تلفن کلینیک زیبایی مهراز 02144500811-12
آدرس کلینیک زیبایی مهراز تهرانسر، میدان کمال الملک ، ساختمان کمال الملک واحد 3

افتادگی پلک یا پتوز چیست

افتادگی پلک (پتوز) چیست؟


تاریخ انتشار : 9 شهریور 1401          تاریخ بروزرسانی : ۱۳ شهریور ۱۴۰۱                               تایید شده توسط:تیم پزشکان کلینیک مهراز| سیاست مقالات کلینیک مهراز

5/5 - (1 امتیاز)

افتادگی پلک ( پتوز ) وضعیتی است که در آن پلک فوقانی افتادگی دارد. به آن بلفاروپتوز یا پتوز پلک فوقانی نیز گفته می شود. پتوز زمانی است که پلک فوقانی روی چشم می افتد. پلک ممکن است اندکی یا به حدی افتادگی کند که مردمک را بپوشاند (نقطه سیاه در مرکز چشم شما که نور را به داخل می‌دهد). پتوز می تواند دید طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل مسدود کند. در این مقاله از کلینیک مهراز به بررسی همه چیز درباره افتادگی پلک یا پتوز و راه های درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

اگر چشمان شما افتاده است، می تواند نشانه پتوز یا افتادگی پلک باشد. این می تواند ناشی از آسیب عصبی، شرایط پزشکی زمینه ای، یا عوامل جدی تر مانند سکته مغزی یا اختلالات عصبی باشد. کودکان و بزرگسالان ممکن است پتوز داشته باشند. خوشبختانه این عارضه برای بهبود بینایی و همچنین ظاهر قابل درمان است.

پتوز چیست؟

افتادگی پلک پاتولوژیک که پتوز نیز نامیده می شود، ممکن است به دلیل ضربه، سن یا اختلالات پزشکی مختلف رخ دهد.

این وضعیت زمانی که یک چشم را درگیر می کند پتوز یک طرفه و هنگامی که هر دو چشم را درگیر می کند افتادگی پلک ( پتوز ) دو طرفه نامیده می شود. ممکن است بیاید و برود یا دائمی باشد. این می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد، جایی که به عنوان پتوز مادرزادی شناخته می شود، یا می توانید بعداً در زندگی به آن مبتلا شوید، که به عنوان پتوز اکتسابی شناخته می شود.

بسته به شدت عارضه، افتادگی پلک بالایی بسته به میزان انسداد مردمک می‌تواند دید را مسدود کرده یا تا حد زیادی کاهش دهد. در بیشتر موارد، این وضعیت به طور طبیعی یا از طریق مداخله پزشکی برطرف می شود.

پتوز چیست؟

پتوز در کودکان

کودکانی که با پتوز متولد می شوند، دارای چیزی هستند که به آن پتوز مادرزادی می گویند. این می تواند ناشی از مشکلات عضله ای باشد که پلک را بالا می برد (به نام عضله بالابرنده).

بارزترین علامت پتوز افتادگی پلک است. علامت دیگر زمانی است که چین های پلک بالایی به طور یکنواخت با یکدیگر ردیف نمی شوند. کودک مبتلا به پتوز ممکن است سر خود را به عقب برگرداند، چانه خود را بالا بیاورد یا ابروهای خود را بالا ببرد تا بهتر ببیند. با گذشت زمان، این حرکات می تواند باعث مشکلات سر و گردن شود.

گاهی اوقات، کودکی که با پتوز متولد می شود، می تواند مشکلات چشمی دیگری نیز داشته باشد. آنها می توانند شامل مشکلات حرکتی چشم، بیماری ماهیچه های چشم، تومورها (روی پلک یا جاهای دیگر) و سایر مشکلات باشند.

داشتن افتادگی پلک ( پتوز ) کودک را در معرض خطر مشکلات بینایی قرار می دهد. اگر پلک کودک به قدری افتادگی داشته باشد که دید را مسدود کند، آمبلیوپی (که “تنبلی چشم” نیز نامیده می شود) می تواند ایجاد شود. یک چشم بینایی بهتری نسبت به چشم دیگر خواهد داشت. یک کودک مبتلا به پتوز همچنین می تواند آستیگماتیسم داشته باشد که در آن تصاویر تار می بیند. همچنین ممکن است کودک دچار ناهماهنگی چشم (متقاطع) شود.

درمان پتوز برای کودکان

چشم پزشکان هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین راه برای درمان پتوز در کودکان عوامل زیر را در نظر می گیرند:

  • سن کودک
  • اینکه یک یا هر دو پلک درگیر باشد
  • ارتفاع پلک
  • قدرت عضله پلک
  • حرکات چشم

در بیشتر موارد، چشم پزشکان, جراحی را برای درمان پتوز در کودکان توصیه می کنند. این کار برای سفت کردن عضله بالابرنده یا چسباندن پلک به سایر عضلات است که می تواند به بلند کردن پلک کمک کند. هدف بهبود بینایی است.

اگر کودک آمبلیوپی نیز داشته باشد، آن بیماری نیز باید درمان شود. آمبلیوپی را می توان با استفاده از چسب چشم یا عینک مخصوص یا استفاده از قطره های چشمی خاص برای تقویت چشم ضعیف تر درمان کرد.

چرا افراد دچار پتوز ( افتادگی پلک ) می شوند؟

چرا افراد دچار پتوز ( افتادگی پلک ) می شوند؟

دلایل متعددی برای افتادگی پلک وجود دارد. برخی از نوزادان با پتوز در یک یا هر دو پلک متولد می شوند. این کودکان باید یک معاینه کامل پلک انجام دهند.

اگر ماهیچه‌ها یا رباط‌هایی که معمولاً پلک را بالا می‌برند در اثر آسیب یا بیماری ضعیف شوند، پتوز می‌تواند در مراحل بعدی زندگی رخ دهد. گاهی اوقات افتادگی در نتیجه آسیب به اعصابی است که ماهیچه های پلک را کنترل می کنند.

بیشتر پتوز فقط با افزایش سن اتفاق می افتد. با افزایش سن، پوست و ماهیچه های پلک ها کشیده و ضعیف می شوند. گاهی اوقات، جراحی قبلی چشم این تغییر را سرعت می بخشد، زیرا ابزارهایی که برای باز نگه داشتن چشم در حین جراحی استفاده می شوند، می توانند پلک را کشیده شوند.

پتوز ( افتادگی پلک ) چگونه درمان می شود؟

درمان معمولاً به عملکرد ماهیچه های پلک بستگی دارد. اگر پتوز بینایی را تحت تأثیر قرار ندهد و بیمار از ظاهر آن مهم نباشد، ممکن است پزشک اصلاً هیچ درمانی را توصیه نکند.

اگر پتوز باعث ایجاد مشکل در بینایی، ظاهر یا هر دو شود، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. نوع درمان بستگی به این دارد که پتوز ناشی از بیماری باشد یا پیری. درمان پتوز ناشی از افزایش سن معمولاً شامل جراحی است.

در حین جراحی پتوز چه اتفاقی می افتد؟

در حین جراحی پتوز چه اتفاقی می افتد؟

جراحی پتوز تحت بی حسی موضعی همراه با آرامبخش انجام می شود (بیمار بیدار است اما عمل را احساس نمی کند). انواع جراحی برای ترمیم افتادگی پلک شامل موارد زیر است:

جراح, سوراخی در پوست پلک فوقانی ایجاد می کند. این به جراح اجازه می دهد تا عضله کوچکی را که پلک را بالا می برد، پیدا کند. جراح برای سفت شدن این عضله و بالا بردن پلک بخیه می زند. سپس برش روی پوست پلک با بخیه های بیشتری بسته می شود.

جراح می تواند کل جراحی را از زیر پلک انجام دهد. در این حالت پلک برگشته و عضله از زیر سفت می شود. برای این روش نیازی به برش پوست نیست. پس از جراحی، پزشک نحوه مراقبت از چشم را توضیح می دهد. این مهم است که بیمار پس از جراحی دوباره نزد پزشک مراجعه کند تا بتوان نتایج را بررسی کرد.

قرار ملاقات ها معمولا برای چند روز تا یک هفته پس از جراحی برنامه ریزی می شود. گاهی اوقات ممکن است پلک همچنان کمی افتادگی داشته باشد یا ممکن است پلک تا آخر بسته نشود. اگر پزشک متوجه این موضوع شود، ممکن است درمان اضافی توصیه شود. اما معمولاً پلک بلافاصله پس از عمل در وضعیت بهتری قرار می گیرد.

در حین جراحی پتوز چه اتفاقی می افتد؟

پتوز در بزرگسالان

بزرگسالان زمانی که عضله بالابرنده کشیده شده یا از پلک آنها جدا می شود، دچار پتوز می شوند (به نام پتوز اکتسابی یا اکتسابی). این می تواند ناشی از افزایش سن یا آسیب چشم باشد. گاهی اوقات پتوز به عنوان یک عارضه جانبی پس از جراحی خاص چشم رخ می دهد. به ندرت، بیماری ها یا تومورها می توانند عضله پلک را تحت تاثیر قرار دهند و باعث پتوز شوند.

چشم پزشک علت پتوز شما را پیدا می کند تا درمان را توصیه کند. آنها یک معاینه کامل چشم انجام می دهند و همچنین ممکن است از شما بخواهند که آزمایش خون و آزمایش تصویربرداری انجام دهید. چشم پزشک احتمالاً جراحی را برای کمک به عملکرد بهتر عضله پلک توصیه می کند.

درمان دارویی برای پتوز بزرگسالان

یک قطره چشمی جدید برای برخی از بزرگسالان مبتلا به پتوز اکتسابی وجود دارد. دارو – اکسی متازولین – عضله ای را که پلک را بالا می برد هدف قرار می دهد. در برخی از افراد مبتلا به پتوز اکتسابی، پس از استفاده از قطره، پلک بازتر می شود. برای ادامه کار باید هر روز استفاده شود.

اکسی متازولین برای انواع خاصی از افتادگی پلک، مانند مواردی که در اثر آسیب یا مشکلات عصبی ایجاد می شود، کار نمی کند. بنابراین از چشم پزشک خود بپرسید که آیا برای شما مناسب است یا خیر.

جراحی پتوز بزرگسالان

جراحی پتوز بزرگسالان

جراحی افتادگی پلک ( پتوز ) معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود، به این معنی که می توانید در همان روز جراحی به خانه بروید. از بی حسی موضعی برای بی حس کردن چشم و ناحیه اطراف آن استفاده می شود.

گاهی اوقات، جراح ممکن است فقط نیاز به تنظیم کوچکی در عضله لیفت پلک داشته باشد. برای پتوز شدیدتر، عضله بالابرنده ممکن است نیاز به تقویت و اتصال مجدد به پلک داشته باشد. مانند هر نوع جراحی، ترمیم پتوز خطرات و عوارض احتمالی دارد. چشم پزشک شما در مورد این موارد با شما صحبت خواهد کرد.

قبل از جراحی پلک، حتماً تمام داروهایی را که مصرف می کنید به چشم پزشک اطلاع دهید. تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل ها را شامل شود. برای جراح چشم مهم است که بداند آیا آسپرین (یا داروهای حاوی آسپرین) یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا مشکل خونریزی دارید.

جمع بندی :

برآمدگی پلک می تواند تحریک کننده باشد اما معمولا مضر نیست. طیف وسیعی از درمان های خانگی وجود دارد که فرد می تواند برای کمک به درمان علت برآمدگی پلک از آنها استفاده کند. از طرف دیگر، پزشکان ممکن است کرم‌های موضعی یا روش‌هایی را برای از بین بردن ایمن برآمدگی پلک توصیه کنند. در این مقاله به بررسی همه چیز درمورد افتادگی پلک, پتوز پرداختیم. شما می توانید سئوالات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید. از همراهی شما ممنونیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





رزرو وقت آنلاین


  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتباط با ما


logo-samandehi
Call Now Buttonتماس با ما