تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

انواع چاقی در مردان و زنان

انواع چاقی در مردان و زنان


تاریخ انتشار : 7 شهریور 1399          تاریخ بروزرسانی : ۸ دی ۱۳۹۹                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

1/5 - (2 امتیاز)

انواع چاقی در مردان و زنان چگونه است؟ در چاقی نوع مردانه ، چربی اضافه در قسمتهای فوقانی تنه تجمع میابند. این نوع چاقی شباهت به شکل سیب دارد. در چاقی نوع زنانه اندام های تحتانی بیش از حد چاق میشوند این الگو به شکل گلابی شبیه است و در  زن ‌و مرد و بیشتر در زنان متداول است.

چاقی نوع مردانه(آندروئید):

انواع چاقی در مردان و زنان از جمله سوالاتی متداولی است که پرسیده می شود ،در چاقی نوع مردانه،چربی اضافه در قسمت های فوقانی تنه تجمع میابند.این نوع چاقی شباهت به شکل سیب دارد.

شانه ها ،صورت،دست ها،گردن،سینه‌ و قسمت بالای شکم دچار افزایش حجم و قطر می شوند.همچنین معده سفت،بازو ها،شانه ها،سینه ‌‌ کمر عمود اما گردن کوتاه و فشرده به به نظر می آیند.ناحیه ی پایین تنه،کپل ها،ران ها و پا ها در مقایسه با بالا تنه لاغرتر هستند.

اندام های حیاتی این افراد به ویژه قلب،کلیه ها و ریه ها تحت تاثیر قرار گرفته‌ و دچار آسیب میشوند.این نوع چاقی بیشتر در مردان بوجود آمده ولی در زنان نیز دیده می شود.

زنانی که به خاطر مشکلات مربوط به یائسگی یا پس از زایمان تحت هورمون درمان قرار میگیرند،مستعد ابتلا به این نوع چاقی اند.همچنین در زنان در حوالی دوران یائسگیبه دلیل عملکرد ناقص غده تیر‌وئید نیز ایجاد می گردد.

تحقیقات اخیر نشان داده است که یکی از دلایل ایجاد چاقی در مردان مرتبط با کمتر بودن سطح خونی هورمون تستوسترون در بدنشان است .در پایان این تحقیقات (۲۰۰۴میلادی)که بر روی بیش از ۲۱۶۵مرد انجام شد،نتیجه شد که مردان چاق ۴۰٪بیشتر از مردان دارای تناسب اندام،سطح خونی تستوسترون پایین تری دارند.

چاقی نوع زنانه(گینوئید):

در این نوع چاقی اندام های تحتانی بیش از حد چاق میشوند .این الگو در هر دو جنس زن ‌و مرد متداول است اما زنان بیشتر به آن مبتلا میشوند .این الگو به شکل گلابی شبیه است.

چربی در ناحیه ی شکم ،ران،کپل ها و پا ها تجمع می یابد.صورت و گردن تقریبا عادی به نظر رسیده و حتی گونه ها ممکن است برجسته و استخوانی باشند.افرادی که دارای این الگو ی چاقی هستند،هنگامی که پا به سن می گذارند همه ی هیکلشان خمیده شده و ستون فقراتشان هرگز عمود و صاف نمی شوند .

علت این امر سنگینی کپل ها و ران ها است.اندام های حیاتی چون کلیه ها،رحم،مثانه و روده ها تحت تاثیر قرار گرفته و حتی ممکن است اختلال کار آنها بر روی قلب اثر بگذارد.این نوع الگوی چاقی بسیار مستعد تبدیل شدن به سلولیت می باشند.

در نتیجه با گرفتن رژیم های غذایی سخت نیز کاهش حجم آن به کندی صورت میگیرد.در این الگو کاهش وزن در اندام های فوقانی سریع تر از اندام های تحتانی صورت می گیرد.چاقی شکمی در هر الگویی که باشد علامت خطر و هشدار است،زیرا نشان دهنده ی بافت چربی احشایی بیشتر بوده و ارتباط مستقیمی با افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی دارد.

انواع چاقی در مردان و زنان

تقسیم بندی افراد چاق از دید درمان:

کلاس۱) BMI نرمال،چاقی موضعی بدون سلولیت
کلاس۲) BMIنرمال،چاقی موضعی با سلولیت
کلاس۳)اضافه وزن،چاقی عمومی،بدون سلولیت
کلاس۴)اضافه وزن،چاقی عمومی،با سلولیت
کلاس۵)اضافه وزن،چاقی موضعی،با یا بدون سلولیت
کلاس۶)چاق،چاقی عمومی،بدون سلولیت
کلاس۷)چاق،چاقی عمومی،با سلولیت
کلاس۸)چاقی مرضی

دسته بندی انواع چاقی بر اساس موقعیت چربی :

۱. چاقی محیطی : بیشتر حجم چربی در ناحیه باسن و ران جمع شده است.

۲. چاقی مرکزی : چربی بیشتر در شکم و پهلوها تجمع پیدا کرده است.

۳. چاقی ترکیبی : به صورت ترکیبی در شکم ، باسن و ران می باشد.

دلایل چاقی شکم و انواع آن :

تقریبا می توان گفت همه افراد از چاقی شکم رنج می برند و در بسیاری از موارد نشانه ای از بیماری است که با ورزش هم از بین نمی رود. پس شما می توانید با شناخت انواع چاقی شکم علل و ریشه آن را پیدا کرده و به درمان آن بپردازید.

۱. چاقی در قسمت پایین سینه و اطراف شکم :

اگر برای شما این چاقی اتفاق افتاده و شل و افتاده نیست دلیلش استرس می باشد. بر عکس تصور خیلی از افراد که فکر می کنند استرس باعث لاغری می شود باید گفت در زمان استرس هورمون کورتیزول ترشح می شود که در این زمان قند خون آزاد شده و انرژی به صورت چربی در قسمت پایین شکم ذخیره می شود. بسیاری از افرادی که استرس دارند به دنبال تنقلات چرب و فست فود می روند که همین باعث چاقی می شود.

برای رفع این مشکل باید از استرس دوری کنید به صورت روزانه ورزش کنید و تنظیم خواب منظم داشته باشید و همچنین فست فود را از غذاهای خود حذف کنید.

۲. بزرگ شدن شکم به شکل توپ :

در این مدل شکل به صورت توپ می شود علت آن مصرف زیاد الکل می باشد زیرا مانع هضم مواد غذایی می شود و به دلیل داشتن کالری زیاد به چربی تبدیل می شود. مصرف الکل باعث بیماری کبد می شود و بهتر است آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید و سبزیجات مصرف کنید.

۳. چاقی قسمت پایین شکم :

این نوع چاقی بیشتر در موارد زایمان و بارداری ایجاد می شود که به دلیل کشیدگی پوست شکم ماهیچه های دیواره شکمی از هم فاصله می گیرند و شکم بزرگ می شود. برای رفع آن حتما از فیبر ، سبزیجات ، غلات و … استفاده کنید و در برنامه خود ورزش را بگنجانید.

۴. چاقی در اطراف باسن و ران :

بیشتر این چاقی در زمان یائسگی ایجاد می شود که در این دوران کاهش سطح هورمون استروژن را داریم که باعث چربی شکمی می شود برای از بین بردن آن بهتر است پیاده روی کنید تا از شر آن خلاص شوید.

۵. چربی در کمر و عمق شکم :

میزان مصرف زیاد قند و شکر باعث چاقی شکم می شود . شکر و نوشیدنی های شیرین به خاطر وجود فروکتوز باعث افزایش وزن می شود و افراد بعد از خوردن آنها به دنبال غذا میروند و همین باعث اضافه وزن می شود. برای جلوگیری از این چاقی بهتر است مصرف قند و شکر را کنار بگذارید.

۶. جلوآمدن شکم بعد از غذا :

افرادی هستند که شکم تختی دارند اما بلافاصله بعد از خوردن غذا شکمشان جلو می آید که علت آن هضم نشدن خوب غذاست که باعث نفخ می شود. این افراد معمولا دچار یبوست ، مشکلات روده ای و … هستند. برای رفع این مشکل باید سعی کنند کمتر از حبوبات ، لبنیات و شیرینی جات استفاده کنند و به جای آن از سبزیجات ، گوشت ، ماهی و … استفاده کنند و همیشه صبحانه مصرف کنند.

در بالا به انواع چاقی در مردان و زنان پرداختیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با لیزر موهای زائد در غرب از طریق پرکردن فرم مربوطه زمان خود را تعیین کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما