تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

درمان واریس پا با لیزر

درمان واریس پا با لیزر


تاریخ انتشار : 22 خرداد 1400          تاریخ بروزرسانی : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

Rate this post

درمان واریس پا با لیزر ، لیزر یکی از جدید ترین و به روزترین فناوری ها می باشد که امروزه برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربرد های لیزر استفاده از این تکنولوژی برای درمان واریس پا است. به علاوه از دیگر کاربردهای بسیار مهم این فناوری جدید، از بین بردن موهای زائد در بدن بانوان و آقابان می باشد.

لازم به ذکر است که درمان واریس پا با لیزر و یا روش رادیو فرکانسی در دهه اخیر راهکاری جدید برای رهایی از درد پا و بهبود ناراحتی های ناشی از نارسایی وریدی را برای مبتلایان به واریس طنابی می باشد.

اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که این نوع لیزر با لیزر موهای زائد متفاوت است. در این مقاله از وب سایت مهراز کلینیک قصد داریم تا به بررسی درمان واریس پا با لیزر بپردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با همراه باشید.

واریس چیست؟

واریس یک عارضه می باشد که به علت از دست رفتن عملکرد طبیعی دریچه های موجود در  دیواره وریدها و تجمع خون در پاها بروز می نماید. با پدیدار شدن رگهای طنابی،  زیبایی پاها از بین خواهد رفت و به مرور عوارضی مانند درد و خستگی در پاها روال عادی زندگی را مختل می سازد. بسیاری از افراد که به بیماری واریس مبتلا هستند، همیشه به دنبال یافتن راهی برای درمان آن می باشند.

لازم به ذکر است که فرد مبتلا به بیماری واریس دیگر قادر به ایستادن طولانی مدت  و ادامه فعالیت نخواهد بود و دائم از احساس درد، سوزش در پاها و در موارد پیشرفته تورم به خصوص ورم مچ پا شکایت و نارضایتی دارد. باید اشاره شود که در گذشته نه چندان دور، راه پیش روی بیماران مبتلا به واریس و ورم پا استفاده  دائمی از جوراب های واریس و یا جراحی بود.

جراحی واریس جزء روش های درمان بسیار سخت با دوره نقاهت طولانی بود و نتایج این روش سنتی عموما با رضایت و اقبال عمومی مواجه نبود. اما می توان اذعان داشت که امروزه توصیه پزشکان به مبتلایان واریس این است که دیگر درد و ناراحتی را تحمل نکنید. به علاوه  افزایش میزان آگاهی عمومی باعث شده که مبتلایان به واریس نگران بروز عوارض و خطرات واریس باشند و راهی مناسب برای درمان بیماری واریس را جستجو نمایند.

درمان واریس پا با لیزر

آیا واریس طنابی درمان دارد؟

بله. خوشبختانه با تکنولوژی نوین امروز، بسیاری از بیماری ها از جمله واریس طنابی قابل درمان می باشد. استفاده از تکنولوژی مدرن در پزشکی و هم چنین روشهای جدید درمان با کارایی بالا توانسته است پاسخ مناسبی برای بیماری هایی همچون واریس باشد.

لیزر واریس و یا  روش رادیو فرکانسی در دهه اخیر دریچه ای جدید برای رهایی از درد پا و بهبود ناراحتی های ناشی از نارسایی وریدی را برای مبتلایان به واریس طنابی گشوده است. حال این که کدام روش گزینه مناسب برای درمان واریس طنابی است تا حد بسیار زیادی بستگی به مهارت پزشک در روش انتخابی دارد.

متخصصان توصیه می کنند که این روش درمانی را در یک کلینیک زیبایی معتبر انجام دهید تا بتوانید نتیجه ایی رضایت بخش بگیرید. آنچه که مسلم است تنها تفاوت مشخص بین این دو روش، استفاده از انرژی حرارتی از دو منبع مختلف برای حذف رگ است. منبع انرژی در لیزر اشعه بسیار متمرکز از جنس نور و  در RF امواج رادیویی است که هر دو بی ضرر و مورد تایید  هستند.

مراحل انجام لیزر واریس پا چه می باشد؟

فرایند لیزر واریس پا شامل مواردی است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • ایجاد بی حسی موضعی
  • جاگذاری فیبر
  • اعمال انرژی تابشی برای خشکاندن رگ

در قسمت بعد از این مقاله به بررسی هر کدام از مراحل درمان واریس پا با استفاده از لیزر می پردازیم.

جاگذاری فیبر:

پس از ضدعفونی کردن با رعایت شرایط استریلیزاسیون و تحت بی حسی موضعی فیبر نازک و قابل انعطاف لیزر یا رادیوفرکونسی در درون رگ  واریسی  جاگذاری می شود اینکار با هدایت پروب سونو گرافی صورت می گیرد. معمولا تزریق ماده بی حسی با احساس سوزش و درد مختصر در پا همراه است. پس از اتمام این مرحله بیمار نباید دردی را احساس نماید.

اعمال انرژی تابشی:

پس از آنکه پزشک از جاگذاری فیبر اطمینان حاصل کرد ، مرحله بعد که در واقع مرحله ازبین بردن رگ است شروع خواهد شد که در این مرحله میزان مشخصی از حرارت در بازه زمانی کوتاه چند ثانیه ای به دیواره رگ در نقاط مختلف تابانده می گردد. شایان به ذکر است که کل لیزر درمانی واریس نزدیک به ۳۰ دقیقه طول می کشد. بنابراین شما زمان بسیاری را در مطب های زیبایی صرف نخواهید کرد.

چگونگی انجام لیزر واریس پا

مزایای درمان واریس با لیزر چیست؟

پزشکان متخصص واریس بسته به شرایط و شدت بیماری واریس روش درمانی مناسب را به بیماران خود توصیه می کنند. در این بین شاید برای بیماران این سوال پیش بیاید که معیار انتخاب بهترین روش در درمان واریس پا چیست و علت توصیه روش مشخص برای آن ها چه می باشد در مورد لیزر واریس معمولا مزایای متعددی برای این روش وجود دارد که در زیر به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • درمان واریس با استفاده از لیزر بدون نیاز به بیهوشی کامل، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان و به صورت سرپایی در کلینیک انجام می گیرد. بنابراین فرد با خیالی راحت این درمان را انجام می دهد و دیگر نقاهت پس از بیهوشی را نخواهد داشت.
  • درمان واریس با لیزر یک روش بدون درد، خونریزی و… می باشد.
  • این درمان بدون ایجاد برش و جای بخیه در پاها است.
  • درمان با لیزر بدون نیاز به استراحت و ترک کار می باشد
  • دوره نقاهت و بهبودی درمان واریس با لیزر بسیار کوتاه است
  • امکان حضور در محل کار از فردای روز عمل لیزر واریس نیز وجود دارد بدون اینکه برای فرد مشکلاتی به وجود بیاید
  • لیزر واریس با هزینه کم و پوشش هزینه درمان توسط بیمه های درمانی تکمیلی قابل انجام است.
  • نمایان شدن نتایج درخشان و رضایت بخش درمان برای متخصصین و بیماران (کم شدن درد و حس سنگینی در پاها) در فاصله زمانی کوتاه پس از انجام لیزر واریس
  • مراقبت پس از عمل بسیار سهل و ساده و بی دردسر برای افراد پر مشغله
  • عدم نیاز به جلسات متعدد ویزیت و مراجعه به پزشک
  • میزان بالای موفقیت روش لیزر درمانی و احتمال نادر بروز عوارض جانبی

با توجه به مزایای بیان شده، می توان بیان کرد که درمان واریس با لیزر بهترین درمان برای این بیماری می باشد.

لیزر واریس برای چه کسانی توصیه می شود؟

همان گونه که اشاره کرده ایم، لیزر واریس روشی مناسب برای درمان واریس پا در بیماران با مشکلات و عوارض واریس می باشد. هم چنین قابل ذکر است، در افرادی که خوشبختانه هنوز عوارض بیماری واریس نمود نداشته و علایم واریس باعث مراجعه بیمار به پزشک می باشد، از لزردرمانی واریس استفاده می شود. روش لیزر واریس در غالب بیماران واریسی قابل استفاده است. اما برای مشاوره حتما باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه فرمایید. از طرف دیگر این روش در برخی موارد هم توصیه نخواهد شد. به عنوان مثال :

  • درمان با لیزر برای بانوان باردار و شیرده توصیه نمی گردد.
  • انجام این روش در بیماران با مشکل کبدی و یا دیگر مشکلات مزمن بایستی طبق صلاحدید پزشک صورت گیرد.
  • در صورتی که بیمار مبتلا به نارسایی وریدی به هیچ عنوان قادر به پوشیدن جوراب در دوره نقاهت نمی باشد بهتر است از روشی غیر از لیزر واریس برای درمان واریس استفاده گردد.
  • هم چنین اگر بر اساس بررسی های صورت گرفته پزشک متوجه عدم قابلیت عروق حمایتی برای تامین جریان خون به صورت غیر مستقیم شود بهتر است از این روش درمانی استفاده نشود.

درمان واریس پا با دستگاه لیزر

عوارض درمان واریس با لیزر چه می باشد؟!

می توان اذعان داشت که تعداد موارد نارضایتی و بروز عوارض جانبی بسیار نادر است. در ضمن در صورت بروز  این عوارض در زمان کوتاهی معمولا رفع می شوند و جای نگرانی ندارد. از جمله عوارض لیزر واریس، مواردی است که در زیر به آن ها اشاره می شود:

  • کبودی و درد

کبودی، قرمزی و درد در محل انجام تزریق یکی از عوارض درمان با لیزر می باشد که با گذشت زمان و ظرف چند هفته برطرف می شود.

  • عفونت یا لخته خون

احتمال بروز عفونت و یا لخته خون در عروق عمقی که بسیار نادر است. به منظور کاهش احتمال عفونت آنتی بیوتیک مناسب طبق تجویز پزشک معمولا استفاده می گردد. لازم به ذکر می باشد که استفاده از جوراب واریس در دوره نقاهت به منظور کاهش خطر بروز لخته در عروق عمقی پا  و کاهش درد و کبودی  و بهتر شدن نتیجه درمان توصیه می شود.

  • بیحسی

می توان اذعان داشت که بیحسی و ازدست رفتن حس در ناحیه پیرامون رگ یکی از عوارض درمان با لیزر می باشد. این عارضه به نسبت بیشتر توسط بیماران عنوان می شود البته در اکثر افراد  دائمی نبوده و با گذر زمان رفع می شود.

  • سوختگی پوست

در صورت تابش بیش از اندازه اشعه احتمال بروز سوختگی پوست نیز بالا است البته این مورد بسیار نادر و دور از انتظار می باشد.

هزینه درمان واریس با لیزر:

هزینه درمان با لیزر می تواند با استفاده از بیمه های تکمیلی نیز انجام شود. خوشبختانه بیمه های درمانی روش لیزر درون رگی واریس را به عنوان روش درمانی برگزیده تایید نموده و هزینه های آن را تقبل می کنند.

مراقبت های بعد از لیزر واریس پا

مراقبت های لازم پس از درمان لیزر واریس چه می باشد؟!

مراقبت پس از لیزر واریس به طور معمول سریع و ساده است البته بین افراد مختلف با هم تفاوتهایی هم دارد. همان گونه که اشاره کردیم، یکی از مزایای روش لیزردرمانی واریس راحتی مراقبت در دوره نقاهت است. اما شما باید مراقبت های لازم را بعد از انجام این روش درمانی به کار گیرید. از جمله مراقبت هایی که باید انجام دهید، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پس از انجام لیزرواریس لازم است روزانه ساعتی را به پیاده روی اختصاص دهید. پیاده روی جذب رگ توسط بدن و بهبودی کامل را تسریع می کند.
  • برای داشتن سفر هوایی به خصوص سفر طولانی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در حین سفر بایستی جوراب واریس بپوشید.
  • از رفتن به استخر تا زمان بسته شدن کامل زخمها خودداری کنید علت این محدودیت استفاده از کلر و ترکیبات شیمیایی دیگر برای ضدعفونی استخرهاست که می تواند مشکل ایجاد کند.
  • نگران ترشحات صورتی رنگ (خون و آب در روزهای پس از عمل نباشید این ترشحات کاملا طبیعی است ) در صورت لزوم پانسمان پایتان را عوض کنید
  • برای مدت یک ماه با آب داغ استحمام نکنید بهتر است آب از درجه حرارت ملایمتری برخوردار باشد.
  • پس از بهبودی همواره به خاطر داشته باشید که عوامل خطر بروز واریس را به حداقل برسانید
  • به بیماران توصیه می شود که بلافاصله پس از لیزر واریس راه بروند و فعالیتهای معمول خود را در همان روز نخست پس از لیزر شروع نمایند. با این حال ممکن است احساس درد  و کبودی داشته باشند که برای ۱ تا دو هفته دور از انتظار نیست.
  • برای از سر گرفتن ورزش مثل دویدن، دوچرخه سواری و شنا بین ۷ تا ۱۰ روز فرصت لازم است و بهتر است در این مدت بار سنگین بلند نکنید. داشتن سفتی و احساس فشار در ناحیه تحت درمان با لیزر کاملا طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود.
  • در هفته اول پس از درمان نباید استحمام کنید و در ضمن در زمان های مشخص شده توسط پزشک برای معاینه بایستی مراجعه داشته باشید.
  • پس از یک ماه سپری شدن از زمان لیزر، علایم پس از درمان به میزان قابل توجهی بهبود می یابد اما ممکن است همچنان سفتی، التهاب و رنگ پریدگی در مسیر رگ درمان شده وجود داشته باشد که کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. این علایم هم به مرور زمان رفع می شوند.

دلایل ایجاد واریس:

بسیاری از مبتلایان به بیماری واریس زمینه ارثی بیماری را دارند . از سوی دیگر همراه شدن زمینه ارثی با هر یک از عوامل مستعد کننده در بروز واریس، می تواند باعث برگشت واریس به پا ها شود. برطرف کردن عوامل خطر بروز واریس باعث رسیدن به نتیجه درمان قطعی برای واریس در درازمدت می شود. از دیگر عواملی که باعث ایجاد واریس می شوند، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سیگار کشیدن
  • ایستادن و نشستن طولانی
  • بی حرکتی
  • اضافه وزن و چاقی
  • یبوست مزمن
  • مصرف داروهای هورمونی و …

درمان واریز پا با لیزر به چه نحوی است

میزان موفقیت روش لیزر واریس چقدر است؟!

درمان واریس پا با لیزر ، همان گونه که اشاره شد، روش لیزر واریس  از جمله روش هایی است که نتایج رضایت بخشی را برای بیماران و پزشکان به دنبال دارد. میزان موفقیت این روش بر طبق مطالعات گسترده صورت گفته در دنیا حدود ۹۸ درصد عنوان شده که این رقم تشان دهنده کارایی و بی خطر بودن این روش است در واقع موفقیت این روشها با عامل بسته شدن کامل ورید سافن مورد ارزیابی قرار می گیرد.. اینکه چه افرادی از لیزر واریس نتیجه رضایت بخش نمی گیرند به دو عامل زیر بستگی خواهد داشت:

  • تجربه پزشک معالج
  • ویژگیهای فرد مورد درمان

می توان اشاره داشت که عواملی همچون قطر رگ کمتر از ۵/۳ میلیمتر، و یا وجود بافت های اسکار در نتیجه سابقه درمان قبلی ترومبوز می تواند شانس موفقیت روش لیزر را کاهش دهد. پوشیدن مرتب جوراب واریس در دوره نقاهت یکی از فاکتورهایی است که روی میزان موفقیت تاثیر می گذارد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که لیزر واریس عمقی برای درمان ریشه ای واریس به کار می رود که می تواند علایم و عوارض واریس را در بیماران به نحو چشمگیری کاهش دهد و باعث از بین رفتن حس درد و خستگی و بهبود ظاهرپا شود. امروزه از روش لیزر سطحی برای رفع رگهای عنکبوتی بسیار ریز که با تزریق برطرف نمی شوند استفاده می شود.

سخن آخر:

درمان واریس پا با لیزر ، آنچه که مهم است، لیزر واریس با توجه به مزایای ارزشمندی همچون عدم نیاز به بستری و بیهوشی و انجام سرپایی آن، انقلابی در درمان واریس ایجاد کرده است و در ۹۰ درصد موارد جایگزین جراحی واریس شده است.

برای انجام لیزر در غرب تهران ، لیزر ضایعات عروقی ، لیزر کل بدن و … می توانید با ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم های زیر اقدام به تعیین وقت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما