ضایعات پوستی و عروقی و نیز جوانسازی پوست، در این سیستم ایجاد کرده است و این ویژگی مهم (تنوع در ایجاد طول موجهای مختلف انرژی در یک دستگاه واحد) در لیزر وجود ندارد، به دلیل آن که دستگاه های مختلف لیزر، هرکدام بنا به طول موج معینی از نور که از خود ساطع می کنند، حوزه عمل محدود و معینی را تحت تأثیر و درمان قرار می دهند.
  • تفاوت دیگر IPLبا لیزر، در حوزه کروماتیک های نور یا طیف رنگ هایی است که هر کدام از این سیستم ها ممکن است به وجود آورند لیزر، مونوکروماتیک است؛ به این معنی که بنا به طول موجی که ایجاد و از خود ساطع می نماید، فقط یک رنگ از طیف نور را در خود دارد، ولی IPL طیف گسترده و وسیع طول موجی که ایجاد می کند، مولتی کروماتیک بوده و رنگ های متنوع و مختلفی که هرکدام میتوانند ضایعه ای را تحت درمان قرار دهند، به وجود می آورد.

نحوه شروع به کار لیزر ipl

خطرات احتمالی ipl چیست ؟

دستگاه ipl چیست ؟ به هنگام کار با IPL ممکن است خطراتی ایجاد کند که با به کار بردن اقدامات پیشگیرانه می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

در اثر گذشت زمان و استفاده مستمر از دستگاه، لامپ ایجاد کننده انرژی های نوری فرسوده و کهنه شده و بالطبع مقدار انرژی مورد نیاز درمانی کاهش یافته و پزشک معالج جهت رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی، مجبور به بالا بردن انرژی دستگاه می شود که این اقدام ممکن است باعث التهاب، قرمزی و سوختگی پوست شود.

نکته بسیار مهم است است که :

دستگاه ipl چیست ؟ برای پیشگیری از بروز این مخاطره باید در پایان مدت تعیین شده توسط شرکت سازنده، اقدام به تعویض لامپ دستگاه کرد.

شما می توانید برای انجام خدمات لیزر موهای زائد در غرب ، لیزر موهای زائد صورت ، لیزر بیکینی و …. با مشاوران ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر جهت تعیین وقت اقدام نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما