تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر

بهترین فاصله زمانی بین جلسات لیزر +‌ فاصله بین جلسات لیزر الکساندرایت


تاریخ انتشار : 21 مرداد 1400          تاریخ بروزرسانی : ۱۸ مهر ۱۴۰۲                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (9 امتیاز)

بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر ، لیزر موهای زائد یک روش زیبایی است که موجب می شود بتوان از لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته بدن استفاده کرد. تأثیر این روش، دوام بیشتری نسبت به سایر روش های حذف موهای زائد دارد، اما اثر بخشی آن تاحدود زیادی به خود فرد و پیگیری منظم جلسات لیزر مو بستگی دارد.

روشهای مختلف لیزر مو وجود دارد که برای انتخاب از میان آنها باید به نوع پوست فرد و همچنین به ضخامت، نوع و تراکم موها و ناحیه مورد نظر برای درمان توجه کرد. لیزر با دستگاه کندلا الکس روشی درمانی – زیبایی است که برای افراد دارای موی تیره و پوست روشن بهتر نتیجه میدهد.

چون تمامی دستگاههای لیزر به طور عمده ملانین مو را هدف قرار می دهند. همچنین خطرات و اقدامات احتیاطی زیادی در رابطه با لیزر موهای زائد وجود دارد که باید رعایت شود. به همین علت قبل از تصمیم گیری در مورد لیزر در غرب تهران باید با پزشک متخصص پوست مشورت شود.

بهترین فاصله زمانی بین جلسات لیزر چه مدت زمانی است؟

با درک مراحل مختلف چرخه رشد، اکنون باید بدانیم که چرا این امر در تعیین بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر مهم است.

متخصصان پوست لیزر مهراز بر این عقیده هستند که موها در فاز آناژن مثبت ترین نتیجه را از لیزر الکس کندلا می گیرند. این امر به این دلیل است که هدف اصلی نور لیزر، اثربخشی روی جزئی از فولیکول مو به نام ملانین است.

بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر ، اگر می خواهید بهترین نتیجه را از لیزر با دستگاه کندلا بگیرید باید جلسات لیزر مو را هر ۶ تا ۸ هفته یکبار تکرار کنید. البته باز هم بستگی به ناحیه ای از بدن دارد که قرار است لیزر شود مثلا موهای زائد صورت ۴ تا ۵ هفته نیاز دارد ولی زیر بغل بین ۵ تا ۶ هفته نیاز دارد.

فاصله بین جلسات لیزر کل بدن و بسته به ضخامت موهای زائد دارد و همچنین به نوع دستگاه مورد استفاده که بین ۶ تا ۸ جلسه و یا گاها ۸ تا ۱۲ جلسه نیاز است.

جدا از هدف قرار دادن مو در مرحله صحیح چرخه رشد، مکانیسم دیگری برای تأخیر رشد مجدد پیشنهاد شده است که همان تخریب سلولهای بنیادی فولیکول است. داده های تجربی متعددی برای پشتیبانی از این مشاهدات وجود دارد. برای لیزر کل بدن به کلینیک مهراز مراجعه نمایید.

مدت زمان انتظار بین جلسات لیزر موهای زائد به دلایل زیر اهمیت دارد

  • در وحله اول اجازه می دهد تا روند بهبود طبیعی بدن انجام شود
  • در مرحله بعد به فولیکول مو اجازه می دهد تا چرخه رشد خود را طی کند تا لیزر بتواند فولیکول های مو را که در مرحله رشد هستند هدف قرار دهد

فاصله بین جلسات لیزر

 

فاصله بین جلسات لیزر با دستگاه کندلا چقدر است؟

برای درک اینکه حداقل بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر چقدر باید باشد تا بیشترین تاخیر در چرخه رشد مو ایجاد شود، ابتدا باید چرخه رشد مو را بشناسید.

چرخه رشد مو

فاز ها و مراحل متفاوتی در این چرخه وجود دارند.

  1. آناژن

مرحله رشد مو به عنوان مرحله آناژن شناخته می شود. در این فاز سلول های مو برای تشکیل سلول های جدید تقسیم می شوند و این مرحله بسته به ناحیه مورد نظر بدن ممکن است مدت شش سال ادامه یابد. مقدار زمانی که مو در این مرحله باقی می ماند با ژنتیک تعیین می شود و همچنین هرچه مو در این مرحله بیشتر باقی بماند، بیشتر رشد می کند. این به این دلیل است که رشد مو فقط در این مرحله اتفاق می افتد. به طور میانگین این مرحله بین دو تا هفت سال به طول می انجامد که طول موها نیز در همین فاز تعیین می شود.

  1. کاتاژن

این فاز فاز بینابینی نیز نامیده می شود که در آن بخش پایینی فولیکول به مرحله کاتاژن باز می گردد. این مرحله به مدت 10 روز ادامه می یابد و فولیکول مو منقبض می شود.

رشدی در این مرحله وجود ندارد. یعنی مو به همان اندازه بلند می ماند که در مرحله آناژن بوده و تغییری در طول آن ایجاد نمی شود. این مرحله به معنای پایان مرحله تغذیه ای چرخه رشد است زیرا جریان خون قطع می شود و مو مجبور است قبل از این اتفاق خود را احیا کند.

  1. تلوژن

مرحله بعد، مرحله استراحت است که به عنوان فاز تلوژن شناخته می شود. موها به مدت یک تا چهار ماه در این مرحله باقی می مانند و سلولهای اپیدرمی یا پوستی که فولیکول مو را پوشانده اند، رشد می کنند تا ریشه های مو در محل خود محکم شوند. در هر زمان، معمولا 10 الی 15 درصد موها در این مرحله هستند. مرحله استراحت حدود 3 ماه به طول می انجامد. در کنار موهایی که در مرحله استراحت هستند موهای جدید شروع به رشد می کنند.

  1. آناژن اولیه

این مرحله ریختن است که در آن موهایی که در مرحله تلوژن بوده اند، به حالت نهایی خود در فولیکول می رسند و از آنجا جدا می شوند.

مراحل رشد موهای زائد

اگر بیش از حد لیزر موهای زائد انجام شود، چه اتفاقی می افتد؟

لیزر بیش از حد موها زائد در فاصله زمانی نزدیک به هم موجب آسیب رساندن به پوست می شود، از جمله این آسیب ها می توان به تورم و قرمزی پوست اشاره کرد.

چه عواملی در نتیجه گیری بهتر لیزر موهای زائد نقش دارند؟

نتیجه گیری بهتر لیزر موهای زائد به چند عامل از جمله سن، ژنتیک، مسائل پزشکی، داروهای تجویز شده و عوامل هورمونی بستگی دارد.

آیا در فاصله بین جلسات لیزر می توان اصلاح کرد؟

بله می توان در فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد از روش های کم خطر برای اصلاح استفاده کرد، البته بیش از دو تا سه بار مجاز به انجام این کار نیستید.

 

آیا وقفه در لیزر ضرر دارد؟

نتایج صورت گرفته در مورد بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر:

در ادامه نتایج برخی از مطالعات برجسته تحقیقاتی که با توجه بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر انجام شده؛ بررسی شده است.

  1. موهای موجود در مرحله آناژن نسبت به درمان های لیزر مو بیشترین واکنش را نشان می دهند.

در تحقیقات متعددی از لیزر کندلا Alexandrite و Nd: YAG استفاده شده که نشان داده نواحی از بدن که تراکم موهای آناژن آن بیشتر است، نسبت به مناطقی که موهایی در فازهای غیر آناژن دارند، کاهش بیشتری در تراکم مو پس از درمان با لیزر مشاهده می شود. این تحقیقات همچنین نشان دادند که موهای فاز تلوژن  پاسخ قابل توجهی به لیزر مو نشان نمی دهند. بنابراین اگر وقفه در جلسات لیزر ایجاد شود و موهایی که در جلسه قبل تحت درمان قرار نگرفته اند وارد فاز تلوژن شوند؛ دیگر نمی توان آن ها را لیزر درمانی کرد. بنابراین رعایت فاصله زمانی تعیین شده توسط متخصص بین دو جلسه لیزر اهمیت بسزایی در رسیدن به نتیجه مطلوب دارد.

  1. در مطالعات اخیر روی هدف قرار دادن سلولهای بنیادی فولیکول مو بررسی شده که آیا تغییرات قابل مشاهده در الگوهای رشد مو به وجود می آید یا خیر.

در این مطالعات با استفاده از یک روش رنگ آمیزی (staining)، مشخص شد که هیچ تغییر قابل توجهی در فولیکول های مو و رشد آن پس از درمان ایجاد نشده است. همچنین لازم به ذکر است که از آنجا که سلولهای بنیادی وظیفه بازسازی و ترمیم سلولهای آسیب دیده را دارند، این واقعیت که لیزر نتوانسته صدمات قابل توجهی بر روی آنها ایجاد کند، نشانگر ایمن بودن درمانهای لیزر موهای زائد است.

در تحقیقات دیگری که توسط Chana انجام شد، نشان داده شد که میانگین فاصله بین دو درمان پی در پی با لیزر کندلا الکساندرایت در زنان و مردانی که بین دو جلسه درمانی موفق، رشد مویی را تجربه نمی کنند، حدود 8 هفته است، که البته این در مورد موی صورت متفاوت است.

متوسط فاصله زمانی برای آقایان حدود 4 هفته و برای زنان حدود 8 هفته بود. همچنین با جلسات درمانی بیشتر، در این بازه زمانی یا به عبارتی کاهش وقفه در جلسات لیزر افزایش تدریجی وجود داشته است.

Bouzari نیز مطالعه ای روی 24 زن انجام داده و موهای صورت و گردن را با استفاده از دستگاه کندلا  هدف قرار داده است. این بیماران در فواصل 90، 60 و 45 روز به ترتیب 2 یا 3 جلسه درمانی را گذراندند. نتایج این مطالعه نشان داده شد که میانگین کاهش موها 1/78٪، 8/45٪ و 7/28٪ بود. بنابراین بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر با توجه به این تحقیقات حدود 4 تا 6 هفته است.

فاصله بین جلسات لیزر کل بدن

اگر فاصله بین جلسات لیزر کم باشد چه می شود؟

اگر فاصله جلسات کم باشد ممکن است فولیکول مو در مرحله رشد نباشد و درمان را کم اثر کند البته انتظار کمتر از ۴ هفته نیز می تواند عوارضی داشته باشد مانند:

  • درمان ممکن است کمتر موثر باشد
  • باعث قرمزی ، کبودی و تورم شود
  • ممکن است به جلسات بیشتری نیاز باشد
  • احتمال بیشتری برای ایجاد زخم وجود دارد

زیاد شدن فاصله در لیزر چه عوارضی دارد؟

موهای آناژن بعد از لیزر شدن فقط از بین نمی روند بلکه به موهای تلوژن تبدیل می شوند و این بدان معنی نیست که رشد آن به طور کامل متوقف می شود. در عوض، موها می توانند تا یک هفته پس از درمان به رشد خود را ادامه دهند. بنابراین، در واقع، درمان با لیزر سرعت چرخه رشد را افزایش داده و موهای هدف قرار داده شده را به پایان عمر و چرخه خود نزدیک کرده است نه اینکه فقط آن را از بین ببرد.

نسبت آناژن به تلوژن در یک ناحیه از بدن نسبت به دیگری متفاوت است. به عنوان مثال، ناحیه زیر بغل و بیکینی نسبت به پاها، بازوها و قفسه سینه از نسبت بالاتری برخوردار هستند، بنابراین این نواحی نسبت به سایر مناطق واکنش بیشتری به لیزر نشان می دهند و تغییر چشمگیری در کاهش تراکم موی آنها دیده می شود.

همچنین با توجه به فصول سال، در رشد مو تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال، موهای ریش در ماههای آخر زمستان به تابستان سریعتر رشد می کنند و در ماه های آخر تابستان تا زمستان کندتر می شوند.

از طرف دیگر چرخه رشد موهای زن و مرد نیز باهم متفاوت هستند. همچنین به دلیل عوامل ژنتیکی از یک فرد به فرد دیگر تفاوت هایی وجود خواهد داشت. تمام این موارد باید هنگام تصمیم گیری برای فاصله زمانی ایده آل بین جلسات لیزر مورد توجه قرار گیرند.

می توان فاز تلوژن مو را با درمان های پی در پی افزایش داد که دلیل اصلی افزایش فواصل رشد مجدد مو است. برخی از محققان نتیجه گرفته اند که فاصله زمانی بیشتر بین جلسات، کاهش تراکم مو را بیشتر تضمین می کند. اما تجربه نشان داده است اگر فاصله بین جلسات لیزر زیاد شود؛ اثربخشی لیزر موهای زائد به اندازه کافی نخواهد بود.

در نهایت با وجود مطالعات مختلف، باید تأکید کرد که چرخه رشد مو برای افراد مختلف متفاوت است و بنابراین، این مورد را باید قبل از نهایی کردن فاصله بین درمان های لیزر در ذهن داشته باشید. اما  کندلا، فاصله زمانی بین 6 تا 8 هفته را توصیه می کند، اگرچه ممکن است بسته به محل مورد نظر، این زمان نیز متفاوت باشد.

فاصله بین جلسات لیزر صورت

بهترین فاصله زمانی بین جلسات لیزر نواحی مختلف بدن :

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم بهترین فاصله زمانی لیزر همان ۴ تا ۶ هفته می باشد اگر کمتر از ۴ هفته باشد می تواند باعث شود فولیکول در مرحله رشد نامناسبی قرار بگیرید که اثر بخشی لیزر را کم می کند اگر بیشتر از ۶ هفته شود به فولیکول مو اجازه رشد می دهد و می تواند روند درمان را طولانی تر کند.

فاصله زمانی بین جلسات لیزر صورت :

از آنجا که موهای صورت سریع تر از موهای بدن رشد می کنند، قرار جلسات لیزر موهای زائد برای صورت معمولاً با 4 هفته فاصله زمانی تنظیم می شود. در حالیکه این فاصله زمانی برای بدن حدود 6 هفته است.

بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر ، با پیشرفت در دوره درمانی خود باید انتظار داشته باشید که رشد موها در ناحیه درمان شده کمتر شود و موهایی که لیزر شده اند آهسته تر ظاهر می شوند. بنابراین پس از چهارمین درمان، متخصص شما با نتایج خود در مورد رشد موهای شما صحبت خواهد کرد و احتمالاً فاصله بین جلسات لیزر صورت را 4 تا 6 هفته و برای بدن 6 تا 8  هفته توصیه خواهد کرد.

کسانی که نتیجه خوبی از لیزر موهای زائد می گیرند، باید در حدود 10 تا 15٪ کاهش مو در هر درمان (موهای موجود در فاز آناژن که در هر بازدید درمان می شود)، مشاهده کنند. بیشتر افراد برای هر ناحیه 6 تا 8 درمان انجام می دهند، که احتمالاً برای نواحی مقاوم تر بدن مانند صورت یا بیکینی بیشتر طول میکشد. این بدان معنی است که یک دوره درمانی با لیزر کندلا الکس 6 تا 9 ماه یا حتی بیشتر طول خواهد کشید.

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد زیر بغل چقدر باید باشد؟

مدت زمانی که بین جلسات لیزر زیربغل خود سپری میکنید بستگی به عوامل مختلفی دارد :

  • نوع پوست شما
  • رنگ موی شما
  • نوع لیزر مورد استفاده
  • ناحیه زیربغل شما
  • چرخه رشد موهای فردی شما

تعداد جلسات لیزر

وقفه داشتن بین جلسات لیزر چه تاثیری دارد؟

زمان استاندارد بین جلسات لیزر مو کندلا الکساندرایت، حدود چهار تا شش هفته است و معمولاً برای رسیدن به کاهش رضایت بخش مو، درمان کامل شش تا هشت جلسه طول می کشد. ممکن است بعضی افراد دو یا سه جلسه درمانی را طی کنند، اما بعد از شش ماه برمیگردند و می پرسند که چرا موهایشان دوباره رشد کرده است.

نکته این است که در درمان موهای زائد با لیزر، شما باید به طور مداوم فولیکول ها را تحت تاثیر لیزر قرار دهید تا نتایج مطلوب را مشاهده کنید. بعضی نواحی بدن خصوصا نواحی که دارای موههای ضخیم تر هستند، ممکن است حتی بیشتر از شش جلسه درمان لازم داشته باشند.

اما معمولا شش جلسه درمان کافی خواهد بود. پس اگر فاصله بین جلسات لیزر زیاد شود ممکن است حتی فولیکول موهایی که در جلسات قبلی تخریب شده اند مجددا خود را بازسازی کرده و رشد موها آغاز شود.پس تا حد امکان وقفه در جلسات لیزر ایجاد نکنید!

چرا فاصله زمانی بین جلسات لیزر مهم می باشد؟

بهترین فاصله زمانی بین دو لیزر بر اساس رشد موها ، نوع پوست ، رنگ و ضخامت موها و منطقه ای که لیزر می خواهید انجام دهید تعیین می شود. این فاصله برای اجازه به رشد موهای جدید و به توان لیزر نیاز می باشد.

آیا شیو بین جلسات لیزر مناسب است؟

بین جلسات لیزر چند بار مجاز به شیوه هستیم ، شیو بین جلسات لیزر موردی ندارد در اصل اپراتورهای لیزر به شما توصیه می کنند که ناحیه مورد نظر را شیو کنید تا اشعه لیزر به فولیکول مو برسد و آنها را از بین ببرد.

به هیچ وجه نباید بین جلسات لیزر و یا قبل از آن اپیلاسیون انجام دهید زیرا جلسات لیزر را طولانی تر می کند.

چند نکته برای اصلاح بین جلسات لیزر موهای زائد :

  • از تیغ تیز استفاده کنید
  • بعد از شیو از یک تکسین کننده استفاده کنید.
  • برای اطلاح از کرم یا ژل استفاده کنید
  • در جهت رشد مو اصلاح کنید
  • تیغ را مرتب بشویید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما